Gå til innhold

Hvordan påvirker oppussing familielivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt drømmehuset, men det har et enormt oppussingsbehov! Vi har anledning til å sitte med vårt nåværende hus i 4 måneder og tenker at på den tiden kan vi få pusset opp nok rom til at vi kan leve der, selv om vi må sove på samme rom som barn i det som nå er en stue. Det er store ting som må gjøres, vegger må ned og panel må av utvendig. Vi må inn med isolasjon og ventilasjon og mer til...

Det som bekymrer meg er hvordan dette vil gå? I utgangspunktet ser vi for oss å være ferdig på 1-2 år, men vi merker at andre rundt oss tviler på om vi er i mål før det har fått 3-4 år siden vi ikke har mulighet til å få leid inn noen til annet enn de helt nødvendige tingene vi ikke kan gjøre selv. Vi er begge svært handy (mann er ingeniør og tidligere håndverker), og jeg klarer lett å ta ned og å sette opp kledning om jeg må. Vi får nok også mye hjelp til både barn og oppussing av venner, søsken og foreldre, men jeg er jo redd for at det blir med løftene og at mange ikke orker å stå løpet ut med oss...

Det jeg lurer på er om andre har erfaring med hvordan det er å bo oppi noe slikt noe, med små barn (barnehagealder) og full jobb ved siden av for oss begge, og hvordan det påvirket familielivet deres? For selv om jeg er superklar for dette, og var kjempeoptimistisk kjenner jeg at når det nærmer seg overtakelse så blir jeg mer og mer skeptisk og litt smånervøs for det hele... Tenker at vi har tatt oss vann over hodet... Jeg er litt redd for at vi skal havne helt utpå og ser på programmer som sinnasnekkeren om dagen og tenker at "blir det oss om noen år?"

 

Anonymkode: 2c6ec...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare å se på noen episoder av Sinnasnekkern det :D

Anonymkode: 62d65...bac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt oppussingsprosjekt er ikke i nærheten av å være like stort, men noen erfaringer har jeg gjort meg. 

Ting tar ofte lengre tid enn man tror. Uforutsette ting skjer, gamle feil dukker opp. Vi forsøker å begrense oss il ett rom om gangen.

Finn uthva dere er dyktige til, og fordel arbeidet etter hva dere kan best. 

Anonymkode: cfdbd...33b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var gjennom det samme i unge år.  Joda, det tok dobbel så lang tid som vi trodde :) 

Barna deltok på sitt vis, men vi passet på at det ikke skulle være hver dag.  Man må gjøre andre ting også, dra på badestranda, grille osv.  Etter barnas leggetid kunne bare èn av oss jobbe i huset, og slik gjorde vi det. 

Vi var ikke ferdige da vi flyttet inn, og skjønte at "Rom er ikke skapt på èn dag" .  Ta ting som de kommer, er mitt råd, og kutt ned på innsatsen når det kreves.  Mye i livet er viktigere enn et hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har putsat upp när barnen har varit i skolåldern och det har både varit lättare och svårare tror jag.

för oss har problemen kring familjelivet varit 

  • middagslagning och disk
  • aktiviteter för barnen solskador skjutsas till
  • "mamma jag vill åka och bada"
  • vi kan inte bjuda över någon på middag då det är byggmaterial i hallen och vi vill bygga hellre än laga mat och stäfa

jag är trots allt glad för att barnen varit stora nog att leka utan övervakning, att de är stora nog för att gå till butiken och köpa mjölk eller kan hjälpa till med enklare mat. Eller att de förstår att verktygen inte är leksaker. 

vi har inte haft barnpassning eller middagar hos föräldrar att räkna med. 

 

Efter byte av fasad/bordkleding på ena väggen tog vi oss tid att åka till Paris på höstlovet för att få extra tid tillsammans, och för att få barnen att förstå att v kunde göra detta för att vi renoverade själva.

