Gå til innhold

Gutter og jenter dusjer sammen etter svømmetimen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 4/28/2016 at 11.57, AnonymBruker skrev:

Hmm på vår skole delte vi garderobe med guttene til hvertfall 4 klasse, tenkte aldri at det var rart da.. Men tidene har kanskje forandret seg siden jeg var barn. 

Anonymkode: f737e...93b

Dusjet dere sammen også? Når og hvor var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Gabriel skrev:

Jeg ser flere av de som skriver i tråden har opplevd dette selv. Det hadde vært interessant å vite om dette begrenser seg til en spesiell periode eller en skole eller et område. Derfor hadde det vært fint om alle som har opplevd dette fortalt når og hvor (så nøyaktig som de selv ønsker)!

 

6 timer siden, Gabriel skrev:

Dusjet dere sammen også? Når og hvor var det?

Har lagt merke til over lang tid at dette er et tema du interesserer deg veldig for. Ut av nysgjerrighet, hva kommer et sånt engasjement av? Kan ikke folk selv få bestemme hvem de vil være nakne med, uansett alder? 

Anonymkode: 30258...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Har lagt merke til over lang tid at dette er et tema du interesserer deg veldig for. Ut av nysgjerrighet, hva kommer et sånt engasjement av? Kan ikke folk selv få bestemme hvem de vil være nakne med, uansett alder? 

Anonymkode: 30258...6ed

Jeg starter med det siste spørsmålet. Det hadde selvfølgelig vært best om folk kunne bestemme selv men av forskjellige årsaker er det ikke slik. Som jeg skrev tidligere så tilpasser ca 80% av oss kulturelle regler rundt oss innen dette området. Det betyr egentlig at vi gir avkall på egen frihet for å ikke skille oss ut fra andre. Det å tilpasse seg gruppen har sikkert vært nyttig for overlevelse men en del ganger gir vi avkall på egen frihet når det ikke er nødvendig. Gruppen er redd for avvikere og det lages ofte regler, som ofte ikke har noe rasjonelt grunnlag, for å styre avvikerne. Det ser vi tydelig når det gjelder nakenhet. I noen kulturer forventes det at alle skal være helt eller nesten nakne. På den andre ytterligheten kreves det av og til omfattende tildekking, spesielt av kvinner. De som ønsker å være nakne når det er varmt har begrensninger på hvor de får lov til å bevege seg. De som ikke ønsker å vise seg nakne for andre har tidligere blitt presset til å være nakne sammen med samme kjønn i skoledusjer o.s.v. I dag er dette mer akseptert men det er ikke sosialt akseptert hvis du sier at du ikke ønsker å være naken sammen med kjæresten.

Jeg tenker at friheten ikke er helt reell når en vesentlig del av befolkningen hele tiden følger flertallet. Når nesten 100% av kvinnene soler seg toppløse og 0% gjør det tyve år etterpå så er ingen av delene helt frivillig. Jeg tror ikke vi blir lykkeligere om vi alle blir tvunget til å ha på oss mindre klær eller om vi alle må ha på oss mer klær. Men jeg tror den samlede lykkeopplevelsen øker hvis vi i større grad tillater variasjon. Når det gjeller garderober og dusjer så er det sterk heteroseksualisert kulturell påvirkning om at man skal ha oppdelt i kvinner og menn. Men dette begrenser manges frihet. Hvis treningskameraten din tilfeldigvis er av motsatt kjønn er det få steder du kan være i garderobe, dusj og badstu sammen med vedkommende. Hvis du spiller som jente alene på et guttelag er det lite akseptert om du vil dele dusj, garderobe og sauna med lagkameratene dine. Selv om du kun ønsker å gjøre det for å være sammen med lagkameratene vil gjerne ytre seksualiserende fordommer hindre deg. Er du ei yngre tenåringsjente vil gjerne også foreldrene dine få en streng pekefinger fra omverdenen hvis de tillater det. Den heteroseksualiserte oppdelingen passer ikke for alle. For mange er seksualiseringen kunstig og man kunne uten problem delt garderobe med det motsatte kjønn.

Jeg er enig i at det beste hadde vært om folk kunne bestemme selv. Men for å kunne gjøre det må man også fjerne en del kulturelle fordommer som for eksempel seksualiseringen av nakenhet og spesielt seksualiseringen av at begge kjønn er sammen. Det krever også at mange slutter å tro at de vet bedre enn alle andre og skal presse andre til å følge egne regler. Det forutsetter også respekt for andre for eksempel at man ikke oppfører seg respektløst ovenfor folk som ønsker å ha på seg mer eller mindre klær enn andre. Først da kan man snakke om frivillig valg. Da vil den den niqab-kledde moren akseptere at hennes datter går på naturiststrand. Og like viktig: Naturistmoren aksepterer at hennes datter vil gå i niqab.

