Gå til innhold

urettferdig barnebidrag!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eksen og jeg har delt omsorg og bosted for guttungen. Alle utgifter er delt. 

-Det jeg betaler ekstra i forhold til henne er SFO annenhver uke (jeg er i full jobb, hun har aldri vært i jobb.) 

- Jeg må betalte bidrag til henne, siden hun har så lav inntekt (måtte gentlig ikke betale noe, men hun har nå søkt om det og fått dette innvilget.)

. Jeg betaler også for hobby og sportutstyr til guttungen. 

Jeg tjener ikke spesielt godt, er ufaglært. Jeg sitter igjen med mye mindre enn henne hver mnd. 

Altså.. Hvorfor må jeg betale bidrag? Det er ikke så stor forskjell på inntektene våre, og i tillegg må jeg ut med mye mer i mnd enn henne som går til guttungen? Det er bare ikke rettferdig! 

Anonymkode: fbb29...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg vet kam du be NAV om å skjønnsligne hva hun burde tjent hvis hun gadd å jobbe. Altså, du skal ikke blø ekstra for at hun ikke vil jobbe. Prøv det?

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at selv om man har 50/50 så skal man betale til barnets underhold etter inntekt.  Det finnes en bidragskalkulator på NAVs nettsider hvor du kan sjekke dette. 

Men om du betaler på hobby- og fritidsutstyr alene, så er det ikke riktig.  Når mor får bidrar kompenserer dette for hennes manglende inntekt i forhold til deg.  Altså står dere likt da mht. evne for barnets underhold. 
Da skal dere dele alle kostnader.  Trenger barnet fritidsutstyr må dere bli enige om at det er et reelt behov, og dere må bidra likt begge to.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eksen og jeg har delt omsorg og bosted for guttungen. Alle utgifter er delt. 

-Det jeg betaler ekstra i forhold til henne er SFO annenhver uke (jeg er i full jobb, hun har aldri vært i jobb.) 

- Jeg må betalte bidrag til henne, siden hun har så lav inntekt (måtte gentlig ikke betale noe, men hun har nå søkt om det og fått dette innvilget.)

. Jeg betaler også for hobby og sportutstyr til guttungen. 

Jeg tjener ikke spesielt godt, er ufaglært. Jeg sitter igjen med mye mindre enn henne hver mnd. 

Altså.. Hvorfor må jeg betale bidrag? Det er ikke så stor forskjell på inntektene våre, og i tillegg må jeg ut med mye mer i mnd enn henne som går til guttungen? Det er bare ikke rettferdig! 

Anonymkode: fbb29...68d

Det kan da ikke være riktig at du skal sitte igjen med mye mindre enn mor i mnd når dere har 50/50.

Hvis du har mindre enn henne utbetalt fordi du betaler bidrag er det faktisk blodig urettferdig når dere har delt omsorg. 
Dette hadde jeg lagt frem for NAV og bedt om en ny vurdering. 
 

Anonymkode: 5e3e6...658

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eksen og jeg har delt omsorg og bosted for guttungen. Alle utgifter er delt. 

-Det jeg betaler ekstra i forhold til henne er SFO annenhver uke (jeg er i full jobb, hun har aldri vært i jobb.) 

- Jeg må betalte bidrag til henne, siden hun har så lav inntekt (måtte gentlig ikke betale noe, men hun har nå søkt om det og fått dette innvilget.)

. Jeg betaler også for hobby og sportutstyr til guttungen. 

Jeg tjener ikke spesielt godt, er ufaglært. Jeg sitter igjen med mye mindre enn henne hver mnd. 

Altså.. Hvorfor må jeg betale bidrag? Det er ikke så stor forskjell på inntektene våre, og i tillegg må jeg ut med mye mer i mnd enn henne som går til guttungen? Det er bare ikke rettferdig! 

Anonymkode: fbb29...68d

Men da måtte du jo egentlig betale noe, siden hun søkte om det og fikk det innvilget. Du må da tjene bedre enn henne siden hun har fått innvilget dette.

