Gå til innhold

Var Stalin like ille som Hitler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stalin er faktisk han som reddet verden fra  " The third Reich  

Anonymkode: d2721...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Anonymkode: 9b048...4b6

Nei, han var mye verre !

Anonymkode: ac8dc...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker83924

Altså, Stalin har vel stått bak flere drap enn Hitler har. Tror lista er Mao på første, Stalin på andre, Hitler på tredje, og Pott på fjerde. Men Hitler sin metode var jo mye mer bestialsk, og han drepte de fleste på et svært kort tidsrom, og han gikk etter helt uskyldige mennesker. Så vil derfor si Hitler. 

Endret av ElizabethTaylor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om "ille" betyr antall drepte mennesker, så vil nok Stalin slå Hitler. Men Mao topper listen uansett.

Anonymkode: 44144...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stalin er faktisk han som reddet verden fra  " The third Reich  

Anonymkode: d2721...2cd

På sett og vis, ja, men han han sine svin på skogen han også.

Anonymkode: 9b048...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler bøkene Den unge Stalin og Stalin- Den røde tsarens hoff. Begge av Simon Sebag Montefiore. De tar deg med fra fødsel til død. Utrolig lærerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

Altså, Stalin har vel stått bak flere drap enn Hitler har. Tror lista er Mao på første, Stalin på andre, Hitler på tredje, og Pott på fjerde. Men Hitler sin metode var jo mye mer bestialsk, og han drepte de fleste på et svært kort tidsrom, og han gikk etter helt uskyldige mennesker. Så vil derfor si Hitler. 

Så mennesker drept under Stalin's og Mao's regime var ikke uskyldige?

Hva er det Hitler gjorde verre, for å slå en som er ansvarlig for over hundre millioner døde?

Anonymkode: 44144...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

På sett og vis, ja, men han han sine svin på skogen han også.

Anonymkode: 9b048...4b6

Han reddet verden vi skylder han såpass ære. Russerne hadde større tap enn noen andre inkludert tyskerne.

Russerne stoppet napoleon for 2 generasjoner siden. Du hadde snakket tysk idag hadde de vunnet krigen.

Anonymkode: d2721...2cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stalin er faktisk han som reddet verden fra  " The third Reich  

Anonymkode: d2721...2cd

Skal man benåde massemorderen for å ha drept seriemorderen?

Anonymkode: 44144...6db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Skal man benåde massemorderen for å ha drept seriemorderen?

Anonymkode: 44144...6db

Det er her blir bare for dumt.

Anonymkode: d2721...2cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker83924
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mennesker drept under Stalin's og Mao's regime var ikke uskyldige?

Hva er det Hitler gjorde verre, for å slå en som er ansvarlig for over hundre millioner døde?

Anonymkode: 44144...6db

Menneskene Hitler drepte var jo hverken mennesker som hadde gått i mot regime hans, eller som hadde gjort noe som gikk i mot han, uten om å være jøder eller tater. Har så klart ikke tatt med soldatene, som blir noe helt annet.

Der i mot var Stalin og Maos ofre, mennesker som hadde gått i mot/var skeptisk til regime deres. De aller fleste var nok uskyldige der og, men ikke på samme måtene som ofrene til Hitler. 

Må også legge til at både Stalin og Mao var svær paranoide, i hvert fall mot slutten. Så det ble jo så klart mange som ikke en gang var mot regime som ble tatt.

Endret av ElizabethTaylor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

Altså, Stalin har vel stått bak flere drap enn Hitler har. Tror lista er Mao på første, Stalin på andre, Hitler på tredje, og Pott på fjerde. Men Hitler sin metode var jo mye mer bestialsk, og han drepte de fleste på et svært kort tidsrom, og han gikk etter helt uskyldige mennesker. Så vil derfor si Hitler. 

Du er vel klar over at sovjet opprettet sine første konsentrasjnsleire i 1922, og at de ble drevet til langt ut på 1980-tallet? Leirene i gulag stod ikke på noen som helst måte tilbake for Hitlers KZ - på mange måter var de faktisk verre.

Å rangere despoter er ikke noen spesielt interessant øvelse. Og det er forferdelig galt å si at Stalin "reddet verden" fra tyskerne. Den russiske krigsinnsatsen var uvurderlig, og russerne led enorme tap, men det gjør ikke Stalin til noen velgjører. 

Anonymkode: 6c819...3c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, ElizabethTaylor skrev:

Menneskene Hitler drepte var jo hverken mennesker som hadde gått i mot regime hans, eller som hadde gjort noe som gikk i mot han, uten om å være jøder eller tater. Har så klart ikke tatt med soldatene, som blir noe helt annet.

Der i mot var Stalin og Maos ofre, mennesker som hadde gått i mot/var skeptisk til regime deres. De aller fleste var nok uskyldige der og, men ikke på samme måtene som ofrene til Hitler. 

Dette er fullstendig galt. Leirene var fylt opp med politiske dissidenter og kommunister lenge, lenge før noen jøde eller sigøyner ble internert. Det var enorme mengder politiske fanger i KZ.

Anonymkode: 6c819...3c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

Menneskene Hitler drepte var jo hverken mennesker som hadde gått i mot regime hans, eller som hadde gjort noe som gikk i mot han, uten om å være jøder eller tater. Har så klart ikke tatt med soldatene, som blir noe helt annet.

Der i mot var Stalin og Maos ofre, mennesker som hadde gått i mot/var skeptisk til regime deres. De aller fleste var nok uskyldige der og, men ikke på samme måtene som ofrene til Hitler. 

Tror du virkelig at alle som ble internert i gulag var skyldige i noen politisk forbrytelse? Det var nok et absolutt fåtall. Det virker ikke som om du har forståt hvirdan sovjetrussland fungerte.