 

det tar dock alltid längre tid än man tänkt. Livet kommer emellan, och "upptäckter" i renoveringsarbetet ändrar en del planer. Till exempel gick avloppsrören sönder lagom till vi börjat riva innertak. Då fick vi pausa bygget för att ordna så vi kunde gå på toaletten igen...

 

För oss är byggena både jobbiga att komma igång med, men faktiskt en skön aktivitet att göra tillsammans. Jag vill också lära barnen att göra saker själv, I kväll satt vi och planerade nästa steg ihop, och de inköp mannen ska göra en ledig dag, så vi kan jobba i helgen. Bägge jobbar 100% och mannen varenda helg så det krävs planering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Furstina skrev:

Vi har putsat upp när barnen har varit i skolåldern och det har både varit lättare och svårare tror jag.

för oss har problemen kring familjelivet varit 

  • middagslagning och disk
  • aktiviteter för barnen solskador skjutsas till
  • "mamma jag vill åka och bada"
  • vi kan inte bjuda över någon på middag då det är byggmaterial i hallen och vi vill bygga hellre än laga mat och stäfa

jag är trots allt glad för att barnen varit stora nog att leka utan övervakning, att de är stora nog för att gå till butiken och köpa mjölk eller kan hjälpa till med enklare mat. Eller att de förstår att verktygen inte är leksaker. 

vi har inte haft barnpassning eller middagar hos föräldrar att räkna med. 

 

Efter byte av fasad/bordkleding på ena väggen tog vi oss tid att åka till Paris på höstlovet för att få extra tid tillsammans, och för att få barnen att förstå att v kunde göra detta för att vi renoverade själva.

 

det tar dock alltid längre tid än man tänkt. Livet kommer emellan, och "upptäckter" i renoveringsarbetet ändrar en del planer. Till exempel gick avloppsrören sönder lagom till vi börjat riva innertak. Då fick vi pausa bygget för att ordna så vi kunde gå på toaletten igen...

 

För oss är byggena både jobbiga att komma igång med, men faktiskt en skön aktivitet att göra tillsammans. Jag vill också lära barnen att göra saker själv, I kväll satt vi och planerade nästa steg ihop, och de inköp mannen ska göra en ledig dag, så vi kan jobba i helgen. Bägge jobbar 100% och mannen varenda helg så det krävs planering.

Det høres ut som du har tenkt over problemstillingen, og da vil det går bra :)  Lykke til med drømmehuset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare å se på noen episoder av Sinnasnekkern det :D

Anonymkode: 62d65...bac

Jeg har jo det, og jeg synes det er skummelt. Flere av de som er med er jo håndverkere til og med, så man skulle jo tro at de ville klare seg. Men det virker som mange går tom for penger, og det er også noe vi frykter. At pengene ikke strekker helt til når det plutselig dukker opp ditt og datt hele tiden.

Men vi har god tilgang på lån nå, og faste og gode jobber så det skal nok gå bra :)

Anonymkode: 2c6ec...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vårt oppussingsprosjekt er ikke i nærheten av å være like stort, men noen erfaringer har jeg gjort meg. 

Ting tar ofte lengre tid enn man tror. Uforutsette ting skjer, gamle feil dukker opp. Vi forsøker å begrense oss il ett rom om gangen.

Finn uthva dere er dyktige til, og fordel arbeidet etter hva dere kan best. 

Anonymkode: cfdbd...33b

Hvordan fungerte det å ta ett og ett rom? Jeg ser at en del ting, som isolering, og mer eller mindre totalrenovering, vil medføre at vi må ta flere rom samtidig, og jeg kan se for meg at om vi tar ett og ett rom så kan man kanskje finne ut etterpå at man må likevel opp igjen med veggen på rommet som er ferdig pga elektrisk eller vann/kloakk?

Uforutsette ting håper jeg vi er klare for, men det er jo en grense for alle hvor langt man kan strekke den strikken.

Hvor lang tid brukte dere, og hvor mye jobbet dere hver uke? Vi ser for oss noen timer på kvelden etter jobb i uka, også kanskje rundt en arbeidsdag hver/annenhver helg som vi bruker så vi ikke sliter oss helt ut.

