Gå til innhold

sko ødelagt etter 1 mnd!


Susa

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte joggesko til guttungen på 3,5 for en mnd siden. Han har brukt de jevnt og trutt, men det har også vært en del cherrox-vær, så ikke hele tiden mao. Nå har det blitt hull på stoffet på tuppene! Skal ikke skoene tåle mer? 

(Kanskje jeg burde lagt i litt mer penger og kjøpt viking? Kjøpte to par joggesko, så det blei jo 1000-lappen. Jeg kjøpte sofus softshell joggesko, det andre paret er ikke ødelagt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ya skoa og kvittering/bankutskriften med deg og gå inn og reklamer i butikken. Søk opp de andre trådene med ødelagte sko på forumet, særlig dersom du har vært på kampanje med kjøp to for å få skoene billigere. 

Anonymkode: 83dde...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg har jobbet i skobutikk og kan muligens hjelpe deg. Men hvis du har et bilde av de er det litt lettere. 

Det er forskjell på slitasje/feil bruk/dårlig søm. Dette kan jeg best vurdere om jeg får se skoen. Du kan selvfølgelig ta turen til skobutikken å høre med de hva de mener. Men de kan være vanskelige. 

Personlig mener jeg at de fleste sko til barn for 500,- skal tåle en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjøpt de på tilbud, jeg kjøpte to par til 500 kr hver, i hver sin butikk. Det er slitasje på tuppen, det er slitt hull. Vil tro det er fra kjøring med trehjulssykkel, og så bremser han vel med foten. Men skoene skal da tåle mer enn 1 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Susa skrev:

Har ikke kjøpt de på tilbud, jeg kjøpte to par til 500 kr hver, i hver sin butikk. Det er slitasje på tuppen, det er slitt hull. Vil tro det er fra kjøring med trehjulssykkel, og så bremser han vel med foten. Men skoene skal da tåle mer enn 1 mnd.

Hvis det er bremsing med foten som gjør at skoene er utslitt/ødelagte så skal det vel mye til at du kan reklamere på det. 

Anonymkode: b31f1...b8e

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er bremsing med foten som gjør at skoene er utslitt/ødelagte så skal det vel mye til at du kan reklamere på det. 

Anonymkode: b31f1...b8e

Signerer denne. Barnesko eller ei, de er ikke laget for å dra tuppen i bakken med. 
Jeg får alltid hull fremme på mine joggesko. Det er fordi jeg bøyer storetåa oppover, som da gnager på stoffet. 

Kunne ikke falt meg inn å reklamert på noe sånt. 

Anonymkode: 6b81c...17d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Susa skrev:

Har ikke kjøpt de på tilbud, jeg kjøpte to par til 500 kr hver, i hver sin butikk. Det er slitasje på tuppen, det er slitt hull. Vil tro det er fra kjøring med trehjulssykkel, og så bremser han vel med foten. Men skoene skal da tåle mer enn 1 mnd.

Uansett hva de andre sier her i tråden ville jeg tatt skoene med tilbake til butikke og vist dem frem. Hva du tror er årsaken er ikke relevant å nevne med mindre du vet hva som er årsaken. Sko skal tåle å bli brukt, særlig barnesko. Du kan og prøve hva forbrukerrådet sier til denne saken. 

Jeg vil fraråde å legge ut bilde, dersom du skal reklamere så gjør du det i butikken og ikke hos en som utgir seg for å være butikkdame på et nettforum. 

Anonymkode: 83dde...417

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg umulig tenke meg at er reklamasjonsgrund dessverre. Joggesko er til å gå/løpe i, ikke bruke som bremser. Ved normalt bruk er jeg helt enig i at de skal vare lenger enn en måned, men de er brukt som bremser..... Det er de ikke laget for.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen reklamasjon. Skoene er ikke laget for å bremse på asfalten. På samme måte som at en utedress ikke er laget for å brukes som akebrett. Da blir det hull. Prøv å skrap din egen joggesko etter asfalten en gang eller 3. Så skal du se at det kjapt blir skade på skoen. Feil bruk er ikke reklamasjonsgrunn. 

Anonymkode: 34a4f...19a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Susa skrev:

Har ikke kjøpt de på tilbud, jeg kjøpte to par til 500 kr hver, i hver sin butikk. Det er slitasje på tuppen, det er slitt hull. Vil tro det er fra kjøring med trehjulssykkel, og så bremser han vel med foten. Men skoene skal da tåle mer enn 1 mnd.

