Gå til innhold

Jeg føler jeg ikke passer til å bli noe som helst...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har studert både ved 1.året lærerutdanningen, og 1. året sykepleier utdanningen holder jeg nå på med. Men føler ikke jeg passer inn i noen av de utdanningene. Aner ikke hva jeg skal gjøre lengre, har mest lyst å pakke sekken å dra hjem til mor og far. Det er da ikke vits å utdanne seg til noe man ikke trives med?
Så er spørsmålet: hva pokker skal jeg gjøre hjemme? Jeg har garantert en liten stilling på matbutikken hjemme, men kjenner at lysten ikke er spesielt stor til det heller. Men hva ellers kan man jobbe med som ufaglært? Har også søkt barnevern på hjemplassen, så kanskje hopper jeg på det til høsten.

Er så frustrert, noen som har noen gode tips? Lignende erfaringer?

Anonymkode: 50828...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å snakke med rådgiver? Hva ville du bli som liten? Jeg merker gjerne hos meg at jeg ønsker å bli det som interesserte meg som liten. Jeg synes syke barn var spennende, nå satser jeg på å bli barnesykepleier. 

I følge tidligere skolegang hos deg virker det som du ønsker å jobbe med mennesker? Men hvilke type mennesker? Hva ønsker du å hjelpe dem med? Kan være alt med service, rådgivning, tilrettelegging i hverdagen osv. Det er mye å velge mellom i dag.

Anonymkode: af329...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst det finnes noe du kunne ønske deg å jobbe med.
Kjenner du noen som jobber innenfor dette? Kanskje du eller dine foreldre har noen bekjente innenfor det?
Ta kontakt og hør om det er mulig å få være med dem på jobb over en eller flere dager for å se om det er noe du kunne trives med.
Visst ikke? Prøvd deg frem, bruk dine venner, prøv å være litt "utplassert" i forskjellige yrker du synes at virker interessant (eller i hvertfall yrker du ikke tenker dårlig om og tenker at ikke passer deg).
Dette er jo selvfølgelig sikkert vanskelig når det er snakk om taushetsbelagte yrker, men absolutt verdt ett forsøk i yrker som ikke er super-taushetsbelagt (ser du skriver du har søkt barnevern og en slik plass vil jeg tro er vanskelig å få innblikk i arbeidshverdagen, men det finnes jo alltid muligheter. Arbeidsplasser har taushetsplikt-skjema du helt sikker kan få signere for å få være med på noen arbeidsoppgaver).

Her er det bare å bruke ditt eget (og evt. dine foreldre) sitt nettverk av mennesker og snakke med, fortelle problemstillingen din, og prøve seg frem :)

Anonymkode: 77bc7...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten bli kjent med deg selv og hva du liker.

Hva var det med lærerskolen og sykepleien som du ikke likte?

- For høyt/lavt faglig nivå?

- For mye kontakt med mennesker (da er nok ikke barnevern tingen heller)

- For mye stress?

eller var det andre ting? Jeg tror det blir lettere å finne rett utdanning om du i alle fall vet hva du absolutt ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er ikke profesjonsutdanning noe for deg? 

Selv jobber jeg ikke med noe man kan ta en bestemt utdanning for å bli. Er en type rådgiver. Etter å ha tatt en bachelor der jeg ikke passet sånn veldig inn i det jeg ble, prøvde jeg å tenke ut hva som var mine gode sider og hva jeg var flink til. Og selvfølgelig hva jeg ikke var så flink til. Valgte ut ifra det.

Anonymkode: 228ea...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje er ikke profesjonsutdanning noe for deg? 

Selv jobber jeg ikke med noe man kan ta en bestemt utdanning for å bli. Er en type rådgiver. Etter å ha tatt en bachelor der jeg ikke passet sånn veldig inn i det jeg ble, prøvde jeg å tenke ut hva som var mine gode sider og hva jeg var flink til. Og selvfølgelig hva jeg ikke var så flink til. Valgte ut ifra det.

Anonymkode: 228ea...f46

Hvilken bachelor tok du? 

Anonymkode: 4e381...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bachelor tok du? 

Anonymkode: 4e381...0cd

Tok en sykepleiebachelor, men fant ut at jeg ikke var særlig praktisk anlagt. Derfor tok jeg en master i etterkant. Men hvis man tenker litt mer på hva man passer til, så slipper man kanskje å bomme på utdanningsløp. Selv om sykepleie ligger langt unna det jeg i dag holder på med, er jeg uansett veldig glad for den utdanningen og syntes jeg har et godt grunnlag. Fint med en bred grunnutdanning.

Anonymkode: 228ea...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...