Gå til innhold

Mister man jobben ved aap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en stoffskiftesykdom som har slått meg helt ut og bekymrer meg for framtiden. Jeg har 100 % fast jobb i det offentlige, jobbet der i ti år. Men hva skjer om jeg blir sykemeldt i over et år, mister jeg jobben da? Kan jeg søke permisjon 50% og jobbe 50%, slik at jeg får aap for det jeg har permisjon?

 

Anonymkode: 76947...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

100-% sykemelding over ett år så kan du bli sagt opp ja. De fleste blir vel det:

ville satset på en gradert sykemelding. 60% jobb 40% nav f.eks.

Men det er nok legen som bestemmer hvor stor % sykemeldt du blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Leamur skrev:

100-% sykemelding over ett år så kan du bli sagt opp ja. De fleste blir vel det:

ville satset på en gradert sykemelding. 60% jobb 40% nav f.eks.

Men det er nok legen som bestemmer hvor stor % sykemeldt du blir.

Men om jeg jobber 60%, hva skjer med de resterende 40? Mister jeg dem eller kan jeg øke til 100 igjen når jeg blir frisk?

Anonymkode: 76947...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått en stoffskiftesykdom som har slått meg helt ut og bekymrer meg for framtiden. Jeg har 100 % fast jobb i det offentlige, jobbet der i ti år. Men hva skjer om jeg blir sykemeldt i over et år, mister jeg jobben da? Kan jeg søke permisjon 50% og jobbe 50%, slik at jeg får aap for det jeg har permisjon?

 

Anonymkode: 76947...ec0

Dette kommer litt an på hvor du jobber. Det er en fordel å være fagorganisert. Du skal være særlig obs dersom du får noen papirer og blir bedt om å skrive under. Skriv aldri under på noe du ikke vet og er helt sikker på hva det er du skriver under på. Noen offentlige instanser har en slags avtaleskriv der du frivillig sier deg selv opp etter 1 års sykemelding. Mange skriver under fordi arbeidsgiver sier de skal. Etterpå angrer de fleste fordi de ikke forstod konsekvensene av det de skrev under på. 

Anonymkode: 239c6...041

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Magnifiq skrev:

Jeg fikk søke permisjon fra den delen jeg ikke klarte å jobbe.

Hvor lenge før måtte du søke om perm? Og for hvor lang tid om gangen? 

Tror jobben min gjerne vil bli kvitt meg. Har vært mye syk oppigjennom. Ikke mye "inkluderende arbeidsliv" når det ikke er lett å tilrettelegge. 

Anonymkode: 76947...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magnifiq
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge før måtte du søke om perm? Og for hvor lang tid om gangen? 

Tror jobben min gjerne vil bli kvitt meg. Har vært mye syk oppigjennom. Ikke mye "inkluderende arbeidsliv" når det ikke er lett å tilrettelegge. 

Anonymkode: 76947...ec0

Vurderte det fortløpende sammen med sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Om du mister pengene eller om du "mister" 40% av stillingen din? 

Du har en kontrakt på en viss prosent og dette har du krav på når du er friskmeldt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge før måtte du søke om perm? Og for hvor lang tid om gangen? 

Tror jobben min gjerne vil bli kvitt meg. Har vært mye syk oppigjennom. Ikke mye "inkluderende arbeidsliv" når det ikke er lett å tilrettelegge. 

Anonymkode: 76947...ec0

Siden dette er offentleg stilling, så bør Anniken Haugelie (arbeidsministeren) rydde opp i dette for å få litt meir tilrettelegging. Viss det er kommunal stilling, så bør kommunalministeren også blandes inn. Viss det er i helsesektoren bør helseminister Bent Høie også ta seg av dette.

Endret av Dodge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
3 timer siden, Leamur skrev:

Hva mener du? Om du mister pengene eller om du "mister" 40% av stillingen din? 

Du har en kontrakt på en viss prosent og dette har du krav på når du er friskmeldt igjen. 

Nei. Er man sykemeldt over et år så har man ikke krav på stillingen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...