Gå til innhold

Superbekymret for kjærsten min (sår som ikke vil gro)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten min hadde et uhell på motorskykkelen. Han fikk et stygt kutt i leggen men dro ikke på legevakten. Han dro hjem, skylte det og satte på plaster. Ville ikke snakke om det og ble sur når jeg hintet om at vi burde få det sjekket av lege.

Nå er det så ille at det lukter av han. Han styrer på med bandasje og pyrisept på egenhånd men låser baderomsdøren så jeg ikke får se. Han har tydelige smerter når han går og er generelt i dårlig humør. Jeg vet ikke hva jeg skal gjør og er redd for han.

Han har gitt meg forbud om å nevne det til noen og har truet meg. Hva gjør jeg?

jente, 24

Anonymkode: 1e825...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man er så umoden og sta at han nekter å gå til legen får han nesten bare risikere å miste foten sin.

Anonymkode: 8e845...04b

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.. For en moden kjæreste du har. Om han vil ende med infeksjon, sepsis (blodforgiftning) eller i verste fall amputere foten får han bare holde på. Kanskje du skal fortelle ham konsekvensene av dårlig sårbehandling? Huff synes litt synd på deg også, vanskelig situasjon. Lykke til :hug:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Lukter vondt av såret er tegn på infeksjon som med tid kan utvikle seg til sepsis og er da livstruende! Få han til lege!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight

Han har gitt deg forbud og truet deg? Høres ikke ut som et uhell lenger, men at han gjerne hat vært innvolvert i en ulykke og stukket av. Det blir jo for dumt hvis voksne mennesker skal true hverandre når man nevner legevakten. 

Du får si til han da at det er ikke vits å rense såret lenger, det vil ikke ta knekken på en infeksjon. Spør også hvordan han har tenkt å kjøre motorsykkel med en fot. Hvis ikke det nytter å skremme karen til å søke hjelp, så får han holde på selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. I verste fall så går det jo koldbrann i det, som kan føre til amputasjon eller blodforgiftning og død.. vet ikke hva jeg skal råde deg til siden han truer deg🤔 snakk med mora hans? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt at han heller vil ha koldbrann eller blodinfeksjon som kan føre til at han mister beinet eller livet enn å reise på legevakta. En avdød venninne av mamma måtte amputere beinet fordi hun ikke ville til legen med ett kutt i en fot.

 

Anonymkode: ba56c...c1e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legevakt? Fortell greia, at han ikke ønsker legehjelp, men at det stinker av ham. Hør i hvert fall om de har noen råd.

Anonymkode: a0a54...319

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han legeskrekk? Det er i så fall ikke uvanlig at man da unngår legen så lenge som mulig. Hva om du rett og slett bestiller en legetime (kanskje privat) tidlig på morgenen en dag neste uke, og bare gir beskjed samme dagen, så slipper han å grue seg. Jeg tenker at han faktisk MÅ til legen, og at du er den som faktisk har best mulighet til å hjelpe han her. Går også an å bestille hjemmebesøk hos min fastlege i hvert fall. Alternativt kan du ringe og høre om legen kan stikke innom en dag (hastetime), og at du da på samme måte bare gir beskjed rett før. Legen gjør gjerne unntak fra at man må møte opp på kontoret om det er grunn til det. Og hvis han nekter å gå til legen, så er det der kanskje en enklere løsning?

Så får han rett og slett bare bli litt sint på deg der og da. Kan gå ille om han ikke får sjekket såret... han vil takke deg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt at han heller vil ha koldbrann eller blodinfeksjon som kan føre til at han mister beinet eller livet enn å reise på legevakta. En avdød venninne av mamma måtte amputere beinet fordi hun ikke ville til legen med ett kutt i en fot.

