Gå til innhold

Hvor stor rolle hadde kristendommen på skolen på 90-tallet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på skolen i 1997 og jeg husker at vi hadde mye om kristendommen i KRL faget. Jeg husker at andre religioner var nevnt, men for det meste tror jeg det var kristendommen. Jeg husker også at som liten så trodde jeg på Gud, Jesus og Adam og Eva, og jeg skjønner ikke helt hvorfor fordi foreldrene mine oppdrog ikke oss religiøst. Jeg kan heller ikke huske å ha hatt om evolusjon på skolen. 

Det jeg lurer litt på er om jeg fikk en slags religiøs "oppdragelse" gjennom skolen, og jeg syns det er litt ukomfortabelt å tenke på. Når jeg ble eldre så ga det ikke mening fordi pappa hadde alltid sagt at verden var milliarder av år gammel, og så begynte han å forklare evolusjon til meg. 

Er det mulig at min skole ikke har informert meg om dette? Kan min skole, som var en offentlig norsk skole ha lært meg de tingene jeg trodde på? Jeg husker ikke så mye fra barneskolen så jeg kan ikke si helt sikkert hva vi lærte, men jeg vet at kristendommen var overrepresentert i religion faget. 

Anonymkode: e9641...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan også legge til at vi ble tatt med til kirken i alle fall en gang i året. 

Jeg husker at barnehagen også tok oss med i kirken. 

Anonymkode: e9641...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte i 2001 og husker også at vi var på Gudstjenester i jula/påsken. Vet ikke om dette fremdeles blir gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på ungdomskolen ble vi tvunget til å gå i kirken til jul. Da jeg sa "Men jeg er jødisk" bare sånn på tull, så trodde læreren meg og da han skjønte at det var tull så sa han "Pisser du meg opp etter ryggen???"

Han ble drit sur... og jeg måtte gå i kirken. 

PÅ vgs ble vi invitert på julekonsert i kirken fordi det var et musikkgymnas i nærheten som hadde den, og det var helt frivillig. Men timene ble da altså avlyst fordi hele skolen skulle kunne gå i kirken. 

Anonymkode: e9641...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på barneskolen i 1988, men gikk jo da også der på nittitallet selv om jeg begynte på Vgs da du begynte på barneskolen. Vi sang O du som mette liten fugl før vi spiste, og vi hadde faget Kristendom, ikke noe om andre religioner. De som ikke hadde kristendom var et fåtall, og de hadde noe som het Livssyn. De hadde fritak fra å gå i kirka før jul (og påske?), og for andre var det obligatorisk. 

Likevel var det ikke noe indoktrinering der vi ikke fikk vite om evolusjonen eller noe, vi hadde jo historie og o-fag og sånt. Tror vel ingen tenkte over det, det bare var mer kristendom i undervisningen. Men da reform 97 kom fikk det jo nytt navn med krl og ble mindre, og mer om flere religioner så vidt jeg har skjønt, så du ble nok  ikke oppdratt kristent gjennom skolen, altså. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 80-tallet het faget kristendom. Man var så vidt innom andre religioner også, men det var veldig tydelig hvor de som skrev kristendomsboka ville. Læreren kunne også f.eks si at "muslimene tror at..." og "buddhismen hevder at...", mens når det var snakk om kristendommen gikk det mer i "vi vet at Jesus gikk rundt på jorda for 2000 år siden" og "jesus gjorde vann til vin". Ikke mye de kristne tror og mener, med andre ord... Vi måtte gå i kirka før jul og påske, så vidt jeg husker. 

Ungene mine har også blitt dratt med i kirka av barnehage og skole, uten mulighet for å reservere seg. De har ikke gitt beskjed på forhånd engang, det har ikke stått i ukeplanen at de skulle i kirka. Men fra og med jul i fjor, var det plutselig gjort om på det. Da fikk de selv velge mellom å gå i kirka og å lage julepynt på skolen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fram til 1969 var skolens kristendomsundervisning regnet som kirkelig dåpsopplæring. Etter dette ble faget delt i kristendomskunnskap (med fritaksrett) og livssyn. Dette varte fram til 1997, hvor fellesfaget KRL ble innført (senere RLE, nå KRLE). Fortsatt er kristendom den volummessig største delen av skolens religionsfag, omlag halvparten er kristendom, resten er andre religioner og livssyn. 

