Gå til innhold

Hvis man er innkalt til oppmøte i forsvaret del 2, må man møte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, kan man ta en telefon til dem og få slippe? Eller MÅ man møte?

Anonymkode: 8364c...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Pinkee skrev:

Da må man møte. Sier Forsvaret hopp, så skal du hoppe, enkelt og greit

Det er ikke mulighet å ta en telefon til dem og forklare at jeg rett og slett ikke har mulighet til å delta i førstegangstjeneste? For det har jeg ikke det kommende året. 

Anonymkode: 8364c...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må møte, men mener at du kan si ifra til dem som har ansvar for sesjonen at du absolutt ikke er motivert og de kaster bort ressurser dersom de skal teste deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fredsmegleren skrev:

Man må møte, men mener at du kan si ifra til dem som har ansvar for sesjonen at du absolutt ikke er motivert og de kaster bort ressurser dersom de skal teste deg.

Det nytter ikke å ta en telefon til dem?

Anonymkode: 8364c...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dessverre ikke avbestille sesjon del 2. Jeg forsøkte, men ble latterliggjort på telefonen og fikk beskjed om at dersom jeg ikke møtte frivillig ville politiet møte opp på døren min og hente meg. Etter som at jeg er jente fikk jeg muligheten til å fortelle at jeg ikke ønsket dette på noen måte - rett før sesjonen var ferdig. Måtte gjennom alle tester og legesjekk først!

Anonymkode: 58972...204

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det forklarer du ved oppmøte. Selv folk som er varig skadet, etter sesjon 1, må møte. Klarer seg faktisk ikke med legeerkæring. Forsvarslegen skal vurdere.

Men, du kan alltids prøve med en telefon. Har meget god erfaring med å snakke med de folka, når man bare får tak på rette vedkommende

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan dessverre ikke avbestille sesjon del 2. Jeg forsøkte, men ble latterliggjort på telefonen og fikk beskjed om at dersom jeg ikke møtte frivillig ville politiet møte opp på døren min og hente meg. Etter som at jeg er jente fikk jeg muligheten til å fortelle at jeg ikke ønsket dette på noen måte - rett før sesjonen var ferdig. Måtte gjennom alle tester og legesjekk først!

Anonymkode: 58972...204

For et opplegg!

Anonymkode: 8364c...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, kan man ta en telefon til dem og få slippe? Eller MÅ man møte?

Anonymkode: 8364c...e31

Nei. Man kan ikke ta en telefon og slippe unna, det kalles for militærnekting. Da kan man, i verste fall om du fortsetter å utebli, blir dømt for å nekte å møte. Står ikke det i innkallingen at du har møteplikt? Dette kalles å være militærnekter og slåes hardt ned på. Du kan google. 

Anonymkode: 2302f...0f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pinkee skrev:

Det forklarer du ved oppmøte. Selv folk som er varig skadet, etter sesjon 1, må møte. Klarer seg faktisk ikke med legeerkæring. Forsvarslegen skal vurdere.

Men, du kan alltids prøve med en telefon. Har meget god erfaring med å snakke med de folka, når man bare får tak på rette vedkommende

Legeerklæring holder i massevis, jeg scoret bra på alle testene, god fysisk form, forsvarslegen fikk den å strøk meg som "Ikke tjenestedyktig"

Man kan få utsettele på førstegangstjeneste i enkelte tilfeller, den kan du søke etter å finne hva kriteriene er for å få utsettelse, tror det f.eks. kan være at du har fått lærlingplass eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det nytter ikke å ta en telefon til dem?

Anonymkode: 8364c...e31

Nei, du må møte opp. Dersom du har fått en eller annen diagnose, brudd eller omfattende allergi det siste året skulle du ha sendt mail for lenge siden slik at de fjerner deg fra databasen. Hvis noe dukket opp på datoen du skal på sesjon skulle du ha sagt ifra minst én uke før om at du ikke kan møte, slik at du får en ny dato. 

Skal du på sesjon i morgen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Man kan ikke ta en telefon og slippe unna, det kalles for militærnekting. Da kan man, i verste fall om du fortsetter å utebli, blir dømt for å nekte å møte. Står ikke det i innkallingen at du har møteplikt? Dette kalles å være militærnekter og slåes hardt ned på. Du kan google. 

Anonymkode: 2302f...0f6

Jo, men jeg trodde ikke det var så strengt i 2016 som det var før.

