Gå til innhold

Hvis man er innkalt til oppmøte i forsvaret del 2, må man møte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, ambivalentReaction skrev:

Du kan ikke bruke F35 til kamp mot andre fly, til det er de for trege. De sprenger ting som er på bakken, for luft til luft er selv F16 et langt bedre valg.

Vel fart er ikke alt, som man sier man trenger ikke være raskest det holder lenge å være rask nok. Dagens moderne jetjagere vil uansett med all sannsynlighet ikke havne i en dogfight. Det vil være nedskytning med luft til luftraketter. Og selv ikke verdens raskeste jetjager (Russisk Mig) som kommer opp i over 3 mach. Er i stand til å fly unna en luft til luft misil.

Det som F35 har en svært stor fordel fremfor dagens F16 (bortsett fra at F16 begynner og bli gammelt og slitent) er at flyet har en svært lav radarsignatur. Det er rett og slett vannskelig for fienden og oppdage den.

Ved såkalt scrambling av russiske kampfly langs norskekysten er det uansett først og fremst viktigst og vise at man er der og holder øye med dem. Og om nødvendig gå til mottiltak hvis russerne prøver å gå inn i norsk luftrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Kjetil E skrev:

Vel fart er ikke alt, som man sier man trenger ikke være raskest det holder lenge å være rask nok. Dagens moderne jetjagere vil uansett med all sannsynlighet ikke havne i en dogfight. Det vil være nedskytning med luft til luftraketter. Og selv ikke verdens raskeste jetjager (Russisk Mig) som kommer opp i over 3 mach. Er i stand til å fly unna en luft til luft misil.

Det som F35 har en svært stor fordel fremfor dagens F16 (bortsett fra at F16 begynner og bli gammelt og slitent) er at flyet har en svært lav radarsignatur. Det er rett og slett vannskelig for fienden og oppdage den.

Ved såkalt scrambling av russiske kampfly langs norskekysten er det uansett først og fremst viktigst og vise at man er der og holder øye med dem. Og om nødvendig gå til mottiltak hvis russerne prøver å gå inn i norsk luftrom.

Vi kommer jo aldri til å skyte ned et Russisk fly, og hvis vi gjør det så hjelper det jo ikke med 52 F35. Pengene ville vært bedre brukt på feks politi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredsmegleren skrev:

Var i dag, kom ikke inn :)

Jeg møtte opp i treningsklær, men hadde med håndkle og vanlige klær (som jeg hadde på etter den fysiske testen). Hadde med legitimasjon med bilde på og innkallelsesbrevet. 

Først fikk vi en introduksjon om hva forsvaret dreide seg om, så fikk vi beskjed om siden vi var blitt kalt inn så seint til sesjon så var det få plasser igjen (med høye krav). Deretter ble vi delt inn i 3 grupper.

Jeg var så uheldig å komme i gruppa som hadde den fysiske testen først. Vi skulle teste den maksimale (?) styrken på en merkelig maskin og deretter løpe på tredemølle der farten stadig økte. Gjorde det såpass dårlig at offiseren lurte på om jeg gjorde dette med vilje.. Fikk 1 på styrke og 3 på kondisjon haha

Etterpå var det en psykologiske testen (logikk) med regneoppgaver, raven test og ordlikhet. Matten var fryktelig enkel så brukte ganske lang tid i starten på å finne ut om dette var lurespørsmål, ble uansett ikke ferdig med denne. Raven test var fryktelig lett og samme med ordlikhet. Scoret 8 av 9 mulige 

Så ventet vi 2 timer, svært produktivt opplegg..

Ble tatt i mot av en lege som begynte å spørre spørsmål om et skjema jeg hadde fylt ut. Vi ble enige om at kostholdet mitt og andre faktorer gjorde at jeg ikke var egnet til å ha verneplikt. (om jeg bare hadde vært så heldig å bli sendt inn til legen først..)

Etterpå snakket vi med offiser der han avgjorde om jeg skulle ha verneplikt eller ei og fikk vite resultatene mine :) 

Selv om du hadde vært hos legen først måtte du ha gjennomført resten av testene. 

 

Dersom man åpenbart ikke kan tjenestegjøre (rullestol feks, osv), og av en eller annen grunn likevel blir innkalt til sesjon 2, så kan man sende legeerklæring til vernepliktsverket, og da trenger man ikke å dra. 

Grunnen til at umotiverte blir innkalt til sesjon 2 er ikke fordi de nødvendigvis skal kaste bort tiden til folk som ikke vil avtjene førstegangstjeneste, men for at de skal kunne vite hvem som ev. er tjenestedyktige og som kan kalles inn i tilfelle krig. 

Anonymkode: 8492a...5eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du hadde vært hos legen først måtte du ha gjennomført resten av testene. 

 

Dersom man åpenbart ikke kan tjenestegjøre (rullestol feks, osv), og av en eller annen grunn likevel blir innkalt til sesjon 2, så kan man sende legeerklæring til vernepliktsverket, og da trenger man ikke å dra. 

Grunnen til at umotiverte blir innkalt til sesjon 2 er ikke fordi de nødvendigvis skal kaste bort tiden til folk som ikke vil avtjene førstegangstjeneste, men for at de skal kunne vite hvem som ev. er tjenestedyktige og som kan kalles inn i tilfelle krig. 