 

Det er mye rart folk interesserer seg for. Jeg forstår godt at du lurer på hvorfor jeg er så interessert i dette temaet. Jeg kunne skrevet mye om det men skal forsøke meg med en kortversjon. Som barn opplevde jeg en trygg og liberal holdning til nakenhet som kom i kræsj med storsamfunnets heteroseksualiserte syn på nakenhet. Jeg følte da behov for å forstå hvorfor vi har så sterke og forskjellige meninger, og om noe er mer riktig enn noe annet. Mitt konklusjon er at få holdninger er riktigere enn andre og at alle som mener at de har mer rett en andre tar feil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Gabriel skrev:

 

Jeg tenker at friheten ikke er helt reell når en vesentlig del av befolkningen hele tiden følger flertallet. Når nesten 100% av kvinnene soler seg toppløse og 0% gjør det tyve år etterpå så er ingen av delene helt frivillig. Jeg tror ikke vi blir lykkeligere om vi alle blir tvunget til å ha på oss mindre klær eller om vi alle må ha på oss mer klær. Men jeg tror den samlede lykkeopplevelsen øker hvis vi i større grad tillater variasjon. Når det gjeller garderober og dusjer så er det sterk heteroseksualisert kulturell påvirkning om at man skal ha oppdelt i kvinner og menn. Men dette begrenser manges frihet. Hvis treningskameraten din tilfeldigvis er av motsatt kjønn er det få steder du kan være i garderobe, dusj og badstu sammen med vedkommende. Hvis du spiller som jente alene på et guttelag er det lite akseptert om du vil dele dusj, garderobe og sauna med lagkameratene dine. Selv om du kun ønsker å gjøre det for å være sammen med lagkameratene vil gjerne ytre seksualiserende fordommer hindre deg. Er du ei yngre tenåringsjente vil gjerne også foreldrene dine få en streng pekefinger fra omverdenen hvis de tillater det. Den heteroseksualiserte oppdelingen passer ikke for alle. For mange er seksualiseringen kunstig og man kunne uten problem delt garderobe med det motsatte kjønn.

 

Det må da være forsvinnende få tenåringsjenter som har et sterkt ønske om å dusje med guttevennene for å "være sammen med lagkameratene". Uansett så kan jo ikke noens ønske om å dusje med andre gå foran disses ønske om å slippe. Privatlivet må veie tyngst. 

Anonymkode: 30258...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Thursday, April 28, 2016 at 11.43, AnonymBruker skrev:

Hvis nakenhet hadde vært naturlig ville vi blitt født uten klær... :opplyser:

Hei vent nå litt... :klo: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at det ALTID er kvinner som problematiserer slikt.

Man ser ALDRI slikt tull fra menn (med unntak av noen ultrakonservative religiøse)

Anonymkode: 8cc61...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 29.4.2016 at 10.40, AnonymBruker skrev:

Nå er det like før vi får amerikanske tilstander, hvor kvinner som soler topless på stranden får beskjed om å kle på seg, for "tenk på barna!".

Anonymkode: 17085...614

Dette gjelder da så absolutt ikke bare for kvinner. Jeg har selv vært på ferie i Texas og to ganger blitt bedt om å kle på oss på overkroppen når vi har spilt volleyball i baris i en park for "det kunne være barn i nærheten" og vi var altså alle sammen kun gutter i 18-20 års alderen.

Mens i New York på den annen side kan kvinner gå rundt i bar overkropp så mye de vil midt i byen. Du ser ikke menn gå rundt i baris på Karl Johan i Oslo gjør du vel? Og jeg er rimelig sikker på at de ville fått tilsnakk for det.

Anonymkode: 8cc61...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg merke til at det ALTID er kvinner som problematiserer slikt.

Man ser ALDRI slikt tull fra menn (med unntak av noen ultrakonservative religiøse)

Anonymkode: 8cc61...edd

Alltid skrives alltid med to l'er og aldri si aldri ;) Du tror ikke det er en mann som mener noe annet? Legg merke til deg selv og hvor trangsynt du er.. som setter meningene til folk i bås etter kjønn og religion. (ps. jeg er enig med begge sider i debatten). 