Jeg skjønner ikke hvorfor fraseparerte foreldre kan holde slike ting fraskilt. Altså at du kjøper utstyr barnet trenger når han er hos deg, og mor kjøper utstyret barnet trenger når hun er hos henne. Så slipper man dette styret med hvem som betaler mest osv. Blir også bare styr om den ene parten glemmer viktig utstyr hjemme hos seg. Syns jeg hører klaging og syting over akkurat dette hos omtrent hver eneste enslig forelder som føler han/hun betaler mest i forhold til utstyr. Hvorfor bare ikke gjøre det enklere for seg selv??

Anonymkode: 62717...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Zienna skrev:

Det er riktig at selv om man har 50/50 så skal man betale til barnets underhold etter inntekt.  Det finnes en bidragskalkulator på NAVs nettsider hvor du kan sjekke dette. 

Men om du betaler på hobby- og fritidsutstyr alene, så er det ikke riktig.  Når mor får bidrar kompenserer dette for hennes manglende inntekt i forhold til deg.  Altså står dere likt da mht. evne for barnets underhold. 
Da skal dere dele alle kostnader.  Trenger barnet fritidsutstyr må dere bli enige om at det er et reelt behov, og dere må bidra likt begge to.

Feil, det skal deles etter samme brøk som underholdskostnaden. Hvis far er pålagt å betale 5/6 av underholskostnaden så skal far også gjøre dette når det gjelder nødvendig, nøktern utstyr. Samme med transport til og fra, der brukes også samme brøk. 

Anonymkode: 2b596...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se hvordan det blir den gang hun får seg jobb og du blir sykemeldt. Vedder på hun klarer å slippe unna bidrag til deg da. Skjønner ikke at man skal betale bidrag når man har ungen like mye. Dersom du betaler 2000kr i bidrag til henne, så burde hun selv bruke de til å betale barnehage/hobby. 

Om fritidsutstyr er et reelt behov og han må betale 5/6 deler? Pøh. Ingen barn må ha sykkel, rulleskøyer, skøyter, ski, slalom o.s.v. Er det lovpålagt å gi barna alt dette? selvfølgelig må man se om det er et reelt behov. 

Anonymkode: 328f9...4c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om nettobidrag. Ved 50/50 kan det beregnes ett nettobidrag dersom den ene tjener vesentlig mer enn den andre og bidraget er ett utjevningsbidrag. Alle utgifter skal fortsatt deles 50/50 I motsetning til vanlig bidrag hvor mottakeren skal holde alle kostnader.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksen og jeg har delt omsorg og bosted for guttungen. Alle utgifter er delt. 

-Det jeg betaler ekstra i forhold til henne er SFO annenhver uke (jeg er i full jobb, hun har aldri vært i jobb.) 

- Jeg må betalte bidrag til henne, siden hun har så lav inntekt (måtte gentlig ikke betale noe, men hun har nå søkt om det og fått dette innvilget.)

. Jeg betaler også for hobby og sportutstyr til guttungen. 

Jeg tjener ikke spesielt godt, er ufaglært. Jeg sitter igjen med mye mindre enn henne hver mnd. 

Altså.. Hvorfor må jeg betale bidrag? Det er ikke så stor forskjell på inntektene våre, og i tillegg må jeg ut med mye mer i mnd enn henne som går til guttungen? Det er bare ikke rettferdig! 

Anonymkode: fbb29...68d

Jeg regner med du mener delt bosted og ikke delt omsorg? Eller er bosted hos mor og du har 50 % samvær? Dette må du få rede på om du ikke vet. Uansett når du betaler bidrag kan du kreve NAV  beregner mor med minst 80 % inntekt av det hun evner selv om hun jobber mindre i bidrags-sanmenheng. Dette om ikke er ufør eller student. Dette må du rette skriftlig til NAV. 

Er det delt bosted skal det betales NETTOBIDRAG. Dette er litt mindre med tanke på at det skal deles på annet mellom foreldrene som ikke ligger I NETTOBIDRAG. NETTOBIDRAG regnes på en annen måte enn  vanlig bidrag. Dette om det er forskjell på inntekter mellom foreldrene. 

