Gå til innhold

Kan barn vokse av seg ADHD?


Gjesten29

Anbefalte innlegg

Kan barn vokse av seg adhd? 

har en som er blitt roligere med årene, pliktoppfyllende, glad i skolen, følger regler og er mer "moden for alderen" enn jevnaldrende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jessica
10 minutter siden, Gjesten29 skrev:

Kan barn vokse av seg adhd? 

har en som er blitt roligere med årene, pliktoppfyllende, glad i skolen, følger regler og er mer "moden for alderen" enn jevnaldrende.

 

Da spørs det om ikke det var feil diagnose? De fleste lærer seg bare å leve med det ved å finne struktur som passer for dem. Jeg er ikke adhd ekspert, men det er en myte at folk vokser det fra seg. At hyperaktiviteten blir borte derimot er vanlig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gjesten29 skrev:

Kan barn vokse av seg adhd? 

har en som er blitt roligere med årene, pliktoppfyllende, glad i skolen, følger regler og er mer "moden for alderen" enn jevnaldrende.

 

Nei. 

Anonymkode: 5b19d...4d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke "vokse av seg " , men modnes og takle utfordringer på andre måter.  En kan og få fjernet diagnosen dersom vanskene blir så ubetydelig at man ikke oppfyller diagnosekriteriene.  

Anonymkode: 68a2b...109

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Han er blitt så stor nå, og sier selv: "Jeg forstår mer nå." Jeg er bare så glad for den gode utviklingen.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn har ADHD. Er vel bedre å sette en evt diagnose når de blir store? tragisk med denne ADHD på unger- trenden. 

Anonymkode: 05030...75d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Gjesten29 skrev:

Takk for svar!

Han er blitt så stor nå, og sier selv: "Jeg forstår mer nå." Jeg er bare så glad for den gode utviklingen.

:)

Så godt å høre :) Men kan jeg spørre deg når det startet og hva symptomene var? Hvor gammel er han nå?

Anonymkode: 04e04...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle barn har ADHD. Er vel bedre å sette en evt diagnose når de blir store? tragisk med denne ADHD på unger- trenden. 

Anonymkode: 05030...75d

Har tidligere barndomsvenner med adhd, det ble ikke behandlet på riktig måte ( mange år siden, er voksen ) det har dessverre ikke gått så bra for enkelte av dem. Synes det er riktig med adekvat hjelp, vi har mottatt hjelpen vi kan få, og det har gitt veldig bra resultater her.

Synes det er en vanskelig diskusjon, og har respekt for andres synspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle barn har ADHD. Er vel bedre å sette en evt diagnose når de blir store? tragisk med denne ADHD på unger- trenden. 

Anonymkode: 05030...75d

Nei, alle barn har ikke ADHD. Det er faktisk en nevrologisk sykdom, ikke bare lopper i blodet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre :) Men kan jeg spørre deg når det startet og hva symptomene var? Hvor gammel er han nå?

Anonymkode: 04e04...3fd

Symtomer: Urolig, fiklet, ticks, hoppet og løp i stedet for å gå, forstod ikke reglene, sanseforstyrrelser.

Alder: 15

Nå: Ingen ticks, går som vanlige, mindre urolig ( sier selv han forstår mer nå ) mindre sanseforstyrrelser ( kommer vel av modenhet )

Vi har tatt i mot all hjelp vi kan få, og har viet all tid, fokusert på positiv oppmerksomhet, aktiviteter i skog og mark, sterk grenseseetting ( ikke minst lik grensesetting av alle voksne )

Alle er forskjellige, og vet mange foreldre gjør en fantastisk god jobb og virkelig kjemper for barna sine. Det er så viktig med godt samarbeid fra barnehage/skole.

All takk til en fantastisk skole og lærene /involverte der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjesten29 skrev:

Symtomer: Urolig, fiklet, ticks, hoppet og løp i stedet for å gå, forstod ikke reglene, sanseforstyrrelser.

