Gå til innhold

Katteluke er litt for liten for pus...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte og installerte denne katteluken til pus: http://www.petworld.no/no/artiklar/sureflap-kattedor-til-microchip-hvit.html ,men tenker nå at den kanskje er litt for liten. Pus veier 6,5 kg (halvt Maine Coon, så han er svær og lang), og han har litt problemer med å få bakdelen ut døra. Han sliter faktisk.Det er hysterisk morsomt å se på, men det er jo selvfølgelig ikke greit for han, stakkars :( 

Skal jeg avvente med å kjøpe en større katteluke? Dere som har katteluke, hadde deres katt problemer med dette i starten? Han passer jo gjennom katteluken, og er ikke så stor at han blir sittende fast. Men han blir liksom liggende mellom katteluka med bakenden som får litt problemer med å komme seg gjennom.

Anonymkode: 9c162...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en katt selv på samme størrelse. Han er et beist av en katt :P Jeg hadde katteluke på den størrelsen før, men han ødela den :fnise: Så jeg kjøpte den som er hakket større (beregnet for store puser, og små hunder). Virker som pusen min er mye mer fornøyd med den. Gikk for denne http://www.petworld.no/no/artiklar/kattedor-sureflap-xxl-til-chiphvit.html

Det er jo viktig at katten synes det er behagelig, ellers kan pus unngå å bruke den. Merket med den gamle, mindre katteluken at han begynte å bare sette seg forran å mjaue til jeg åpnet døren. Han sluttet stort sett med dette når jeg fikk en større. Han gjør det litt fortsatt, men tror det har mer med at han er en konge, og av og til passer det han ikke å bruke katteluke :P 

Anonymkode: ad380...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en katt selv på samme størrelse. Han er et beist av en katt :P Jeg hadde katteluke på den størrelsen før, men han ødela den :fnise: Så jeg kjøpte den som er hakket større (beregnet for store puser, og små hunder). Virker som pusen min er mye mer fornøyd med den. Gikk for denne http://www.petworld.no/no/artiklar/kattedor-sureflap-xxl-til-chiphvit.html

Det er jo viktig at katten synes det er behagelig, ellers kan pus unngå å bruke den. Merket med den gamle, mindre katteluken at han begynte å bare sette seg forran å mjaue til jeg åpnet døren. Han sluttet stort sett med dette når jeg fikk en større. Han gjør det litt fortsatt, men tror det har mer med at han er en konge, og av og til passer det han ikke å bruke katteluke :P 

Anonymkode: ad380...ebb

Han ødela den?! Wow :fnise:

Jeg tror faktisk jeg har bestemt meg. Jeg er nødt til å ha en større dør. Stakkars pus, jeg må fysisk holde hånda mi flat bak beina hans så han får pushet seg fram. Det kan være luka er litt for høy, men den er jo så liten! 

Men det som er dumt, er jo at den jeg har nå allerede er i døra. Vil de ta den tilbake, og sende meg den andre så jeg kan betale mellomlegget? Eller må jeg bruke 1600 kr på en helt ny en? Det er to dager igjen til angrefristen går ut. I så fall får jeg benytte meg av angrefristen, sende den tilbake, og så kjøpe ny.

Hilsen TS.

Anonymkode: 9c162...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her er vel hvor gammel pus er. Maine Coon monser kan fort komme opp i 10-15 kilo, og din halvCoon er "bare" 6,5....

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Minya skrev:

Spørsmålet her er vel hvor gammel pus er. Maine Coon monser kan fort komme opp i 10-15 kilo, og din halvCoon er "bare" 6,5....

Han er 4 år gammel. Jeg tror ikke han kommer til å voksne noe særlig mer. Siden han er halvt Maine Coon, og halvt "vanlig huskatt", så vil jeg tro han er fullt utvokst. Han har holdt samme vekta i ca to år nå. Med mindre han plutselig legger på seg 2 kg da :fnise:

Han er ganske muskuløs, men som følge av kastrering så har han fått litt mage. Jeg vet at kastrerte hannkatter får litt "ølmage" av det, men veterinæren sier han er helt normal og frisk. Det lille magefettet er ikke snakk om mye og derfor ser jeg ikke noe poeng i å slanke han heller.

