Gå til innhold

Tar eller viser man hensyn?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Godt spørsmål. Så vidt jeg forstår kommer det an på hva du vil uttrykke. Når man viser hensyn, er man hensynsynfull overfor andre, f.eks. ved å prøve å unngå å sprute vann på fotgjengere og syklister. Man tar derimot hensyn til kjøreforholdene og senker farten når det er glatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Godt spørsmål. Så vidt jeg forstår kommer det an på hva du vil uttrykke. Når man viser hensyn, er man hensynsynfull overfor andre, f.eks. ved å prøve å unngå å sprute vann på fotgjengere og syklister. Man tar derimot hensyn til kjøreforholdene og senker farten når det er glatt.

Brukes ikke "ta hensyn" i begge tilfellene? Eller er den ene varianten en slags feilbruk (Jeg har migrene, så ta hensyn til meg)?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smultring skrev:

Brukes ikke "ta hensyn" i begge tilfellene? Eller er den ene varianten en slags feilbruk (Jeg har migrene, så ta hensyn til meg)?

Du har så avgjort et poeng. Kan det være slik at "ta hensyn" alltid kan brukes, mens "vise hensyn" bare er riktig når det gjelder å ikke oppføre seg som en drittsekk? Hvis jeg ikke blander sammen brukere her, så er @ambivalentReaction trafikklærer, og da har han i det minste en pedagogisk grunn til å skille mellom uttrykkene:

- Vis hensyn (overfor andre som ferdes i trafikken)

- Ta hensyn (til forholdene)

Begge deler bidrar til sikrere trafikk, og dessverre er det litt for mange som synder mot disse i bunn og grunn selvsagte reglene, uansett om de kjører, sykler eller går.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Du har så avgjort et poeng. Kan det være slik at "ta hensyn" alltid kan brukes, mens "vise hensyn" bare er riktig når det gjelder å ikke oppføre seg som en drittsekk? Hvis jeg ikke blander sammen brukere her, så er @ambivalentReaction trafikklærer, og da har han i det minste en pedagogisk grunn til å skille mellom uttrykkene:

- Vis hensyn (overfor andre som ferdes i trafikken)

- Ta hensyn (til forholdene)

Begge deler bidrar til sikrere trafikk, og dessverre er det litt for mange som synder mot disse i bunn og grunn selvsagte reglene, uansett om de kjører, sykler eller går.

Jeg sier forsåvidt aldri vis hensyn, men jeg synes ta hensyn høres rart ut (med unntak om det følges av til). Sier vanligvis vær hensynsfull slik som vtrl. 

For trøtt til å tenke mer på det.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...