Anonymkode: 6c819...3c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker83924
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel klar over at sovjet opprettet sine første konsentrasjnsleire i 1922, og at de ble drevet til langt ut på 1980-tallet? Leirene i gulag stod ikke på noen som helst måte tilbake for Hitlers KZ - på mange måter var de faktisk verre.

Å rangere despoter er ikke noen spesielt interessant øvelse. Og det er forferdelig galt å si at Stalin "reddet verden" fra tyskerne. Den russiske krigsinnsatsen var uvurderlig, og russerne led enorme tap, men det gjør ikke Stalin til noen velgjører. 

Anonymkode: 6c819...3c2

Ja det er jeg klar over. Som skrevet over, så står det inndirekte at Stalin drepte mennesker over et større tidsrom enn Hitler. Men det er fortsatt en forskjell på å bedrive jødeforfølgelse, og det å gå etter "foredere".

Jeg har ikke skrevet at Stalin reddet verden. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er fullstendig galt. Leirene var fylt opp med politiske dissidenter og kommunister lenge, lenge før noen jøde eller sigøyner ble internert. Det var enorme mengder politiske fanger i KZ.

Anonymkode: 6c819...3c2

Skrev bak at jeg ikke tok med soldatene i det, men skulle lagt på politiske fanger. Jeg syns fortsett det å drepe 1 million uskyldige jøder er verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, ElizabethTaylor skrev:

Ja det er jeg klar over. Som skrevet over, så står det inndirekte at Stalin drepte mennesker over et større tidsrom enn Hitler. Men det er fortsatt en forskjell på å bedrive jødeforfølgelse, og det å gå etter "foredere".

Jeg har ikke skrevet at Stalin reddet verden. 

Skrev bak at jeg ikke tok med soldatene i det, men skulle lagt på politiske fanger. Jeg syns fortsett det å drepe 1 million uskyldige jøder er verre. 

Nazistene hadde aldri stoppet inntil de hadde erobret hele jorden. Gjett hvor mange mennesker som hadde dødd da.

Det var målet ett rike. En arisk rase. Første mann på månen.

De var forut sin tid. De lagde faktisk det første jetflyet. Jaktrifler som vi bruker idag er basert på nazi gevær.

Etter krigen så roet stalin seg. Det er derfor jeg mener Hitler var værst. At antall drepte blir feil måte å måle det på.

Anonymkode: d2721...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

Ja det er jeg klar over. Som skrevet over, så står det inndirekte at Stalin drepte mennesker over et større tidsrom enn Hitler. Men det er fortsatt en forskjell på å bedrive jødeforfølgelse, og det å gå etter "foredere".

Jeg har ikke skrevet at Stalin reddet verden. 

Skrev bak at jeg ikke tok med soldatene i det, men skulle lagt på politiske fanger. Jeg syns fortsett det å drepe 1 million uskyldige jøder er verre. 

Det var utstrakt jøderorfølgelse i sovjet. Jøder ble i stor grad forfulgt og massakrert under krigen, og var tredjerangs borgere under hele sovjetperioden. Svært mange jøder havnet i gulag utelukkende fordi de var jøder, selv om de ofte var dømt etter paragraf 58 (politiske forbrytelser). Det systematiske angiveriet i sovjet sendte millioner av uskyldige mennesker i konsentrasjonsleir. De som ikke døde, kom aldri inn i samfunnet igjen fordi de var "antisovjetiske," og ble gjerne boende som tiggere rundt leirene de var internert i.

Stalin utryddet alle som ikke passet inn i hans sovjet. Osvald Harjo beskrev at den eneste dagen i hans 12 år i gulag hvor voktere og fanger var kamerater, var den dagen Stalin døde. Hva var Harjos forbrytelse? Jo, han hadde vervet seg som partisan for russerne under krigen, men hadde "latt seg ta til fange" av tyskerne, og ble dermed ansett som tysk spion. Derfor fikk han en dom på 25 års straffarbeid da han flyktet til sovjet for å unnslippe tyskerne. Han ble sluppet fri i 1954, etter press fra Gerhardsenregjeringen. Alle hans norske fangevenner døde. De hadde ikke gjort noen annen "forbrytelse" enn ham selv.

Anonymkode: 6c819...3c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Stalin var verst. Dersom du var lydig mot Hitler og ikke hørte til en feil rase, fikk du være i fred. Ingen kunne være trygg for Stalin og hans luner. 

Veldig bra innlegg ovenfor her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ElizabethTaylor skrev:

Ja det er jeg klar over. Som skrevet over, så står det inndirekte at Stalin drepte mennesker over et større tidsrom enn Hitler. Men det er fortsatt en forskjell på å bedrive jødeforfølgelse, og det å gå etter "foredere".

Jeg har ikke skrevet at Stalin reddet verden. 

Skrev bak at jeg ikke tok med soldatene i det, men skulle lagt på politiske fanger. Jeg syns fortsett det å drepe 1 million uskyldige jøder er verre. 

Jøder ble forfulgt lenge i Sovjetunionen, etter annen verdenskrig også.

Hva er det egentlig du mener her? Sier du at en million jøder er mer verd enn over 100 millioner "forrædere"? I de tider gikk det så langt at skolene barna gikk på, fikk barna til å "tyste" på foreldrene som hadde "uønskede" meninger hjemme i det private. Det endte med død eller arbeidsleir i Sibir.

hadde jeg fortjent dødstraff om Norge hadde blitt til et horribelt autoritært styre i fremtiden, og jeg hadde blitt stemplet som forræder eller landssviker?

Anonymkode: 44144...6db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...