Istad gikk han gjennom katteluka uten at jeg holdt døra oppe for han, men da stod jeg på andre siden med godis for å lokke han, så han kommer seg jo gjennom. Det er bare bakbena han sliter litt med og få med seg, men det kan være han etterhvert utvikler en teknikk for dette? Katteluke er helt nytt for meg, og det jeg er mest bekymret for er jo om han på lengre sikt skader kroppen sin ved å ha denne katteluka som er litt vrien for rumpa hans :( 

Anonymkode: 9c162...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering fører alltid til litt hengebuk både på monser og kjetter :fnise:

Men jeg ville kjøpt en ny luke, med tanke på at han sliter litt nå når han ikke er overvektig. Kastrerte monser kan fort legge litt ekstra på seg og bli litt pudgy, særlig med årene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så for meg katter som smygende myke vesener...men nå fikk jeg en annen visjon i hodet :P

Tror jeg ville ventet litt .....om det ikke funker for katten tror jeg neppe den vil bruke den. Om den bruker den...ja da er den vel ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han ødela den?! Wow :fnise:

Jeg tror faktisk jeg har bestemt meg. Jeg er nødt til å ha en større dør. Stakkars pus, jeg må fysisk holde hånda mi flat bak beina hans så han får pushet seg fram. Det kan være luka er litt for høy, men den er jo så liten! 

Men det som er dumt, er jo at den jeg har nå allerede er i døra. Vil de ta den tilbake, og sende meg den andre så jeg kan betale mellomlegget? Eller må jeg bruke 1600 kr på en helt ny en? Det er to dager igjen til angrefristen går ut. I så fall får jeg benytte meg av angrefristen, sende den tilbake, og så kjøpe ny.

Hilsen TS.

Anonymkode: 9c162...9fe

Ja han klarte faktisk å ødelegge den. Var veldig fornøyd med seg selv og :P 

Hvis du fortsatt har alt av ekse og plastikk, kan det hende de vil ta den tilbake. Kan jo alltids spørre :) Kjedelig å måtte ut med så mye penger for ingenting. 

Anonymkode: ad380...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hundeliv skrev:

Jeg så for meg katter som smygende myke vesener...men nå fikk jeg en annen visjon i hodet :P

Tror jeg ville ventet litt .....om det ikke funker for katten tror jeg neppe den vil bruke den. Om den bruker den...ja da er den vel ok :)

Han går inn og ut av den nå, men sliter fremdeles litt med å få med bakdelen. Det er faktisk hysterisk morsomt å se på :fnise: (får dårlig samvittighet). Altså, han sitter ikke fast, men det er mulig han fremdeles blir vant med den og har ikke helt funnet teknikken enda.

Han er ute i skrivende stund, og det er faktisk veldig uvant for meg. Jeg pleier alltid å ha han inne om natten, noe han har vokst opp med, men katter er nattedyr så jeg får bare legge fra meg tullet mitt :P

TS

Anonymkode: 9c162...9fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Minya skrev:

Kastrering fører alltid til litt hengebuk både på monser og kjetter :fnise:

Men jeg ville kjøpt en ny luke, med tanke på at han sliter litt nå når han ikke er overvektig. Kastrerte monser kan fort legge litt ekstra på seg og bli litt pudgy, særlig med årene. :P

Heller litt hengebuk enn masse løskattunger, si! :) 

Jeg tror jeg vil avvente og se litt fremover. Det kan være han får mer teken på det etterhvert. Han går inn og ut av katteluka nå, uten at jeg må gjøre noe som helst, så det kan være han bare må bli mer vant til den.

Tusen takk for svar :hoppendeglad: 

TS

Anonymkode: 9c162...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han går inn og ut av den nå, men sliter fremdeles litt med å få med bakdelen. Det er faktisk hysterisk morsomt å se på :fnise: (får dårlig samvittighet). Altså, han sitter ikke fast, men det er mulig han fremdeles blir vant med den og har ikke helt funnet teknikken enda.

Han er ute i skrivende stund, og det er faktisk veldig uvant for meg. Jeg pleier alltid å ha han inne om natten, noe han har vokst opp med, men katter er nattedyr så jeg får bare legge fra meg tullet mitt :P

TS

Anonymkode: 9c162...9fe

Jeg håper at du ikke ler av katten mens dere er sammen, slik at katten merker at du ler av han. Jeg leste nylig om at dyr føler skam når de blir ledd av.

Anonymkode: 9b82f...6c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...