Gå til innhold

Var Stalin like ille som Hitler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg tror Stalin var verst. Dersom du var lydig mot Hitler og ikke hørte til en feil rase, fikk du være i fred. Ingen kunne være trygg for Stalin og hans luner. 

Veldig bra innlegg ovenfor her. 

 

Dersom du var lydig mot Stalin og ikke tilhørte feil rase, fikk du også være i fred. Hvis ikke noen anklaget deg for noe. Det var akkurat som i tyskland under Hitler. Man levde på myndighetenes nåde. Hverken i Hitlers tyskland eller Stalins sovjet fantes noen reell rettssikkerhet. Du var prisgitt myndighetenes luner.

Det er ikke mulig å si hvem som var verst. Men man kan si at Stalin hadde lengre tid å være fæl på.

Anonymkode: 6c819...3c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du var lydig mot Stalin og ikke tilhørte feil rase, fikk du også være i fred.

Jeg tenkte på alle de millioner av mennesker som Stalin deporterte. Men når jeg tenker meg om, så hadde de vel kanskje feil rase. Kulakkene var vel derimot ikke en rase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nazistene hadde aldri stoppet inntil de hadde erobret hele jorden. Gjett hvor mange mennesker som hadde dødd da.

Det var målet ett rike. En arisk rase. Første mann på månen.

De var forut sin tid. De lagde faktisk det første jetflyet. Jaktrifler som vi bruker idag er basert på nazi gevær.

Etter krigen så roet stalin seg. Det er derfor jeg mener Hitler var værst. At antall drepte blir feil måte å måle det på.

Anonymkode: d2721...2cd

Stalin roet seg nok ikke etter krigen.  Han ble mer og mer paranoid, og fortsatte utrenskningene av egne borgere. Og han satte i gang jødeforfølgelser. Han likte nemlig jøder like dårlig som Hitler. Men han hadde vært "smart" nok til legge det på is under krigen siden Tyskland drev med det. Stalin fengslet til og med Molotovs kone. Molotov turte ikke engang protestere enda han var Stalins nærmeste.

Endret av Jerry Lee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg tenkte på alle de millioner av mennesker som Stalin deporterte. Men når jeg tenker meg om, så hadde de vel kanskje feil rase. Kulakkene var vel derimot ikke en rase. 

Mitt anliggende var vel egentlig bare å understreke at rettssikkerheten ikke var noe bedre i tyskland enn sovjet. Og forøvrig stod rasehygienen minst like sterkt i sovjet som i tyskland og resten av førkrigseuropa. Folk ble forfulgt for etnisitet i sovjet gjennom hele sovjetperioden.

Anonymkode: 6c819...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitler tok mange liv på ekstremt kort tid. I tillegg til ren utryddelsespolitikk, Stalin merket egne soldater som overlevde krigsfangenskap hos nasistene (det var overhodet ikke noe selvfølge) som forrædere av sovjet og forvisning til Sibir blant annet. Han deportere hele minoritetsgrupper som hadde bodd i områder okkupert av nazistene, og befolkning generelt ettersom om han så på de som rettmessige sovjetere eller fiende av nasjonen. Enorme gulagleirer, ekstremt mange mennesker over mange mange år. Ja. Syns begge er like ille. Kan ikke heve den ene over den andre. Hitler føles kanskje nærmere i og med han tok våre egne landsmenn, både jøder, sigøynere og kristne. Men Stalin styrte et diktatur i mange år som ødela mang en landsby og befolkning i et stort område

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nazistene hadde aldri stoppet inntil de hadde erobret hele jorden. Gjett hvor mange mennesker som hadde dødd da.

Det var målet ett rike. En arisk rase. Første mann på månen.

De var forut sin tid. De lagde faktisk det første jetflyet. Jaktrifler som vi bruker idag er basert på nazi gevær.

Etter krigen så roet stalin seg. Det er derfor jeg mener Hitler var værst. At antall drepte blir feil måte å måle det på.

Anonymkode: d2721...2cd

Sovjetunionen hadde ikke stoppet før verden var erobret, ei heller det mongolske rike, det Fransk-Revolusjonære regime, det Britiske imperiumet, Aleksanders imperium, Romas imperium, Ottomanske Kalifat, Abbasid' Kalifat osv...

Skal man måle ondskap med folks ambisjoner om død blant mennesker, eller faktisk død blant mennesker? Hadde en mann blitt sett på som mer ond fordi han ønsket å drepe to uskyldige, enn han som faktisk drepte en uskyldig i kaldt blod?

Stalin roet seg etter å ha erobret hele Øst-Europa. Husk nå på at før Tyskland erklærte krig, så invaderte han Polen selv, og drepte alle intellektuelle (og militære offiserer) han fant. Denne trenden om å drepe intellektuelle pågikk i lang tid, og sier noe om ønsket om å beholde makten. Han invaderte de baltiske statene og Finland også. 

Tror du ikke enhver stat hadde roet seg etter en krig? Inkludert Tyskland om de ikke hadde blitt erobret?

Anonymkode: 44144...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sovjetunionen hadde ikke stoppet før verden var erobret, ei heller det mongolske rike, det Fransk-Revolusjonære regime, det Britiske imperiumet, Aleksanders imperium, Romas imperium, Ottomanske Kalifat, Abbasid' Kalifat osv...

Skal man måle ondskap med folks ambisjoner om død blant mennesker, eller faktisk død blant mennesker? Hadde en mann blitt sett på som mer ond fordi han ønsket å drepe to uskyldige, enn han som faktisk drepte en uskyldig i kaldt blod?