Anonymkode: 2c6ec...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Zienna skrev:

Vi var gjennom det samme i unge år.  Joda, det tok dobbel så lang tid som vi trodde :) 

Barna deltok på sitt vis, men vi passet på at det ikke skulle være hver dag.  Man må gjøre andre ting også, dra på badestranda, grille osv.  Etter barnas leggetid kunne bare èn av oss jobbe i huset, og slik gjorde vi det. 

Vi var ikke ferdige da vi flyttet inn, og skjønte at "Rom er ikke skapt på èn dag" .  Ta ting som de kommer, er mitt råd, og kutt ned på innsatsen når det kreves.  Mye i livet er viktigere enn et hus.

Hvor lang tid er dobbelt så lang tid, om jeg får lov til å spørre? :)

Vi, dvs mest jeg da, er opptatt av at dette skal ikke spise opp all tid vi har. Det er nå barna er her, og de trenger jo ikke å bare huske en far og mor som jobber i huset mens de blir plassert bort til besteforeldre og tante og onkler... Tror mange gjør en stor feil der ved å ikke bruke tid på barna når oppussingen pågår, men der er jeg og min mann veldig uenige. Han vil komme i gang og bli ferdig, mens jeg mener at det må være rom for å kose seg.

Hvordan gikk det å jobbe i huset etter barna har lagt seg, ble det ikke mye støy som vekket barna...?

Anonymkode: 2c6ec...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Furstina skrev:

Vi har putsat upp när barnen har varit i skolåldern och det har både varit lättare och svårare tror jag.

för oss har problemen kring familjelivet varit 

  • middagslagning och disk
  • aktiviteter för barnen solskador skjutsas till
  • "mamma jag vill åka och bada"
  • vi kan inte bjuda över någon på middag då det är byggmaterial i hallen och vi vill bygga hellre än laga mat och stäfa

jag är trots allt glad för att barnen varit stora nog att leka utan övervakning, att de är stora nog för att gå till butiken och köpa mjölk eller kan hjälpa till med enklare mat. Eller att de förstår att verktygen inte är leksaker. 

vi har inte haft barnpassning eller middagar hos föräldrar att räkna med. 

 

Efter byte av fasad/bordkleding på ena väggen tog vi oss tid att åka till Paris på höstlovet för att få extra tid tillsammans, och för att få barnen att förstå att v kunde göra detta för att vi renoverade själva.

 

det tar dock alltid längre tid än man tänkt. Livet kommer emellan, och "upptäckter" i renoveringsarbetet ändrar en del planer. Till exempel gick avloppsrören sönder lagom till vi börjat riva innertak. Då fick vi pausa bygget för att ordna så vi kunde gå på toaletten igen...

 

För oss är byggena både jobbiga att komma igång med, men faktiskt en skön aktivitet att göra tillsammans. Jag vill också lära barnen att göra saker själv, I kväll satt vi och planerade nästa steg ihop, och de inköp mannen ska göra en ledig dag, så vi kan jobba i helgen. Bägge jobbar 100% och mannen varenda helg så det krävs planering.

Så flott dere tenker, og så bra at dere har klare tanker om hva som skal gjøres. Er det lov å spørre hvor lenge dere har holdt på?

Anonymkode: 2c6ec...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ALLTID tar lenger tid enn man tror. Det som skjer er at man klarer ikke jobbe sammenhengende i 1-2 år. Mye kan skje. Plutselig blir man kanskje syk, ungene skal ett eller annet, det er reiser med jobben osv. og da går dagene fort. Har man hatt et lite opphold er det ofte tyngre å komme igang igjen. Særlig når alt det som MÅ gjøres er gjort. Altså alle har fått soverom og kjøkken og bad fungerer.

Tror planlegging er alfa omega her, og at man kun planlegger et lite stykke frem om gangen. Da når man målet mye raskere og det føles ikke så enormt.

