Gå til innhold

6-åringen ripet opp bil i skoletiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk telefon fra skolen til 6-åringen om at han hadde ripet opp en bil med stein. Jeg skal selvsagt betale for skaden (eller det skal 6-åringen gjøre selv, men uansett..) men lurer på om det er noen som vet om  det finnes noe forsikring dette kan tas på? Finnes det noen "formidlende omstendigheter" på grunn av alder på barnet, at det skjedde i skoletiden osv. Dette skjedde i skoletiden (ikke sfo) hvor jeg ikke har ansvar for tilsyn av barnet. Bileier skal på verksted og få prisoverslag. Jeg har googlet litt og lest at jeg kan være ansvarlig for inntil 5000kr av kostnaden.

Anonymkode: 70c54...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk med innboforsikringen din. Siden dette skjedde i skoletiden vil du ikke være skyld i at barnet ikke har blitt passet på og dersom barnet gjorde dette med viten og vilje er erstatningsbeløpet begrenset til 5000 kr. Barnets alder tas i betraktning, men en 6 åring bør nok forstå at det ikke er greit å ripe opp en bil.

Anonymkode: 7a0f1...7ac

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

I følge gjeldende lovverk er de foresatte erstatningsansvarlige for skader og ødeleggelser som barna forårsaker, uansett når dette måtte skje. Dette gjelder også i skoletida og i tilfeller som må beskrives som uhell. Det er opp til den som er skadelidende å stille krav til den som har forvoldt skaden. Foreldre er økonomisk ansvarlig for beløp på inntil 5000 kroner. Det er kun i de tilfeller hvor skolen/læreren/assistenten har utvist grov uforstand (vedkommende burde ha forutsett at det kunne skje og har ikke grepet inn for å forhindre skade) at skolen kan stilles økonomisk ansvarlig. Trondheim kommune har imidlertid full forsikring på personskader. Råd: Skader som barna påfører andres eiendeler dekkes vanligvis gjennom ordinær hjemforsikring. Mange har spesiell ansvarsforsikring i tillegg.

https://www.trondheim.kommune.no/content/1117737568/Elevenes-ansvar-og-rettigheter

Kan dette være relevant?

Anonymkode: b5c60...8b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk med forsikringsselskapet ditt om feks reiseforsikring kan gjelde. Den gjelder vel så snart du er ute av døra hjemme

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som du sier, TS. Det er begrenset opp til 5000. Resten går på bileiers forsikring.

Seksåringer forstår ikke rekkevidden av hva de gjør alltitd ;) 

Anonymkode: d6706...ad9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk med innboforsikringen din. Siden dette skjedde i skoletiden vil du ikke være skyld i at barnet ikke har blitt passet på og dersom barnet gjorde dette med viten og vilje er erstatningsbeløpet begrenset til 5000 kr. Barnets alder tas i betraktning, men en 6 åring bør nok forstå at det ikke er greit å ripe opp en bil.

Anonymkode: 7a0f1...7ac

Takk for svar! :) Jeg skal sjekke med forsikringsselskapet mitt. Han vet at det er galt. Ikke at det er noen unnskyldning, men han er under utredning for diverse...

Anonymkode: 70c54...681

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker så mye for svar :) Jeg sjekker litt rundt, er uansett innstilt på å ta min del av ansvaret. 

Anonymkode: 70c54...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt drittsur om foreldre ikke betalte hele skaden. Jeg hadde ikke hatt råd til å ta det på min forsikring. Tapt bonus osv. Nå er foreldre skjermet for å komme i gjeld pga barn. Da har bileier en mulighet. Anmelde forholdet. Da går det til barnevernet, og de tsr regningen.  Det hadde jeg gjort

Anonymkode: 15893...232

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. april 2016 at 13.44, AnonymBruker skrev:

Det er som du sier, TS. Det er begrenset opp til 5000. Resten går på bileiers forsikring.

Seksåringer forstår ikke rekkevidden av hva de gjør alltitd ;) 

Anonymkode: d6706...ad9

6 åringer bør jo forstå at man ikke riper opp biler med en stein. 

Godt du er innstilt på å ta din del av ansvaret, tenker du kan sjekke med hjemmeforsikringen din. 

Anonymkode: bb9d3...557

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt drittsur om foreldre ikke betalte hele skaden. Jeg hadde ikke hatt råd til å ta det på min forsikring. Tapt bonus osv. Nå er foreldre skjermet for å komme i gjeld pga barn. Da har bileier en mulighet. Anmelde forholdet. Da går det til barnevernet, og de tsr regningen.  Det hadde jeg gjort

Anonymkode: 15893...232

 Tviler på at barnevernet tar regningen.... Men jeg tenker- om ungen er under utredning for diverse- burde ikke skolen fulgt bedre med han?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe lignende skjedde meg og mitt dengang 9 år gamle barn. Han lekte i en skråning i Sfo tiden og nedenfor skråningen var det parkert flere biler. En stein rullet (altså han kastet ikke) ned på en av bilene.  Jeg fikk først telefon fra Sfo om at jeg var erstatningsansvarlig. Jeg var ikke enig, mente for det første at Sfo burde følge bedre med, og at ungene ikke burde få leke i nærheten av parkerte biler. Så var det i tillegg ikke oppmerkede p-plasser der, altså i utgangspunktet ikke lovlig parkering. Så når jeg etterhvert fikk en telefon fra far til jenta som eide bilen ( og jobbet på sfo) sa jeg at det fikk de ta med Sfo/skolen da jeg ikke anså det som mitt ansvar. Hørte aldri noe mer til saken :P

