Gå til innhold

Droppe ut nå, eller kjøre ut det som er nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette skoleåret har vært det hardeste i mitt liv. Dette er mitt fjerde år på vgs, og jeg går Vg3, jeg skal altså egentlig være ferdig nå til sommeren. Problemet mitt er at jeg har fått så mye psykiske plager det året her, jeg har rett og slett ikke eid et fnugg av viljestyrke ovenfor meg selv, og jeg er fullstendig tiltaksløs på alt som er fornuftig. Jeg ødelegger meg selv, og jeg har så enormt mye fravær og står i fare for å få både IV (ikke vurdert) og stryk i enkelte fag.. som da vil bety at jeg vil måtte ta de fagene opp igjen. Akkurat nå kjenner jeg at jeg er lei av alt her i livet. Spesielt alt som føles som forpliktelser, noe som kanskje er litt med problemet mitt. Jeg kjenner at med en gang det er en forpliktelse der, så kjenner jeg et enormt press om å prestere, og da trekker jeg meg unna helt automatisk. Det ligger og murrer psykisk hele tiden, og det går så ufattelig mye ut over det fysiske, for jeg er konstant sliten både psykisk og fysisk.  Jeg har en teori om at det kommer av min tidligere angst for å måtte prestere (prestasjonsangst), kanskje den murrer mer i bakgrunnen enn jeg er klar over. 

Ihvertfall da, så har jeg likevel vært så opptatt av å aldri gi opp, som vil si at selv om jeg er borte fra skolen minst 1 dag i uka, så har jeg ikke slutta der, og jeg har gjort prøver, innleveringer og fremføringer, som liksom har holdt meg akkurat innafor i en del fag. Problemet ligger vel mest med matte og gym, mine to "erkefiender" av noen fag. I matte kobler hjernen min seg av helt automatisk, og det er virkelig ikke tull. Så kombinasjon av det å ikke mestre det, og mye fravær vil jo kunne føre til stryk i både faget og på eksamen om jeg skulle komme opp i det. Og i gym er jo tilstedeværelse helt vesentlig, fordi det er et fysisk fag hvor lærern bedømmer mine fysiske ferdigheter. Alt presset, fra skolen, foreldrene mine, søsken, venner, og ikke minst meg selv.. det er helt uutholdelig for meg, fordi jeg er så fryktelig klar over at jeg ikke mestrer det sånn som det er nå. Faktisk så ødelegger jeg alt for meg selv.. jeg er 19 år, bor hos mamma, har aldri hatt jobb, har hatt godt med fravær hele vgs, driver ikke med fritidsaktivitet, og er i generelt dårlig form. Greia er faktisk at jeg får meg jo aldri jobb sånn som jeg er nå. Og jeg aner ikke hvordan jeg kan rette opp i det nå.. noen råd? 

Jeg har ihvertfall tenkt litt på.. burde jeg egentlig slutte på skolen, og heller bygge opp meg selv og prøve igjen skoleåret 2017/2018? Jeg er veldig usikker.. jeg har nemlig veldig gode karakterer i norsk f.eks, der jeg nå sist fikk 5 i både hovedmål, sidemål og muntlig. Og jeg er ikke så verst på andre lignende fag. I tillegg har jeg fått et ganske høyt stipend dette året, fordi foreldrene mine har vært strengt tatt ganske fattige.. og om jeg slutter så vil jeg få en gjeld fra lånekassen. Men det får jeg vel også om jeg ikke får godkjent året, noe som vil skje hvis jeg ikke står.. så jeg ser liksom ikke helt forskjellen akkurat der. Jeg klarer faktisk ikke å ha noe positivt sikte på slutten av skoleåret nå. Jeg tror ikke jeg vil klare å gjennomføre det sånn som jeg skal.. jeg faller ut mer og mer med innleveringer og har mer fravær i uka enn noensinne. Men så tenker jeg.. Hvis jeg ikke klarer å få meg jobb neste år (noe jeg virkelig tviler på, selv om jeg selvsagt vil søke), hvordan skal jeg kunne betale den gjelda da..? Det vil jo bli et studielån, på rundt 30 000 kr, som er ca det jeg har fått i stipend dette året. Jeg aner ikke egentlig hvordan slik betaling fungerer.. noen råd der? 