Stalin roet seg etter å ha erobret hele Øst-Europa. Husk nå på at før Tyskland erklærte krig, så invaderte han Polen selv, og drepte alle intellektuelle (og militære offiserer) han fant. Denne trenden om å drepe intellektuelle pågikk i lang tid, og sier noe om ønsket om å beholde makten. Han invaderte de baltiske statene og Finland også. 

Tror du ikke enhver stat hadde roet seg etter en krig? Inkludert Tyskland om de ikke hadde blitt erobret?

Anonymkode: 44144...6db

Javel fint for deg gidder ikke og svare mer.

Anonymkode: d2721...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, idapita skrev:

Hitler tok mange liv på ekstremt kort tid. I tillegg til ren utryddelsespolitikk, Stalin merket egne soldater som overlevde krigsfangenskap hos nasistene (det var overhodet ikke noe selvfølge) som forrædere av sovjet og forvisning til Sibir blant annet. Han deportere hele minoritetsgrupper som hadde bodd i områder okkupert av nazistene, og befolkning generelt ettersom om han så på de som rettmessige sovjetere eller fiende av nasjonen. Enorme gulagleirer, ekstremt mange mennesker over mange mange år. Ja. Syns begge er like ille. Kan ikke heve den ene over den andre. Hitler føles kanskje nærmere i og med han tok våre egne landsmenn, både jøder, sigøynere og kristne. Men Stalin styrte et diktatur i mange år som ødela mang en landsby og befolkning i et stort område

Stalin ble selv flere ganger deportert til Sibir før revolusjonen. Ikke Gulag, men bevoktede fangelandsbyer. Han klarte å rømme alle gangene. 3 mener jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Stalin ble selv flere ganger deportert til Sibir før revolusjonen. Ikke Gulag, men bevoktede fangelandsbyer. Han klarte å rømme alle gangene. 3 mener jeg det var.

jepp, og han var egentlig ikke russer heller. Han var født i Georgia. En utrolig interessant livshistorie og man kan trekke barndommen med videre. Absolutt noe man bør ta seg tid til å lese litt om. Han skulle vel egentlig blitt prest også om jeg ikke husker feil. Eller var det moren som ønsket det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg tenkte på alle de millioner av mennesker som Stalin deporterte. Men når jeg tenker meg om, så hadde de vel kanskje feil rase. Kulakkene var vel derimot ikke en rase. 

Kulakker var ikke en rase, nei. De var velstående bønder som nektet å godta jordbrukskollektiviseringen. Som forøvrig førte til hungersnød som drepte millioner. Lavrentij Berija fikk godkjennelse til å myrde i vei. Største "gevinst" på en gang var 10000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, idapita skrev:

jepp, og han var egentlig ikke russer heller. Han var født i Georgia. En utrolig interessant livshistorie og man kan trekke barndommen med videre. Absolutt noe man bør ta seg tid til å lese litt om. Han skulle vel egentlig blitt prest også om jeg ikke husker feil. Eller var det moren som ønsket det?

Han var georgisk,  ja. Du har lest bøkene jeg anbefalt på side 1? 

Moren ønsket det, ja. Og han gikk på presteskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev:

Han var georgisk,  ja. Du har lest bøkene jeg anbefalt på side 1? 

Moren ønsket det, ja. Og han gikk på presteskole.

har lest bøkene du anbefalte og mye annet. Er over gjennomsnittet interessert i historie 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel klar over at sovjet opprettet sine første konsentrasjnsleire i 1922, o

Anonymkode: 6c819...3c2

England etablerte konsentrasjonsleir i Sør Afrika på slutten av 1890 tallet begynnelsen av 1900 tallet.

Anonymkode: 4d252...104

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, idapita skrev:

jepp, og han var egentlig ikke russer heller. Han var født i Georgia. En utrolig interessant livshistorie og man kan trekke barndommen med videre. Absolutt noe man bør ta seg tid til å lese litt om. Han skulle vel egentlig blitt prest også om jeg ikke husker feil. Eller var det moren som ønsket det?

Stalin var født i det russiske keiserriket. Georgia eksisterte ikke som land når han ble født. Alt var Russland

Anonymkode: 4d252...104

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, idapita skrev:

har lest bøkene du anbefalte og mye annet. Er over gjennomsnittet interessert i historie 😂

Fint. Da er vi minst to. ☺

At Stalin var et monster vet alle. Men det til side..fantastisk fascinerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

England etablerte konsentrasjonsleir i Sør Afrika på slutten av 1890 tallet begynnelsen av 1900 tallet.

Anonymkode: 4d252...104

Og kong Leopold 2. i  kongens helt private land i den gang Belgisk Kongo. En tragedie folk også bør lese om i boka om Leopold som jeg dessverre ikke husker tittel på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stalin var født i det russiske keiserriket. Georgia eksisterte ikke som land når han ble født. Alt var Russland

Anonymkode: 4d252...104

Litt sant. Men regionen het Georgia. Og Stalin var georgier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, idapita skrev:

har lest bøkene du anbefalte og mye annet. Er over gjennomsnittet interessert i historie 😂

Flere burde bli mer interesserte. Det er blitt en klisje å si: If you forget the past, you are doomed to repeat it.

men det er altfor ofte nå at folk glemmer, og prøver på de samme ideologiene (men alltid med en "ny" spinn) om igjen.

Anonymkode: 44144...6db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange vet, uten å google, hva Stalin betyr og hva han virkelige navn var? ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stalin var Vladimir Ilitsj Uljanovs partisekretær. Sistnevnte skrev i sitt testamente at "man må være uhyre forsiktig med tovaritsj Stalin. Gi ham ikke for mye å gjøre eller for mye å si.  Han er for brutal !"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...