Gå til innhold

Er det mulig å få fritak fra dans på gymeksamen? Privatist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :-) 


Det har seg sånn at jeg tar studiekompetanse som privatist dette året, og neste Onsdag skal jeg ha eksamen i kroppsøving. I tillegg til en lagidrett og muntlig høring kommer man opp i enten dans eller turn. Greia er at jeg HAR SÅ SINNSYKT SCENESKREKK!!

Jeg er så livredd for å komme opp i dans, at jeg blir fysisk dårlig og kvalm. Jeg ligger våken om nettene og gruer meg, og jeg gråter faktisk bare av tanken. Jeg kan bare ikke komme opp i dans, da vet jeg helt seriøst ikke hva jeg gjør. 

En ting er den muntlige delen, jeg begynner nesten å bli vant til å hikste frem svar på spørsmålene jeg får, dersom jeg i det hele tatt klarer å få med meg noe. Sitter alltid bare å skjelver, alt blir tåkete i hodet og nei.. Men at jeg skal DANSE ALENE foran to sensorer, det er rett og slett utenkelig. Jeg har vurdert å skippe hele eksamen bare på grunn av dette.

Tror dere det er mulig å få en erklæring fra legen på at jeg ikke kan komme opp i dans? Selv om det er mye lettere å få en god karakter i dans enn turn, men på turnen er vi i det minste flere på ei gruppe så det vil ikke bare være bare fokus på meg noe som gjør det hakket enklere.

Læreren sa at dersom vi av en eller annen grunn ikke kan komme opp i en av idrettene eller må få fritak, så må vi ha med legeerklæring. Problemet er bare om sceneskrekk er en gyldig grunn for at legen kan skrive en?

Hjelp meg :-(

Anonymkode: 2636d...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke en gyldig grunn dessverre. 

Det høres ut som et helt absurd opplegg. Du har i det minste 50% sjanse for å komme opp i turn. Jeg synes du skal forholde deg til dette og ta eksamen med dette utganspunktet. Dersom du skulle komme opp i dans får du avgjøre om dette er noe du vil gjennomføre eller ikke. Jeg forstår at det er fryktelig ekkelt, og jeg kan faktisk ikke tro at eksamen går ut på å danse selvstendig foran sensor og eksaminator. 

Når det gjelder noe jeg synes er fryktelig ubehagelig og som fremprovoserer angstfølelser synes jeg det hjelper å forberede meg (mentalt) så mye så mulig.

Hvordan foregår denne delen? Skal du ha forberedt en dans på forhånd? 

 

Anonymkode: e1218...9e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27. april 2016 at 11.52, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen :-) 


Det har seg sånn at jeg tar studiekompetanse som privatist dette året, og neste Onsdag skal jeg ha eksamen i kroppsøving. I tillegg til en lagidrett og muntlig høring kommer man opp i enten dans eller turn. Greia er at jeg HAR SÅ SINNSYKT SCENESKREKK!!

Jeg er så livredd for å komme opp i dans, at jeg blir fysisk dårlig og kvalm. Jeg ligger våken om nettene og gruer meg, og jeg gråter faktisk bare av tanken. Jeg kan bare ikke komme opp i dans, da vet jeg helt seriøst ikke hva jeg gjør. 

En ting er den muntlige delen, jeg begynner nesten å bli vant til å hikste frem svar på spørsmålene jeg får, dersom jeg i det hele tatt klarer å få med meg noe. Sitter alltid bare å skjelver, alt blir tåkete i hodet og nei.. Men at jeg skal DANSE ALENE foran to sensorer, det er rett og slett utenkelig. Jeg har vurdert å skippe hele eksamen bare på grunn av dette.

Tror dere det er mulig å få en erklæring fra legen på at jeg ikke kan komme opp i dans? Selv om det er mye lettere å få en god karakter i dans enn turn, men på turnen er vi i det minste flere på ei gruppe så det vil ikke bare være bare fokus på meg noe som gjør det hakket enklere.

Læreren sa at dersom vi av en eller annen grunn ikke kan komme opp i en av idrettene eller må få fritak, så må vi ha med legeerklæring. Problemet er bare om sceneskrekk er en gyldig grunn for at legen kan skrive en?