Anonymkode: 8492a...5eb

Nei, da måtte man ikke ha gjennomført resten av testene siden legen ville ha sagt at jeg uansett ikke kunne hatt verneplikt (de andre som også "strøk" på legeundersøkelsen slapp resten av testene). Logikk testen var gøy da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredsmegleren skrev:

Nei, da måtte man ikke ha gjennomført resten av testene siden legen ville ha sagt at jeg uansett ikke kunne hatt verneplikt (de andre som også "strøk" på legeundersøkelsen slapp resten av testene). Logikk testen var gøy da 

Mulig det er ulik praksis rundt om på de forskjellige sesjonssteden da. For jeg måtte i alle fall gjennomføre alt selv om jeg ikke ble godkjent hos legen. Mulig det har noe med at jeg bare måtte sende inn en legeattest til vernepliktsverket senere for å bli godkjent da. 

Anonymkode: 8492a...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det er ulik praksis rundt om på de forskjellige sesjonssteden da. For jeg måtte i alle fall gjennomføre alt selv om jeg ikke ble godkjent hos legen. Mulig det har noe med at jeg bare måtte sende inn en legeattest til vernepliktsverket senere for å bli godkjent da. 

Anonymkode: 8492a...5eb

Mulig det er ulik praksis ja, men jeg kunne uansett ikke på noe slags grunnlag bli sendt inn i militæret i følge legen :) Dersom man f.eks. hadde mindre "feil"på legesjekken blir man nok sendt videre de andre prøvene uansett.

Det var kun et par stillinger i forsvaret ledig siden jeg var innkalt såpass sent, og derfor var det nok liten vits å la alle få ta den fysiske testen når de uansett ikke var i god nok medisinsk stand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Mulig det er ulik praksis ja, men jeg kunne uansett ikke på noe slags grunnlag bli sendt inn i militæret i følge legen :) Dersom man f.eks. hadde mindre "feil"på legesjekken blir man nok sendt videre de andre prøvene uansett.

Det var kun et par stillinger i forsvaret ledig siden jeg var innkalt såpass sent, og derfor var det nok liten vits å la alle få ta den fysiske testen når de uansett ikke var i god nok medisinsk stand. 

Ja, da gjør de det sikkert annerledes. Jeg var der i oktober, så da hadde de nok ikke fylt opp så mange stillinger og sånt. 

Ble uansett veldig skuffet da jeg ikke ble godkjent, men sendte med en gang inn legeattest til vernepliktsverket og endret på det. Så nå skal jeg i Luftforsvaret i sommer :) 

Anonymkode: 8492a...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da gjør de det sikkert annerledes. Jeg var der i oktober, så da hadde de nok ikke fylt opp så mange stillinger og sånt. 

Ble uansett veldig skuffet da jeg ikke ble godkjent, men sendte med en gang inn legeattest til vernepliktsverket og endret på det. Så nå skal jeg i Luftforsvaret i sommer :) 

Anonymkode: 8492a...5eb

Så flott! Kjenner selv en del som skal forsøke å få en utdannelse i forsvaret som jagerflypilot. Har all respekt for foravaret, men tilbudet er nok ikke noe for meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredsmegleren skrev:

Så flott! Kjenner selv en del som skal forsøke å få en utdannelse i forsvaret som jagerflypilot. Har all respekt for foravaret, men tilbudet er nok ikke noe for meg :) 

Nei, skjønner godt at det er mange som ikke vil. Og heldigvis er det jo blitt slik at de aller fleste som ikke har lyst, de slipper. 

Er likevel glad for at det er blitt innført allmenn verneplikt, da det bare er rett og rimelig at jenter skal ha like plikter som gutter. 

Anonymkode: 8492a...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, skjønner godt at det er mange som ikke vil. Og heldigvis er det jo blitt slik at de aller fleste som ikke har lyst, de slipper. 

Er likevel glad for at det er blitt innført allmenn verneplikt, da det bare er rett og rimelig at jenter skal ha like plikter som gutter. 

Anonymkode: 8492a...5eb

Absolutt enig der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Vi kommer jo aldri til å skyte ned et Russisk fly, og hvis vi gjør det så hjelper det jo ikke med 52 F35. Pengene ville vært bedre brukt på feks politi. 

Idiotisk tøvprat for å prøve få vekk oppmerksomheten fra at du er tatt med buksene nede ved at du ikke vet hva du prater om når det gjelder fly.

Og alle oppegående mennesker skjønner at det er meget viktig å ha jagerfly til å forsvare vår suverenitet. Men det har vel ikke du evner nok til å skjønne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo si du er pasifist. Vi har ikke siviltjeneste lenger, så det burde være gyldig grunn for å slippe noen form for tjeneste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Du kan ikke bruke F35 til kamp mot andre fly, til det er de for trege. De sprenger ting som er på bakken, for luft til luft er selv F16 et langt bedre valg.

Igjen viser du hvor lite kunnskap du har om tema. F35 er faktisk raskere enn f16, og vil knuse f16 i luftkamp. Fordelen med f35 er at den vil oppdage andre fly lenge før den blir oppdaget selv. Typiske dogfights fra vietnam/ww2 skjer ikke lenger. Nå sitter man 10km unna og fyrer av et missil som gjør jobben.

Anonymkode: 8f81e...50f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...