Gå til innhold

Hva gir du barnet ditt i konfirmasjonsgave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt nysgjerrig på hvordan andre gjør dette.
Gir dere en spesiell ting, eller penger?

Og evt hvor mye gir dere i sum, dersom det er penger som er gaven?
Hva er "normalt" nå til dags?
 



 
 

Anonymkode: 2af85...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har gitt presang i hht. interesser, hhv.laptop og videokamera med alt tilbehør. Kostet mellom 2 og 3000 tror jeg. Jeg gir aldri pengegaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Selskap og bunad og nye klær og frisørbesøk og alt det andre som hører til dagen er gave nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg konfirmerte meg fikk jeg pengegave på 10 000k + litt flere mindre gaver av mine foreldre. Ble konfirmert for 5 år siden. I min vennegjeng fikk man som regel velge av foreldrene om man ville ha bunad eller pengegave. 

Anonymkode: 0e3df...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg konfirmerte meg fikk jeg pengegave på 10 000k + litt flere mindre gaver av mine foreldre. Ble konfirmert for 5 år siden. I min vennegjeng fikk man som regel velge av foreldrene om man ville ha bunad eller pengegave. 

Anonymkode: 0e3df...9b7

samme her. Fikk 10 000 av mamma og pappa, og 10 000 av bestemor og bestefar samt noen ekstra smykker osv. (arvet bunad av mamma)

Var veldig forskjellige gaver i vennegjenge. Noen fikk 50 000 av foreldrene, andre fikk kamera, andre fikk "bare" festen osv. Kommer jo helt ann på økonomien og prioriteringene til foreldrene. Er egentlig unødvendig med alt for mye, hadde vært like fornøyd med "bare" festen/leie lokalet og ha folk der. 

Etter min erfaring blir de fleste komfiramsjonspengene sløst bort (selvom jeg sparte mine fordi mamma fulgte med på sparekontoen min), men absolutt alle vennene/klassekameratene hadde brukt opp de pengene (uanhengi av summen), iløpet av et par måneder på ny data, kamera, shopping etc. Skummelt hvor lett det er å bruke mye penger (men tatt i betrakning at noen jakker koster 7000, så sier vel det seg selv)

 

Hvis du skal gi penger: Sett de av på en sparekonto du har kontroll over slik at de blir spart til noe nyttig (f eks bøker i starten av fremtidige studier (fort 10 000), eller depositum og første leiene på hybel (stipend og lån får man ikke før i slutten av august/starten av september pga semesteravgift og alt skal være registrert og i orden). 

Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for å ikke gi mye, man blir fornøyd uansett og setter pris på alt man får av foreldrene sine.:blomst:

Anonymkode: 9bd93...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir 10.000 + selskap. Bunad har hun fra før. 

Anonymkode: b0ce9...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får bunad fra besteforeldrene. Hos oss får han aksjefond (per nå 25.000 kr).

Anonymkode: 76e6e...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Min eldste konfirmerte seg, og da fikk han selskapet pluss 6000,- fra far og meg. Yngste valgte å ikke konfirmere seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad +30 000 på konto som de ikke har kontroll over selv, de skal gå til boligsparing og ikke russebuss, så jeg tar ingen sjanser....

Anonymkode: 7e513...f2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000

Sparer til lappen og I pad.

 

Gave fra meg og mormor.

Anonymkode: d1b14...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kofimerte meg 96, jeg fikk seslskapet og stereoanlegg pluss bilder hos en fotograf :) i

Anonymkode: 70fba...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at jeg ikke har råd til å la min datter konfirmere seg ;) 10.000,- pluss andre gaver, fest og nye klær? Jeg hadde blitt bankerott ...

Neida, selvsagt skal det blir konfirmasjon, men jeg synes 10.000 kr og mer er uhorvelig mye å gi til en 14-åring som kommer til å få masse gaver i tillegg. Vi kommer nok til å legges oss på et rimeligere nivå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmerte meg ikke, så fikk pengene mamma hadde satt av til festen. Ca 15 000.

Anonymkode: aea9e...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår fikk Macbook fra oss "fire" foreldre, dvs pappaen, stemor, stefar og meg. Hun fikk og arve bunaden min da jeg var så heldig at jeg fikk bunad av svigermor for endel år siden. Litt luksus for meg å sitte med 2 bunader..

Når jente nr 2 skal konfirmeres så vil hun få tilsvarende gave selv om gaven er fra bare meg og pappaen. Hun skal og få bunad, men den blir ny (svigermor syr/broderer den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg konfirmerte meg fikk jeg pengegave på 10 000k + litt flere mindre gaver av mine foreldre. Ble konfirmert for 5 år siden. I min vennegjeng fikk man som regel velge av foreldrene om man ville ha bunad eller pengegave. 

Anonymkode: 0e3df...9b7

Off topic, men du skriver faktisk 10.000.000 her, altså 10 millioner :) K betyr tusen, så regner med du mener 10K. (Bare så du vet det til neste gang)

 

Jeg takket selv nei til bunad (jepp, tenk hvor mye jeg har hata det valget...!!!) i gave, og fikk istedet et stereoanlegg til rundt 3000. Min datter vil vel få det samme tenker jeg, jeg håper og tror det er besteforeldre som vil gi bunad (jeg har uansett ikke råd til det). Evt en kvalitetsklokke feks. 

Anonymkode: 2d5f6...0e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får bunad, komplett med alt sølv. Samt selskap og alt det andre som hører til. Hun har selv fått bestemme gjestelista, noe som medførte dobbelt så mange gjester som sønnen i huset hadde. Han fikk selskap + 20 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Da er jeg ikke helt off med 10.000 som jeg kommer til å gi. Ikke at det skulle være for lite, men heller for mye.

Pengene er øremerket lett motorsykkel som han sparer til, samt lappen på dette. Så det skal ikke bare blåses bort.
For det er ikke greit.
Dette er penger jeg har spart fra han var liten nettopp til konfirmasjon, noe jeg er veldig glad for i dag kjenner jeg! 

Takk for svar dere! 
 

Anonymkode: 2af85...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bunad + 30.000,- på lukket sparekonto som bare skulle brukes på bolig eller studier. 

Søsteren min valgte å ikke konfirmere seg, men fikk bunad og samme beløp. Vi hadde en stooor 15 årsdag for hun som alle tenkte på som konfirmasjon, så hun fikk tilsvarende gaver som jeg fikk av familie og familievenner. 

Anonymkode: 2b444...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...