Hjelp meg :-(

Anonymkode: 2636d...790

Det er nok verdt å snakke med legen her, for det går jo utover din helse. Men jeg tror at man må søke om fritak på forhånd, altså å avtale dette med privatistkontoret. Jeg fikk fritak fra kroppsøving som privatist, men det var riktignok i forbindelse med en fysisk skade.

Det aller "beste" og "enkleste" er jo å bare gjennomføre eksamen så godt du får det til. Husk at sensorene er meget hyggelige mennesker og ønsker at du skal gjøre det bra!

Masse lykke til til deg :) 

Anonymkode: 96ca2...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ALT for sent å komme med noen legeerklæring nå. Det er frister for sånt, og Privatistkontoret gjør ikke unntak for noen - heldigvis; ellers hadde det vært veldig urettferdig. Til og med om du har skada deg dagen før og kommer med beinet i gips må du gjennomføre eksamen etter beste evne om du vil ha en karakter - for det tilrettelegges ikke "på stedet". Det har man ikke kapasitet eller tid til.

Merkelig opplegg med trekk i aktivitet. Der jeg kommer fra valgte elevene selv en aktivitet idet de meldte seg til eksamen i Privatistweb, typ basket, dans, innebandy, også hadde vi fellesdel og individuell del selvsagt - men da var det selvvalgt alt sammen.

Anonymkode: d4f2b...6f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke få fritak for noe bare fordi man er nervøs. Og takk gud for det, tenk så urettferdig da. Alle blir jo nervøse før en eksamen, noen mer enn andre selvfølgelig, og nervøsitet i seg selv vil ikke være grunnlag for en legeerklæring. Jeg skjønner at det er veldig kjipt, hadde absolutt ikke likt å måtte danse foran sensorer selv, men så må du huske at alle er i samme båt og at sensorene har sett dette 100 ganger før. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det hørtes spesielt ut. Du kunne jo betalt for en times privat danselæring på en danseskole, og fått lært inn en ferdig dans der. Slipper du å tenke på å lage dansen..og får øvd slik at du føler deg sikker på det du gjør. Sensor har sikkert ikke peiling på dans uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Tad skrev:

Nei, man kan ikke få fritak for noe bare fordi man er nervøs. Og takk gud for det, tenk så urettferdig da. Alle blir jo nervøse før en eksamen, noen mer enn andre selvfølgelig, og nervøsitet i seg selv vil ikke være grunnlag for en legeerklæring. Jeg skjønner at det er veldig kjipt, hadde absolutt ikke likt å måtte danse foran sensorer selv, men så må du huske at alle er i samme båt og at sensorene har sett dette 100 ganger før. 

Dette ligger mye dypere enn å bare være litt nervøs. Jeg er enig i at dette ikke er fritaksgrunn, men å sammenligne det med enkel nervøsitet synes jeg ikke er helt riktig. Dette er jo reelle angstfølelser. 

Anonymkode: e1218...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, lille_fiol skrev:

Uff det hørtes spesielt ut. Du kunne jo betalt for en times privat danselæring på en danseskole, og fått lært inn en ferdig dans der. Slipper du å tenke på å lage dansen..og får øvd slik at du føler deg sikker på det du gjør. Sensor har sikkert ikke peiling på dans uansett. 

Spørs om dette hjelper, vet ikke hvordan kroppsøving er nå, men da jeg gikk på vgs så var det bare en masse merkelige danser fra merkelige steder i verden som var pensum, ikke normal dans. Hadde vært mye gøyere om vi lærte swingdans i gymtimen!

Anonymkode: ae804...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.5.2016 at 10.15, AnonymBruker skrev:

Spørs om dette hjelper, vet ikke hvordan kroppsøving er nå, men da jeg gikk på vgs så var det bare en masse merkelige danser fra merkelige steder i verden som var pensum, ikke normal dans. Hadde vært mye gøyere om vi lærte swingdans i gymtimen!

Anonymkode: ae804...0e8

Du kan finne alle mulig eksotiske danser på danseskoler. Ihvertfall hvis du bor i en stor by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

( Vi lærte forresten swing og polynese! Og jeg er født i 90) Veldig gammeldags synes jeg, ville heller hatt sånne merkelige danser som du snakker om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...