Gå til innhold

Hvis man er innkalt til oppmøte i forsvaret del 2, må man møte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok dessverre kaste bort dagen selv om du verken kan eller er motivert. 

Jeg prøvde å slippe unna sesjon 1 fordi det var bortkastet tid. Ikke hadde jeg lyst (er jente), og om jeg ikke hadde hatt valgmuligheten selv, kunne jeg ikke gå videre pga alt for dårlig syn. Det var ikke grunn nok 

Anonymkode: 20b18...471

Kaster forsvaret virkelig bort så mye ressurser? Blir jo dyrt for staten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Kaster forsvaret virkelig bort så mye ressurser? Blir jo dyrt for staten 

3% av skattepengene dine kaster forsvaret bort. Det blir dyrt for deg og meg, ikke for staten. Det er våre penger som kastes bort på at de skal ødelegge miljø, drepe mennesker som aldri har gjort oss noe og kjøpe dyre leketøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

3% av skattepengene dine kaster forsvaret bort. Det blir dyrt for deg og meg, ikke for staten. Det er våre penger som kastes bort på at de skal ødelegge miljø, drepe mennesker som aldri har gjort oss noe og kjøpe dyre leketøy.

Flott at vi har et forsvar og at skattepengene skal blant annet gå til dette er helt riktig, men det betyr ikke at det ikke er rom for produktivisering og bedre forvalting av budsjettet. At folk i rullestol, med legeerklæring, studieplaner eller totalt uinteresserte må gjennomgå flere tester samt legesjekk, før de i det hele tatt får sagt at de ikke har planer om å vie et år til forsvaret er bortkastede ressurser. Det har aldri vært noe problem med å fylle opp rekruttplassene, så hvorfor alle på død og liv skal gjennomføre disse testene finner jeg ikke noe logikk i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fredsmegleren skrev:

Flott at vi har et forsvar og at skattepengene skal blant annet gå til dette er helt riktig, men det betyr ikke at det ikke er rom for produktivisering og bedre forvalting av budsjettet. At folk i rullestol, med legeerklæring, studieplaner eller totalt uinteresserte må gjennomgå flere tester samt legesjekk, før de i det hele tatt får sagt at de ikke har planer om å vie et år til forsvaret er bortkastede ressurser. Det har aldri vært noe problem med å fylle opp rekruttplassene, så hvorfor alle på død og liv skal gjennomføre disse testene finner jeg ikke noe logikk i. 

Hva i allverden er det de forsvarer oss mot? Bombeflyene koster milliarder, skal vi bombe Russland med 52 bombefly? Der alene har du 60 milliarder som kastes bort på noe som ikke gjør oss et snev tryggere. Hadde vi brukt de pengene på politiet kunne vi reddet liv, eiendom og helse, isteden for å provosere borgere i land som ikke engang har hørt om Norge.

Forsvaret er helt ulogisk, hvis vi vil forsvare oss mot Russland trenger vi atomvåpen og en regjering gal nok til å være villige til å bruke dem ved det minste snev av aggresjon fra Russland. Hvilken andre land kan realistisk angripe oss?

Norge har tapt krig etter krig på hjemmebane, forsvaret er ubrukelig. Pengene burde gå til nyttige formål (eller ikke bli krevd inn i det hele tatt). 

Det er en institusjon gjennomstyrt av korrupsjon uten noen reell funksjon. Selvsagt tar de ikke logiske avgjørelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Flott at vi har et forsvar og at skattepengene skal blant annet gå til dette er helt riktig, men det betyr ikke at det ikke er rom for produktivisering og bedre forvalting av budsjettet. At folk i rullestol, med legeerklæring, studieplaner eller totalt uinteresserte må gjennomgå flere tester samt legesjekk, før de i det hele tatt får sagt at de ikke har planer om å vie et år til forsvaret er bortkastede ressurser. Det har aldri vært noe problem med å fylle opp rekruttplassene, så hvorfor alle på død og liv skal gjennomføre disse testene finner jeg ikke noe logikk i. 

Kunne ikke sagt det bedre selv! Helt enig

Anonymkode: 8364c...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hva i allverden er det de forsvarer oss mot? Bombeflyene koster milliarder, skal vi bombe Russland med 52 bombefly? Der alene har du 60 milliarder som kastes bort på noe som ikke gjør oss et snev tryggere. Hadde vi brukt de pengene på politiet kunne vi reddet liv, eiendom og helse, isteden for å provosere borgere i land som ikke engang har hørt om Norge.

