Gå til innhold

urettferdig barnebidrag!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det der har jeg også tenkt på mange ganger. enten tar hun ekstravakter uten at NAV fanger det opp, eller så blir hun neste gjest på luksusfellen:P Aner ikke! Men hun får mye hjelp av foreldrene sine, og bor billig. 

Anonymkode: fbb29...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil, det skal deles etter samme brøk som underholdskostnaden. Hvis far er pålagt å betale 5/6 av underholskostnaden så skal far også gjøre dette når det gjelder nødvendig, nøktern utstyr. Samme med transport til og fra, der brukes også samme brøk. 

Anonymkode: 2b596...bd3

Tror deg.  Det var nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter og begriper IKKE hvordan det kan være så fordømt stor forskjell på utregning av bidrag..

jeg har tre barn på 6, 11 og 13 år. Far har de 4 netter i mnd og han regnes som ikke bidragspliktig med en lignet inntekt på 385000.

jeg hadde lavere inntekt enn han i fjor, og jeg får minstebidrag fra staten. 3360 kr tilsammen for 3 unger. 

Og dette er utregnet av NAV.

 

Jeg jobber og har jobbet helen veien. Jeg har ingen stønader utover dobbel bt for ett barn.

Har tydeligvis ikke skjønt greia med enslig forsørger jeg.

 

Nå har han 80.000-100.000 før skatt i mnd og jeg....jeg får ikke ei krone mer

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/27/2016 at 20.52, pompdelux skrev:

Jeg fatter og begriper IKKE hvordan det kan være så fordømt stor forskjell på utregning av bidrag..

jeg har tre barn på 6, 11 og 13 år. Far har de 4 netter i mnd og han regnes som ikke bidragspliktig med en lignet inntekt på 385000.

jeg hadde lavere inntekt enn han i fjor, og jeg får minstebidrag fra staten. 3360 kr tilsammen for 3 unger. 

Og dette er utregnet av NAV.

 

Jeg jobber og har jobbet helen veien. Jeg har ingen stønader utover dobbel bt for ett barn.

Har tydeligvis ikke skjønt greia med enslig forsørger jeg.

 

Nå har han 80.000-100.000 før skatt i mnd og jeg....jeg får ikke ei krone mer

Det er urettferdig ja! NAV skulle vurdert hvert enkelt tilfelle, isteden for å bare sette en sats og skrape sammen noen regler som skal gjelde for alle. Skulle vært flere som jobbet med sånne saker. Ikke rart det blir konflikter og dårlig stemning!! 

Anonymkode: fbb29...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er urettferdig ja! NAV skulle vurdert hvert enkelt tilfelle, isteden for å bare sette en sats og skrape sammen noen regler som skal gjelde for alle. Skulle vært flere som jobbet med sånne saker. Ikke rart det blir konflikter og dårlig stemning!! 

Anonymkode: fbb29...68d

For meg er det her helt sprøtt... jeg kan rett og slett ikke skjønne hvordan det er rett at han som far ikke skal dekke NOE av utgiftene det er å ha barn. At han som far ikke trenger bidra med ei krone.. at jeg må jobbe dritten av meg for å få ting til å gå rundt mens han... nei han er kjøpt fri.

Koster relativt mye mer med 3 barn i mnd enn 3360 kr. Bare Sfo er 2880 kr i mnd. Og i tillegg så er det mat, klær, fritidsaktiviteter og alle andre utgifter.

Snakk om å slippe billig unna.

Opparbeider seg ikke bidragsgjeld en gang.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Zienna skrev:

Tror deg.  Det var nytt for meg.

Det med samvær har jeg visst om fra før, men det angående fritidsutstyr var det Peter som opplyste meg om i en annen tråd. Så det var nytt for meg også bare for noen uker siden. 

Anonymkode: 2b596...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 26.4.2016 at 21.33, AnonymBruker skrev:

Eksen og jeg har delt omsorg og bosted for guttungen. Alle utgifter er delt. 

-Det jeg betaler ekstra i forhold til henne er SFO annenhver uke (jeg er i full jobb, hun har aldri vært i jobb.) 

- Jeg må betalte bidrag til henne, siden hun har så lav inntekt (måtte gentlig ikke betale noe, men hun har nå søkt om det og fått dette innvilget.)

. Jeg betaler også for hobby og sportutstyr til guttungen. 

Jeg tjener ikke spesielt godt, er ufaglært. Jeg sitter igjen med mye mindre enn henne hver mnd. 

Altså.. Hvorfor må jeg betale bidrag? Det er ikke så stor forskjell på inntektene våre, og i tillegg må jeg ut med mye mer i mnd enn henne som går til guttungen? Det er bare ikke rettferdig! 