Anonymkode: 8364c...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredsmegleren skrev:

Nei, du må møte opp. Dersom du har fått en eller annen diagnose, brudd eller omfattende allergi det siste året skulle du ha sendt mail for lenge siden slik at de fjerner deg fra databasen. Hvis noe dukket opp på datoen du skal på sesjon skulle du ha sagt ifra minst én uke før om at du ikke kan møte, slik at du får en ny dato. 

Skal du på sesjon i morgen?

Jeg er innkalt på mandag.

Anonymkode: 8364c...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er innkalt på mandag.

Anonymkode: 8364c...e31

Er selv innkalt i morgen og vil absolutt ikke inn. Blir vel å møte opp, forklare at jeg har null interesse, og eventuelt gjennomføre testene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men jeg trodde ikke det var så strengt i 2016 som det var før.

Anonymkode: 8364c...e31

Likhet for loven er det noe som heter. Guttene har vært innkalt i årevis uten å kunne lure seg unna. Selv folk som sitter i rullestol uten lwmmer har stått frem på tv og fortalt at de ikke slipper unna å møte opp. At dette ikke passer inn i livet tarmikke forsvaret hensyn til. Voks opp, slutt å sutre, noen ting må man bare, selv om man må svelge en hær av kameler. 

Anonymkode: 2302f...0f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret ønsker ikke å ta inn umotiverte mennesker. De som er aller mest umotivert er lett å identifisere og faller fort ut. Sesjon 2 er likefullt obligatorisk ved innkallelse. Dra på sesjon 2 og legg det bak deg. At du er innkalt til sesjon 2 vil jo ikke si at du er innkalt til militæret. 

Anonymkode: 67fe1...bee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mulighet å ta en telefon til dem og forklare at jeg rett og slett ikke har mulighet til å delta i førstegangstjeneste? For det har jeg ikke det kommende året. 

Anonymkode: 8364c...e31

Det er jo en plikt du har uansett, pålagt deg med hjemmel i lov. Om du har lyst eller ikke har naturlig nok ingen betydning for om du må på sesjon eller ei. Vi har fortsatt verneplikt.

Så er det helt riktig at det i praksis gjerne ikke er så vanskelig å slippe unna nå om man først vil. Dårlige knær, ujevn ryggrad, allergier, problemer med syn (ev. fargesyn) eller hørsel, diverse tungtveiende studiegrunner (men da kan man fort bli kalt inn senere), ansvar for barn, ansvar for gård og alt mulig er mer enn god nok grunn til å slippe for tusener hvert år. Selv blant de som er tjenestedyktige kalles vel en ganske beskjeden andel inn. De trenger en brøkdel av hvert kull, og det er klart de også forstår at det neppe er lurt for noen av partene å da velge å tvinge de som virkelig ikke har lyst inn i tjeneste. Men vi har nå engang en verneplikt (og herunder en sesjonsplikt), selv om flertallet i dag ikke bes om å gjennomføre selve førstegangstjenesten, og du må definitivt møte på sesjon selv om du ikke har lyst. Det er straffbart å ikke møte opp, og om du bare uteblir får du garantert høre fra dem.

Du må møte opp på mandag så sant du ikke skulle brekke nakken før den tid. Eller bli syk, naturligvis, men da må du bare inn senere i stedet. Så enkelt er det dessverre bare. Det er en dag med en legesjekk, en svært gammeldags evnetest, et intervju og litt småtteri. Så får du heller fokusere på hvordan du skal minimere risikoen for å bli kalt inn til førstegangstjeneste når du først er der. Du slipper nok unna selve tjenesten til slutt, så får du bare ofre én dag i livet til det her. Enda så unødvendig det kan føles.

Anonymkode: 3dcb4...cd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mulighet å ta en telefon til dem og forklare at jeg rett og slett ikke har mulighet til å delta i førstegangstjeneste? For det har jeg ikke det kommende året. 

Anonymkode: 8364c...e31

Du møter. Om du skal avtjene verneplikt kaller de deg inn når du er ferdig med det du må gjøre det kommende år. Så sesjon nå, og verneplikt neste år. Ikke verre.

Anonymkode: d8cb7...06e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Er selv innkalt i morgen og vil absolutt ikke inn. Blir vel å møte opp, forklare at jeg har null interesse, og eventuelt gjennomføre testene.

Du må nok dessverre kaste bort dagen selv om du verken kan eller er motivert. 

Jeg prøvde å slippe unna sesjon 1 fordi det var bortkastet tid. Ikke hadde jeg lyst (er jente), og om jeg ikke hadde hatt valgmuligheten selv, kunne jeg ikke gå videre pga alt for dårlig syn. Det var ikke grunn nok 

Anonymkode: 20b18...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...