 

Lykke til :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke pusset opp med barn ennå, men jeg har pusset opp store deler av et rekkehus. Vi har gjort noen større ting, og noen mindre sånn som maling. Når vi nå blir ferdige med barnerommet til vår kommende baby har vi gjort noe i 80% av huset. Vi har tatt litt nå og litt da, rom for rom, fordi vi rett og slett ikke orker å bo i en byggeplass. Vi har bodd her i to år. Men det er klart det er verdt det i ettertid når ting faller på plass og huset blir som man vil!

Men regn med at ting tar lenger tid enn du tror. Livet skjer. Det dukker opp uforutsette ting som kompliserer utbedringen av et rom, dere må vente en måned eller fire til neste prosjekt for å spare opp penger, osv. I tillegg skal barna følges opp og dere har sikkert litt mer å holde fingrene i enn vi hadde :)

Ellers er mitt råd å ta storsjauer innimellom når dere har tid og kan få hjelp. Det er utrolig hvor motiverende det er når man plutselig får gjort mye i én smell! Da er det mye artigere å følge opp med to timer her og der :) Vi fikk feks pusset opp det meste av stua på ei uke, med god hjelp av svigerfar. Da var det motiverende at det var listing og flikking som stod igjen, som vi tok litt etter hvert. 

Så gikk det en god stund før vi skulle pusse opp badet, for vi ville betale mest mulig kontant og ville sette ut hele jobben. Vi hadde spart ganske mye da bilen vår havarerte fullstendig og vi måtte ha ny. Rimelig surt å bruke penger på bil i stedet, men det ordnet seg med lån i stedet, selv om det ikke var planen. 

Og skulle det vise seg at ting tar lang tid og dere føler at dere har tatt dere vann over hodet, så sett ut deler av renoveringen i stedet. Prioriter hva som er viktigst, og få det ferdig. Så kan de mindre tingene tas etterhvert som dere får spart opp penger til det :)

Mest sannsynlig går det bra :) Lykke til! Det er gøy!

Endret av Surriball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så flott dere tenker, og så bra at dere har klare tanker om hva som skal gjøres. Er det lov å spørre hvor lenge dere har holdt på?

Anonymkode: 2c6ec...485

Vi flyttade in i huset 2009.

Det är inget stort renoveringsobjekt men vi har bytt takpannor (firma gjorde jobbet), dränerat två sidor, målat två sidor fasad, bytt panel och flyttat ut fönster på två sidor av huset (varsin sommar), byggt trapp inne till källaren, renoverat källarrum till spelstuga/hobbyrum. Och påbörjat omfördelning av sovrum på övervåningen.

de stora jobben började vi med 2013 tror jag. Innan dess var det mer trädgård och småfix.

En ca- översikt här

 

2012: dränering och spelrum i källaren fixas

2013; takbyte och två sidor fasad målas

2014: fasadbyte och fönstersflytt en sida

2014 börjar rIva ett rum, (taksänkningen bort, garderob från 50/60-talet rivs, väggar tas ner), dörr sätts igen, annan dörr öppnas upp och två dörrar sätts in

2014: avloppsrör trasigt

2015: bygga det rivna rummet (sätta tak, väggar, golv, väggpanel och tapet). Inreda.

2015: byta fasad på andra sidan.

2015: vattenläcka i gatan med översvämning som går på försäkring

2016: bygga klart de två andra rummen på övervåning med nytt tak och en ny vägg

2016? Ny tvättstuga i källaren? Utlagt jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentligen är det viktiga att man samarbetar om både bygge, barn, mat och allt annat. 

Att planera och diskutera upplägg och arbete tillsammans och turas om. Vi tycker bägge om att bygga men måste se till att bägge är med på lösningarna när vi funderar på hur det ska lösas. En del saker måste få sjunka in hos den andre.

kaffepauser med fika är alltid bra också :-) är barnen större kan de få i uppdrag att baka eller köpa bullar

Anonymkode: 08a8b...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.4.2016 at 14.18, Wit skrev:

Min erfaring er at det ALLTID tar lenger tid enn man tror. Det som skjer er at man klarer ikke jobbe sammenhengende i 1-2 år. Mye kan skje. Plutselig blir man kanskje syk, ungene skal ett eller annet, det er reiser med jobben osv. og da går dagene fort. Har man hatt et lite opphold er det ofte tyngre å komme igang igjen. Særlig når alt det som MÅ gjøres er gjort. Altså alle har fått soverom og kjøkken og bad fungerer.