Anonymkode: 87b6f...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder da så absolutt ikke bare for kvinner. Jeg har selv vært på ferie i Texas og to ganger blitt bedt om å kle på oss på overkroppen når vi har spilt volleyball i baris i en park for "det kunne være barn i nærheten" og vi var altså alle sammen kun gutter i 18-20 års alderen.

Mens i New York på den annen side kan kvinner gå rundt i bar overkropp så mye de vil midt i byen. Du ser ikke menn gå rundt i baris på Karl Johan i Oslo gjør du vel? Og jeg er rimelig sikker på at de ville fått tilsnakk for det.

Anonymkode: 8cc61...edd

Tydeligvis ikke mange som vil, for dette  har jeg aldri sett under mine mange opphold i byen :) 

Anonymkode: 30258...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må da være forsvinnende få tenåringsjenter som har et sterkt ønske om å dusje med guttevennene for å "være sammen med lagkameratene". Uansett så kan jo ikke noens ønske om å dusje med andre gå foran disses ønske om å slippe. Privatlivet må veie tyngst. 

Anonymkode: 30258...6ed

Poenget her er den påtvungne  heteroseksualiserngen av all nakenhet. Du må sammenligne en jente og mange gutter med en gruppe med bare gutter.

At det er forsvinnende få slik situasjonen er nå har du sikkert rett i. Mener du at det er et poeng? Fordi de er få så skal de ikke bli respektert? Tror du ikke at antallet ville vært høyere hvis man ikke følte at det ikke var sosialt akseptert og ble heteroseksualisert? I utgangspunktet vil vel like gjerne en jente være med i gjengen som en gutt.

Utgangspunktet her er at alle de involverte synes det er greit. Ville du synes det var greit som forelder eller utenforstående? Ville det vært like greit om din datter ville dele garderobe/dusj/badstu med lagkameratene som at en homofil gutt eller en vanlig (heterofil) gutt gjorde det med sine lagkamerater? Hvorfor skal man seksualisere en situasjon som ikke er seksuell? Man ville ikke gjort det samme om en eller flere av guttene var homofile.

Og for ordens skyld: Sjansen for overgrep er minimal. Det er få steder som er tryggere for ei jente som sammen med lagkameratene på et guttelag. Jenta blir ofte en "maskot" og gutta er ekstra beskyttende ovenfor jenta i forhold til alle indre og ytre trusler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gabriel skrev:

Poenget her er den påtvungne  heteroseksualiserngen av all nakenhet. Du må sammenligne en jente og mange gutter med en gruppe med bare gutter.

At det er forsvinnende få slik situasjonen er nå har du sikkert rett i. Mener du at det er et poeng? Fordi de er få så skal de ikke bli respektert? Tror du ikke at antallet ville vært høyere hvis man ikke følte at det ikke var sosialt akseptert og ble heteroseksualisert? I utgangspunktet vil vel like gjerne en jente være med i gjengen som en gutt.

 

Jeg mener man skal slippe å dusje med andre mot sin vilje, uansett kjønn. 

Anonymkode: 30258...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor ikke? De er bare barn. Jeg tviler på at noen av de bryr seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener man skal slippe å dusje med andre mot sin vilje, uansett kjønn. 

Anonymkode: 30258...6ed

Nå er det ikke det som diskuteres her. Spørsmålet her er om det er like greit om ei jente dusjer med gutta som at en gutt gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må da være forsvinnende få tenåringsjenter som har et sterkt ønske om å dusje med guttevennene for å "være sammen med lagkameratene". Uansett så kan jo ikke noens ønske om å dusje med andre gå foran disses ønske om å slippe. Privatlivet må veie tyngst. 

Anonymkode: 30258...6ed

Hvis det er greit å nekte å dusje sammen med en jente, er det også greit å nekte å dusje sammen med en homofil gutt? Eller hva med en nordlending eller pakistaner? Eller en som er tykk eller har veldig dårlig humor? Er det den nye som skal utestenges eller han/de "gamle" som ikke vil dusje med den nye? 

Anonymkode: 6bbe9...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gabriel skrev:

Nå er det ikke det som diskuteres her. Spørsmålet her er om det er like greit om ei jente dusjer med gutta som at en gutt gjør det.

Nei, for det er små sjanser for at alle involverte synes det er greit. Samme gjelder saken det egentlig handler om her, at ingen har turt si fra betyr ikke at alle synes det er greit, det er faktisk svært tvilsomt. Det er heller ikke alle som synes det er greit å dusje med andre av eget kjønn, og da bør de få slippe. Men det er ikke nødvendigvis lett å si fra hvis ingen andre ser ut til å bry seg.

