Gå til innhold

Gutter og jenter dusjer sammen etter svømmetimen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor skulle det være problematisk?

Anonymkode: 35e82...896

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske de hadde det slik over alt. Hva er vitsen med å ha avskilte garderober og toaletter? Finnes ikke noe mer fjottete enn et utested der det er 30 jenter i kø og to ledige dass til menn.

Samme med garderober i treningssenter, det er jo helt unødvendig å ha to store garderober.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel på om barna selv synes det er problematisk eller ei. Hvis de selv hadde hatt store problemer med en slik ordning hadde jeg sett grunn til å revurdere det, særlig fordi de jo neppe vil synes det er mindre problematisk med årene heller.

Men jeg innbiller meg at dette er noe barna ikke anser som særlig rart før foreldrene eventuelt forklarer dem at de egentlig bør være fryktelig ukomfortable. Noterer meg også at denne moren tilsynelatende er alene om å reagere, og at hun ikke visste om praksisen før hun fikk høre om det på et foreldremøte. Det at barna ikke har klaget hjemme tyder vel også på at de ikke akkurat har tatt varig skade av det hele.

Anonymkode: 33710...4c9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm på vår skole delte vi garderobe med guttene til hvertfall 4 klasse, tenkte aldri at det var rart da.. Men tidene har kanskje forandret seg siden jeg var barn. 

Anonymkode: f737e...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går i første klasse, så tenker man ikke spesielt over kjønnsorganet til jenter/gutter :) 

Anonymkode: 41bb6...569

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungene tar selvsagt ikke skade av dette. Faktisk tror jeg de har godt av det.

Samfunnet er helt besatt på kropp og kjønn, på den ene siden er det uønsket: Vi skal helst dusje med klær på, vi ønsker ikke å vise oss nakne for medelever i dusjen, vi vil ha kjønnsdelt svømmeundervisning osv. På den andre siden så får vi ikke nok av det: populærkulturen er fullstappet av det, musikken spiller på sex, nyhetsmedia florerer av nyheter av typen "slik får du drømmekroppen" osv.

Endret av Larsern
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi delte garderobe med guttene i gymtimen i andreklasse i alle fall. Men den gangen måtte vi ikke dusje etter gymmen, det begynte man med i fjerdeklasse tror jeg. Man skiftet klær, men vi tok ikke av oss alle klærne. Jeg opplevde aldri det som rart. Jeg hadde jo brødre så jeg hadde skiftet med gutter før. 

Barn er så ung i den alderen. De tenker ikke som ungdommer. Så om det ikke skjer negative hendelser i forbindelse med at barna er nakne i lag så skjønner jeg ikke hvorfor det er så gale. De er bare 6 år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Jeg reagerer på at en av mødrene sier "Det får være grenser for hvor mye nakenhet skal normaliseres":skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Småunger bryr seg ikke noe om sånt med mindre de voksne vil at de skal gjør det. 

Jeg så min del av tissefanter da jeg var liten. Vi bada nakne og alt sånt. Sitter ikke her og er gæren av den grunn. Jeg har et ganske sunt kroppssyn. Jeg mener at det som er det normale er at folk er forskjellige. Det er ikke sunt å bare se nakne modellkropper på forsiden av et ukeblad. 

Anonymkode: 6f9ab...3a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker vi delte garderobe og dusj i svømmetimene med guttene helt til og med tredje klasse. Da var vi ti år.. Dette var på starten av nittitallet. Husker det var veldig flaut, og husker og at ene klassekameraten min hadde en stor føflekk på rumpa :fnise:

Uansett, som seksåringer er det vel ikke så farlig, de tar nok ikke skade av å se andre nakne barn. Noe annet er det vel om noen av barna reagerer negativt på det.

Anonymkode: 079a4...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit

Kanskje barna vokser opp med ett litt mer naturlig forhold til kropp. Vi trenger i alle fall en endring med dagens voldsomme kroppshysteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra! Jeg tror mer naturlig nakenhet med både samme og motsatt kjønn kan føre til at de blir mer trygge på egen kropp og ikke skaper rare forestillinger om at alle under klærne/badedrakta ser ut som en supermodell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I denne alderen har vel alenemødre/fedre enda med seg ungene av motsatt kjønn inn i voksengarderoben i svømmehallen rundt om i landet. Om det er ok at de ser vokse av det motsatte kjønn nakne i denne alderen, burde det da også være enda mer ok å se barn på sin egen alder naken. Så ser ikke problemet så lenge de deles når de kommer litt opp i alder :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke problemet. 

Min førsteklassing dusjet også med både gutter og jenter etter svømmetimen, altså på fritiden. Ingen som reagerte som jeg vet om.

Det moren glemmer når hun uttaler seg om at de ikke vet hvordan dette vil påvirke barna, er at vi er mange som har hatt denne praksisen som barn, og mange av oss som har opplevd dette er voksne.  Jeg er født i 83 feks, og samtlige på min skole dusjet klassevis sammen i første klassen, det var aldri et tema.

Det jeg derimot synes er viktig, er at det er to voksne lærere til stede, for å hindre mobbing og overgrep.

Anonymkode: 6f912...9ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man går i første klasse, så tenker man ikke spesielt over kjønnsorganet til jenter/gutter :) 

Anonymkode: 41bb6...569

Det er det faktisk mange som gjør. Helt siden de er i barnehagealder er sånt interessant... 

Anonymkode: 0d99c...eb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Uten navn skrev:

I denne alderen har vel alenemødre/fedre enda med seg ungene av motsatt kjønn inn i voksengarderoben i svømmehallen rundt om i landet. Om det er ok at de ser vokse av det motsatte kjønn nakne i denne alderen, burde det da også være enda mer ok å se barn på sin egen alder naken. Så ser ikke problemet så lenge de deles når de kommer litt opp i alder :)

Akkurat det samme tenkte jeg.

Herregud, hvor sykt det blir. Opptil 80 tallet badet 5-6 åringer nakne på stranden. Det var helt ok å være toppløs. Men så kom den nye moralismen..... http://www.dagbladet.no/2016/04/23/kultur/debatt/meninger/kronikk/frp/43975812/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...