Tror planlegging er alfa omega her, og at man kun planlegger et lite stykke frem om gangen. Da når man målet mye raskere og det føles ikke så enormt.

 

Lykke til :-)

Men hva med når man ikke kan ta et lite stykke om gangen, fordi man har et stort stykke å ta av? F.eks å lage nye rom og rominndele en tidligere ubrukt kjeller....?

Jeg ser den at man klarer ikke å holde på sammenhengende i 2 år. Vi er begge litt redd for at "livet kommer i veien" også står vi der med ubrukelige deler av huset store deler av oppveksten til barna.

Føler også at oppussing nesten alltid fører til graviditet av en eller annen grunn :fnise: sikkert pga at mannen blir så handy ;)

Anonymkode: 2c6ec...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Furstina skrev:

Vi flyttade in i huset 2009.

Det är inget stort renoveringsobjekt men vi har bytt takpannor (firma gjorde jobbet), dränerat två sidor, målat två sidor fasad, bytt panel och flyttat ut fönster på två sidor av huset (varsin sommar), byggt trapp inne till källaren, renoverat källarrum till spelstuga/hobbyrum. Och påbörjat omfördelning av sovrum på övervåningen.

de stora jobben började vi med 2013 tror jag. Innan dess var det mer trädgård och småfix.

En ca- översikt här

 

2012: dränering och spelrum i källaren fixas

2013; takbyte och två sidor fasad målas

2014: fasadbyte och fönstersflytt en sida

2014 börjar rIva ett rum, (taksänkningen bort, garderob från 50/60-talet rivs, väggar tas ner), dörr sätts igen, annan dörr öppnas upp och två dörrar sätts in

2014: avloppsrör trasigt

2015: bygga det rivna rummet (sätta tak, väggar, golv, väggpanel och tapet). Inreda.

2015: byta fasad på andra sidan.

2015: vattenläcka i gatan med översvämning som går på försäkring

2016: bygga klart de två andra rummen på övervåning med nytt tak och en ny vägg

2016? Ny tvättstuga i källaren? Utlagt jobb

Oi!

Dere har vært superduper flinke!

Anonymkode: 2c6ec...485

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi pusset opp stua i en leilighet på 50 kvadratmeter mens vi bodde i den. Det vil si at vi, jeg samboer og en stor hund, hadde 30 kvadratmeter på oss. Det tok selvsagt kortere tid enn det vil ta å pusse opp et helt hus, men det tok allikevel en stund da vegger skulle avkles, opp helsparkles, fikse gulv og tak så det tok sin tid. 

Det vi gjorde, som gjorde det litt lettere var å gjøre det så praktisk som overhode mulig på den plassen vi hadde til rådighet. Vi lagde en praktisk stue inne på soverrommet feks. Vi lot også stua som være under oppussing være et sted vi ikke brukte før det var helt ferdig, da levde vi aldri i et oppussingsobjekt. Det har jeg gjort en gang tidligere og det er helt grusomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, April 27, 2016 at 18.32, Surriball skrev:

Jeg har ikke pusset opp med barn ennå, men jeg har pusset opp store deler av et rekkehus. Vi har gjort noen større ting, og noen mindre sånn som maling. Når vi nå blir ferdige med barnerommet til vår kommende baby har vi gjort noe i 80% av huset. Vi har tatt litt nå og litt da, rom for rom, fordi vi rett og slett ikke orker å bo i en byggeplass. Vi har bodd her i to år. Men det er klart det er verdt det i ettertid når ting faller på plass og huset blir som man vil!