Dette ble rotete da, men jeg trenger råd og håper på å få noen. Jeg tror jeg virkelig trenger å jobbe med meg selv innenfra og ut. Livet mitt fungerer ikke optimalt lenger, og tankene mine tar skremmende vendinger.. og jeg vil jo gjerne kunne bygge meg opp igjen og kjenne at livet er ok igjen. Burde jeg da spare energien min resten av skoleåret, altså å slutte nå? Eller burde jeg bare kjøre det jeg makter nå, også heller bruke hele neste år på meg selv? Dette høres jo veldig egoistisk ut.. men jeg føler ikke jeg har noe annet valg akkurat nå. Akkurat nå kan jeg bare gjøre det som er riktig for meg, føler jeg.. så hva syns dere vil være lurest? 

Tuuusen takk for dere som gidder å lese det her og faktisk gi noe råd. Det betyr mye. 

Anonymkode: 3a636...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette fortjener egentlig et langt og godt svar, men jeg har bare et lite innspill. Om du risikerer IV i noen fag, hvorfor ikke prioritere norsk og de andre fagene du er god på? Får du bra karakterer i de fagene, slipper du ta dem om igjen og kan fokusere på de du evt stryker på nå? :) Da kan du ha overskudd til en deltidsjobb også. 

Anonymkode: 7a11c...900

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette fortjener egentlig et langt og godt svar, men jeg har bare et lite innspill. Om du risikerer IV i noen fag, hvorfor ikke prioritere norsk og de andre fagene du er god på? Får du bra karakterer i de fagene, slipper du ta dem om igjen og kan fokusere på de du evt stryker på nå? :) Da kan du ha overskudd til en deltidsjobb også. 

Anonymkode: 7a11c...900

Vil jeg fortsatt kunne gjøre det hvis jeg ikke får vitnemål da? Det er noe sånt at hvis jeg ikke står på eksamen, eller får IV, da er ikke året godkjent, og jeg får ikke vitnemål. Vil de andre fagene da likevel bli godkjent til et eventuelt fritak senere da? Eller vil de også regnes som ikke godkjent sånn at jeg må ta de om igjen uansett? Tror jeg skal ta opp dette med kontaktlærern min i morgen eller noe. Hvis det fungerer sånn som du foreslår, og jeg får de fagene godkjent uansett, så vil jeg jo forsøke å gjøre det jeg kan i de fagene. Tusen takk for svar. 

- TS 

Anonymkode: 3a636...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil jeg fortsatt kunne gjøre det hvis jeg ikke får vitnemål da? Det er noe sånt at hvis jeg ikke står på eksamen, eller får IV, da er ikke året godkjent, og jeg får ikke vitnemål. Vil de andre fagene da likevel bli godkjent til et eventuelt fritak senere da? Eller vil de også regnes som ikke godkjent sånn at jeg må ta de om igjen uansett? Tror jeg skal ta opp dette med kontaktlærern min i morgen eller noe. Hvis det fungerer sånn som du foreslår, og jeg får de fagene godkjent uansett, så vil jeg jo forsøke å gjøre det jeg kan i de fagene. Tusen takk for svar. 

- TS 

Anonymkode: 3a636...249

De du står i vil bli godkjent, slik at du neste år kan gå bare de du strøk i. Så fullfør, men hopp av de fagene du sliter med. Få et møte med rådgiver, så blir du satt som "delkurselev" resten av dette skoleåret, og så får du kun noen få fag neste år. Mye bedre det, så slipper du å sitte med dårlig samvittighet for alt du ikke får gjort nå, og du får likevel fullført noen fag, som igjen vil gjøre neste år lettere. 

Anonymkode: 6492a...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du fortjener et mer utfyllende svar på tråden din, men akkurat nå er jeg stuptrøtt. Når det gjelder spørsmålet ditt beholder du de karakterene du har fått karakter i (med mindre du ønsker å ta dem opp selvsagt). Ved stryk eller IV tar du kun opp de aktuelle fagene. 

Jeg vil også råde deg til å fokusere på de fagene du er gode i nå som situasjonen er slik. Det er så lite tid igjen, så det er nok greit å slå seg til ro med tanken om at det ikke blir helt som du har tenkt deg. Det er jo likevel greit å gjøre det beste ut av situasjonen. 