Alder: 15

Nå: Ingen ticks, går som vanlige, mindre urolig ( sier selv han forstår mer nå ) mindre sanseforstyrrelser ( kommer vel av modenhet )

Vi har tatt i mot all hjelp vi kan få, og har viet all tid, fokusert på positiv oppmerksomhet, aktiviteter i skog og mark, sterk grenseseetting ( ikke minst lik grensesetting av alle voksne )

Alle er forskjellige, og vet mange foreldre gjør en fantastisk god jobb og virkelig kjemper for barna sine. Det er så viktig med godt samarbeid fra barnehage/skole.

All takk til en fantastisk skole og lærene /involverte der.

Det er veldig bra! :) 

Sitat

Hovedtrekk ved ADHD: Oppmerksomhetssvikt, hyperaktivitet og impulsivitet. Forekomst: 3-5 %

Diagnosen ADHD stilles når en eller flere av de overnevnte kriterier er av en slik karakter at det hindrer/forstyrrer mental-, kognitiv og sosial funksjon.

For at en voksen skal få diagnosen, må det dokumenteres en relevant historie fra barndommen om hvordan vanskene har vist seg i tidlig alder. Symptomene oppstår som regel før fylte 7 år og vedvarer i større eller mindre grad livet ut.

Den amerikanske diagnosemanualen DSM-IV TR (2000) benytter betegnelsen Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. I følge DSM IV kan diagnosen ADHD også stilles på bakgrunn av oppmerksomhetssvikt uten hyperaktivitet og impulsivitet (ADHD, hovedsaklig uoppmerksom type).

I WHOs diagnosemanual ICD 10, som norske medisinske miljøer er forpliktet til å bruke, kalles tilstanden hyperkinetiske forstyrrelser. Symptombeskrivelsene er praktisk talt identiske, men for at diagnosen hyperkinetisk forstyrrelse skal stilles etter ICD 10 manualen, må det foreligge samtidig kriterieoppfyllelse for alle tre symptomkategorier (oppmerksomhetssvikt, hyperaktivitet og mangelfull impulskontroll) før 7 års alder og diagnosekriteriene må oppfylles i mer enn en situasjon. I praksis vil dette si at færre mennesker oppfyller kriteriene for diagnosen enn når DSM IV brukes.

I nesten all forskning og litteratur brukes betegnelsen ADHD. NK har derfor foreløpig valgt å holde fast på ADHD.

Mange med ADHD har tilleggsvansker, blant annet lærevansker, søvnvansker og atferdsvansker. Mange barn med ADHD får problemer med skolegang og selvtillit i forhold til kunnskaper og ferdigheter. En del strever med å forholde seg til jevnaldrende på en god måte og skape varig vennskap.

Barn med ADHD krever stor grad av innsikt, toleranse og tålmodighet fra omgivelsene for at de skal føle seg akseptert. De fleste har behov for ekstra hjelp til å holde orden på seg selv og tingene sine, både hjemme og på skolen.

Hos ungdommer med ADHD har som oftest den motoriske uroen avtatt betraktelig. Impulsiviteten kan vedvare og gi seg utslag i en påfallende rastløshet, småuro og fikling. Faglige og sosiale vansker kan forsterkes ettersom kravene øker og støtten fra omgivelsene som regel avtar. Mange har lav arbeidskapasitet og er avhengig av tilrettelegging, hjelp og veiledning i forhold til skole og fritid.

ADHD problematikken kan vedvare hele livet. Det voksne mennesket med ADHD har som regel rester av de problemene som preget barndom og ungdom. De aller fleste har en opplevelse av ikke å strekke til med hensyn til utdanning, arbeid, sosial handling eller i forhold til familien. Mange strever med å organisere seg i hverdagen med avtaler, økonomi eller i forhold på arbeidsplassen. Det viser seg vanskelig for mange å følge regler og akseptere fremgangsmåter. Utålmodighet og humørsvingninger kan få andre til å føle seg usikre i deres selskap. Den voksne med ADHD har ofte vansker med å justere egen væremåte i forhold til omgivelsene, og tilleggsvansker som trenger særskilt behandling, er ganske vanlig.

