turidvv Skrevet 28. april 2016 #1 Del Skrevet 28. april 2016 Hei, Jeg hadde eksamen på sykepleie i går. Den ene oppgaven var at vi skulle finne ut hvor mange mg pasienten hadde fått av å ha på et plaster i 325 min. Svaret er 245,7mg hadde pasienten fått. Jeg avrundet ikke dette svaret til 246mg, da 245,7mg er dosen pasienten faktisk har fått. Er det noen som tror jeg kommer til å stryke pga dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 28. april 2016 #2 Del Skrevet 28. april 2016 Får man 0.765 gram per minutt? Tviler på at du stryker for det, sykepleiere kan jo så vidt forskjell på milligram og microgram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
turidvv Skrevet 28. april 2016 Forfatter #3 Del Skrevet 28. april 2016 3 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Får man 0.765 gram per minutt? Tviler på at du stryker for det, sykepleiere kan jo så vidt forskjell på milligram og microgram. Det stemmer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
turidvv Skrevet 28. april 2016 Forfatter #4 Del Skrevet 28. april 2016 1 minutt siden, turidvv skrev: Det stemmer Nei han får 0,765 mg per minutt altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #5 Del Skrevet 28. april 2016 Her jeg studerer stryker man for sånt. Anonymkode: 06feb...d0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #6 Del Skrevet 28. april 2016 Hvis du hadde gitt pasienten din 245,7 mg nikotIn kunne du takket farvell til hele din frihet, tatt i betrakning av dødelig dose for voksne er ca 50-60 mg. Det sterkeste røykeplasteret er på 21 mg på ett døgn, du gir nesten 12 ganger dosen på få timer. Jeg tror du stryker, ikke på grunn av avrundingen, men fordi du helt åpenbart ikke vet forskjellen milligram og microgram. Anonymkode: e2700...e8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
turidvv Skrevet 28. april 2016 Forfatter #7 Del Skrevet 28. april 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du hadde gitt pasienten din 245,7 mg nikotIn kunne du takket farvell til hele din frihet, tatt i betrakning av dødelig dose for voksne er ca 50-60 mg. Det sterkeste røykeplasteret er på 21 mg på ett døgn, du gir nesten 12 ganger dosen på få timer. Jeg tror du stryker, ikke på grunn av avrundingen, men fordi du helt åpenbart ikke vet forskjellen milligram og microgram. Anonymkode: e2700...e8f Jeg har selvfølgelig blandet oppgavetekster. Jeg er fullstendig klar over dette. Jeg mente selvfølgelig infusjon, og det er infusjon det er snakk om her. En pasient får infusjon 9mikrogram/min/kg i 325minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 #8 Del Skrevet 28. april 2016 37 minutter siden, turidvv skrev: Jeg har selvfølgelig blandet oppgavetekster. Jeg er fullstendig klar over dette. Jeg mente selvfølgelig infusjon, og det er infusjon det er snakk om her. En pasient får infusjon 9mikrogram/min/kg i 325minutter. Hvor mye veier pasienten? Man trenger det for å regne ut svaret. Hjelper gjerne til. Anonymkode: 4b577...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
turidvv Skrevet 29. april 2016 Forfatter #9 Del Skrevet 29. april 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye veier pasienten? Man trenger det for å regne ut svaret. Hjelper gjerne til. Anonymkode: 4b577...358 84kg veier pasienten:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 #10 Del Skrevet 29. april 2016 84 kg infusjon 9mikrogram/min/kg i 325minutter. 9 ug (mikrogram) x 325 x 84 = 245700 ug, deler på 1000 og dvs 245,7 mg. Det er det korrekte svaret. Hvorfor du skal runde av når det er infusjon, er litt vanskelig å forstå. Det er jo den korrekte mengden pasienten får gjennom infusjonen. Jeg ville heller ikke rundet av. Og om det kommer en annen oppgave der det er hensiktsmessig å runde av (om man skal gi en spøyte med et visst antall ml osv, så begrunner man gjerne hvorfor man runder av. Anonymkode: 4b577...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2016 #11 Del Skrevet 30. april 2016 Stod du TS? fått fasit?? Anonymkode: b2c6f...11e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
turidvv Skrevet 1. mai 2016 Forfatter #12 Del Skrevet 1. mai 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Stod du TS? fått fasit?? Anonymkode: b2c6f...11e Har ikke fått fasit enda:/ kommer om 14dager. Jeg oppdaterer😊😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #13 Del Skrevet 1. mai 2016 Har hørt skrekkhistorier om medikamentregning men hvis dette er det verste så skjønner jeg ikke helt hvorfor det er så mange som sliter? Anonymkode: fef63...189 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #14 Del Skrevet 1. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hørt skrekkhistorier om medikamentregning men hvis dette er det verste så skjønner jeg ikke helt hvorfor det er så mange som sliter? Anonymkode: fef63...189 Dette er da en av de enkleste oppgavene. Problemene er når du f.eks har pulver til infusjon der du skal ha oppi f.eks 20 mg naCl og så skal du ta 5 ml av det og finne ut hva dose og styrke blir der og så skal du ha det oppi en sånn infusjons"boks" med f.eks 150 ml naCl og finne ut styrken av det osv. Da går det fort i surr på hva som er dose og mengde. Anonymkode: 06feb...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #15 Del Skrevet 1. mai 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er da en av de enkleste oppgavene. Problemene er når du f.eks har pulver til infusjon der du skal ha oppi f.eks 20 mg naCl og så skal du ta 5 ml av det og finne ut hva dose og styrke blir der og så skal du ha det oppi en sånn infusjons"boks" med f.eks 150 ml naCl og finne ut styrken av det osv. Da går det fort i surr på hva som er dose og mengde. Anonymkode: 06feb...d0d Det er ikke vanskelig om du behersker likninger med to ukjente. Anonymkode: 4b577...