 

Anonymkode: ba56c...c1e

Synes det er litt tåpelig med dere som ser på dette som komisk. Enkelte får seg faktisk ikke til å gå til legen av ulike (gjerne irrasjonelle) grunner. Og det er bare trist når det får store konsekvenser for den det gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres litt mistenkelig ut på måten han oppfører seg. At han absolutt ikke vil til legevakten, selv om det bare blir verre og verre, og det er helt tydelig at han må til legen, + at han blir sur hvis du spør, ikke lar deg se, og nekter deg å prate med andre om det. Er du sikker på at dette bare har vært en "ulykke"? For meg høres det ut som det er noe han skjuler. Han er jo ikke pålagt å fortelle hva som har skjedd hos legen. Dette høres ihvertfall ut som han må få fikset opp i ganske raskt!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte opp på nettet og ser at det står man må søke lege hvis: "såret begynner å gjøre vondt, hvis det lukter vondt eller hvis det renner fra det, i så fall er det tegn på infeksjon. Ved tegn til blodforgiftning (røde striper fra såret, smerter, hovne kjertler og feber) skal du søke lege øyeblikkelig, en slik infeksjon kan utvikle seg og bli veldig alvorlig i løpet av få timer om man er uheldig."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PoisonIwy skrev:

Wow. I verste fall så går det jo koldbrann i det, som kan føre til amputasjon eller blodforgiftning og død.. vet ikke hva jeg skal råde deg til siden han truer deg🤔 snakk med mora hans? 

Koldbrann er noe du får av å bli nedfryst som foreksempel hvis du sitter fast i en snøfonn etter noe ras.

Men kan være han får infeksjoner ja. Da vil han værste fall miste foten hvis han ikke får hjelp.

Men det er forholdsvis lett og kurere med antibiotika.

Anonymkode: 2626f...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring moren hans! Da blir det nok fart i sakene.

Anonymkode: 37391...246

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uansett ringt legevakten for å høre med de. Sjansen er rimelig stor for at de ber deg få han til legevakten, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koldbrann er noe du får av å bli nedfryst som foreksempel hvis du sitter fast i en snøfonn etter noe ras.

Men kan være han får infeksjoner ja. Da vil han værste fall miste foten hvis han ikke får hjelp.

Men det er forholdsvis lett og kurere med antibiotika.

Anonymkode: 2626f...ca7

Det er ikke sant at det nødvendigvis kommer av forfrysninger, det kan komme av infeksjoner og blodpropp. Koldbrann er rett og slett bare vevsdød.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koldbrann er noe du får av å bli nedfryst som foreksempel hvis du sitter fast i en snøfonn etter noe ras.

Men kan være han får infeksjoner ja. Da vil han værste fall miste foten hvis han ikke får hjelp.

Men det er forholdsvis lett og kurere med antibiotika.

Anonymkode: 2626f...ca7

Koldbrann (gangren, fra «kold» (kald) og «brann», «kald brann») er vevdød som følge av en infeksjon eller lokal sirkulasjonsforstyrrelse.

(Hentet fra Wikipedia)

Til TS: Hva har han truet deg med, egentlig? Og forøvrig stiller jeg meg bak forslaget om å kontakte moren hans, evt. begge foreldrene.

Endret av Raven Emerald
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere sammen med disse guttungene?

Anonymkode: 433bd...739

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koldbrann er noe du får av å bli nedfryst som foreksempel hvis du sitter fast i en snøfonn etter noe ras.

Men kan være han får infeksjoner ja. Da vil han værste fall miste foten hvis han ikke får hjelp.

Men det er forholdsvis lett og kurere med antibiotika.

Anonymkode: 2626f...ca7

Koldbrann oppstår når blodtilførselen til et område opphører lenge nok til at vevet dør. Det kan gjerne skje ved slike infeksjoner. Dette høres ut som om det trenger umiddelbart legetilsyn. Ordentlig rensing, fjerning av dødt vev og en antibiotikakur er påkrevet. Dette blir ikke bra av seg selv.

Han risikerer ikke noen ting ved å melde seg, selv om skaden er oppstått gjennom noe ulovlig.

Anonymkode: 6e504...242

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Mange vet ikke hvor alvorlig et lite sår kan utvikle seg til. Kan hende han ikke vet konsekvensene av dette. Du må si ifra at det kan være dødelig, om han ikke får hjelp og antibiotika om det er infeksjon i såret.

Har selv sett en som  døde pga blodforgifting fra et sår i foten. Han fikk tilbudet om å fjerne foten for å kanskje redde livet, men han ville ikke det. Da sovnet han stille inn av blodforgiftningen. Vær så snill og fortelle han om risikoene ved å ikke få behandling for et infisert sår.

At det lukter er et dårlig tegn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...