Hvis du begynte på skolen i 1997 har du hatt KRL Da skal du ha hatt opplæring om og ikke i kristendom. Men skolen har ingen kontroll på hvordan elever tar til seg og bruker det de lærer. Derfor er det godt mulig at det du har lært om kristendom har slått rot i deg på en måte som i utgangspunktet ikke var intentert fra lærer eller læreplanens side. Sånt kan ingen kontrollere. Min sønn kom hjem og ville bli jøde etter å ha hatt om jødedommen, for eksempel. Akkurat som en ungdomsskoleelev kan bli kommunist etter å ha lest om Marx. Dette uforutsigbare er en risk som ligger i pedagogisk virksomhet. Å lære om noe kan alltid gjøre andre ting med oss en intendert fra lærer og læreplanenes side.

Forøvrig ser de flestes kristne i Norge ingen motsetning mellom kristen tro og evolusjon, og gjeldende læreplaner i naturfag på den tiden du gikk på skolen tematiserte selvsagt evolusjon. Du har helt sikkert hatt om evolusjon i løpet av din skoletid. Om det gjorde inntrykk på deg er en annen sak. Forøvrig har evolusjon etter min mening litt for liten plass i gjeldende læreplaner på barne- og ungdomstrinnet, men det handler om interne forhandlinger blant naturviterne som har laget læreplanene og ikke om forholdet til religion. 

Februarbarn skrev (På 27.4.2016 den 22.34):

Jeg begynte i 2001 og husker også at vi var på Gudstjenester i jula/påsken. Vet ikke om dette fremdeles blir gjort?

Mange skoler har fortsatt skolegudstjenester til jul og/eller påske. Dette er knyttet til den generelle delen av læreplanen og ikke til KRLE-faget. Deltakelse er imidlertid frivillig og skolene må tilby alternative opplegg. Se info fra departementet: http://www.udir.no/Regelverk/Finn-regelverk-for-opplaring/Finn-regelverk-etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Gudstjenester-i-skoletiden/

Endret av ashera
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde KRL, men vi lærte minimalt om andre religioner og livssyn. Og læreren kommenterte hele tiden at de andre hadde feil religion. Vi måtte si den kristne trosbekjennelsen høyt ved flere anledninger, og sang salmer. Jeg hadde fritak fra julegudstjeneste, men ble dratt med likevel. Jeg glemte at vi måtte be før vi skulle spise. 

Anonymkode: 6f7ee...086

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde KRL, men vi lærte minimalt om andre religioner og livssyn. Og læreren kommenterte hele tiden at de andre hadde feil religion. Vi måtte si den kristne trosbekjennelsen høyt ved flere anledninger, og sang salmer. Jeg hadde fritak fra julegudstjeneste, men ble dratt med likevel. 

Anonymkode: 6f7ee...086

Da har du hatt en lærer som ikke har fulgt gjeldende læreplan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90-tallet vet jeg ikke så mye om. 

Men vil fortelle deg om 70-tallet. Kanskje det likevel gir litt svar på det du spør om? 

På 70-tallet var det "kristendom" som var faget. Vi lærte omtrent ingenting om andre religioner. Om morgenen sang vi en salme. Og vi måtte gå i kirken når det var juleavslutning. Samt at vi måtte synge " o du som metter liten fugl" før vi fikk spise.

Det jeg husker best, er adventstiden. Vår lærerinne var dypt religiøs. Jeg var allerede som barn skeptisk til religion (min far var iherdig ateist), men husker med glede at hun tente stearinlys, slukket alt elekrisk lys og leste for oss. Det var kristne historier, men samtlige handlet om medmenneskelighet og omtanke. 

Jeg er i dag ateist. 

Tror ikke jeg tok skade av kristendomsundervisningen i barneskolen, men kanskje det også var fordi jeg hadde en far som fortalte meg det jeg tror er "sannheten". 

Uansett, dersom alle kristne var som min gamle lærerinne, hadde jeg kanskje vært mer tolerant overfor religiøse mennesker. Hun la all vekt på medmenneskelighet, varme, kjærlighet, omtanke. RIP (hun døde i fjor) 

Anonymkode: 9e292...d5c

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husket også at vi måtte synge "O du some metter liten fugl" før maten. Mest i barnehagen og så senere på barneskolen. Men jeg tror ikke vi gjorde det gjennom hele barneskolen, bare til vi ble for gamle til sånt. 

Dessuten så husker jeg at læreren vår leste en bok for oss i desember måned hver dag når vi skulle spise. Hun leste en bok om Josef og Maria som måtte reise en plass å registrere seg. Boken ble fortalt fra eselets synspunkt. 

Vi måtte også synge adventsanger og tenne lys, og på jule avslutningen så måtte vi synge kristne julesanger. På vår skole så var det sånn at man feiret advent hver fredag i desember, så hadde en klasse en forestilling. 