Forsvaret er helt ulogisk, hvis vi vil forsvare oss mot Russland trenger vi atomvåpen og en regjering gal nok til å være villige til å bruke dem ved det minste snev av aggresjon fra Russland. Hvilken andre land kan realistisk angripe oss?

Norge har tapt krig etter krig på hjemmebane, forsvaret er ubrukelig. Pengene burde gå til nyttige formål (eller ikke bli krevd inn i det hele tatt). 

Det er en institusjon gjennomstyrt av korrupsjon uten noen reell funksjon. Selvsagt tar de ikke logiske avgjørelser.

Vi har tapt en krig på hjemmebane i "nyere" tid. Det var 2. verdenskrig. I første verdenskrig hadde Norge ett av de bedre forsvarene i verden, i forhold til teknologi. Vi hadde nesten den samme flåten og det samme forsvaret i 2. verdenskrig, som var en av grunnen til at tyskland bare tok Norge slik de gjorde. Frem mot 2. verdenskrig så tenkte alle at "det er jo helt utenkelig at dette skjer igjen!" og dermed ikke ville opprettholde forsvaret. Vi ser den samme mentaliteten nå, der mange til og med vil legge ned hele forsvaret. Det eneste som da skjer er at vi bli tatt på få dager igjen om 3. verdenskrig eller lignende skulle oppstå.

Anonymkode: f318f...a16

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Hva i allverden er det de forsvarer oss mot? Bombeflyene koster milliarder, skal vi bombe Russland med 52 bombefly? Der alene har du 60 milliarder som kastes bort på noe som ikke gjør oss et snev tryggere. Hadde vi brukt de pengene på politiet kunne vi reddet liv, eiendom og helse, isteden for å provosere borgere i land som ikke engang har hørt om Norge.

Forsvaret er helt ulogisk, hvis vi vil forsvare oss mot Russland trenger vi atomvåpen og en regjering gal nok til å være villige til å bruke dem ved det minste snev av aggresjon fra Russland. Hvilken andre land kan realistisk angripe oss?

Norge har tapt krig etter krig på hjemmebane, forsvaret er ubrukelig. Pengene burde gå til nyttige formål (eller ikke bli krevd inn i det hele tatt). 

Det er en institusjon gjennomstyrt av korrupsjon uten noen reell funksjon. Selvsagt tar de ikke logiske avgjørelser.

Jeg ser du har strålende peiling på sikkerhetspolitikk ser jeg! "fnis"

Vi er med i NATO, og er dermed pliktet til å gjøre vår del. Vi er kanskje ingenting alene, men vi har mange allierte, og aliansen fungerer ved at alle drar sin del av lasset.

Russland ville aldri brukt atomvåpen mot Norge hvis ikke det var siste utvei i en forsvarssituasjon.

Jeg skal gjøre det enkelt for det:

1: Vi har et forsvar, og får være en del av NATO. Tyskland, USA, Storbritannia, Frankrike++ lager hakkemat av russerne hvis de prøver seg.

2: Vi legger ned Forsvaret og får ikke være med i NATO - vi er et ekstremt lett bytte og et atraktivt mål mtp strategisk plassering og naturressurser.

Anonymkode: 8f81e...50f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser du har strålende peiling på sikkerhetspolitikk ser jeg! "fnis"

Vi er med i NATO, og er dermed pliktet til å gjøre vår del. Vi er kanskje ingenting alene, men vi har mange allierte, og aliansen fungerer ved at alle drar sin del av lasset.

Russland ville aldri brukt atomvåpen mot Norge hvis ikke det var siste utvei i en forsvarssituasjon.

Jeg skal gjøre det enkelt for det:

1: Vi har et forsvar, og får være en del av NATO. Tyskland, USA, Storbritannia, Frankrike++ lager hakkemat av russerne hvis de prøver seg.

2: Vi legger ned Forsvaret og får ikke være med i NATO - vi er et ekstremt lett bytte og et atraktivt mål mtp strategisk plassering og naturressurser.

Anonymkode: 8f81e...50f

I scenario 1 blir store deler av verdens befolkning utryddet. 

I scenario 2 blir den ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

I scenario 1 blir store deler av verdens befolkning utryddet. 

I scenario 2 blir den ikke det.

Feil.

I scenario 1 fortsetter verden slik den gjør i dag, på godt og vondt.

I scenario 2 snakker både jeg og du russisk etter å ha tilbrakt 5 år i G.ulag

 

For å si det slik; Hadde Ukrania vært et NATO-medlem hadde ikke russerne våget å ta Krim.

