Gå til innhold

6-åringen ripet opp bil i skoletiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som bileier ville jeg forsøkt alt jeg kunne for at foreldre eller skole dekket alt. Hvorfor skal jeg ødelegge bonusen min fordi en unge ikke har lært forskjellen på rett og galt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 28. april 2016 at 7.04, AnonymBruker skrev:

Ja, ja... Lykke til med en slik anmeldelse..

Herre Jesus - så mange som svarer på KG om ting de ikke har forutsetninger for å svare på.. Iblant lurer jeg på om det er rampungene selv som sitter bak tastaturet og leker bedrevitere uten reell livskompetanse. Vent til dere selv får barn så kan man jo undre seg over om pipa får en annen tone ;-)

Anonymkode: 21a03...b29

Øøøøh, har jeg sagt at jeg ikke har barn? ( ;)  ) 
Om mine barn hadde gjort skade på noen andre sin eiendom så hadde jeg selvfølgelig tatt ansvar og betalt for de økonomiske skadene som mitt barn hadde påført noen sin eiendom. Det kalles å ta ansvar.

Og du kan droppe hersketeknikkene. De fungerer ikke på meg. 

Anonymkode: ede34...520

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Stormborn88 skrev:

Som bileier ville jeg forsøkt alt jeg kunne for at foreldre eller skole dekket alt. Hvorfor skal jeg ødelegge bonusen min fordi en unge ikke har lært forskjellen på rett og galt.

Fordi du parkerte et sted der bilen din ikke skulle stått parkert, utenfor en skole der det ikke er oppmerket til parkering og der det leker skolebarn helt ned i 6-årsalder. 

Anonymkode: 5cde1...d8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Les hvordan du formulerte deg, så skjønner du nok det. Ellers har dine foreldre feilet når det kommer til oppdragelse. :dry:

Anonymkode: f2b6e...4ad

Ja, det har de nok. Jeg har ikke en far og min mor døde da jeg var ganske ung..

Kanskje du burde tenke deg litt om før du spyr ut av deg sånn dritt. Snakk om å kaste stein i glasshus.. 

Anonymkode: ede34...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, jabx skrev:

Så små barn skjønner ikke nødvendigvis så mye av konsekvensene av handlinger. Det er urimelig at foreldrene skal ta hele regningen hvis barnet er i et såpass tidlig utviklingsstadium at de ikke har forutsetninger for å vite bedre. Dette gjenspeiles i lovverket.

Jeg må få lov til å ha mine meninger, og jeg mener at om en 6-åring riper opp en bil med vilje så bør foreldrene dekke det økonomiske tapet til bileieren. Eller skolen for den sags skyld. Samme det, men det er da ikke bileieren sin skyld at det kommer en 6-åring med en stein og riper opp bilen. 

Anonymkode: ede34...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En seksåring har forutsetningene for å lære seg hva som er rett og galt, å si noe annet virker som en lusen unnskyldning for å slippe unna ansvaret. 

Hadde det vært andre veien hadde du nok ikke ønsket å ta regningen for skade en annens barn har påført dine eiendeler. 

Som foreldre burde man samtale med barna om hva som er rett og galt! Snakk med dem om hendelser dere har hørt om, og forklar at dette er galt. Eksempler på hvordan dere kan gå frem: "I går kom jeg forresten over ett innlegg i et forum hvor det var en gutt som hadde ripet opp en bil med stein, slik at mammaen og pappaen ble nødt til å betale for å reparere bilen. Mannen eller damen som eide bilen ble nok veldig lei seg da de så at den fine bilen hadde fått riper." Så kan dere snakke litt rundt det og spørre om barna ville gjort noe slikt. 

Når barnet er 6 år gammelt mener jeg at man har hatt et par år med mulighet til å snakke om rett og galt og at barnet forstår det. 

Så ta nå ansvaret for det barnet ditt har gjort, og sørg for at han ikke gjør det igjen. En fin konsekvens er jo å ta fra barnet et par goder og forklare at du ikke har råd til den goden nå fordi du måtte betale for skaden.

Anonymkode: 2a3ce...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si jeg er imponert over alle dere som har/har hatt 6-åringer som aldri har gjort noe de visste de ikke fikk lov til.

Ja, 6-åringer vet nok at det er galt å ripe opp en bil, men de vet ikke nødvendigvis hvor galt det er, eller har evnen til å se konsekvensene av det. Lovene som setter grenser for foreldres økonomiske ansvar for barnas handlinger er satt som de er av en grunn. 

Anonymkode: 013ce...f9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg latt seksåringen min leke på en parkeringsplass, så er jeg enig i at jeg burde tatt kostnaden med å lakke om. Når du har latt bilen leke i skolegården så hadde jeg ikke strukket meg lenger enn det loven sier at jeg skal. For da mener jeg at bileier er litt skyld i skaden selv også. 

Min seksåring har for ordens skyld ikke ripet noen bil, men når jeg husker tilbake på meg selv så gjorde jeg noen ting jeg ikke helt forstod rekkevidden av som barn. 

Anonymkode: 5f6ad...522

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.4.2016 at 13.34, AnonymBruker skrev:

Sjekk med innboforsikringen din. Siden dette skjedde i skoletiden vil du ikke være skyld i at barnet ikke har blitt passet på og dersom barnet gjorde dette med viten og vilje er erstatningsbeløpet begrenset til 5000 kr. Barnets alder tas i betraktning, men en 6 åring bør nok forstå at det ikke er greit å ripe opp en bil.