Vanlig bidrag ved 50% samvær. Det vil si barnet bor  fast hos mor men er hos deg på samvær 50%. Bidrag er vanligvis litt høyere  men da har du betalt for sportsutstyr og alt annet til barnet bortsett fra tannregulering og konfirmasjon. Sykkel og ski kan også kreves delt. Men kun vanlig, det vil si ikke ekstra dyrt utstyr. Her skal mor dekke pc tlf bussreise klær etc.Du skal kun dekke mat og toalettsaker under samvær. 

Det typiske er at mor her har frivillig bidrag fra deg. Får deg TS på gli til å dekke mer enn henne. Dette uten at du har satt deg inn I regelverk I en vanskelig tid med sammenbrudd. Når dette er på plass kreves bidrag gjennom NAV når hun ser at hun kan få mer. Men hun kan ikke fortsette å få det gamle alltid. Det du har gjort utenom pålagte ytinger. Da er det du TS.må ha baller nok til å avslutte det du kan av ekstra ytelser. 

Det er flere bidtagsmotrakere som sitter igjen med mindre I faktiske ytinger etter at de har krevd bidrag gjennom NAV om bidragsyter har stoppet annet enn lovpålagte ytinger. 

Jeg skjønner også at du ser lite vitsen I å jobbe også når du blir pålagt dette. Kanskje du kan bli trygdet I en eller annen form siden du er ufaglært med liten inntekt. Altså bidrag systemet oppfordrer deg dette  I din situasjon. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Peter007 skrev:

Altså bidrag systemet oppfordrer deg dette  I din situasjon. 

 

Ikke egentlig. Trygd er den samme resten av livet. TS har mulighet til å bli forfremmet, ta kurs for økt kompetanse og lønn, ta utdanning eller finne ny jobb.

Anonymkode: 23a8f...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som mottar bidrag skal betale utstyr, fritidsaktiviteter og SFO/barnehage. Store utgifter som sykkel, ski, konfirmasjon o.l kan man avtale og dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får se hvordan det blir den gang hun får seg jobb og du blir sykemeldt. Vedder på hun klarer å slippe unna bidrag til deg da. Skjønner ikke at man skal betale bidrag når man har ungen like mye. Dersom du betaler 2000kr i bidrag til henne, så burde hun selv bruke de til å betale barnehage/hobby. 

Om fritidsutstyr er et reelt behov og han må betale 5/6 deler? Pøh. Ingen barn må ha sykkel, rulleskøyer, skøyter, ski, slalom o.s.v. Er det lovpålagt å gi barna alt dette? selvfølgelig må man se om det er et reelt behov. 

Anonymkode: 328f9...4c6

Sykkel og vanlige langrennski anses vel som nødvendig. Men det kan kjøpe både billig og brukt, ingen sier at det må være dyrt utstyr. 

Anonymkode: 2b596...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om å få bidraget skjønnberegnet. Nå vet vi jo ikke hvorfor mor ikke jobber, men hvis hun er istand til å jobbe, men velger å ikke gjøre det, skal bidraget beregnes utifra hva mor kunne tjent om hun jobbet. 

Anonymkode: 055a6...783

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil, det skal deles etter samme brøk som underholdskostnaden. Hvis far er pålagt å betale 5/6 av underholskostnaden så skal far også gjøre dette når det gjelder nødvendig, nøktern utstyr. Samme med transport til og fra, der brukes også samme brøk. 

Anonymkode: 2b596...bd3

Zienna skriver det skal være et reelt behov. Dette er faktisk riktig når det gjelder sykkel og ski. Det skal være nøkternt. Foreldre kan dele kostnader som de vil. Men NAV legger til grunn inntekts-brøk særtilskudd. Den ene forelder kan ikke bare mene at den andre skal dekke sykkelandel  om det blir handlet tilfeldig uten behov. 

