Gå til innhold

Hva gir du barnet ditt i konfirmasjonsgave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har spart til konfirmasjonsgaven siden datteren min var 4 år. Hun er konfirmant neste vår. Hun får en reise på 6 uker igjennom Asia, bare oss to! :) Mor-datter backpacking. Vi har et sterkt bånd, og jeg har hatt lyst til å gjøre dette med henne helt siden hun var liten, men ville vente til hun var så stor at hun fikk full glede av det :kr Vi har vært på en del reiser hit og dit opp igjennom, og jeg har reist mye før hun ble født. Måten jeg sparte opp penger på var å være trumf medlem, og Coop medlem, da sparer du penger hver gang du handler eller fyller bensin - jeg har ikke tatt ut utbytte på relativt mange år, så det står to store summer der. I tillegg har jeg lagt av litt og litt hver måned :) gleder meg utrolig mye til å gi det til henne. Hun får selvfølgelig selskapet og bunad som jeg har sydd til henne i samråd med min tante. Jeg har også spart deler av barnebidraget i alle år som skal gå til innskudd i bolig, men dette er 18-års gave. Her har også besteforeldre og faddere satt inn penger. Gleder meg sånn til å overrekke henne konf-gaven, sommeren 2017 er vi da på reisefot:) 

Anonymkode: bfb81...cf3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mann og jeg gav vår datter en festdrakt, en medaljong i hvitt gull og så fikk hun farge håret sitt blågrått hos en frisør (dagen etter konfirmasjonen), da hun ble konfirmert i 2015. 

Anonymkode: 110b3...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.4.2016 at 1.26, AnonymBruker skrev:

Jeg har spart til konfirmasjonsgaven siden datteren min var 4 år. Hun er konfirmant neste vår. Hun får en reise på 6 uker igjennom Asia, bare oss to! :) Mor-datter backpacking. Vi har et sterkt bånd, og jeg har hatt lyst til å gjøre dette med henne helt siden hun var liten, men ville vente til hun var så stor at hun fikk full glede av det :kr Vi har vært på en del reiser hit og dit opp igjennom, og jeg har reist mye før hun ble født. Måten jeg sparte opp penger på var å være trumf medlem, og Coop medlem, da sparer du penger hver gang du handler eller fyller bensin - jeg har ikke tatt ut utbytte på relativt mange år, så det står to store summer der. I tillegg har jeg lagt av litt og litt hver måned :) gleder meg utrolig mye til å gi det til henne. Hun får selvfølgelig selskapet og bunad som jeg har sydd til henne i samråd med min tante. Jeg har også spart deler av barnebidraget i alle år som skal gå til innskudd i bolig, men dette er 18-års gave. Her har også besteforeldre og faddere satt inn penger. Gleder meg sånn til å overrekke henne konf-gaven, sommeren 2017 er vi da på reisefot:) 

Anonymkode: bfb81...cf3

Åh så utrolig flott gave!! Pappa tok med meg på tilsvarende i India da jeg var 19 år.
Jeg lærte så utrolig mye av det! For noen kontraster til hva vi er vant til i Norge.
Og det har unge mennesker så utrolig godt av å oppleve!!
Bare det å ha rent vann i springen, lys når man trykker på brytern, og rene gater er noe man kanskje aldri tenker over, for sånn er det bare her. 

Nå er det snart 20 år siden, og jeg husker det som om det skulle ha vært i går! 
Jeg ville aldri ha vært foruten!

:)

Anonymkode: 2af85...6c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fest er det de får, de som bare får fest i gave? Jeg skal nok ærlig innrømme at hadde jeg bare fått festen, ville jeg blitt en smule skuffet. 

Anonymkode: 0f7cd...799

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmert rundt 2006-2007. Fikk selskapet, bunad (sydde om mamma sin til å bli min da den uansett ikke passet henne lengre), et sølvsmykke som jeg likte veldig godt og selv valgte (har brukt det mye, i motsetning til alle de 4 smykkene jeg fikk av tanter o.l og som jeg ikke likte..) og en 1000-lapp. 

Anonymkode: 7ea5a...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags fest er det de får, de som bare får fest i gave? Jeg skal nok ærlig innrømme at hadde jeg bare fått festen, ville jeg blitt en smule skuffet. 

Anonymkode: 0f7cd...799

Festen koster jo fort 10.000 da. Og så vil gjerne konfirmanten ha en frisørtime på forhånd, bunad eller penklær til dagen. Det er jo også derfor det er konfirmanten (av tradisjon) skal holde takketale på slutten av dagen, som takk for middagen og festen.

For meg som mor er 10.000 MYE penger, jeg har en sparekonto jeg sparer på for å få råd til å holde konfirmasjon for barnet.  

Anonymkode: 2d5f6...0e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags fest er det de får, de som bare får fest i gave? Jeg skal nok ærlig innrømme at hadde jeg bare fått festen, ville jeg blitt en smule skuffet. 

Anonymkode: 0f7cd...799

Da tror jeg du skal sette deg litt inn i hva det koster av krefter, tid og penger å stelle i stand fest til en konfirmant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12500 av oss, album med minner gjennom barndom, dress og datating.

Anonymkode: d1b14...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Harlekin skrev:

Da tror jeg du skal sette deg litt inn i hva det koster av krefter, tid og penger å stelle i stand fest til en konfirmant. 

De aller fleste kakene, om ikke alle, ble bakt av gjestene, så utgifter og tidsbruk der var ikke store. Bunad lånte jeg av en kusine, så utgifter til klær var kr. 0. Frisør gikk jeg ikke til. Leie av lokale kom på kr. 200. Mine tanter tok seg av pynting. Bestikk, servise o.l. var inkludert i prisen på å leie lokalet. 

