Gå til innhold

Smokk og amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis babyen deres brukte/bruker smokk når innførte dere det? Gikk det greit med ammingen likevel? Kan baby plutselig bare slutte å ta bryst om h*n får smokk?

Anonymkode: b7fd7...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg innførte rundt 3-4-ukers alderen. Flasker har jeg først begynt med nå når han er 7 uker. Ammingen går fint :) ble nødt til å innføre det fordi baby hadde enormt sugebehov, og lå bare å suttet på brystvorta etter at han var ferdig med å spise. Helsesøster sa det var greit med smokk så tidlig, men at flaske kunne være problematisk,for da lærer de at det finnes enklere måter å få melk på.

Anonymkode: df040...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke smokk og jeg ammer ikke. 

Anonymkode: 8094f...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant annet Ammehjelpen anbefaler å vente med smokk til ammingen er godt etablert. Ikke mest for sugeforvirring, men fordi total sugetid på brystene går ned (og dermed kan påvirke melkemengden). Vi innførte smokk etter 1 uke, og hadde null problemer med nok melk. Av alle mine venninner har de fleste introdusert smokken tidlig (noen også på sykehuset). Om babyen faktisk tar smokken så tidlig er en helt annen skål;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Med ein gong eg var ute av sjukehuset. Vart uglesett på sjukehuset for at eg hadde pakka smokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis babyen deres brukte/bruker smokk når innførte dere det? Gikk det greit med ammingen likevel? Kan baby plutselig bare slutte å ta bryst om h*n får smokk?

Anonymkode: b7fd7...e07

Jeg hadde en baby som hadde stort suttebehov. Han brukte gjerne puppen som smokk. Det var null problem å innføre smokk allerede fra han var få uker gammel. Han tok brystet like lett etterpå, ingen forvirring der. Uten smokk fant han aldri roen.

Ungen slutter jo ikke ha matvett og føle sult, selv om de får en smokk.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynte å øve på smokk da hun var 6-7 dager pga veldig sugebehov. Tok den først på dag 10, og har elsket den siden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillen her har et voldsomt sugebehov, putter gjerne hele hånda i munnen og patter i vei om hun ikke har alternativer :P Vi gav smokk rundt 2 uker etter fødsel mener jeg å huske. Ingen problemer med ammingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med smokk når vi så at vekten gikk godt oppover. Var vel en ukes tid etter fødsel. Førstemann tok den med en gang. Andremann nektet i lang stund. 

Ammingen gikk som smurt. Smokk gjør ikke babyen sugeforvirret, men for tidlig flaskemating kan føre til ammenekt. Grunnen til at man skal drøye litt med smokk er fordi babyen bør suge på deg slik at du produserer nok melk.

Endret av LindaM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker ikke smokk og jeg ammer ikke. 

Anonymkode: 8094f...480

Da er du et stort hjelp da!  

Anonymkode: 6d430...52e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk smokk allerede etter 5-6 dager. Hun hadde et enormt sugebehov og skulle helst ligge leeeenge etter hver amming. Jeg fikk masse melk ganske fort, så hun fikk i seg mye etter at det var fullt i magen og gulpet mye og fikk vondt i magen pga det. I tillegg ble jeg kjempesår. Så når jeg regnet med at det ikke ville være noe problem med melken eller sugetaket, så fikk hun smokk - og for en lettelse!

Anonymkode: ccc8d...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med smokk og flaske etter 1 uke pga ekstremt såre brystvorter. Etter en uke med kun pumping slik at sårene fikk gro prøvde vi på amming igjen. Var supernervøs for at "alt var ødelagt" for hadde lest så mye om sugeforvirring og puppenekt, men det var null problem å gå over kun bryst igjen. 

Har man fått melk og man merker at babyen har god appetitt når den dier ville jeg bare kjørt på med smokk. 

Anonymkode: 52aec...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi begynte med smokk 2 dager etter vi kom hjem fra sykehuset. Helsesøster kom på hjemmebesøk et par dager etter, og spurte om han tok smokk. Da vi sa ja sa hun: "Bra", og at det er anbefalt da det reduserer faren for krybbedød. Vi hadde lest mye på forhånd om at smokk ikke bør introduseres før ammingen er godt etablert, men babyen spiste godt allerede da så det var ikke noe problem. :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da han var 2 dager tok jeg meg en dusj (var kommet hjem), og baby begynte å gråte. Far gav smokk da fordi han syntes jeg skulle få nyte dusjen. Ble ikke direkte sugeforvirret, men brukte lang tid og en del gråt før han begynte å suge ved neste amming. Prøvde smokk igjen da han var 10 dager, og det samme skjedde da, men har fortsatt med smokk siden og det gikk seg til.

Anonymkode: eb616...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gav henne smokk når hun var noen dager. Hun hadde et EMORMT sugebehov. Jordmor som var på besøk gav grei beskjed om at hun måtte få smokk. Ellers kom jeg til å bli gal :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...