Anonymkode: fbb29...68d

Betaler du SFO annenhver uke fordi du har behov for SFO fordi du jobber? Hvis sønnen din ikke trenger å benytte seg av SFO når han er hos mor men bare hos deg er det jo rett at du betaler. Hva regner du som hobby og fritidsutstyr? Er du og mor enige om hva dere mener gutten trenger? 

Anonymkode: aede1...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pompdelux skrev:

Jeg fatter og begriper IKKE hvordan det kan være så fordømt stor forskjell på utregning av bidrag..

jeg har tre barn på 6, 11 og 13 år. Far har de 4 netter i mnd og han regnes som ikke bidragspliktig med en lignet inntekt på 385000.

jeg hadde lavere inntekt enn han i fjor, og jeg får minstebidrag fra staten. 3360 kr tilsammen for 3 unger. 

Og dette er utregnet av NAV.

 

Jeg jobber og har jobbet helen veien. Jeg har ingen stønader utover dobbel bt for ett barn.

Har tydeligvis ikke skjønt greia med enslig forsørger jeg.

 

Nå har han 80.000-100.000 før skatt i mnd og jeg....jeg får ikke ei krone mer

Hvordan er det mulig å tjene over en million i året uten å betale bidrag?

Og hvorfor ble han regnet som ikke bidragspliktig med en inntekt på 385000?
Det er mange med mindre inntekt enn det som må betale bidrag, dette forstår jeg ikke.

Anonymkode: 5e3e6...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig å tjene over en million i året uten å betale bidrag?

Og hvorfor ble han regnet som ikke bidragspliktig med en inntekt på 385000?
Det er mange med mindre inntekt enn det som må betale bidrag, dette forstår jeg ikke.

Anonymkode: 5e3e6...658

Nei jeg vet... skjønner INGENTING av det. Han har byttet jobb nå, dvs gått fra å være ansatt til selvstendig etter jeg satte frem krav om bidrag så den inntekten er ny nå.. men i 2016 vil han nok tjene mellom 800.000 og 1.000000 før skatt.

jeg må jo da evt betale 2500 kr for å få ny vurdering, og risikerer jo at jeg får samme summen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pompdelux skrev:

For meg er det her helt sprøtt... jeg kan rett og slett ikke skjønne hvordan det er rett at han som far ikke skal dekke NOE av utgiftene det er å ha barn. At han som far ikke trenger bidra med ei krone.. at jeg må jobbe dritten av meg for å få ting til å gå rundt mens han... nei han er kjøpt fri.

Koster relativt mye mer med 3 barn i mnd enn 3360 kr. Bare Sfo er 2880 kr i mnd. Og i tillegg så er det mat, klær, fritidsaktiviteter og alle andre utgifter.

Snakk om å slippe billig unna.

Opparbeider seg ikke bidragsgjeld en gang.. 

Mor får som hun har nevnt 3360 i bidrag, 4000 i barnetrygd og ca 1000 i skattelette. Det betyr at hun har 8360 kr som skal bidra til å forsørge barna. Da har hun ikke betalt en krone selv. Hvis man legger til at hun skal bruke det samme beløpet av sin lønn som far betaler i bidrag er det ytterligere 3360 k og man er oppe i 11360 kr. Det bør man klare å forsørge barn på. Mor får mest sannsynlig støtte til barnepass, det betyr at hun får dekker 64% av kostnader til barnehage /SFO.

Endret av Kvalitet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 13000, 4300 av de går til bidrag for en,

sitter igjen med 7000 som skal dekke mitt livsopphold

Anonymkode: f2a36...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Kvalitet skrev:

Mor får som hun har nevnt 3360 i bidrag, 4000 i barnetrygd og ca 1000 i skattelette. Det betyr at hun har 8360 kr som skal bidra til å forsørge barna. Da har hun ikke betalt en krone selv. Hvis man legger til at hun skal bruke det samme beløpet av sin lønn som far betaler i bidrag er det ytterligere 3360 k og man er oppe i 11360 kr. Det bør man klare å forsørge barn på. Mor får mest sannsynlig støtte til barnepass, det betyr at hun får dekker 64% av kostnader til barnehage /SFO.

Likevel rart.. Her betaler far langt over 5000 for ett barn..

Anonymkode: 3444a...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎27‎.‎04‎.‎2016 at 20.04, AnonymBruker skrev:

Det er delt omsorg og delt fast bosted. 

