Gå til innhold

Steforeldre på foreldremøter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om steforeldre på foreldremøter? 

Jeg har akkurat vært med på mitt første foreldremøte i klassen til min stesønn på 11 år. Det føltes litt rart, men likevel riktig. Likevel må jeg innrømme at jeg litt nervøs for hva andre tenker. 

Litt bakgrunnshistorie kan være relevant da ingen situasjon er lik:

Jeg har vært stemor i 8 år. Har hele veien fulgt opp skole tett, kanskje spesielt da skole desverre ikke er noe som prioriteres hos mammaen hans. Gutten henger litt etter, så far og jeg fokuserer mye på dette. Vi er også med på å arrangere sammenkomster med barn/foreldre i klassen, med på klasseturer etc. Det er ikke slik at det har vært slik fra starten, men etterhvert som vi så at mammaen ikke engasjerte seg i skolerelaterte ting så har det blitt slik. Mammaen stiller selv sjeldent på foreldremøter, foreldresamtaler, sammenkomster i regi av skolen osv. 

I en slik situasjon - hva tenker dere? Er det OK å være med på foreldremøte?  

Anonymkode: 30905...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det er greit for begge foreldrene og dere har være sammen en god stund så ser jeg ikke problemet. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt mener jeg det holder med mor og far, evt. en av de på foreldremøter. Det handler om helt praktiske ting som plass, samt at det kan være litt "styrete" for skolen å skulle forholde seg til evt. fire foreldre per elev. Ellers er ikke foreldremøtet arenaen for å "konkurrere" om å være mest til stede for barnet, dersom det er konflikt mellom foreldrene (ikke at jeg leser ditt innlegg slik, tenker fremdeles generelt). I ditt tilfelle så er det veldig fint at du også engasjerer deg, særlig om mor ikke gjør det, men akkurat foreldremøter kan kanskje bare far gå på og så videreformidle til deg hva som har blitt gitt av informasjon. Utviklingssamtale der det bare er elev/foreldre/lærer blir litt annerledes, der må dere nesten avtale med mor og skolen hvem som skal være med. 

 

Men, det er flott for barnet at du er engasjert i skolehverdagen!

 

Hilsen lærer :)

Anonymkode: 3c10b...fe8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som FrøkenMånestråle. Så lenge både mor og far synes det er greit, og du ikke går istedet for begge foreldrene, så helt i orden. Men jeg synes dog at det skulle vært strengere fra skolens side. Det skal ikke komme sensitiv info på foreldremøter som er for alle i klassen, men det kan jo skje hvis en forelder føler for å ta opp noe. 

Anonymkode: cdddf...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så synes jeg det holder med mor og far. Det handler jo om samspillet/rollene ift de andre foreldrene også. Lærere skal også bli kjent med foreldrene og helst kke bruke tid på andre omsorgspersoner.

I tillegg så kan det bli kaotisk mange på disse møtene!

Jeg ønsker ikke kritisere engasjementet, men jeg synes likevel det er feil arena.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke lov, jeg mener en lærer hos oss henviste til loven når det gjaldt foreldremøter.  Klassemøter, derimot, men på foreldremøter er det de med foreldreansvar som skal være tilstede, da ting kan diskuteres som er taushetsbelagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss har far unnlatt å delta på foreldremøter og konferansetimer. Iom jeg har tvillinger som går i hver sin klasse og samtlige klasser på trinnet har møtene på samme til så har barnas stefar vert stedfortreder slik at jeg kan få info fra begge klassene. Dette har vi selvfølgelig avklart meg barna på forhånd (de er gamle nok til å ytre seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på, synes jeg. I ditt tilfelle er det helt rett at du er med. For en nyere stemor der begge foreldre allerede er engasjert, kan det bli litt sært. 

Anonymkode: 7e9f3...b5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Silfen skrev:

Det er vel ikke lov, jeg mener en lærer hos oss henviste til loven når det gjaldt foreldremøter.  Klassemøter, derimot, men på foreldremøter er det de med foreldreansvar som skal være tilstede, da ting kan diskuteres som er taushetsbelagt.

Foreldremøter og klassemøter er det samme, dvs alle foreldrene til alle i klassen. Foreldresamtale/skole-hjem-samtale/elev-samtale/konferansetimer er kun foreldrene, lærer og evt elev. 

Anonymkode: cdddf...da9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har stefar i alle de år vært med på foreldremøter. 

Faren har aldri stilt opp i skolesammenheng, samvær i ukedager ble f.eks kuttet ut pga far ikke fulgte opp lekser og ting som hadde med skolen å gjøre. 

Stefar derimot følger opp, melder seg på dugnader på skolen, stiller opp når klassen er ansvarlig på f.eks 17 mai, involverer seg i klasseturer og leirskole. 

Han har vært stefar i 12 år, så det faller naturlig at han er med. Han har og vært på foreldremøte alene hvis jeg ikke kan (jobber turnus). 

Stefar har og f.eks fått overdratt hjemme-med-sykt-barn-dager. 

Så, i enkelte tilfeller der en av foreldrene er totalt fraværende i barnets skoleliv så synes jeg det er naturlig og supert at steforeldre følger opp. 

(faren har alltid fått beskjed om datoer for foreldremøter, datoer for når noe skjer i regi av skolen)

Anonymkode: becbc...a4d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det eneste du skal bry deg om er hva mor og far synes om det - det er ingen andre som har noe med det.

Slik jeg forstår det er det bare du og far som møter opp, ikke mor, og da tar dere ikke mer plass enn de der begge foreldrene møter (noe jeg og mannen som regel gjør), så det argumentet faller bort.

Anonymkode: 642ff...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Ts, jeg synes det er riktig så bra når situasjonen er som den er. Hensynet til barnet skal alltid komme først, og siden moren ikke er engasjert i skole og du er det, så børe saken være udiskutabel. 