Men regn med at ting tar lenger tid enn du tror. Livet skjer. Det dukker opp uforutsette ting som kompliserer utbedringen av et rom, dere må vente en måned eller fire til neste prosjekt for å spare opp penger, osv. I tillegg skal barna følges opp og dere har sikkert litt mer å holde fingrene i enn vi hadde :)

Ellers er mitt råd å ta storsjauer innimellom når dere har tid og kan få hjelp. Det er utrolig hvor motiverende det er når man plutselig får gjort mye i én smell! Da er det mye artigere å følge opp med to timer her og der :) Vi fikk feks pusset opp det meste av stua på ei uke, med god hjelp av svigerfar. Da var det motiverende at det var listing og flikking som stod igjen, som vi tok litt etter hvert. 

Så gikk det en god stund før vi skulle pusse opp badet, for vi ville betale mest mulig kontant og ville sette ut hele jobben. Vi hadde spart ganske mye da bilen vår havarerte fullstendig og vi måtte ha ny. Rimelig surt å bruke penger på bil i stedet, men det ordnet seg med lån i stedet, selv om det ikke var planen. 

Og skulle det vise seg at ting tar lang tid og dere føler at dere har tatt dere vann over hodet, så sett ut deler av renoveringen i stedet. Prioriter hva som er viktigst, og få det ferdig. Så kan de mindre tingene tas etterhvert som dere får spart opp penger til det :)

Mest sannsynlig går det bra :) Lykke til! Det er gøy!

Jeg skal love deg det er noe helt annet å drive med oppussing når man har barn kontra ikke... Jeg har erfaring med begge deler. Det gikk greit når vi ikke hadde barn for da har man jo mye mer tid på ettermiddagen også er det ikke så farlig om det ligger igjen litt støv eller materialer til neste dag. Jeg angrer endel på at vi kjøpte et hus med behov for oppussing nå når vi har små barn fordi det tar ekstremt lang tid og det henger alltid over oss. Har egentlig mer enn nok med å være med barna og husarbeid. Så jeg ville ikke anbefalt noen det. Men her er folk forskjellige. Jeg er gift med en elektriker så det er jo bra økonomisk sett mtp oppussing. 

 

Vi har aldri kranglet så mye som når vi prater om oppussing. Men men, man blir jo ferdig til slutt og det er moro med forandringer, men man må jo vurdere om man vil bruke tiden med barna til oppussing når de er så små. 

Anonymkode: 4d283...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎27‎.‎04‎.‎2016 at 10.23, AnonymBruker skrev:

Han vil komme i gang og bli ferdig, mens jeg mener at det må være rom for å kose seg.

Anonymkode: 2c6ec...485

Dette er et mulig konfliktområde. Dere bør komme til en enighet. Om han ikke klarer å slappe av med alt på halv åtte, mens du vantrives med å ikke ta pauser, kan det føre til mye gnisninger. Skal dere holde på i lang tid, dere gi plass til livet underveis. Jeg ville laget en veldig detaljert plan for rekkefølgen på oppussingen så langt det lar seg gjøre. Jeg tror det er viktig å ikke ha for mange baller i luften på en gang når man skal holde på så lenge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med når man ikke kan ta et lite stykke om gangen, fordi man har et stort stykke å ta av? F.eks å lage nye rom og rominndele en tidligere ubrukt kjeller....?

Jeg ser den at man klarer ikke å holde på sammenhengende i 2 år. Vi er begge litt redd for at "livet kommer i veien" også står vi der med ubrukelige deler av huset store deler av oppveksten til barna.

Føler også at oppussing nesten alltid fører til graviditet av en eller annen grunn :fnise: sikkert pga at mannen blir så handy ;)

Anonymkode: 2c6ec...485

Skjønner den med at mye må gjøres samtidig, men kanskje sette som mål å lage nye rom så alle har soverom først? Og så er neste mål f eks å lage 2 rom i kjelleren ferdig? Mulig enkelte syns det går helt fint, men vet at vi aldri hadde klart å holde på så lenge sammenhengende :-) Da hadde livet gått med til det og krangling :-)

 

MEN, lykke til dere klarer det dere selv vil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...