Anonymkode: 7a0f1...7ac

Bare for å fortelle en lignende historie: Mitt barn, også da seks år gammelt, hadde skrevet i grusveien utenfor huset vårt med stein. Ord og setninger, som barnet brukte steinen til å skrape opp grusen. Så gikk barnet over til bilen for å skrive mer... Barnet trodde at man kunne hviske det ut sånn som i grusen, og ble helt vanvittig fortvilet da bokstavene ikke gikk bort. Dette var altså med vilje, men uten noe begrep om konsekvenser og virkning av handlingen. En seksåring har ikke forutsetning for å vite hvor alvorlig slike ting er.

Jeg ville ikke betalt annet enn egenandel ihvertfall. Hadde det skjedd på fritiden hvor du var ansvarlig for barnet så hadde det vært noe annet. Jeg ville nesten ment at det er skolen som skulle dekket egenandelen og jeg da. "Med vilje" betyr ikke at barnet forstod hva det gjorde, eller alvorligheten og varigheten av sånt. Det har jeg selv fått erfare. 

Anonymkode: 76d73...e73

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøye meg så mange surmaga svar det var her da! Å kalle 6-åringen er drittunge?? Fader, hva er det som feiler folk da? Som en annen over poengterte svært godt - en 6-åring skjønner nok forskjellen på rett og galt, men som regel har de problemer med å forstå konsekvensene av sine handlinger. Det er derfor man har lovfestet en grense på 5000,- og at barnets alder spiller inn. Klart det er kjipt for den som har fått bilen sin ødelagt å måtte bruke egen forsikring, men alt i denne verden er faktisk ikke 100% rettferdig, for noen.

Anonymkode: a75dc...dd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du blar gjennom Norges lover vil vel du også finne en god del lover du ikke er helt enig i? 

Anonymkode: ede34...520

Mener du at en 1-åring skal holdes erstatningsmessig ansvarlig som om det var en voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere aldri gjort noe galt i barndommen ? Dere som skriver at ungen er en drittunge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, jabx skrev:

Mener du at en 1-åring skal holdes erstatningsmessig ansvarlig som om det var en voksen?

Nå handler denne tråden om en 6-åringen og ikke en 1-åring. Jeg har heller aldri sagt at jeg mener at 6-åringen skal holdes ansvarlig. 

Men igjen, så lar du være å svare på det jeg faktisk spør deg om. 

Anonymkode: ede34...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter min mening er det to feil som er begått her:

1. Det er parkert en bil på lekeområdet til skolen.
2. De voksne på skolen har ikke fulgt godt nok med på barna.

Det er urealistisk å forvente at de ansatte har full kontroll over barna i friminuttene. Det er naivt å tro at en kan parkere hvor som helst. Når jeg jobbet som dørvakt passet jeg på å parkere bilen min utenfor de løypene fulle mennesker tar.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har de nok. Jeg har ikke en far og min mor døde da jeg var ganske ung..

Kanskje du burde tenke deg litt om før du spyr ut av deg sånn dritt. Snakk om å kaste stein i glasshus.. 

Anonymkode: ede34...520

Med andre ord kan det tenkes at din situasjon har gitt deg en ganske bitter og feilaktig oppfatning av hva god barneoppdragelse er. Jeg vet forresten ikke hvilket glasshus du snakker om.

Det at et barn gjør én rampestrek, er nemlig ingen indikasjon i noen retning, og er et helt fullstendig usaklig diskusjonspoeng i denne sammenhengen.

Anonymkode: f2b6e...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord kan det tenkes at din situasjon har gitt deg en ganske bitter og feilaktig oppfatning av hva god barneoppdragelse er. Jeg vet forresten ikke hvilket glasshus du snakker om.

Det at et barn gjør én rampestrek, er nemlig ingen indikasjon i noen retning, og er et helt fullstendig usaklig diskusjonspoeng i denne sammenhengen.

Anonymkode: f2b6e...4ad

Du sier at foreldrene mine har feilet i oppdragelsen når jeg ikke har foreldre. Du prøvde deg på en ganske ufyselig hersketeknikk, ergo har kanskje dine foreldre feilet i oppdragelsen når det kommer til deg?

Nei, jeg er ikke bitter i det hele tatt. Tvert i mot så er jeg takknemlig for det livet jeg har. Merkelig at du tror du vet så mye om meg basert på et par setninger.

Jeg mener bare at foreldrene skal ta ansvar for barnet sitt og at bileieren ikke skal lide noe økonomisk tap grunnet foreldrene ikke har klart å lære sønnen at det ikke er greit å ripe opp en bil med en stein. Men det er kanskje litt mye å forvente at folk skal ta ansvar for sine egne barn?

Anonymkode: ede34...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du parkerte et sted der bilen din ikke skulle stått parkert, utenfor en skole der det ikke er oppmerket til parkering og der det leker skolebarn helt ned i 6-årsalder. 

Anonymkode: 5cde1...d8e

Selvsagt. De fleste barn i skolealder vet at de ikke skal ripe opp biler, for foreldrene har lært dem forskjellen på rett og galt. Det e rkanskje noe av det viktigste man lærer barna sine.

Anonymkode: 50929...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå handler denne tråden om en 6-åringen og ikke en 1-åring. Jeg har heller aldri sagt at jeg mener at 6-åringen skal holdes ansvarlig. 

Men igjen, så lar du være å svare på det jeg faktisk spør deg om. 

Anonymkode: ede34...520

Nå har en eller annen kjempesmart moderator vært ute med sletting, virker det som. Så jeg får ikke gått tilbake for å vise deg hvorfor jeg skrev det jeg skrev. Men poenget er at mindre barn faktisk ikke kan holdes ansvarlig på samme måte som voksne. Det virket som du mente det motsatte, siden du mener at man bør gjøre det med en 6-åring. Da måtte jeg spørre om du virkelig mener det du selv skriver, eller om du faktisk er enig med lovgiverne og loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...