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #16 Del Skrevet 1. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke vanskelig om du behersker likninger med to ukjente. Anonymkode: 4b577...358 Det er ikke det det handler om, men at du får stryk hvis du setter dose der mengde skal være og omvendt. Men jeg forstår det er vanskelig å forstå for deg som aldri har hatt faget. Det handler ikke om matematikk. Anonymkode: 06feb...d0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #17 Del Skrevet 1. mai 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det det handler om, men at du får stryk hvis du setter dose der mengde skal være og omvendt. Men jeg forstår det er vanskelig å forstå for deg som aldri har hatt faget. Det handler ikke om matematikk. Anonymkode: 06feb...d0d Jeg er sykepleier, og jeg bestod medikamentregningen på første forsøk. Man kan fint regne ut dose, mengde og styrke om man behersker likninger med både en og to ukjente. Det var slik jeg løste den typen oppgaver. Det stod også i læreboka at man kunne velge å løse oppgavene på den måten. Og det var naturlig for meg, siden jeg hadde en del matematikk på vgs. Men egentlig er det ungdomsskolematte, og det er litt illevarslende at så mange på sykepleiestudiet sliter sånn med dette, for det er veldig viktig å kunne holde styr på mengde, dose og styrke. Anonymkode: 4b577...358 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 1. mai 2016 #18 Del Skrevet 1. mai 2016 Den 28.4.2016 at 18.21, ambivalentReaction skrev: Får man 0.765 gram per minutt? Tviler på at du stryker for det, sykepleiere kan jo så vidt forskjell på milligram og microgram. Er det ikke 100 prosent riktig svar så stryker man. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #19 Del Skrevet 1. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sykepleier, og jeg bestod medikamentregningen på første forsøk. Man kan fint regne ut dose, mengde og styrke om man behersker likninger med både en og to ukjente. Det var slik jeg løste den typen oppgaver. Det stod også i læreboka at man kunne velge å løse oppgavene på den måten. Og det var naturlig for meg, siden jeg hadde en del matematikk på vgs. Men egentlig er det ungdomsskolematte, og det er litt illevarslende at så mange på sykepleiestudiet sliter sånn med dette, for det er veldig viktig å kunne holde styr på mengde, dose og styrke. Anonymkode: 4b577...358 Nei, det er ikke illevarslende i det hele tatt. Du må ha kontroll på det for å bli sykepleier. Du kan ikke bli sykepleier dersom du ikke har kontroll på det. Derfor er det ikke et problem at noen studenter stryker på første forsøk etter å ha hatt 5 forelesninger og 10 uker på seg å lære hele faget. Det er ikke merkelig i det hele tatt. Og når de da får litt mer tid på seg går det bra. De fleste sykepleierstudenter vil i løpet av studiet slite med ett eller flere fag. Sånn er det med alle studenter uansett hva man studerer. Du skjønner at vi er mennesker som hverken er helt like eller helt perfekte. Derfor vil det være emner noen studenter synes er lett og noen synes er vanskelig. Det er helt naturlig. Og du som er ferdigutdannet sykepleier bør virkelig forstå dette. Eller har du glemt hvordan det var å studere? Eller kanskje du er helt perfekt og studiet var som en lek for deg? Anonymkode: 06feb...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 #20 Del Skrevet 1. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke illevarslende i det hele tatt. Du må ha kontroll på det for å bli sykepleier. Du kan ikke bli sykepleier dersom du ikke har kontroll på det. Derfor er det ikke et problem at noen studenter stryker på første forsøk etter å ha hatt 5 forelesninger og 10 uker på seg å lære hele faget. Det er ikke merkelig i det hele tatt. Og når de da får litt mer tid på seg går det bra. De fleste sykepleierstudenter vil i løpet av studiet slite med ett eller flere fag. Sånn er det med alle studenter uansett hva man studerer. Du skjønner at vi er mennesker som hverken er helt like eller helt perfekte. Derfor vil det være emner noen studenter synes er lett og noen synes er vanskelig. Det er helt naturlig. Og du som er ferdigutdannet sykepleier bør virkelig forstå dette. Eller har du glemt hvordan det var å studere? Eller kanskje du er helt perfekt og studiet var som en lek for deg? Anonymkode: 06feb...d0d Du burde lære å ikke anta så mye og konkludere på sviktende grunnlag; Du antok at jeg ikke kunne noe om faget, selv om jeg er sykepleier Det kan bedre kommunikasjonen din med både kolleger og pasienter. Når det er sagt, så står jeg ved at det er viktig å kunne medikamentregning som sykepleier, ellers risikerer du å skade og i ytterste konsekvens ta livet av pasientene du skal hjelpe. Det hjelper ikke at "vi alle er mennesker som hverken er helt like eller helt perfekte". Det handler om at en regnefeil kan få store konsekvenser og at man faktisk må inneha visse ferdigheter i et så viktig yrke. Jeg ville heller ikke satt meg i et fly med en pilot som ikke hadde gode nok kunnskaper. Visse yrker gir litt større konsekvenser for andre om man gjør en feil. Om man trenger flere forsøk på å bestå medikamentregningen, så bør man vurdere om man skal bli noe annet, og det er vel slik høyskolene også vurderer det, siden det er et tak på antall ganger man faktisk kan stryke på noe så viktig. Anonymkode: 4b577...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå