Gå til innhold

Til deg som søkte AAP, lang tid gikk det å fikk du etterbetalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søkte om arbeidsavklarering for snart 7mnd siden.
Det gikk treigt, hørte lite selvom jeg var aktiv å etterspørre hvordan saksgangen lå ann.

Var nå på møte med saksbehandler/daglig leder ved mitt kontor og alt var i orden, men noen god forklaring på hvorfor det hadde tatt så lang tid fikk jeg ikke, selvom alle legeerkleringer og slikt hadde foreligget faktisk allerede et par uker før søknaden ble sendt inn.

Søkte i oktober i fjor.

Fikk nå beskjed som sagt at alt var i orden å det skulle innvilges/vedtaes snarest.

Lang tid måtte du vente og vet du hvorfor du evnt ventet unødvendig lenge?

Fikk du etterbetalt fra dagen søknaden ble registert?
Jeg håper i allefall å gjøre det, begynner jo å bli ganske mye penger, det kunne ikke passet meg bedre da jeg har virkelig blitt fastkjørt økonomisk pga dette. Så dersom jeg får etterbetalt så skal det jo bli en ganske stor førstegangsutbetaling tenker jeg..

Anonymkode: 17807...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk etterbetalt med første utbetaling, men bare for et par uker. Nå tok det ikke mer enn 4 uker å behandle min søknad da, så jeg var ganske heldig der. Synes forresten det er hårreisende at de har brukt 7(!) måneder på å behandle søknaden din.

Anonymkode: 08d9c...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Ja det er ganske frustrerende at det har tatt så lang tid, har da forsøkt å etterlyse men har aldri fått noe fornuftig svar hvoran det ligger i søknaden, men har hele tiden blitt fortalt at alle papirer er i orden osv, men den har bare ikke blitt behandlet.

Jeg har mottatt sosialhjelp for noe av denne perioden, fra januar til i dag, dette er vel noe de trekker fra?

Ble akutt husløs etter jul så fikk en nødbolig, som NAV har betalt for, dette er jeg usikker på om de kan kreve tilbake, i og med det var en 'nødbolig' og ikke min faste leilighet.
Dette var en ganske dyr bolig da den ble utleid kun ukesvis i gangen, men det var nå det de skaffet meg.

Har nå flyttet inn i et hus, som jeg selv har 'skaffet'.

Bare leser at det står følgende på deres nettsider, saksbehandleren kunne heller ikke svare på om dette skulle trekkes av meg eller hva det skulle siden det var en nødbolig, kun midletidig.

'' Et midlertidig botilbud skal hjelpe deg i en akutt situasjon, og bør kun unntaksvis vare lenger enn 3 måneder. NAV skal sette i gang tiltak for å sikre et varig botilbud. ''

''  NAV skal finne et konkret og tilgjengelig botilbud. Hvis du ikke har penger til å betale for den midlertidige boligen selv, kan du søke om økonomisk stønad. ''

Søkte aldri om noe økonomisk stønad til å betale husleien der, de gjorde det helt uten videre, skulle ikke tenke på det sa de..

Anonymkode: 17807...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det har tatt så lang tid. Vanlig saksbehandlingstid for AAP er pr i dg 7 uker, forutsatt at alle papirer i saken er på plass.
Du vil få tilbakebetalt fra søknadsdato, men dersom du har fått sosialstønad i mellomtiden vil dette trekkes fra. Dette er selvsagt fordi du ikke skal ha to ytelser fra NAV samtidig.
NAV vurderer selv om beløpene som er brukt på midlertidig botilbud skal regnes med i refusjonskravet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge nav.no er det ingen steder det er lengre behandlingstid på aap enn 9 uker, helt utrolig at de har brukt 7 mnd. på det! Jeg fikk innvilget etter 8 uker, fikk etterbetalt fra søknadsdato.

Anonymkode: 37d36...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Ja det har som sagt gått 7mnd, dvs det har gått 7mnd uten at nav kontoret har gjort noe som helst virker det som, for noen god forklaring på hvorfor det har gått så lang tid, har de ikke som sagt.
Alle nødvendige papirer fra lege osv har foreligget allerede før AAP søknad ble sendt inn.