Anonymkode: fbb29...68d

Hei TS. Ved delt bosted som det heter offisielt skal begge foreldrene dele kostnader ved barnet likt. Siden det er forskjell på inntekter kan foreldre be om barnebidrag ved slike forhold, eller avtale frivillig. Bidraget blir en form for kom blir kompensasjon for inntektsforskjellene. Siden utgifter skal deles likt og forskjellen av inntekter kompensert av barnebidrag ved delt bosted, skal andre utgifter deles likt. Koster sykkelen 3000 kr blir det 1500 kr på hver forelder. Månedskortet på 800 kr blir 400 kr på hver. Kontingenten i idrettslaget likeså ovs. Siden du TS, har dekket din del av kostnader når barnet er hos deg skal du ikke trenge dekke utgifter hos mor. Mor har fått dekket forskjellen i inntekter gjennom bidrag. Hun skal dekke barnets utgifter hos seg. Dette er tanken bak kostnadsfordelingen ved delt bosted.

Du kan kreve mor beregnes 80% av tenkt inntekt om hun kan klare jobbe. Er hun ufør eller student gjelder ikke dette. Men om hun bare ikke vil arbeide skal ikke du lide for dette. Du må sette frem skriftlig krav om dette til NAV.

Når det gjelder barnetrygden har du krav på å få ubetalt det halve. Det vil 970x2/2.

Skattefordelen, der har du krav på halve fradraget. Det same gjelder fradrag barnepass på ligningen.

Det må fremlegges avtale til NAV og Skatteetaten på delt bosted og levere krav.

Når det gjelder krav om barnebidraget er det viktig at forsikrer deg om at NAV har deres delt bostedavtale. Er det ikke levert delt bostedavtale beregner NAV etter det mor har fortalt de. Du bør kreve innsyn i saksbehandlingen av saken din om du ikke vet om NAV har deres delt bostedsavtale. Dette for å vite hva som er grunnlaget. Du har krav på dette etter forvaltningsloven. Husk klagefristen er tre uker fra mottatt vedtak om bidrag.

Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Kvalitet skrev:

Mor får som hun har nevnt 3360 i bidrag, 4000 i barnetrygd og ca 1000 i skattelette. Det betyr at hun har 8360 kr som skal bidra til å forsørge barna. Da har hun ikke betalt en krone selv. Hvis man legger til at hun skal bruke det samme beløpet av sin lønn som far betaler i bidrag er det ytterligere 3360 k og man er oppe i 11360 kr. Det bør man klare å forsørge barn på. Mor får mest sannsynlig støtte til barnepass, det betyr at hun får dekker 64% av kostnader til barnehage /SFO.

Hvordan skal jeg ordlegge meg her...Hvis jeg fikk barnetrygd når ett slikt bidrag ble satt opp av nav (der er 50/50 ordning) må bidraget da regnes på nytt hvis barnetrygda blir delt på begge i ettertid? Bidragsveilederen tar automatisk utgangspunkt I at bidragsmottaker får hele barnetrygda.

Anonymkode: 58337...75e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Likevel rart.. Her betaler far langt over 5000 for ett barn..

Anonymkode: 3444a...3a1

Bidrag blir beregnet etter inntekt og samvær . Jeg synes det er helt urimelig å skulle betale 5000 i bidrag for ett barn.. Du mottar 8000 av "andre" for å forsørge barnet. Bruker du egentlig noen av egne penger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg ordlegge meg her...Hvis jeg fikk barnetrygd når ett slikt bidrag ble satt opp av nav (der er 50/50 ordning) må bidraget da regnes på nytt hvis barnetrygda blir delt på begge i ettertid? Bidragsveilederen tar automatisk utgangspunkt I at bidragsmottaker får hele barnetrygda.

Anonymkode: 58337...75e

Ved delt bosted kan du ikke bruke den vanlige bidragskalkulatoren.  Den regner ikke delt bosted. Det et noe som heter nettobidrag ved delt bosted. Les mer ved å Google dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Peter007 skrev:

Ved delt bosted kan du ikke bruke den vanlige bidragskalkulatoren.  Den regner ikke delt bosted. Det et noe som heter nettobidrag ved delt bosted. Les mer ved å Google dette. 

Jeg har googlet mye og finner ikke noe tydelig svar på det annet enn at barnetrygden kan deles men ikke noe om hvordan en slik deling påvirker nettobidraget. 

Anonymkode: 58337...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, pompdelux skrev:

Nei jeg vet... skjønner INGENTING av det. Han har byttet jobb nå, dvs gått fra å være ansatt til selvstendig etter jeg satte frem krav om bidrag så den inntekten er ny nå.. men i 2016 vil han nok tjene mellom 800.000 og 1.000000 før skatt.

jeg må jo da evt betale 2500 kr for å få ny vurdering, og risikerer jo at jeg får samme summen.

 

 

Beløpene du opererer med henger jo ikke sammen, så hvor du tar de i fra lurer jeg virkelig på? Og det koster jo langt i fra 2500,- for å få bidraget vurdert på nytt. Og hvis det ikke blir noen endring så betaler du heller ikke noe.