Maten kom på sånn cirka 2000. fotograf kan jeg ikke huske. Du må huske på at alle er forskjellige, noen slår på stortromma og andre arrangerer det på denne måten. Så ja, jeg hadde blitt skuffet dersom jeg ikke fikk gave. Det skal sies at jeg ikke engang liker å være midtpunkt på fest og var glad da dagen var over, så å gi meg en ekstravagant fest ville vært perler for svin. :P

 

Så jeg lurer fortsatt på hvordan opplegget er på en fest hvor det er selve festen som er gaven.

Anonymkode: 0f7cd...799

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Festen koster jo fort 10.000 da. Og så vil gjerne konfirmanten ha en frisørtime på forhånd, bunad eller penklær til dagen. Det er jo også derfor det er konfirmanten (av tradisjon) skal holde takketale på slutten av dagen, som takk for middagen og festen.

For meg som mor er 10.000 MYE penger, jeg har en sparekonto jeg sparer på for å få råd til å holde konfirmasjon for barnet.  

Anonymkode: 2d5f6...0e1

Se svar over :)

Anonymkode: 0f7cd...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi 10K og dress/selskap/fotograf. 

Anonymkode: f4cb8...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har spart deler av barnetrygden i aksjefond siden barna var født. Vi tok ut penger derfra til fest, stoff til bunad og en Mac. Hun trodde selv at hun fikk selskapet og synes det var ok, men ble veldig glad og overrasket over gaven. Resten av pengene på aksjefondet får hun når hun skal kjøpe bolig.

Pengene hun fikk ble satt rett inn på voksenstyrt konto, har aldri vært noen diskusjon. Hun har faktisk økt summen med jobbing. Hvis det er noe hun vil bruke mye penger på pleier hun å diskutere med oss, så får hun bestemme selv om det er verdt det.

Jeg har ikke opplevd det som noe press ang gave fra oss, eller at hun ønsker å bruke pengene opp på tull. Etter hun selv begynte å jobbe erfarer hun selv hvor mye hun må jobbe for å få penger og hun tenker derfor ekstra over det når hun bruker penger. 

Anonymkode: 62ab3...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bunad og alt sølvet som tilhørte, penger men husker ikke hvor mye, noe annet småting. Fikk også førerkortet, men det kom senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke konfirmant i år, men i fjor laget jeg et smykkesett i kongekjede 925s som hun fikk + at hun fikk penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga datteren vår 5000,- i pengegave + kjole til 2000,- + tur til frisøren. Så kom selskapet i tillegg. Sønnen vår fikk 5000,- i pengegave + dress til 2000,-. Og selskapet kom i tillegg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn fikk en ny mobil, toppmodell. Et annet barn fikk en skikkelig sovepose og en rimelig smykke. Jeg er alenemor. Far betalte ingenting i forbindelse med konfirmasjon selv om det var flest gjester fra hans familie. Derfor var det lite penger igjen til gaver, men vi hadde flotte konfirmasjonsdager og feiring. 

Anonymkode: 045be...5c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville ikke konfirmere meg, men det var ikke snakk om noe annet hjemme. Om festen hadde vært min gave ville det ikke vært noe annet enn som å harke opp en seig klyse og spytte den rett i ansiktet på meg. 

Fra mine foreldre fikk jeg 5000, klokke og de betalte for førerkortet og min første bil.

Anonymkode: d20f5...2d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bunad hos familien (stakken hos mine foreldre, skjorta hos bestemor og bestefar og sølvet hos farmor) og 5000 kr fra mine foreldre. Vet ikke hvor lurt jeg synes det var å få skjorte i gave. Nå 11 år etterpå, så passer _ikke_ den skjorta lengre, og jeg har ikke råd til å selge den, for jeg fikk den hos mine besteforeldre, og jeg har ikke råd til å kjøpe ny (fordi jeg ikke kan selge den jeg allerede har). Bunaden kan man sy en del ut og sølvet er evigvarende.

Tror også jeg hadde blitt rimelig sur om jeg kun fikk selskapet, for jeg ville ikke ha noe selskap. Jeg hadde mast om bunad i 10 år og alt de sa "ja, du skal få bunad når du konfirmerer deg". Når jeg ble eldre så ville jeg ikke konfirmere meg "da får du ikke bunad". Så jeg sa at jeg skulle dra i kirka bare jeg fikk bunad. De ville ha selskap.Lokalet kosta ingenting, maten kosta omtrent ingenting (kanskje litt utgifter til garn og bensin til båten) Kveita fiska pappa, poteten og grønnsakene hadde vi i åkeren osv. Så var det et par kaker. Og heldigvis ble det ikke holdt noen taler, hverken av meg, mine foreldre eller andre slektninger.

Pengene jeg fikk i konfirmasjon, gikk i en låst konto sammen med alle andre penger jeg hadde fått opp igjennom årene i bursdag o.l. Når jeg ble 18, var det allerede en fin sum der og selv om jeg da fikk tilgang på kontoen (ikke noe gave, kontoen var i mitt navn, men mine foreldre som disponenter. Så vi alle måtte skrive under for å ta ut penger derifra) så fortsatte jeg å spare og dermed fikk råd til å kjøpe enebolig med samboeren min når jeg ble 23. 

Endret av Cershae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selskap, bunad og 30000,- av mine foreldre.

Pengene fra dem og resten av familien ble satt på lukket sparekonto noe jeg var veldig glad for senere. 

Selskapet var det viktigste for meg, ikke at det var dyrt og flott, men en hyggelig dag med familie og nærmeste familievenner. Vi fikk plass til alle hjemme og mamma og jeg fikset alt av blomster og pynt selv. Synes det var mest hyggelig å ordne til selskap med mamma. 

Anonymkode: 2b444...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...