Jeg var mer nøyaktig i møte med saksbehandler/daglig leder på min nav avdeling mandag som var, fikk en beklagelse, men ikke noen forklaring på hvorfor det har gått så lang tid, men at det skulle ordnet umiddelbart/snarest at de skulle skrive et vedtak og slikt.

Nå er det fredag å har enda ikke fått noe i posten, må sikkert vente ennå en stund til nå, hva er saksprosessen videre?
Må de sende saken over til nav-administrasjon for endelig godkjennelse da eller?
I såfall så er det vel ennå noen uker til med venting fremfor meg antar jeg da.

Ble lovet at alt skulle være i orden å penger på vei i mot slutten av denne uken vi nå er inne i nå, men det ble da vel heller ikke slik.
Forsøkte å ta en telefon til de i mårges, men det var jo like mye vits som å ikke gjøre det, ingen var tilgjengelig da.

'SJOKK'.. haha :ph34r:

Anonymkode: 17807...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var mer nøyaktig i møte med saksbehandler/daglig leder på min nav avdeling mandag som var, fikk en beklagelse, men ikke noen forklaring på hvorfor det har gått så lang tid, men at det skulle ordnet umiddelbart/snarest at de skulle skrive et vedtak og slikt.

Nå er det fredag å har enda ikke fått noe i posten, må sikkert vente ennå en stund til nå, hva er saksprosessen videre?
Må de sende saken over til nav-administrasjon for endelig godkjennelse da eller?
I såfall så er det vel ennå noen uker til med venting fremfor meg antar jeg da.

Lokalkontoret ditt skriver ikke vedtak. Søknader på AAP sendes til forvaltningsavdelingen for fylket ditt, og saksbehandler kan ikke påvirke arbeidet som gjøres der i særlig stor grad.

Det lokalkontoret ditt kan påvirke, er arbeidsevnevurderingen som skrives på deg før eller når du søker arbeidsavklaringspenger. Denne er det saksbehandleren din som skriver, på bakgrunn av egenvurderingen din, notater fra samtaler, dialogmøter med arbeidsgiver og lege, og legeerklæring fra fastlegen din, eventuelt spesialister du har vært innom. Vet du om det er utarbeidet en arbeidsevnevurdering på deg? Er det skrevet en aktivitetsplan? Aktivitetsplanen må du skrive under, så den må du ha sett om du har en.

Når arbeidsevnevurderingen er skrevet og godkjent (av lokalkontoret, men av en annen saksbehandler eller leder) kan søknaden sendes videre til behandling. Men da må alt være klargjort av lokalkontoret. For meg høres det ut som det er der det har stoppet opp. Det har riktignok vært noe lenger behandlingstid på AAP-saker i det siste, det er mange omorganiseringer på gang i NAV, og mange forvaltningsavdelinger som er flyttet og saker behandles på nye steder og nye kontorer. Men om saken din ligger klar til behandling, ligger den der, elektronisk og med en frist.

Var jeg deg ville jeg ringt til NAV og bedt dem sjekke om saken ligger klar til behandling, om den har fått en frist, om det mangler noe. Dette mener jeg de kan se i datasystemene hos kontaktsenteret når du ringer 5555 3333. Om du ikke får svar der ville jeg benyttet "Skriv til oss"-funksjonen på NAV.no, og skrevet ned spørsmålene, og bedt om å få skriftlig svar og at de ikke bare oversender forespørselen til lokalkontoret. Noen saksbehandlere hos Kontaktsenteret (de som svarer på telefon og meldinger) sender alt videre til lokalkontoret, andre skriver svært gode, tydelige og fyldige svar. Dessverre er det litt bingo hvem man treffer på.