Anonymkode: caf23...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kvalitet skrev:

Mor får som hun har nevnt 3360 i bidrag, 4000 i barnetrygd og ca 1000 i skattelette. Det betyr at hun har 8360 kr som skal bidra til å forsørge barna. Da har hun ikke betalt en krone selv. Hvis man legger til at hun skal bruke det samme beløpet av sin lønn som far betaler i bidrag er det ytterligere 3360 k og man er oppe i 11360 kr. Det bør man klare å forsørge barn på. Mor får mest sannsynlig støtte til barnepass, det betyr at hun får dekker 64% av kostnader til barnehage /SFO.

Men her viser du tydelig at du ikke har forstått grunnlaget for å beregne bidrag. Utgangspunktet er at barnet skal nyte godt av foreldrenes velstand, også når barnet har skilte foreldre. Grunnlaget for bidrag er begges inntekt og tjener den ene vesentlig mer så vil bidraget fra denne bli tilsvarende høyere fordi vedkommende da står for en større del av kostnaden ved å ha barn. Denne kostnaden øker med barnets alder og fordeles forholdsmessig mellom mor og far, men det er alltid sånn at bidragsmottaker må stå for minimum 1/6 av kostnaden.

Det er mao ikke slik at fordi bidraget er på x antall kroner så skal bidragsmottaker bidra med tilsvarende beløp.  fordelen ved en ekstra barnetrygd, skattelette og stønad til barnetilsyn er lagt til mors inntekt, dermed er dette stønader som også kommer far til gode, fordi mors inntekt blir høyere. I tillegg kommer selvsagt samværsfradraget, et romslig fradrag for bidragsyter som skal kompensere for at vedkommende har utgifter når barna er på samvær.

Dersom mor har tre barn, som vel var saken her, og mottar 3360 i bidrag så er det ca en tusenlapp pr barn. Ikke akkurat et voldsomt tilskudd far betaler for sine barns oppvekst.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har googlet mye og finner ikke noe tydelig svar på det annet enn at barnetrygden kan deles men ikke noe om hvordan en slik deling påvirker nettobidraget. 

Anonymkode: 58337...75e

Delingen barnetrygd påvirker ikke nettobidraget når den er delt bosted. Det er et av poengene. Får mor hele barnetrygden kan halvparten av barnetrygden og  halve ekstra trekkes fra favør deg på barnebidraget. Vil ikke mor dette leverer du bare dette til NAV slik de får delt barnetrygden. NAV tar ikke hensyn til hvem som mottar barnetrygden ved delt bosted, da dette er et privat anliggende. Ved bosted samvær får samværsforelder fradrag bidrag for barnetrygden. Dette er en annen sak. Dette kan du se under grunnlaget for bidragene. Nettobidrag er forskjellig fra vanlig bidrag.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.55-nr.2-71-8-delt-bustad-i-forskrift-om-fastsetjing-og-endring-av-fostringstilskot

Beregningsgrunnlaget ved delt bosted

[Endret 9/03, 3/04, 12/08, 8/10, 1/13]

Beregningsgrunnlaget til hver av partene skal beregnes etter forskriften § 4. Det spesielle ved delt bosted er at foreldrene ofte deler et eller flere av tilleggene som skal tas med i bidragsmottakerens beregningsgrunnlag. Ved delt bosted vil den av foreldrene som har lavest inntekt før de spesielle tilleggene regnes inn, bli å anse som bidragsmottaker.

LES RESTEN I VEDLEGG OVER.

 

http://www.nrk.no/livsstil/utgifter-ved-delt-omsorg-1.1318175

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/reisekostnader/reisekostnader.pdf

http://www.barnefordelingssaker.no/index.php?site=default/772/773/814/805/806

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/lignings-abc/kapitler/f/?mainchapter=168524&chapter=168558#x1685585.2 

Delt omsorg for barnet ( Se lenke over med) http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/lignings-abc/kapitler/f/?mainchapter=168524#x168524 

Delt omsorg foreligger når barnet etter avtale skal eller rent faktisk oppholder seg tilnærmet like lenge hos hver av foreldrene (ingen av foreldrene har eneomsorg).

Er omsorgen delt og den ene betaler alle kostnadene, kan denne kreve fradraget fullt ut. Betaler begge foreldrene for pass og stell av barnet, kan hver av dem kreve foreldrefradrag hvert år innenfor et felles maksimumsbeløp i forhold til hvor stor andel av kostnadene som hver av dem har betalt. Dersom foreldrene er enige om det, kan de alternativt kreve at foreldrefradraget gis til hver av dem annethvert år.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Finn-post/3/2/10/

http://www.opoien.no/privat/tjenester/familierett/samlivsbrudd-og-foreldreansvar

 

 

 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...