Anonymkode: 30258...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er greit å nekte å dusje sammen med en jente, er det også greit å nekte å dusje sammen med en homofil gutt? Eller hva med en nordlending eller pakistaner? Eller en som er tykk eller har veldig dårlig humor? Er det den nye som skal utestenges eller han/de "gamle" som ikke vil dusje med den nye? 

Anonymkode: 6bbe9...964

Det er alltid greit å nekte å kle av seg foran noen man ikke vil være avkledt med. Hvis en homofil nordpakistaner med dårlig humor ber meg kle av meg kan jeg fortsatt si nei uten at han har krav på noen begrunnelse. 

Anonymkode: 30258...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 30.4.2016 at 17.59, AnonymBruker skrev:

Det må da være forsvinnende få tenåringsjenter som har et sterkt ønske om å dusje med guttevennene for å "være sammen med lagkameratene".

Anonymkode: 30258...6ed

 

Det stemmer nok det. Men har du aldri tenkt hvorfor? Det er en grunn til det og det er fordi det er sånn de fleste oppdrar ungene sine i dag. Hadde vi oppdratt ungene til å gå påkledd frem til de er 13 f.eks for så å gå helt naken, så kan du banne på at de fleste 13-åringer hadde følt seg flau av å måtte gå med et klesplagg, det hadde jo vært barnslig.

 

*************************************************************

Kjempebra at de dusjer sammen og flere skoler bør følge etter og vi bør også la det gjelde alle i samfunnet som skal bade. Både at man dusjer naken med alle kjønn og bader naken.

Men vi kan ikke gjøre det over natten med bare å si til større barn og voksne at de skal bade naken, det må skje gradvis og det bør først skje med de yngste som er mindre hjernevasket.

Det er faktisk jenter ned i 11-13 årsalderen som faktisk har fått naken og lettere avkledde bilder av seg spredd på nettet. Noen av dem har faktisk tatt sitt eget liv. Det ville ikke skjedd hvis nakenhet var noe fint og naturlig. Faktisk så hadde ikke folk en gang brydd seg med å ta nakenbilder eller brydd seg om om noen tok av dem. Noen gang hørt om noen som har tatt sitt eget liv eller blitt mobbet fordi noen tok et bilde av hendene dems? Hvorfor skal tissemannen og tissekona være noe anderledes?

 

Vi dekker oss til og ødelegger livet til tusenvis i samme slengen pga.  vår moral fra helvete.

 

 

 

Anonymkode: f0666...4f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis ikke mange som vil, for dette  har jeg aldri sett under mine mange opphold i byen :) 

Anonymkode: 30258...6ed

 

Og hvis du ikke har fått med deg de malte toppløse damene på Times Square så kan du ikke ha fulgt mye med.

Anonymkode: 8cc61...edd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for det er små sjanser for at alle involverte synes det er greit. Samme gjelder saken det egentlig handler om her, at ingen har turt si fra betyr ikke at alle synes det er greit, det er faktisk svært tvilsomt. Det er heller ikke alle som synes det er greit å dusje med andre av eget kjønn, og da bør de få slippe. Men det er ikke nødvendigvis lett å si fra hvis ingen andre ser ut til å bry seg.

Anonymkode: 30258...6ed

Det er også mange som ikke syns det er greit å regne matematikk i grunnskolen. Skal de også få slippe? Eller hva med folk som ikke er komfortable med å fremføre noe foran klassen eller bli tatt opp til tavla i timen, skal de også få slippe?

Anonymkode: 8cc61...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid greit å nekte å kle av seg foran noen man ikke vil være avkledt med. Hvis en homofil nordpakistaner med dårlig humor ber meg kle av meg kan jeg fortsatt si nei uten at han har krav på noen begrunnelse. 

Anonymkode: 30258...6ed

Du vrir på teksten du referer til nærmest til det ugjenkjennelige. Teksten du tok utgangspunkt i var at man er en gjeng (for eksempel et guttelag) som pleier å dele garderobe og dusj. Så er det person i tillegg som er litt annerledes enn de andre. Er det greit om en eller flere i gjengen nekter å dusje med de andre som man pleier hvis "tillegget" er en homofil gutt etc.? Det er ikke snakk om at vedkommende vil være alene sammen med deg for å se deg naken som du forsøker å vri det til.

Anonymkode: 6bbe9...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...