Mye tyder på at en betydelig andel av innsatte i fengsel har problemer med uro, manglende impulsstyring og konsentrasjonsproblemer. Dette understreker betydningen av tidlig og korrekt diagnostikk for derigjennom å sette inn gode tiltak og ha bedre muligheter til å forebygge kriminalitet.

http://nevsom.no/index.asp?id=26154

Anonymkode: 7ce25...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en økende trend dette med ADHD. Flere foreldre som stiller spm ved om ungene har denne diagnosen. Tror det er farlig å begynne sånn. Ungene blir fort satt i bås altfor tidlig. 

Anonymkode: 05030...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en økende trend dette med ADHD. Flere foreldre som stiller spm ved om ungene har denne diagnosen. Tror det er farlig å begynne sånn. Ungene blir fort satt i bås altfor tidlig. 

Anonymkode: 05030...75d

Det handler ikke om å sette noen i bås, men å gi riktig hjelp tidsnok til å forebygge uheldig adferd senere i livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Gjesten29 skrev:

Det handler ikke om å sette noen i bås, men å gi riktig hjelp tidsnok til å forebygge uheldig adferd senere i livet.

Riktig.

Men veldig mange har glemt at unger har maur i rompa, og at de er aktive. Og at de blir umulige å ha med å gjøre når de ikke får utløp for loppene. Tidligere var unger utebod herjet, nå spiller de dataspill. Og det går jo ikke bra.

Anonymkode: 7ce25...5f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig.

Men veldig mange har glemt at unger har maur i rompa, og at de er aktive. Og at de blir umulige å ha med å gjøre når de ikke får utløp for loppene. Tidligere var unger utebod herjet, nå spiller de dataspill. Og det går jo ikke bra.

Anonymkode: 7ce25...5f6

Har du en unge med ADHD? Jeg hadde akkurat lik tankegang som deg til barnet mitt startet på skolen og slet veldig med fokus og konsentrasjon. Så verden er ikke så svart/hvitt..

Anonymkode: 04e04...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal utredes enda, så ADHD er ikke påvist..

Anonymkode: 04e04...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en unge med ADHD? Jeg hadde akkurat lik tankegang som deg til barnet mitt startet på skolen og slet veldig med fokus og konsentrasjon. Så verden er ikke så svart/hvitt..

Anonymkode: 04e04...3fd

Nei, og jeg har nok uttrykt meg litt utydelig. For jeg er ikke blant de som bagatelliserer ADHD. Mitt tilsvar var mer rettet til at mange slenger ut påstander om at normalt aktive unger har ADHD.

Anonymkode: 7ce25...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn utsatt for omsorgssvikt får fort diagnosen ADHD da symptomene på ADHD og omsorgssvikt er så like. Barn kan takle omsorgssvikt lettere med årene, men ADHD er ikke noe man kan vokse av seg. Evt medisiner eller metoder for å takle ADHD kan gjøre livet enklere dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk forveksler fort voldelige barn med ADHD. Jeg var en sånn unge. Mye bråk men det var ikke pågrunn av sykdom.

Men psykologer driter jo LANGT oppi hva du sier. De bryr seg bare om hva moren og alle andre sier.

 "Historiken viser blabla" hver gang. De er ikke interessert i noe forklaring.

Anonymkode: 4645d...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/26/2016 at 19.40, Gjesten29 skrev:

Det handler ikke om å sette noen i bås, men å gi riktig hjelp tidsnok til å forebygge uheldig adferd senere i livet.

Man blir fort satt i bås fra man er liten hvis mor og far begynner å diagnosere. Jeg tror ikke dette er bra for barnet. Det er jo noen barn som har fått påvist ADHD, men jeg mener det er altfor mange som mistenker denne diagnosen på barna sine, og bekymrer seg unødig. 

Min søster er jordmor, og hun har fortalt at det er flere foreldre som engster seg for at barnet har ADHD. Dette er barn som ligger i mors mage, som de ser på ultralyd. Reaksjonen deres på at barnet er aktivt er magen er "huff, håper ikke han har ADHD". Dette er noe som har komme nå, i nyere tid. 

Anonymkode: 05030...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...