Syv måneders behandlingstid på AAP sier seg selv at er fullstendig uakseptabelt, noe slikt hadde aldri skjedd i forvaltningsavdelingen i fylket jeg bor i, det skal ikke være mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Det skal sies at det var daglig leder ved dette NAV kontoret jeg var i møte med, i sammens med min lege/spesialist.
Dette er en liten bygd langt fra alt å alle langt oppe i nord, har lest om at enkelte kontorer kan fatte slike vedtak selv, da med ansatte som har kompetansen for dette, stemmer dette?

Jeg har ikke skrevet under en aktivitetsplan enda, dette er visst pga jeg skal utredes ferdig for min sykdom, dette er noe som er beregnet og ta ganske lang tid så jeg har fått en 'midletidig' diagnose først fikk jeg beskjed om og dette var godt nok.
Dette pga utredningen kan ta flere måneder og jeg skulle ikke måtte gå å vente på at utredningen ble ferdig før AAP kunne innvilges.

Etter hva jeg forsto så fremkom det godt i de papirer lege og spesialist har sendt av midletidig diagnose til NAV, så det skulle ikke være noe problem å godkjenne AAP ut fra det, aktivitetsplan å slikt skulle skrives etterhvert mens utredningen pågår å begynner å bli ferdig.

Jeg vet ikke helt hva som er skrevet å ikke skrevet, jeg bare fikk en beklagelse på at det hadde tatt lang tid men at alt skulle være i orden med bakrund på dokumentasjon, hva jeg skal gjøre videre i forbindelse med utredning og slikt, å at daglig leder ved dette kontoret skulle gjøre saken ferdig så fort som mulig, skrive et vedtak på det sa hun nå da..

Jeg ble lovet at dette skulle gå ganske fort, innen uken vi er inne i, MULIGENS senest i løpet av uken som kommer, jeg vet ikke noe mer.
Ble bare lovet at jeg ikke skulle trenge å søke ny mnd med sosialhjelp da AAP skulle gå i orden rimelig fort, har vedtak om sosialhjelp ut neste uke, men det skulle ikke være nødvendig å søke om ny utbetaling der da AAP som sagt skulle gå i orden før den tid. Lov i håpe i allefall.

Anonymkode: 17807...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Det skal sies at det var daglig leder ved dette NAV kontoret jeg var i møte med, i sammens med min lege/spesialist.
Dette er en liten bygd langt fra alt å alle langt oppe i nord, har lest om at enkelte kontorer kan fatte slike vedtak selv, da med ansatte som har kompetansen for dette, stemmer dette?

[...]

Jeg vet ikke helt hva som er skrevet å ikke skrevet, jeg bare fikk en beklagelse på at det hadde tatt lang tid men at alt skulle være i orden med bakrund på dokumentasjon, hva jeg skal gjøre videre i forbindelse med utredning og slikt, å at daglig leder ved dette kontoret skulle gjøre saken ferdig så fort som mulig, skrive et vedtak på det sa hun nå da..

 

Om du er fra Østlandet, Nord Norge eller månen skal ikke ha noe å si da alt går elektronisk. Jeg er selv fra en liten bygd på Vestlandet, og kan ikke skjønne at det at du er fra en liten bygd i Nord Norge skal ha noe si. Det er ytterst få søknader av noe slag som behandles på lokalkontorene, så dette høres rart ut. Når det er sagt - alt er mulig her i verden.

Det lederen ved kontoret kan ha ment er at hun skulle skrive arbeidsevnevurderingen på deg. Det er ikke et vedtak, men en oppsummering av saken din som sammen med legeerklæring danner grunnlag for innvilgelse av AAP.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke skrevet under en aktivitetsplan enda, dette er visst pga jeg skal utredes ferdig for min sykdom, dette er noe som er beregnet og ta ganske lang tid så jeg har fått en 'midletidig' diagnose først fikk jeg beskjed om og dette var godt nok.
Dette pga utredningen kan ta flere måneder og jeg skulle ikke måtte gå å vente på at utredningen ble ferdig før AAP kunne innvilges.

Etter hva jeg forsto så fremkom det godt i de papirer lege og spesialist har sendt av midletidig diagnose til NAV, så det skulle ikke være noe problem å godkjenne AAP ut fra det, aktivitetsplan å slikt skulle skrives etterhvert mens utredningen pågår å begynner å bli ferdig.