Dersom du har fått kun stipend har du heller ikke noe gjeldt hos lånekassen. Dette gjelder kun dersom du har fått lån, men i din situasjon er nok lånekassen fleksible med betalingsutsettelse dersom det er tilfelle for deg. 

Anonymkode: f22f2...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har snakket med rådgiver/lærer/helsesøster om dette mye tidligere? Da ville du kunne fått masse tilrettelagt, i tillegg så burde du nok hatt videregående over flere år. Det er to måneder igjen, du kan jo avtale med faglærer å få vurderinger i de fagene du kanskje får IV i? Hvor mange fag er det snakk om? 

På en annen side virker du for sliten for det her nå, og jeg tror neppe høyere utdanning vil være noe for deg med det første. VGS er derimot meget viktig å bestå. Alt kommer an på hvor mye du har å gi. Ønsker deg uansett lykke til :-)

Anonymkode: 8f865...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dwight

Jeg går i mot strømmen og håper du gir det en sjangs å fullføre alle fag før sommeren. Det er 2 måneder igjen, da er du ferdig. Vil du virkelig utsette alt et år, for 2 måneder med litt mindre å gjøre? Du trenger ikke topp karakterer, men består du fagene så har du ikke dette hengende over deg i hele sommer. 

Snakk også med kontaktlærer og rådgiver. Er det fag du har for mye fravær i slik at du uansett ikke får karakter så prioriterer du ikke de. Har du sjangs på karakter i alle fag, så prøv å hold ut i 2 måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de over her skriver, dropp fagene du sliter med og fokuser på de det går bra med! 

og så vil jeg legge til at det her kommer til å gå helt fint, det er på ingen måte verdens undergang at du er i den situasjonen du er. Helt riktig tenkt av deg at du trenger tid og fred og ro til å jobbe med deg selv. Skolen kan vente! Det er definitivt en fordel om du gjør det ferdig med de fagene du kan nå, men videre så synes jeg du skal sette deg selv og psyken din først. Det er null stress å ta igjen de fagene og gjøre ferdig videregående senere. 

Jeg droppet ut år etter år pga psykiske problemer, og det værste var egentlig å mislykkes gang på gang! den beste avgjørelsen jeg tok var å slutte å begynne på skoleår jeg ikke var frisk nok til å fullføre. Jeg tok meg noen år skolefri, fikk det bedre med meg selv, jobbet litt.. Og nå i en alder av 24 tar jeg videregående. Og det er ingen krise :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen her sier, så fortjener du et litt mer utfyllende svar enn det her. Men jeg har en ting å si til deg. Det er "ingen skam å snu". Ikke bank deg selv opp om ikke det går din vei dette året. Jeg har vært der, og tro meg. Det suger så innmari hardt. Man føler alle de andre raser fobi deg, og man sitter igjen med ingenting. Men du vil sitte igjen med erfaring, og fag kan du alltids ta opp igjen. Ikke kast bort for mye tid på "valget" ditt. Ta et valg, do it or don't, og la det bli der. Ikke gå å gnag for lenge, for det trekker deg bare enda mer ned. 

Til "gjengjeld" om du surrer litt med å få vgs ferdig, så får du alderspoeng som kommer GODT med.... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ambre skrev:

Helt enig med de over her skriver, dropp fagene du sliter med og fokuser på de det går bra med! 

og så vil jeg legge til at det her kommer til å gå helt fint, det er på ingen måte verdens undergang at du er i den situasjonen du er. Helt riktig tenkt av deg at du trenger tid og fred og ro til å jobbe med deg selv. Skolen kan vente! Det er definitivt en fordel om du gjør det ferdig med de fagene du kan nå, men videre så synes jeg du skal sette deg selv og psyken din først. Det er null stress å ta igjen de fagene og gjøre ferdig videregående senere. 

Jeg droppet ut år etter år pga psykiske problemer, og det værste var egentlig å mislykkes gang på gang! den beste avgjørelsen jeg tok var å slutte å begynne på skoleår jeg ikke var frisk nok til å fullføre. Jeg tok meg noen år skolefri, fikk det bedre med meg selv, jobbet litt.. Og nå i en alder av 24 tar jeg videregående. Og det er ingen krise :) 

Dette! Er selv 24 og nettopp ferdig med vgs. Tok det på voksenopplæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Alja skrev:

Dette! Er selv 24 og nettopp ferdig med vgs. Tok det på voksenopplæring. 

