Gå til innhold

hjelp til å tyde brev fra NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei

jeg har fått et vedtaksbrev fra NAV nylig,men skjønner ikke helt beregningen,hvis noen kan komme med innspill :) Det gjelder tilleggspensjon til meg,da min mann døde for litt siden.jeg har per i dag uføretrygd 100% og får utbetalt ca 9000kr i måneden (11.168kr før skatt). Før vedtaksbrevet så fikk jeg ca 10.000kr før skatt og 8.500kr etter skatt. Jeg ser jo at det er en økning,men langt ifra 2,48G som det står nedenfor. derfor skjønner jeg ikke hvorfor de skriver det. for iflg min beregning er 1G=90.000kr. og 2,48G=223.000kr i året. og delt på 12mnd blir dette ca 18.000kr i måneden. eller tenker jeg feil?

jeg limer inn vedtaksbrevet her:

NAV har endret uføretrygden din  Fødselsnummer: xxx Saksreferanse: xxx
Vi har mottatt melding om at xxx er død. Sivilstanden din er derfor endret, og uføretrygden din øker fra 1. april 2016.        Du får 11 168 kroner i uføretrygd per måned før skatt.       Uføretrygden blir fortsatt utbetalt senest den 20. hver måned.        I dette brevet forklarer vi hvilke rettigheter og plikter du har. Det er derfor viktig at du leser hele brevet.      
Begrunnelse for vedtaket Vi har mottatt melding om at ektefellen, partneren eller samboeren din er død, og sivilstanden din har derfor blitt endret. Utbetalingen din øker til 2,48 ganger folketrygdens grunnbeløp.       Vedtaket er gjort etter folketrygdloven §§ 12-13 og 22-12.              Du kan søke om gjenlevendetillegg til uføretrygden din  Du kan ha rett til et tillegg til uføretrygden for gjenlevende ektefelle og partner. Samboere som tidligere har vært gift eller som har felles barn er likestilt med ektefelle.  
Det er viktig at du søker om gjenlevendetillegg så snart som mulig, siden det som hovedregel bare kan etterbetales tre måneder tilbake fra søknadstidspunktet. Du finner søknadskjema for gjenlevende ektefelle, partner eller samboer på nav.no/dinpensjon.

Anonymkode: ddd97...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir på siden, men 9000kr?? Får du ikke mer? Hvor gammel var du da du ble ufør? Jeg kjenner en som fikk ung ufør og han har ca 15 000. Går da ikke an å leve på 9000? Uff, syns det er trist at folk som blir syke aldri og etter det aldri skal få ta seg en ferie eller kjøpe noe på impuls for sparepenger eksisterer rett og slett ikke. Får man 15 000 så kan man kanskje spare litt om man bor på landet og leier billig, men 9000!

Anonymkode: b012a...d5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei..skrev lenger oppe at jeg er 100% ufør. Vet at det jeg får er lite,men de sier det er minstesatsen. Pga kort trygdetid. Jeg kom til norge i 92, men pga sykdom har jeg ikke jobbet så mye,men i den tiden jeg ble syk har jeg heller ikke søkt noe stønad fra nav,så de har kun de årene jeg jobbet som trygdetid..

Men det er en annen sak..trenger hjelp til å tyde brevet..

Anonymkode: ddd97...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring NAV og be om at saksbehandler ringer deg. 

Anonymkode: b09cd...9cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førat fyller du ut og sender inn gjenlevendetilleggsskjemaet. Det er viktig for å ikke gå glipp av penger. 

1 G = 90.068.  

2,48 G = 223 368,64 på årsbasis. Du deler dette på 12 måneder og finner månedsbeløpet = 18 614,053. 

Fra 18 614 må du trekke skatt for å finne det du får utbetalt. Skattetrekket ditt bør og gjennomgåes av skatteetaten for å påse at du får riktig skattetrekk nå når du får endret trygden din og er alene. 

Håper dette var til hjelp. :blomst: 

Anonymkode: 661f4...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du nå er blitt enke, økes minstesatsen til 2,48G, men siden du kom til Norge i 92, får du ikke dette utbetalt fordi du ikke har full trygdetid.  Når trygdetiden er kortere enn 40 år, avkortes uføretrygden.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, LedigNavn skrev:

Når du nå er blitt enke, økes minstesatsen til 2,48G, men siden du kom til Norge i 92, får du ikke dette utbetalt fordi du ikke har full trygdetid.  Når trygdetiden er kortere enn 40 år, avkortes uføretrygden.   

Hvor finner du info om at ts kom til Norge i 92? Og avkorting bør jo nesten stå i vedtaksbrevet? 

Anonymkode: 661f4...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor finner du info om at ts kom til Norge i 92? Og avkorting bør jo nesten stå i vedtaksbrevet? 

Anonymkode: 661f4...c70

TS skriver dette selv i innlegg #4.  Trygdetiden skal stå i det opprinnelige vedtaket hvor hun fikk innvilget uføretrygd.  

Det er selvsagt lurt å sjekke beregningen nærmere når man er usikker, men dette har nok ganske sikkert med trygdetid å gjøre.

Endret av LedigNavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beregningene mine er som anonym #6. Men det stemmer jo ikke,da jeg får 11.168kr i mnd. 

Jeg tror det er pga kort trygdetid ja,men hvorfor skriver de da at den vil øke til 2,48G ?

Anonymkode: ddd97...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beregningene mine er som anonym #6. Men det stemmer jo ikke,da jeg får 11.168kr i mnd. 

Jeg tror det er pga kort trygdetid ja,men hvorfor skriver de da at den vil øke til 2,48G ?

Anonymkode: ddd97...c14

Uføretrygden øker til 2,48G, men av dette får du bare utbetalt så mye som tilsvarer trygdetiden din.  Brevet kunne vært mye tydligere skrevet, men det er dessverre en kjent sak at man ikke akkurat kan beskylde NAV for å skrive tydelige brev. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brev fra nav er vanskelig å forstå.søkte om dagpenger og fikk 8 a4 ark i posten. Bla: gjelder paragraf x....hvis ikke les paragraf x.forsto ikke hva de ville frem til

Anonymkode: bf0e3...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lureste er nok å bestille en time hos nav slik at dere kan sette dere ned og gå gjennom hele brevet. Da kan du få forklart alt du lurer på

Å spørre på nett, spesielt her på kg, kan gjøre alt enda mer forvirrende fordi folk ikke blir enige og begynner å diskutere seg imellom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, LedigNavn skrev:

Uføretrygden øker til 2,48G, men av dette får du bare utbetalt så mye som tilsvarer trygdetiden din.  Brevet kunne vært mye tydligere skrevet, men det er dessverre en kjent sak at man ikke akkurat kan beskylde NAV for å skrive tydelige brev. 

Dette.

2,48G = 2,48 x 90 068 kr = 223 368 kr/år = 18 614 kr/mnd brutto.

Men du får avkorting grunnet kort trygdetid. Du har hatt opphold i 24 år, så da vil uføretrygden din utgjøre 24/40 av 2,48G = 134 021 kr/år = 11 168 kr/mnd brutto.

Anonymkode: 1b490...24c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...