Anonymkode: 17807...cc7

Det er mulig at det er ulike varianter av bruk av aktivitetsplan ute og går, men hovedregelen er at det i aktivitetsplanen din skal stå avtalte aktiviteter du skal følge opp. For å få innvilget AAP må du være i et løp der du skal avklares for arbeid, og avtalt aktivitet kan være å gå til oppfølging og behandling hos lege slik som du gjør nå. Poenget med AAP og aktivitetsplanen er jo at man ikke er sikker på hva som feiler deg og hvor mye du kan jobbe.

Siden du kommer fra oppe i nord er det mulig at forvaltningsavdelingen der har litt andre regler for godkjenning av aktivitetsplan, det er jeg usikker på. Her jeg bor er de ihvertfall strenge på at ingen aktivitetsplan - ingen AAP. Men dette bør jo lederen du har snakket med ha god kontroll på.

 

Ellers synes jeg det er litt rart at du har gått så lenge dersom du bor i en liten kommune. Små kontorer har, til tross for få ansatte, gjerne muligheten til å følge opp sine innbyggere mye tettere, man kjenner dem bedre og kan være mer fleksible. Det er ihvertfall trenden rundt om i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk både AAP og uføre uten noen punkter på aktivitesplanen. Jeg slapp også å møte opp på Nav etter noen møter. Sakbehandler ringte meg etter avtale. Jeg bor i storby. 

Dette viser at det gjøres ulikt ut i fra hva hvilken saksbehandler og sykdom vi har. Min saksbehandler utviste skjønn. Jeg hadde god kontakt med han på telefon. Det var hans forslag at vi kunne ta det på telefon og hans forslag å søke ufør. Før han hadde jeg mange dårlige saksbehandlere som jeg aldri hørte noe fra. 

Anonymkode: b95cd...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk både AAP og uføre uten noen punkter på aktivitesplanen. Jeg slapp også å møte opp på Nav etter noen møter. Sakbehandler ringte meg etter avtale. Jeg bor i storby. 

Dette viser at det gjøres ulikt ut i fra hva hvilken saksbehandler og sykdom vi har. Min saksbehandler utviste skjønn. Jeg hadde god kontakt med han på telefon. Det var hans forslag at vi kunne ta det på telefon og hans forslag å søke ufør. Før han hadde jeg mange dårlige saksbehandlere som jeg aldri hørte noe fra. 

Anonymkode: b95cd...190

Det er absolutt mulig å utarbeide en aktivitetsplan uten at du godkjenner den og uten noen aktiviteter, saksbehandler bare "later som" om du har skrevet under og registrerer den som signert. Om det skal gjøres slik er jo en annen ting. Det er flott at din saksbehandler utviste skjønn, det er jo det de skal gjøre. I reglene om aktivitetsplan står det følgende om AAP uten aktivitetsplan:

Du kan ha rett til AAP selv om du ikke har en aktivitetsplan. Det gjelder  

  • inntil tre måneder mens du søker arbeid etter gjennomført tiltak eller behandling
  • inntil åtte måneder mens uføresøknaden din blir vurdert
  • inntil seks måneder hvis du på grunn av sykdom blir arbeidsufør på nytt, uten å ha opparbeidet deg ny rett til sykepenger

Og det er selvsagt fullt mulig å få innvilget AAP uten å møte opp. Papirer som må skrives under sendes gjerne i posten og returneres på samme måte (men her jeg bor er NAV rett ved siden av Post i butikk, så folk foretrekker å spare portoen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, applestories skrev:

Det er absolutt mulig å utarbeide en aktivitetsplan uten at du godkjenner den og uten noen aktiviteter, saksbehandler bare "later som" om du har skrevet under og registrerer den som signert. Om det skal gjøres slik er jo en annen ting. Det er flott at din saksbehandler utviste skjønn, det er jo det de skal gjøre. I reglene om aktivitetsplan står det følgende om AAP uten aktivitetsplan:

