Gå til innhold

Maur i hus...Hjelp?


Chizue

Anbefalte innlegg

Nå er det jo vår, og våren ifjor var mye mindre kald enn hva som er nå.
Så mauren har våknet til liv...
Og det å våkne til 5-6 maur på kjøkkenbenken hver dag, er helt ærlig..Ikke så veldig delikat. (Jeg talte 11 idag! med de pilte avgårde med en gang jeg kom inn, så jeg frykter de er på redningsaksjon for sine tapte brødre og .....Onkler?)

Så, hvor kan jeg kjøpe maurmiddel? Dette er vanlig sukkermaur, er usikker på hvor tua er, men de kryper langs med vannrørene mine under vasken, det er der de kommer inn.

Hjelp, er ganske sikker på at jeg ikke får tak i en maursluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, maursluker kan nok bli vanskelig å få tak i. Maurmiddel fås i jernvarehandel (Jernia) eller på Felleskjøpet f.eks. Jeg har kjøpt min i den lokale "fjøsbutikken", så hvis det finnes en sånn der du bor er det også et tips. Hvis du har husdyr er det best med middel som brukes utendørs, ellers finnes det sprayer for innendørs bruk også. 

Anonymkode: c2ed1...ef0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke husdyr :-) 

Bør vel kanskje ikke spraye gifta på kjøkkenet x) husdyr eller ei :-P heslige småkryp er det iallefall :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper et par sånne maurlokking-bokser, som du får kjøpt på f.eks. jernvarehandel. Der kjøpte jeg mine iallfall. Vi hadde maur på kjøkkenet før. Satte ut et par sånne bokser under kjøkkeninnredningen (fjernet sokkelen og skjøv inn en boks) og den andre i kjøkkenskapet under vasken, da maurene gjerne går der de finner avfall. Vet du hvor mauren kommer inn, sett en boks i nærheten av det stedet. Den andre setter du der du har sett maurene farte rundt eller ved søppelkassen under benken. De går etter matavfall.

"Lokkemiddelet" i boksene er giftig for maurene, og virker slik at maurene synes det lukter godt, så de tar det med seg hjem til tua (hvor nå enn den er). Vi ble kvitt maurene.

 

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europris og jula har også, og byggvarehus.

Anonymkode: 84816...d28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :) 

Er faktisk ikke sikker på hvor de kommer inn, men det virker som de kommer inn ved siden av de 2 kjøkkenbenkene (er en mellomrom mellom de to benkene)  Leiligheten og huset er ikke nybygd (over 50år gammelt)

Vi har ikke Jernia i byen vår, er veldig usikker på hvilke butikker som selger maurmiddel :/
Får vel ringe rundt til butikkene vi har tenker jeg x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte en sånn maurpulver (husker ikke navnet) på lørdag, som jeg strødde rundt omkring i Hagen. Jeg har ikke sett noe til maur siden. Kjøpte den forresten på plantasjen. 

Anonymkode: e5f1b...66c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs obs: Maur kan være ett tegn på fuktskade. F.eks med selve dreneringen eller kledningen av huset. Vært å sjekke ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bestevenninna di skrev:

Obs obs: Maur kan være ett tegn på fuktskade. F.eks med selve dreneringen eller kledningen av huset. Vært å sjekke ut!

Vel, det er jo en kjellerleilighet, (murvegger, ingen varme i gulv) Dårlig isolering så, fuktskade kan det jo være x) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Chibi skrev:

Vel, det er jo en kjellerleilighet, (murvegger, ingen varme i gulv) Dårlig isolering så, fuktskade kan det jo være x) 

En ting er maurene, hvor man ikke liker småkryp i hus. En annen ting er at fuktskader kan gi god grobunn for muggsopp. Om det er sitter bak feks. veggen, ser man det ikke, men det er jo fortsatt helsefarlig.

Dette er kanskje en krisemaksimering. Men man veit jo aldri, og det er derfor verdt å undersøke. Evt. Varsle huseier om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bestevenninna di skrev:

En ting er maurene, hvor man ikke liker småkryp i hus. En annen ting er at fuktskader kan gi god grobunn for muggsopp. Om det er sitter bak feks. veggen, ser man det ikke, men det er jo fortsatt helsefarlig.

Dette er kanskje en krisemaksimering. Men man veit jo aldri, og det er derfor verdt å undersøke. Evt. Varsle huseier om

Ja, nei, er jo ett gammelt hus :) 
Og ikke helt i tipp topp stand, men får ikke sagt noe om det før huseier er tilbake fra ferie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...