Voksenopplæring her og! Det beste som har skjedd meg :) er så utrolig fornøyd, hadde jeg visst at dette fantes når jeg var 16 ville jeg bare ventet til jeg ble eldre. Det er et så godt miljø og gå med andre voksne, tenåringer er ikke de beste å ha rundt seg når livet føles vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ambre skrev:

Voksenopplæring her og! Det beste som har skjedd meg :) er så utrolig fornøyd, hadde jeg visst at dette fantes når jeg var 16 ville jeg bare ventet til jeg ble eldre. Det er et så godt miljø og gå med andre voksne, tenåringer er ikke de beste å ha rundt seg når livet føles vanskelig. 

Helt enig. I tillegg så er det en twistpose av mennesker som går der, og forståelsen og tilretteleggelsen er midt i blinken, ingen er like, og man har forskjellige behov, og dette vektlegges stort. Voksne, motiverte folk som har vært igjennom mye, som løfter hverandre opp og heier på hverandre. Det kan virkelig ikke sammenliknes med vanlig vgs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Alja skrev:

Helt enig. I tillegg så er det en twistpose av mennesker som går der, og forståelsen og tilretteleggelsen er midt i blinken, ingen er like, og man har forskjellige behov, og dette vektlegges stort. Voksne, motiverte folk som har vært igjennom mye, som løfter hverandre opp og heier på hverandre. Det kan virkelig ikke sammenliknes med vanlig vgs. 

Jeg er såå enig! og jeg synes det er så synd at det er såppass lite kjent at tilbudet om voksenopplæring finnes. Det var helt tilfeldig at jeg fikk vite at det var en mulighet. Jeg har ikke ord for hvor takknemlig jeg er for å få gå der. Vanlig vgs brøt meg nesten helt ned, voksenopplæring har hjulpet meg med å bygge opp meg selv og troen på en god fremtid. 

Dette ble jo litt avsporing, men poenget er vel at det så absolutt kan gå bra selv om man har vansker med å komme seg igjennom vanlig vgs. Jeg skulle ønske jeg visste om dette når jeg var yngre. Å slutte på vgs føltes som et enormt nederlag, og jeg trodde jeg hadde ødelagt hele fremtiden min. Såå feil jeg tok! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ambre skrev:

Jeg er såå enig! og jeg synes det er så synd at det er såppass lite kjent at tilbudet om voksenopplæring finnes. Det var helt tilfeldig at jeg fikk vite at det var en mulighet. Jeg har ikke ord for hvor takknemlig jeg er for å få gå der. Vanlig vgs brøt meg nesten helt ned, voksenopplæring har hjulpet meg med å bygge opp meg selv og troen på en god fremtid. 

Dette ble jo litt avsporing, men poenget er vel at det så absolutt kan gå bra selv om man har vansker med å komme seg igjennom vanlig vgs. Jeg skulle ønske jeg visste om dette når jeg var yngre. Å slutte på vgs føltes som et enormt nederlag, og jeg trodde jeg hadde ødelagt hele fremtiden min. Såå feil jeg tok! 

Jeg er helt enig med deg. Sitter med akkurat samme følelse som deg, og hadde akkurat de samme følelsene før jeg fant ut av tilbudet. Mange tror at det ikke fins noe tilbud om man er under 23, men det gjør det. På "min" voksenopplæring var eneste kravet at du måtte være 18 år. Noen betalte selv (lånekasse), noen fikk det i regi av nav. 

TS... Du finner ut av dette! Lykke til :hug:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv! Jeg var også dritt lei vgs mot slutten. Bare prøv å bestå alle fagene og eksamenene. Får du 2, javel. Gikk selv ut med 2 både på noen eksamener og fag. Jeg gikk ut i 2009 da, så lenge siden. Men nå sitter jeg her med utdannelse og jobb. Selv om mora mi maste på at jeg burde tatt opp de fagene/eksamene jeg fikk 2 i.

Jeg syns det er så mye fokus på det å gjøre det bra på vgs. En skal jo prøve, og gjøre sitt beste. Men jeg syns ikke man skal være bekymret over om man går ut med noen dårlige karakterer, Sålenge man bare består. Med mindre man har store planer om å komme inn på et studie der snittet er fryktelig høyt. Men for å være ærlig, så tviler jeg på at det studiet er noe for folk som er nære ved å droppe ut av vgs.