Du kan ha rett til AAP selv om du ikke har en aktivitetsplan. Det gjelder  

  • inntil tre måneder mens du søker arbeid etter gjennomført tiltak eller behandling
  • inntil åtte måneder mens uføresøknaden din blir vurdert
  • inntil seks måneder hvis du på grunn av sykdom blir arbeidsufør på nytt, uten å ha opparbeidet deg ny rett til sykepenger

Og det er selvsagt fullt mulig å få innvilget AAP uten å møte opp. Papirer som må skrives under sendes gjerne i posten og returneres på samme måte (men her jeg bor er NAV rett ved siden av Post i butikk, så folk foretrekker å spare portoen).

Jeg fik en aktivitetsplan som jeg signerte og som forble tom (uten noen punkter). Jeg var gjennom attføring, rehabilitering, tidsbegrenset ufør, AAP og ble tilslutt ufør. Mange år i systemet, men ingen arbeidstrening eller andre plikter. Jeg har en kronisk sykdom noe som gjør hverdagen  mer utfordrende enn den var før.

For å svare på spørsmålet så ble jeg overført uten å søke fordi jeg var tidsbegrenset ufør den gang. Men jeg ventet 7 mnd på avgjørelsen for ufør. Det er store forskjeller fra kommune til kommune og NAV-kontor til NAV-kontor. Plutselig fikk jeg annen utbetaling enn jeg hadde hatt før uten noen varsel. Papirene kom med posten noen dager etterpå.

Anonymkode: b95cd...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 mnd behandlingstid. 3 år før jeg fikk etterbetalt.

Anonymkode: 45381...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 30. april 2016 at 10.15, AnonymBruker skrev:

TS her.

Det skal sies at det var daglig leder ved dette NAV kontoret jeg var i møte med, i sammens med min lege/spesialist.
Dette er en liten bygd langt fra alt å alle langt oppe i nord, har lest om at enkelte kontorer kan fatte slike vedtak selv, da med ansatte som har kompetansen for dette, stemmer dette?

Jeg har ikke skrevet under en aktivitetsplan enda, dette er visst pga jeg skal utredes ferdig for min sykdom, dette er noe som er beregnet og ta ganske lang tid så jeg har fått en 'midletidig' diagnose først fikk jeg beskjed om og dette var godt nok.
Dette pga utredningen kan ta flere måneder og jeg skulle ikke måtte gå å vente på at utredningen ble ferdig før AAP kunne innvilges.

Etter hva jeg forsto så fremkom det godt i de papirer lege og spesialist har sendt av midletidig diagnose til NAV, så det skulle ikke være noe problem å godkjenne AAP ut fra det, aktivitetsplan å slikt skulle skrives etterhvert mens utredningen pågår å begynner å bli ferdig.

Jeg vet ikke helt hva som er skrevet å ikke skrevet, jeg bare fikk en beklagelse på at det hadde tatt lang tid men at alt skulle være i orden med bakrund på dokumentasjon, hva jeg skal gjøre videre i forbindelse med utredning og slikt, å at daglig leder ved dette kontoret skulle gjøre saken ferdig så fort som mulig, skrive et vedtak på det sa hun nå da..

Jeg ble lovet at dette skulle gå ganske fort, innen uken vi er inne i, MULIGENS senest i løpet av uken som kommer, jeg vet ikke noe mer.
Ble bare lovet at jeg ikke skulle trenge å søke ny mnd med sosialhjelp da AAP skulle gå i orden rimelig fort, har vedtak om sosialhjelp ut neste uke, men det skulle ikke være nødvendig å søke om ny utbetaling der da AAP som sagt skulle gå i orden før den tid. Lov i håpe i allefall.

Anonymkode: 17807...cc7

Det vil vel si at saksbehandler ikke har sendt over saken din til NAV Forvaltning enda. Fy på lanken til NAV-kontoret ditt. For nei, ingen NAV-kontor kan naturligvis ferdigbehandle søknader, jfr likhetsprinsippet. På små plasser ville også habilitetsproblem slått inn.