Vil jo si at det i din sak nok er noe anderledes,  men hvorfor fikk barnet leke/være i nærheten av biler? Og en på 6 forstår nok at man ikke skal skrape en bil, men ikke hvor mye og dyrt dette kan være å fikse. Det er jo bare litt maling liksom... (i en 6 åring hode ) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal en på 6 år betale for dette

Anonymkode: 45d0d...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal en på 6 år betale for dette

Anonymkode: 45d0d...312

Får jobbe i gruva å tjene opp...

Anonymkode: aef3c...f77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal ta hele kostnaden. Du har valgt å få dette barnet og du er da ansvarlig for å gi det den oppdragelsen det trenger. Simpelt gjort av deg å forvente at eier av bilen skal bruke forsikringen og lide ganske store økonomiske tap (om h*n har fullt oppspart bonus). Du har feilet når det kommer til oppdragelse ergo bør du betale. 

Anonymkode: ede34...520

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Det er jo også forskjell på et uhell som var ab sin sak over her og din situasjon da ditt barn ripet opp denne bilen med vilje. 

Anonymkode: ede34...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt drittsur om foreldre ikke betalte hele skaden. Jeg hadde ikke hatt råd til å ta det på min forsikring. Tapt bonus osv. Nå er foreldre skjermet for å komme i gjeld pga barn. Da har bileier en mulighet. Anmelde forholdet. Da går det til barnevernet, og de tsr regningen.  Det hadde jeg gjort

Anonymkode: 15893...232

Ja, ja... Lykke til med en slik anmeldelse..

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du skal ta hele kostnaden. Du har valgt å få dette barnet og du er da ansvarlig for å gi det den oppdragelsen det trenger. Simpelt gjort av deg å forvente at eier av bilen skal bruke forsikringen og lide ganske store økonomiske tap (om h*n har fullt oppspart bonus). Du har feilet når det kommer til oppdragelse ergo bør du betale. 

Anonymkode: ede34...520

Herre Jesus - så mange som svarer på KG om ting de ikke har forutsetninger for å svare på.. Iblant lurer jeg på om det er rampungene selv som sitter bak tastaturet og leker bedrevitere uten reell livskompetanse. Vent til dere selv får barn så kan man jo undre seg over om pipa får en annen tone ;-)

Anonymkode: 21a03...b29

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ja... Lykke til med en slik anmeldelse..

Herre Jesus - så mange som svarer på KG om ting de ikke har forutsetninger for å svare på.. Iblant lurer jeg på om det er rampungene selv som sitter bak tastaturet og leker bedrevitere uten reell livskompetanse. Vent til dere selv får barn så kan man jo undre seg over om pipa får en annen tone ;-)

Anonymkode: 21a03...b29

Takk for litt forståelse :) nå har det seg sånn at bileier har parkert på en plass på skolens område som det ikke er merket opp til parkeringsplass. Det er egentlig et lekeområde for ungene. Innboforsikringen min dekker ikke dette pga barnets lave alder. Fikk vite at det har skjedd flere episoder der med riping, så skjønner ikke helt hvorfor folk fortsetter å parkere der. Når det gjelder dere som sier at jeg har oppdradd en drittunge; ta dere en svær melkekakesize bolle. KG på sitt beste som vanlig :) Lurer seriøst på hva barnevernet harde gjort med en anmeldelse av riping av bil... Ikke rart de drukner i useriøse saker og bruler ressursene helt feil!

takk for meg!

Anonymkode: 70c54...681

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/26/2016 at 13.24, AnonymBruker skrev:

Vet du om dette dekkes av en forsikring eller er det sånn at jeg må ut med flere titalls tusen kroner? På forhånd takk :)

Anonymkode: 70c54...681

Skadeserstatningsloven.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26

Hvis jeg ikke tar helt feil er barn på 6 år for unge til å være erstatningspliktige etter § 1-1. Men hvis det er gjort med vilje kan det jo virke i den andre retningen.

Du slipper nok ikke helt unna likevel. I følge 2. ledd i § 1-2 skal du nok uansett betale maksimalt 5000 kroner, da jeg ikke kan se at det er noe du kunne ha gjort for å forhindre dette (hadde du f.eks. utstyrt barnet med steinen og f.eks. sagt at han kunne gjøre hva som helst med den ville saken kanskje stilt seg annerledes, og du ville måtte dekke hele beløpet). Kanskje det finnes noen med mer innsikt i skadeserstatningsloven som kan gå nærmere inn på det.

Du bør kontakte forsikringsselskapet ditt uansett. Innboforsikringer m.m. dekker ofte slikt.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...