Anonymkode: 8f81e...50f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Feil.

I scenario 1 fortsetter verden slik den gjør i dag, på godt og vondt.

I scenario 2 snakker både jeg og du russisk etter å ha tilbrakt 5 år i G.ulag

For å si det slik; Hadde Ukrania vært et NATO-medlem hadde ikke russerne våget å ta Krim.

Anonymkode: 8f81e...50f

Krig mellom NATO og Russland ville ikke latt verden fortsette som den gjør i dag.

Russland er ikke farlig, og se på Afghanistan, de vant mot både USA og Russland. Væpne folket, og legg ned hæren. Det er det eneste som kan beskytte oss, hvis man aksepterer premisset om at vi trenger beskyttelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Krig mellom NATO og Russland ville ikke latt verden fortsette som den gjør i dag.

Russland er ikke farlig, og se på Afghanistan, de vant mot både USA og Russland. Væpne folket, og legg ned hæren. Det er det eneste som kan beskytte oss, hvis man aksepterer premisset om at vi trenger beskyttelse. 

Afganistan vant ikke mot noen som helst - Det er terrorgrupper som bedriver geriljakrigføring som gjør at landet fortsatt er ustabilt. USA og Russland kunne utslettet alt av infrastruktur etc i Afganistan på ei uke om de ville. Landet hadde blitt(er forsåvidt) ødelagt. Det hjelper ikke at det finnes noen opprørere med ertekastere i fjellene som ikke overlever. Landet er ikke mindre ødelagt på grunn av de. Aghanske styrker sloss forsåvidt på samme side som amerikanerne og russerne. Så poenget ditt er jo fullstendig irrellevant

Nå er jo ikke NATO og Russland i krig eller?

Anonymkode: 8f81e...50f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Afganistan vant ikke mot noen som helst - Det er terrorgrupper som bedriver geriljakrigføring som gjør at landet fortsatt er ustabilt. USA og Russland kunne utslettet alt av infrastruktur etc i Afganistan på ei uke om de ville. Landet hadde blitt(er forsåvidt) ødelagt. Det hjelper ikke at det finnes noen opprørere med ertekastere i fjellene som ikke overgir seg. Landet er ikke mindre ødelagt på grunn av de. Afghanske styrker sloss forsåvidt på samme side som amerikanerne og russerne. Så poenget ditt er jo fullstendig irrellevant

Nå er jo ikke NATO og Russland i krig eller?

Anonymkode: 8f81e...50f

 

Anonymkode: 8f81e...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man lov til å feile de fysiske prøvene med vilje? Som feks å puste og pese etter to armhevinger?

Anonymkode: 10158...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man lov til å feile de fysiske prøvene med vilje? Som feks å puste og pese etter to armhevinger?

Anonymkode: 10158...138

Selvsagt har du "lov", men det er ekstremt enkelt å gjennomskue dette og det vil ikke være positivt for deg.

Anonymkode: f318f...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, kan man ta en telefon til dem og få slippe? Eller MÅ man møte?

Anonymkode: 8364c...e31

Det enkleste er vel å si at du er pasifist. Mulig du må møte opp, men sier du at du er pasifist. Så skal du heller ikke inn. Og siden siviltjenesten er avviklet så er heller ikke det noe du trenger å tenke på.

Dog kan du siden risikere å bli innkaldt til sivilforsvaret, og det er nok langt vanskligere å slippe unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Hva i allverden er det de forsvarer oss mot? Bombeflyene koster milliarder, skal vi bombe Russland med 52 bombefly? Der alene har du 60 milliarder som kastes bort på noe som ikke gjør oss et snev tryggere. Hadde vi brukt de pengene på politiet kunne vi reddet liv, eiendom og helse, isteden for å provosere borgere i land som ikke engang har hørt om Norge.

Forsvaret er helt ulogisk, hvis vi vil forsvare oss mot Russland trenger vi atomvåpen og en regjering gal nok til å være villige til å bruke dem ved det minste snev av aggresjon fra Russland. Hvilken andre land kan realistisk angripe oss?

Norge har tapt krig etter krig på hjemmebane, forsvaret er ubrukelig. Pengene burde gå til nyttige formål (eller ikke bli krevd inn i det hele tatt). 

Det er en institusjon gjennomstyrt av korrupsjon uten noen reell funksjon. Selvsagt tar de ikke logiske avgjørelser.