Til syvende og sist er jo vitnemålet ditt til for å komme inn på høyere utdanning. Og har man ikke verdens beste snitt, så gjelder det bare å ikke være kresen. Jeg hadde jo ganske rævva snitt. Husker jeg søkte på studier i Oslo og Bergen som førstepri, men hadde satt opp samme/lignende studier fra høyskoler rundt om i landet lenger ned på listen. Jeg kom ikke inn i Oslo eller Bergen, fordi jeg hadde for lavt snitt. Kom inn på en skole i en by "langt borti gokk" der alle som søkte kom inn. Jeg starta der, og trivdes veldig.

Tok meg to friår etter vgs. Folkehøgskole, og et år der jeg jobbet (lite) og bare gjorde ting jeg ville. 

ang jobb kan det være litt slitsomt. Jeg jobbet hardt hver sommer for å få meg jobb. Fløy rundt i byen med åpne søknader, søkte på alt, til og med på jobber der jeg måtte pendle en halvtime hver vei med buss og sånn. Eller gå i en time fordi det ikke gikk buss, og jeg ikke hadde lappen. (Jeg fikk jobb på disse stedene. Gikk jo greit) Tok noen år før jeg fikk "fast" sommerjobb.

Hvis du absolutt ikke får deg noe, så prøv som barnevakt, frivillig.., da får du i hvertfall noe på cv-en.

 

Lykke til, og ikke gi opp! Klarer du det, vil det lønne seg. :) 

Anonymkode: 1cb39...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, ambre skrev:

Jeg er såå enig! og jeg synes det er så synd at det er såppass lite kjent at tilbudet om voksenopplæring finnes. Det var helt tilfeldig at jeg fikk vite at det var en mulighet. Jeg har ikke ord for hvor takknemlig jeg er for å få gå der. Vanlig vgs brøt meg nesten helt ned, voksenopplæring har hjulpet meg med å bygge opp meg selv og troen på en god fremtid. 

Dette ble jo litt avsporing, men poenget er vel at det så absolutt kan gå bra selv om man har vansker med å komme seg igjennom vanlig vgs. Jeg skulle ønske jeg visste om dette når jeg var yngre. Å slutte på vgs føltes som et enormt nederlag, og jeg trodde jeg hadde ødelagt hele fremtiden min. Såå feil jeg tok! 

Jeg synes det er fint at dere snakker så varmt om dette. :) Det signalerer jo til de som har havnet i denne situasjonen at det er et godt alternativ. Skole bør ikke gå utover sin egen helse. Å fortsette og fortsette når kroppen sier nei er ikke optimalt. Det er ikke et nederlag å lytte til sine egne behov. Det er et stort press om å være så flink på alle områder, men her må man sette foten ned for seg selv og ta det i sitt eget tempo. 

Anonymkode: f22f2...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropper du alt, må du gjennom HELE opplegget på nytt igjen senere. Så 2slitsomme måneder nå eller nye 10 måneder med slit senere?

Anonymkode: 5d0db...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullfør! Dropper du ut må du ta hele skoleåret på nytt igjen. Det har ingenting å si om stryker i noen fag, disse kan du ta opp igjen neste skoleår når du føler deg sterkere. Du slipper i alle fall å måtte ta hele skoleåret på nytt igjen.

Anonymkode: 2c5d9...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som automatisk vil råde deg til å fullføre, men jeg vil si det avhenger av hvor mange fag du risikerer veldig dårlig karakter i (evt. ikke bestått), hva du ønsker å gjøre videre - om du eventuelt ser for deg et studie med høy poenggrense for å komme inn. Skal du ikke det er det bedre å fullføre, og så evt. ta opp igjen det du måtte stryke i. 

Men skal du inn på et studie med høy poenggrense og har mange fag du uansett må ta opp igjen, så er det ikke nødvendigvis lurt å fullføre bare for å fullføre, da kan det være bedre å bruke nok et år ekstra for å få bedre resultater. Kommer man ikke inn på det man vil er jo uansett vitnemålet fra VGS ikke så verdifullt. 

Anonymkode: ca061...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...