Anonymkode: e9641...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye større enn i dag ihvertfall.

Jeg begynte på skolen i 1993. Fant noen av mine gamle bøker fra 1. og 2.klasse, og det var veldig mye kristne greier i de.  Jeg har et barn som går i 3.klasse nå. Stor forskjell,til nå har de ikke hatt bøker eller lekser i krle engang, selv om de har det som fag 1 gang i uka.

Anonymkode: ea6ea...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husket også at vi måtte synge "O du some metter liten fugl" før maten. Mest i barnehagen og så senere på barneskolen. Men jeg tror ikke vi gjorde det gjennom hele barneskolen, bare til vi ble for gamle til sånt. 

Dessuten så husker jeg at læreren vår leste en bok for oss i desember måned hver dag når vi skulle spise. Hun leste en bok om Josef og Maria som måtte reise en plass å registrere seg. Boken ble fortalt fra eselets synspunkt. 

Vi måtte også synge adventsanger og tenne lys, og på jule avslutningen så måtte vi synge kristne julesanger. På vår skole så var det sånn at man feiret advent hver fredag i desember, så hadde en klasse en forestilling. 

Anonymkode: e9641...7a6

Ganske likt som det vi opplevde på 90 tallet også. Læreren pleide av og til å lese i barnebibelen, ganske koselige historier faktisk om Gud og Jesus. Vi dro i kirken ca en gang i året, sang også du som metter liten fugl, AMEN! før maten på skolen hver dag i første og andre klasse hvertfall. Vi hadde også veldig fokus på adventstiden.

Jeg lærte ingenting om andre religioner før på ungdomsskolen som jeg kan huske, og da var det også veldig kjapp gjennomgang av islam, buddhismen, hinduismen osv. Vi hadde konfirmasjonsundervisningen på skolen men det har de vel sluttet med nå. 

I sjette klasse, siste året på barneskolen husker jeg at vi lærte om Adam og Eva, og skapelsen i Kristendom den ene timen og neste time hadde vi O-fag hvor vi lærte om evolusjon. Er det rart man ble forvirret? 

Anonymkode: e89ad...b10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er O-fag? Jeg har aldri hatt noe som heter det. 

Anonymkode: e9641...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på skolen i 1999 og vi hadde også VELDIG mye kristendom vs alt mulig annet. Jeg merker at jeg kan sinnsykt mye om bibelen og det kristne, og det har jeg helt sikkert ikke lært hjemmefra (!)... :P 
Jeg ser tilbake på det som at vi hadde en halv bok om kristendom og et kapittel med samling av ALT annet på slutten, som vi gjerne ikke rakk å komme gjennom. Vanvidd spør du meg.

Evolusjon tror jeg vi først hadde om på ungdomsskolen.

Anonymkode: 9bb00...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er O-fag? Jeg har aldri hatt noe som heter det. 

Anonymkode: e9641...7a6

O-fag er det  som i dag er samfunnsfag og naturfag.

Anonymkode: 4342d...190

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er O-fag? Jeg har aldri hatt noe som heter det. 

Anonymkode: e9641...7a6

Orienteringsfag. 

Anonymkode: 6f7ee...086

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

O-fag er det  som i dag er samfunnsfag og naturfag.

Anonymkode: 4342d...190

Okay. Ja, jeg hadde naturfag og samfunnsfag. :) Men betyr det at de to var ett fag? Eller bare kaltes det O-fag begge to?  

 

Anonymkode: e9641...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde mye kristendom på barneskolen de tre første årene. Ikke bare i kristendomstimene men også utenom. Læreren var fast sanger I kirka og dypt religiøs. Fra 4 klasse fikk vi ny kontaktlærer som ikke blandet kristendommen  inn i andre fag så fra da av hadde vi mer om alle religioner på en balansert måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på skolen i 1992, da hadde vi kristendom. KRL kom først senere. Mine foreldre er ateister, men det var skikkelig indoktrinering på skolen. Vi leste barnebibelen og fikk det presentert som sannhet. Jeg trodde jeg måtte be hver dag. Vi gikk i kirken alle høytider, og brukte da også andre timer for å lære oss alle sangene (Kyrie Eleiesson sitter som spikret, for å si det sånn). Det hadde nok noe å si at frøken var en eldre dame som var svært kristen.

Evolusjon lærte vi først senere (sent på barneskolen/ungdomsskolen), da jeg uansett hadde innsett at kristendom var noe tull. 

Anonymkode: 5c5aa...181

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...