Dette er selvforskyldt. Det er ikke noe feil med produktet i utgangspunktet, ergo er det heller ingen reklamasjonsrett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av dere som har svart i tråden her kjenner til reklamasjonssaken fra Norges Høyesterett, den så kaltes støvlettdommen?.

Anonymkode: 83dde...417

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange av dere som har svart i tråden her kjenner til reklamasjonssaken fra Norges Høyesterett, den så kaltes støvlettdommen?.

Anonymkode: 83dde...417

Støvlettdommen går på normal bruk, og at skoen ble brukt til hva den er laget for.

At TS sin sønn bremser med fotplaten nedover så stoffet får rifter er ikke produsenten sin feil, og er feilbruk av varen. Hadde han bremset med sålen så skal de tåle mer og ikke bli så slitte på kort tid.

Det er uansett kort tid, så det er verdt forsøket å reklamere for dem. Hadde du vært min kunde så hadde jeg gitt deg ny og forklart deg hvorfor skaden oppstod slik at du kunne unngått det til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Susa skrev:

Har ikke kjøpt de på tilbud, jeg kjøpte to par til 500 kr hver, i hver sin butikk. Det er slitasje på tuppen, det er slitt hull. Vil tro det er fra kjøring med trehjulssykkel, og så bremser han vel med foten. Men skoene skal da tåle mer enn 1 mnd.

Du sier selvsagt ikke at han kjører på trehjulssykkel. Jeg vet ikke med deg men jeg har ikke for vane å dele livshistorien min med butikkmedarbeidere. Det eneste du trenger å si er: "Jeg ønsker å reklamere på disse skoene, det er et hull i dem." Siden det har gått mindre enn seks måneder er det de som har bevisbyrden, de må sannsynliggjøre at:

a) disse skoene har blitt brukt på en måte som ikke kan karakteriseres som normal bruk

b) bruken nevnt i a) førte til feilen eller mangelen du reklamerte på

Hvis butikken nekter sender du klage på epost, forbrukerrådet har standardeposter. Dersom denne ikke fører fram klager du dem inn til FTU. Hvis FTU ikke gir medhold er det ikke verdt å gjøre noe mer. Det koster deg ingenting, og det koster butikken arbeid og omdømme dersom de blir dømt. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hva de andre sier her i tråden ville jeg tatt skoene med tilbake til butikke og vist dem frem. Hva du tror er årsaken er ikke relevant å nevne med mindre du vet hva som er årsaken. Sko skal tåle å bli brukt, særlig barnesko. Du kan og prøve hva forbrukerrådet sier til denne saken. 

Jeg vil fraråde å legge ut bilde, dersom du skal reklamere så gjør du det i butikken og ikke hos en som utgir seg for å være butikkdame på et nettforum. 

Anonymkode: 83dde...417

Forbrukere er ikke forventet å være sko-eksperter, og deres meninger om de intrikate årsakssammenhengene mellom sko, omgivelser og slitasje er litt som en ku sin mening, ingen bryr seg og det er sjeldent relevant for noe som helst. Det eneste en forbruker må fortelle, og som er relevant er følgende: a) at man ønsker å reklamere og b) hvorfor man tror produktet har en feil eller mangel. Å brette ut om livshistorien sin eller hva man tror er feil er bortkastet tid og energi.

Jeg synes det er veldig merkelig at folk finner det naturlig å fortelle om sitt barns hverdag når man skal reklamere om et produkt. Forteller du hele livshistorien din og alt du har gjort i bilen når du får utbedret en feil på garantien? Jeg sier at jeg ønsker å bruke garantien, og forteller hvorfor jeg tror det er noe galt med den. 

Å si hva man tror førte til feilen er også fjottete dersom man har tenkt til å krangle. Hvis butikken påstår at denne skaden må ha skjedd i forbindelse med fjellklatring, kan TS si at ungen aldri klatrer i fjell, og sannsynliggjøre at det ikke skjedde. Da vil butikken måtte prøve på nytt og da mister de troverdighet. Aldri utlever informasjon i slike saker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mange stoff som tåler å bli dratt langs asfalten en halvtimes tid tre ganger i uka uten at det blir slitt... I jobb i bhg har jeg sett MANGE slite ut 5-6 par joggesko i løpet av sesongen fordi de gjør nettopp sånn som din sønn....

Tror du bare må akseptere at det kommer til å gå en del sko om du ikke får ham til å slutte med bremsing på den måten...