Her var det også stefar som ble den som stilte opp på foreldremøter, dugnader etc. Han var faktisk også klassekontakt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sulosi skrev:

Hos oss har far unnlatt å delta på foreldremøter og konferansetimer. Iom jeg har tvillinger som går i hver sin klasse og samtlige klasser på trinnet har møtene på samme til så har barnas stefar vert stedfortreder slik at jeg kan få info fra begge klassene. Dette har vi selvfølgelig avklart meg barna på forhånd (de er gamle nok til å ytre seg).

Jeg synes det at man er stedfortreder er noe annet. Da er man jo istedenfor og ikke i tillegg. Steforeldre som fungerer som forelder er noe litt annet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Silfen skrev:

Det er vel ikke lov, jeg mener en lærer hos oss henviste til loven når det gjaldt foreldremøter.  Klassemøter, derimot, men på foreldremøter er det de med foreldreansvar som skal være tilstede, da ting kan diskuteres som er taushetsbelagt.

Foreldremøte her er møter med alle foreldrene samlet. Når det kun er mor/far og lærer kalles det foreldresamtale hos oss 😊

 

Ts 

Anonymkode: 30905...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere deler deres meninger om dette! Jeg ser at det er delte meninger, og jeg forstår begge sider. Ikke alltid lett med disse rollene. 

Ts 😊

Anonymkode: 30905...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt tenker jeg at det er fint med engasjement fra steforeldre, og at de stiller opp og vil ha info om stebarnets skolehverdag er bra.

I klassen til datteren min har vi imidlertid hatt en litt snodig situasjon; Ei jente har skilte foreldre. Far har ny dame- ei skikkelig matrone som snakker ekstremt mye og har sterke meninger om alt. Far og mor hadde en tøff skilsmisse og samarbeider ikke så bra i ettertid. Mor virker nervøs når far og stemor dukker opp. Og når saker i klassen diskuteres, og stemor er den som utbasunerer sine meninger om alt mulig (mer enn de fleste foreldrene til stede) mens biomor er taus, da blir det hele litt merkelig... Så jeg tenker- fint med engasjement men kanskje holde seg litt respektfullt i bakgrunnen når det ikke er ens eget barn og biologiske foreldre er til stede, og ikke dominere hele møtet. Hvis man har ting man lurer på (ofte er ikke innspillene så relevante for oss andre), kan man kanskje heller sende mail til skolen og spørre.

Anonymkode: d7507...20d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som en annen forelder, syns jeg det er talt irrelevant om du har biologisk tilknytning til barnet eller ikke. De jeg gjerne vil se/hilse på på foreldremøter, avslutninger osv, er de som jeg hilser på når vi henter og leverer (og det er det mindre av når de er 11), de barnet mitt potensielt er på besøk hjemme hos, skal på svømmekurs med, de jeg kanskje må ringe for å forhøre meg om en fest, kjøring, lekser, problemer, hytteturer. De som kan diskutere de sakene som skal diskuteres på et slikt møte. Er du en person barnet bor sammen med og som vi vil møte i andre sammenhenger, selvfølgelig helt ok at du er tilstede.
Jeg antar dette gjelder for lærerne også, det er ingen vits å sende en onkel eller venninne som "vikar" på foreldremøte, men de som faktisk følger opp lekser og det sosiale rundt barnet er det jo relevant for.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I trådstarters tilfelle er det helt flott at hun stiller på foreldremøter, ellers synes jeg det bør rent generelt være mor og/eller far som stiller. Har foreldrene et godt samarbeid og den ene parten synes det er ok at en steforeldre går på foreldremøte fordi de selv ikke kan, så synes jeg det også er ok. Når samboeren min var på jobbreise, ble eksen syk, og da ringte hun og lurte på om jeg kunne gå (var litt viktig informasjon angående skoletur) 

Samboeren min har også vært med på et informasjonsmøte for min ungdom siden han hadde tilbudt seg å organisere en dugnad innen hans yrke. 

At en stemor eller stefar skal dominere et foreldremøte hører ingen plass hjemme (sikter til AB over her) 

Anonymkode: 5a87a...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at stemor eller stefar er med på foreldremøte hvis det er klarert med foreldrene først. Det bør være helt greit for alle involverte, og ikke noe som plutselig bare blir gjort,
Selv var stemoren til mine barn på hvert eneste foreldremøte, greit nok. Men hun var ikke der for ungene sin skyld, men fordi hun var så sjalu og kontrollerende at far ikke fikk lov til å være alene med meg, selv i en forsamling. Og slik har hun vært i alle sammenhenger.
Det var likevel ikke det verste, det verste var når de satt som fjortiser og klinte på foreldremøte, da holdt jeg på og besvime. Ærlig talt.
Jeg synes det var veldig flaut, enda jeg selvfølgelig ikke kunne sitte sammen med dem, det tillot  ikke stemor, 

Anonymkode: 066a8...212

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

... men akkurat foreldremøter kan kanskje bare far gå på og så videreformidle til deg hva som har blitt gitt av informasjon.

Hilsen lærer :)

Anonymkode: 3c10b...fe8

Her "låser jeg meg litt" da det virker som mange lærere i tillegg til deg har dette synet der de mener og tror at møtene er ren formidling av skolens ståsted mens det tvert imot burde være en arena for kommunikasjon og tilbakemelding begge veier - og i en slik setting syns jeg skolen bør strekke seg langt dersom en elev har "to sett foreldre" å forholde seg til.

 

-ut over det syns jeg det virker som om TS (og andre steforeldre som engasjerer seg) gjør dette mtp barna sitt beste :) 

Anonymkode: c4d18...7af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...