Anonymkode: feb7d...4ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg skjønner ikke så mye av dette egentlig, lurer på hvordan nav-lederen selv sier at alt skal bli ordnet opp i temmlig kjapt, ble lovet at det skulle være i orden uken vi er inne, absolutt senest kommende uke, noe jeg har dårlig tro for dersom dette skal en runde igjennom forvaltningsavdelingen også.

Nav forvaltning er vel ikke kjappe de heller så må vel vente en måned eller 2 ekstra nå da tenker jeg... Blir så lei å frustrert av dette..! :icon_frown:

Anonymkode: 17807...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg skjønner ikke så mye av dette egentlig, lurer på hvordan nav-lederen selv sier at alt skal bli ordnet opp i temmlig kjapt, ble lovet at det skulle være i orden uken vi er inne, absolutt senest kommende uke, noe jeg har dårlig tro for dersom dette skal en runde igjennom forvaltningsavdelingen også.

Nav forvaltning er vel ikke kjappe de heller så må vel vente en måned eller 2 ekstra nå da tenker jeg... Blir så lei å frustrert av dette..! :icon_frown:

Anonymkode: 17807...cc7

Kommer an på om de får den prioritert og hvor mye forvaltningsavdelingen har å gjøre.

Behandlingstider på uføretrygd er for eksempel fire måneder for tiden, men jeg så nylig to som fikk godkjent søknaden - på fire dager, ikke fire måneder. Dagpenger derimot, har gått fra en uke til fire-fem-seks uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her.

Jeg får bare vente å se, sendte en sånn melding 'skriv til oss' til NAV på fredag for å høre saksgangen, ikke fått svar ennå såklart da jeg sendte den rett etter jeg oppretta posten her.

Sendes alt elektronisk til forvaltingen?
Lege attestene og slikt er i papirform såvit jeg vet, i allefall det daglig leder hadde med seg på møtet, vet ikke om de har det elektronisk også.

Jeg er spent å se hvor mye de vil kreve tilbake for utbetalt sosialhjelp samt en husleie, dette har jeg lest rundtom varierer, noen har ikke blitt krevd tilbake noe som helst, noen har fått delevis krav.
Hadde håpet de kan være litt ydmyke ang dette siden de har brukt så ufattelig lang tid, uten å ha noen begrunnelse for dette.

Ba daglig leder notere seg at jeg har havnet i et sterkt økonomis uføre grunnet lang tid på sosialhjelp å opparbeidet meg gjeld til familie samt kreditorer.
Leve på sosialhjelp skal man klare ja, men over tid blir det vanskelig, en trenger før eller siden en ny telefon, pc og slikt, ikke at jeg har noe dyre greier av noe som helst men kun det grunnleggende, virket som hun viste forståelse for dette.

Så siden det er en hel del som skal etterbetales, før evnt krav om tilbakebetaling kommer, så mye som mulig av den etterbetalingen har jeg virkelig behov for, for å komme meg på riktig kjøl, samt kjøpt meg noen nye klær og slike nødvendigheter.

Jeg gikk på dagpenger 2år før jeg mistet disse, og har klart å betjene gammel gjeld osv, men dette stoppet opp da dagpengene opphørte å måtte på sosialhjelp, som var godt over halvparten av inntekten min i mnd.
Samt store utgifter i medisiner, legebesøk osv, dette har jeg blitt lovet i lang tid å få tilbakebetalt, har bare fått 1/4del av dette kansje, er lenge siden jeg fikk det også. Kvitteringene jeg har levert kan de visst ikke finne igjen da vedkommende som hadde med det å gjøre er sluttet å flyttet til byen å startet i barnevernet ellerno sånn.. Tragisk hele greia spørr du meg..

Vennligst ikke kom med ting som 'skaff deg en jobb' ja jeg ønsker virkelig det, men det går ikke, jeg har problemer med å få gjort vanlige ting om dagene, angst samt en korsrygg som er helt ødelagt, i natt har jeg ikke sovet da jeg ikke klarte å ligge uten å ha sykelig vont, har bare klart å gå rundtomkrig.