Reiser til og fra samvær deles også etter intekts-brøk om ikke annet avtales. Men samvær-forelder har ansvar for organisering.  Vil ikke boasted-forelder er det rettslige skritt og namsmannen til slutt for å få inn reiseutgifter I forbindelse med samvær. 

Andre reiser utenom samvær skal dekkes bosted forelder om ikke annet er avtalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/26/2016 at 22.44, AnonymBruker skrev:

Men da måtte du jo egentlig betale noe, siden hun søkte om det og fikk det innvilget. Du må da tjene bedre enn henne siden hun har fått innvilget dette.

Jeg skjønner ikke hvorfor fraseparerte foreldre kan holde slike ting fraskilt. Altså at du kjøper utstyr barnet trenger når han er hos deg, og mor kjøper utstyret barnet trenger når hun er hos henne. Så slipper man dette styret med hvem som betaler mest osv. Blir også bare styr om den ene parten glemmer viktig utstyr hjemme hos seg. Syns jeg hører klaging og syting over akkurat dette hos omtrent hver eneste enslig forelder som føler han/hun betaler mest i forhold til utstyr. Hvorfor bare ikke gjøre det enklere for seg selv??

Anonymkode: 62717...437

Så lenge man har delt omsorg, MÅ man ikke betale bidrag, men parten som tjener mindre kan likevel søke om det. Utgjør kanskje 800 kr i mnd. Synes det i det hele tatt er unødvendig og smålig å søke om når alt er delt og far ikke tjener spesielt mye mer. 

Anonymkode: fbb29...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/27/2016 at 7.35, Peter007 skrev:

Jeg regner med du mener delt bosted og ikke delt omsorg? Eller er bosted hos mor og du har 50 % samvær? Dette må du få rede på om du ikke vet. Uansett når du betaler bidrag kan du kreve NAV  beregner mor med minst 80 % inntekt av det hun evner selv om hun jobber mindre i bidrags-sanmenheng. Dette om ikke er ufør eller student. Dette må du rette skriftlig til NAV. 

Er det delt bosted skal det betales NETTOBIDRAG. Dette er litt mindre med tanke på at det skal deles på annet mellom foreldrene som ikke ligger I NETTOBIDRAG. NETTOBIDRAG regnes på en annen måte enn  vanlig bidrag. Dette om det er forskjell på inntekter mellom foreldrene. 

Vanlig bidrag ved 50% samvær. Det vil si barnet bor  fast hos mor men er hos deg på samvær 50%. Bidrag er vanligvis litt høyere  men da har du betalt for sportsutstyr og alt annet til barnet bortsett fra tannregulering og konfirmasjon. Sykkel og ski kan også kreves delt. Men kun vanlig, det vil si ikke ekstra dyrt utstyr. Her skal mor dekke pc tlf bussreise klær etc.Du skal kun dekke mat og toalettsaker under samvær. 

Det typiske er at mor her har frivillig bidrag fra deg. Får deg TS på gli til å dekke mer enn henne. Dette uten at du har satt deg inn I regelverk I en vanskelig tid med sammenbrudd. Når dette er på plass kreves bidrag gjennom NAV når hun ser at hun kan få mer. Men hun kan ikke fortsette å få det gamle alltid. Det du har gjort utenom pålagte ytinger. Da er det du TS.må ha baller nok til å avslutte det du kan av ekstra ytelser. 

Det er flere bidtagsmotrakere som sitter igjen med mindre I faktiske ytinger etter at de har krevd bidrag gjennom NAV om bidragsyter har stoppet annet enn lovpålagte ytinger. 

Jeg skjønner også at du ser lite vitsen I å jobbe også når du blir pålagt dette. Kanskje du kan bli trygdet I en eller annen form siden du er ufaglært med liten inntekt. Altså bidrag systemet oppfordrer deg dette  I din situasjon. 

 

Det er delt omsorg og delt fast bosted. 

Anonymkode: fbb29...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg spør, men hva i all verden lever hun av siden du sier hun aldri har vært i jobb?

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

hun har aldri vært i jobb

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...