Det er ikke bombefly det er mulitrolle jagerfly. I fredstid i Norge brukes de blant annet sjekke opp fremede fly som nærmer seg norsk luftrom. Og om mulig avskjære disse. De kan brukes til bakkeanngrep, men noe bombefly er de langt ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå spør jeg de som har vært inne for testing den nærmeste tiden - Hva hadde dere på dere av klær? Og hva hadde dere med dere av papirer? Og forklar de ulike øvelsene dere var gjennom

Anonymkode: 8364c...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå spør jeg de som har vært inne for testing den nærmeste tiden - Hva hadde dere på dere av klær? Og hva hadde dere med dere av papirer? Og forklar de ulike øvelsene dere var gjennom

Anonymkode: 8364c...e31

Var i dag, kom ikke inn :)

Jeg møtte opp i treningsklær, men hadde med håndkle og vanlige klær (som jeg hadde på etter den fysiske testen). Hadde med legitimasjon med bilde på og innkallelsesbrevet. 

Først fikk vi en introduksjon om hva forsvaret dreide seg om, så fikk vi beskjed om siden vi var blitt kalt inn så seint til sesjon så var det få plasser igjen (med høye krav). Deretter ble vi delt inn i 3 grupper.

Jeg var så uheldig å komme i gruppa som hadde den fysiske testen først. Vi skulle teste den maksimale (?) styrken på en merkelig maskin og deretter løpe på tredemølle der farten stadig økte. Gjorde det såpass dårlig at offiseren lurte på om jeg gjorde dette med vilje.. Fikk 1 på styrke og 3 på kondisjon haha

Etterpå var det en psykologiske testen (logikk) med regneoppgaver, raven test og ordlikhet. Matten var fryktelig enkel så brukte ganske lang tid i starten på å finne ut om dette var lurespørsmål, ble uansett ikke ferdig med denne. Raven test var fryktelig lett og samme med ordlikhet. Scoret 8 av 9 mulige 

Så ventet vi 2 timer, svært produktivt opplegg..

Ble tatt i mot av en lege som begynte å spørre spørsmål om et skjema jeg hadde fylt ut. Vi ble enige om at kostholdet mitt og andre faktorer gjorde at jeg ikke var egnet til å ha verneplikt. (om jeg bare hadde vært så heldig å bli sendt inn til legen først..)

Etterpå snakket vi med offiser der han avgjorde om jeg skulle ha verneplikt eller ei og fikk vite resultatene mine :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Var i dag, kom ikke inn :)

Jeg møtte opp i treningsklær, men hadde med håndkle og vanlige klær (som jeg hadde på etter den fysiske testen). Hadde med legitimasjon med bilde på og innkallelsesbrevet. 

Først fikk vi en introduksjon om hva forsvaret dreide seg om, så fikk vi beskjed om siden vi var blitt kalt inn så seint til sesjon så var det få plasser igjen (med høye krav). Deretter ble vi delt inn i 3 grupper.

Jeg var så uheldig å komme i gruppa som hadde den fysiske testen først. Vi skulle teste den maksimale (?) styrken på en merkelig maskin og deretter løpe på tredemølle der farten stadig økte. Gjorde det såpass dårlig at offiseren lurte på om jeg gjorde dette med vilje.. Fikk 1 på styrke og 3 på kondisjon haha

Etterpå var det en psykologiske testen (logikk) med regneoppgaver, raven test og ordlikhet. Matten var fryktelig enkel så brukte ganske lang tid i starten på å finne ut om dette var lurespørsmål, ble uansett ikke ferdig med denne. Raven test var fryktelig lett og samme med ordlikhet. Scoret 8 av 9 mulige 

Så ventet vi 2 timer, svært produktivt opplegg..

Ble tatt i mot av en lege som begynte å spørre spørsmål om et skjema jeg hadde fylt ut. Vi ble enige om at kostholdet mitt og andre faktorer gjorde at jeg ikke var egnet til å ha verneplikt. (om jeg bare hadde vært så heldig å bli sendt inn til legen først..)

Etterpå snakket vi med offiser der han avgjorde om jeg skulle ha verneplikt eller ei og fikk vite resultatene mine :) 

Tusen takk for utfyllende og godt svar! 

Anonymkode: 8364c...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kjetil E skrev:

Det er ikke bombefly det er mulitrolle jagerfly. I fredstid i Norge brukes de blant annet sjekke opp fremede fly som nærmer seg norsk luftrom. Og om mulig avskjære disse. De kan brukes til bakkeanngrep, men noe bombefly er de langt ifra.

Du kan ikke bruke F35 til kamp mot andre fly, til det er de for trege. De sprenger ting som er på bakken, for luft til luft er selv F16 et langt bedre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...