Vet om flere som kjøper billige sko i den perioden... Det går som regel over.... Men å reklamere på sånn bruk tror jeg ikke du kommer langt med... Er det søm eller såle eller andre ting som ikke skyldes bruk "utenom det vanlige" så blir det litt annerledes....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamasjon dekker ikke slitasje, og slett ikke når skoene er misbrukt som brems.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Susa skrev:

Jeg kjøpte joggesko til guttungen på 3,5 for en mnd siden. Han har brukt de jevnt og trutt, men det har også vært en del cherrox-vær, så ikke hele tiden mao. Nå har det blitt hull på stoffet på tuppene! Skal ikke skoene tåle mer? 

(Kanskje jeg burde lagt i litt mer penger og kjøpt viking? Kjøpte to par joggesko, så det blei jo 1000-lappen. Jeg kjøpte sofus softshell joggesko, det andre paret er ikke ødelagt.)

Du sier det er stoff, og han bruker de som brems. Tuller du, eller hva gjør du. Du forventer vel ikke at tøysko skal tåle det? Ha på ungen gamle sko ved sykling

Anonymkode: f71e5...033

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Susa skrev:

Har ikke kjøpt de på tilbud, jeg kjøpte to par til 500 kr hver, i hver sin butikk. Det er slitasje på tuppen, det er slitt hull. Vil tro det er fra kjøring med trehjulssykkel, og så bremser han vel med foten. Men skoene skal da tåle mer enn 1 mnd.

Da skal det mye til for at du skal kunne reklamere på skoene, for sko er egentlig ikke ment for å være bremser. Datteren min er likedan, bremser med skoene når hun sparkesykler, og sliter ut x antall sko i løpet av en vår. Lite å annet å gjøre enn å kjøpe nye da.

Anonymkode: 89cc7...cce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min bruker lett 3-4 par joggesko om våren/sommeren. De blir fort slitt når man leker masse :)

Anonymkode: a6405...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Du sier selvsagt ikke at han kjører på trehjulssykkel. Jeg vet ikke med deg men jeg har ikke for vane å dele livshistorien min med butikkmedarbeidere. Det eneste du trenger å si er: "Jeg ønsker å reklamere på disse skoene, det er et hull i dem." Siden det har gått mindre enn seks måneder er det de som har bevisbyrden, de må sannsynliggjøre at:

a) disse skoene har blitt brukt på en måte som ikke kan karakteriseres som normal bruk

b) bruken nevnt i a) førte til feilen eller mangelen du reklamerte på

Hvis butikken nekter sender du klage på epost, forbrukerrådet har standardeposter. Dersom denne ikke fører fram klager du dem inn til FTU. Hvis FTU ikke gir medhold er det ikke verdt å gjøre noe mer. Det koster deg ingenting, og det koster butikken arbeid og omdømme dersom de blir dømt. 

Forbrukere er ikke forventet å være sko-eksperter, og deres meninger om de intrikate årsakssammenhengene mellom sko, omgivelser og slitasje er litt som en ku sin mening, ingen bryr seg og det er sjeldent relevant for noe som helst. Det eneste en forbruker må fortelle, og som er relevant er følgende: a) at man ønsker å reklamere og b) hvorfor man tror produktet har en feil eller mangel. Å brette ut om livshistorien sin eller hva man tror er feil er bortkastet tid og energi.

Jeg synes det er veldig merkelig at folk finner det naturlig å fortelle om sitt barns hverdag når man skal reklamere om et produkt. Forteller du hele livshistorien din og alt du har gjort i bilen når du får utbedret en feil på garantien? Jeg sier at jeg ønsker å bruke garantien, og forteller hvorfor jeg tror det er noe galt med den. 

Å si hva man tror førte til feilen er også fjottete dersom man har tenkt til å krangle. Hvis butikken påstår at denne skaden må ha skjedd i forbindelse med fjellklatring, kan TS si at ungen aldri klatrer i fjell, og sannsynliggjøre at det ikke skjedde. Da vil butikken måtte prøve på nytt og da mister de troverdighet. Aldri utlever informasjon i slike saker.

 

Tror du ikke at ansatte i skobutikker ser forskjeller på slitasjeskader ved f.eks bremser ved sykling kontra skader på sko som kommer av feil på sko (f.eks dårlig søm)? Selvfølgelig gjør de de, dette er jo noe vanlige folk ser også. Lett å legge merke til skrapemerkene som kommer av slik bremsing. Eller tror du at ansatte ved skobutikker er dumme??

Anonymkode: 89cc7...cce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...men skal ikke sko som er laget til barn tåle litt bruk da? Disse skoene er brukt 10 dager sånn ca, og da skal de da ikke bli ødelagte? Det andre paret med joggesko, som er brukt omtrent like mye er ikke ødelagt!

Hvilke merker er gode, solide sko som tåler vanlig barnehageherjing da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...