Har tatt en god dose med voltaren å naproxen å klarer å sitte en liten stund før jeg må reise meg å bare stå en stund.

Takker for dere som tar dere bryet med å svare gode svar med det dere vet, for NAV vet visstnok ingenting virker det til.
De har store deler av tiden ikke virket å tatt meg seriøst og sa ved en anledning 'kan du ikke flytte tilbake til der du kom fra?'
Jeg flyttet hit for i overkant av 1år siden, så jeg er ikke 'en av dem' har jeg fått inntrykk av.

Det var dagens 'sutring' men begynner å bli ganske frustrert... :icon_frown:

Anonymkode: 17807...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sendes alt elektronisk til forvaltingen?
Lege attestene og slikt er i papirform såvit jeg vet, i allefall det daglig leder hadde med seg på møtet, vet ikke om de har det elektronisk også.

Alt du sender til NAV skal skannes og lagres elektronisk - det er ihvertfall sånn det SKAL være. Det du leverer inn stemples og sendes til Oslo med forside for å skannes sammen med resten av landets NAV-post. Dette skal gjøres samme dag som posten mottas. Det er også slik at dersom du skriver ut et skjema selv og velger "skriv ut forside" sendes dette oftest direkte til Oslo og skanning, uten å komme innom lokalkontoret, det ser du fra adressen på forsidearket. Strekkodene på forsidene bestemmer hvor i systemet det skal dukke opp - om det er lokalkontoret eller forvaltning som skal behandle saken.

Lokalkontorene skal ikke lenger ha fysiske dokumentmapper på brukerne, de finnes fortsatt, men inneholder dokumenter og saksmapper fra før elektronisk arkiv ble innført. Til møter printer man gjerne ut allerede innskannede dokumenter for å ha papirene foran seg. Men de skal også ligge elektronisk.

Fra juni, jeg mener det er 4. juni i år, skal mange av dokumentene som blir laget i saken bli tilgjengelige for oss brukere. Vi skal altså få kunne se mye av det som skannes inn. Akkurat hvordan det skal fungere vet jeg ikke, men det kan jo bli spennende å se hva vi får tilgang til. Merk at dette kun gjelder dokumenter laget og sendt inn etter denne dato.

Lykke til, håper du får høre mer i uken som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Det eneste jeg selv har sendt inn er AAP søknad via nett, resten er sendt av legen, spesialist osv, dette er dokumenter jeg aldri har sendt eller levert eller lest så nøye igjennom, har bare blitt fortalt at all dokumentasjon var i orden.
Etter hva jeg forsto så har lege og spesialist sendt dette til lokalkontoret, da har vel kansje lokalkontoret sendt de til den scanningen du snakker om?

Jeg har i allefall ikke sendt noe pr.post i denne saken. Kun selve AAP søknaden som sagt, den ble levert elektronisk.

Anonymkode: 17807...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Det eneste jeg selv har sendt inn er AAP søknad via nett, resten er sendt av legen, spesialist osv, dette er dokumenter jeg aldri har sendt eller levert eller lest så nøye igjennom, har bare blitt fortalt at all dokumentasjon var i orden.
Etter hva jeg forsto så har lege og spesialist sendt dette til lokalkontoret, da har vel kansje lokalkontoret sendt de til den scanningen du snakker om?

Jeg har i allefall ikke sendt noe pr.post i denne saken. Kun selve AAP søknaden som sagt, den ble levert elektronisk.

Anonymkode: 17807...cc7

Lege har sendt på papir eller elektronisk. Fastleger sender vanligvis sykmeldinger elektronisk, det samme med legeerklæringer. Sykehusleger og spesialister sender stort sett på papir, lokalkontoret stempler med dato, tar ut førsteside og putter i konvolutt til skanning samme dag.

Det går MANGE konvolutter ut av NAV-kontorene hver dag, det er derfor NAV presser så på for å få folk til å begynne å bruke elektroniske løsninger - slik som du har gjort med AAP-søknaden. Det går fortere, er tryggere, og man er stort sett garantert å ikke miste noe informasjon på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...