Gå til innhold

Eier har pusset opp badet selv..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ser etter hus, og er så usikker på det meste. Til helgen skal vi på visning på et hus som så så utrolig bra ut på bildene, vi elsket det. Men nå har vi fått takstrapporten. Der står det blant annet at badet er pusset opp av eier selv, og det er noe dårlig fall mot sluken.. Da blir vi litt skeptisk. 

Han hadde lagt membran og fliset selv, blant annet. Jeg hadde følt meg så mye tryggere om fagfolk hadde gjort dette, om ikke annet fordi man da kunne klaget til noen om ting ble lekk (mitt eget bad har 10 års garanti fra dem som pusset opp det). 

Hva tenker dere? Er det bare vi som gjør en for stor greie ut av det?

En annen ting er at huset er 30 år gammelt, og det meste fikk tilstandsgrad 2 pga alder. Det var ikke oppdaget noen feil og mangler, men ut fra forventet levetid, og hvor gammelt det var, fikk det altså den tilstandsgraden. 

Er vi for paranoide? Vi er ikke handy noen av oss, og har ikke lyst til å måtte bruke flere hundre tusen til oppussing i tillegg til det vi kjøper det for.. 

Anonymkode: 53ee5...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da dropper dere dette huset. Å ha hus betyr vedlikehold, og om huset er 30 år og lite er gjort, så kommer tak, kledning og drenering som perler på vedlikeholdssnoren. Flere hundretusen i helt nødvendig vedlikehold. I tillegg usikkerhetsfaktoren med badet. 

 Lykke til i jakten! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er membranen godkjent av fagmann? Om ikke, hadde huset definitivt vært uaktuelt for meg. Men, om det meste har tilstandsgrad 2, snakker vi nok uansett om en god del penger i oppussing i nærmeste fremtid - kjøkken og tak, om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel også vært skeptisk, men jeg ville ikke nødvendigvis avskrevet huset. Hva ligger prisen på, har dere spent budsjettet til bristepunktet eller kan dere klare å i verste fall måte ta badet?

Hva mer har eier gjort selv? Har han malt? Tapetsert? Sparklet? Ta en titt på veggene i så fall, så får dere et inntrykk av hvordan han utfører arbeidet når han jobber. 

Anonymkode: 473f7...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke badet er et problem, men om dere vil ha en flytt rett inn hus er ikke dette hust deres.

Anonymkode: 47f93...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et bad som er selvoppusset, og ikke av forrige eier men eier før der igjen. Så vi har lite info om eventuell membran og annet grunnarbeid. Det gjør enkelt og greit at vi ikke dusjer på gulvet men bruker dusjkabinett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom et bad koster 200 000 å pusse opp så kan dere gi et passende bud minus 200 000 til oppussing. Prisen skal i et normalt marked (ikke Oslo) reflektere tilstanden på huset.

Anonymkode: 65427...219

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forøvrig selvsnekret bad vi også, an eier før forrige eier. Alltid vært en usikkerhet for oss, og vi har hatt en liten lekkasje. 

 

Et nytt bad blir småpenger i forhold til vedlikehold jeg nevnte i forrige innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset ser veldig godt vedlikeholdt ut på bildene. Alt ser skikkelig og forseggjort ut, det er derfor jeg er så usikker på om det spiller noen rolle at det er tilstandsgrad 2 på ting. Mine foreldre sitt hus er tre år eldre, og der har de heller ikke gjort så mye mer enn å pusse opp bad og kjøkken litt, og selvsagt malt litt og slikt. Men el-anlegg og rør og slikt er orginalt, og det huset fungerer helt fint. 

Vi har også tenkt at det er jo bare å sette inn kabinett om vi er usikre, så ordner det både evt mangler i membran og fall til sluk. 

Vi har lagt av en buffer så vi har til å pusse opp for i årene som kommer. Ingenting i huset ser akutt ut, unntatt at vi ikke liker fargen på soverommet ;) Men det er jo veldig billig og lett å ordne. Så om vi hadde kjøpt huset ser jeg ikke for meg at vi hadde gjort noe særlig mer de første årene ihvertfall. 

Litt av problemet er at alle husene vi ser på er det et eller annet med. Enten er det med selve husene, alt fra setningsskader til råte i kledning til skjevheter i terasser, og gamle bad. Eller så er det helt feil beliggenhet så det blir et helsike å komme seg til jobb, eller det er planlagt motorvei rett utom hageporten.. De husene som ser strøkne ut ligger forferdelig høyt i prisklasse. 

Så da er det kanskje opp i opp å kjøpe noe vi kan pusse opp litt etter hvert, som det trengs. Vi vet jo heller ikke kvaliteten på helt nye hus, det er mye skriverier om humbug der også.

Vaaanskeliiig... (og jada jada, i-lands-sutreproblem..)

Anonymkode: 53ee5...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vanskelig, enig med deg! :) få en oversikt over fremtidige nødvendige store vedlikehold, og fremtidig oppussingsbehov/oppussingsønsker.  Ny drenering må antagelig komme før ønske om ny kjøkkeninnredning feks :) 

tg2 trenger ikke være noe prekært (tror jeg) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MiniMjau skrev:

Dette er vanskelig, enig med deg! :) få en oversikt over fremtidige nødvendige store vedlikehold, og fremtidig oppussingsbehov/oppussingsønsker.  Ny drenering må antagelig komme før ønske om ny kjøkkeninnredning feks :) 

tg2 trenger ikke være noe prekært (tror jeg) 

 

Jeg har lest over taksten en gang til. De tingene det er tg2 på pga alder  er ting som betonggulv og litt sånt, men det står også at forventet levetid på tingene er lenger enn alderenpå huset. Noe på 40-80 års levetid bla. Det ble ikke funnet noen andre vesentlige mangler enn på eldste badet, og det er reservebadet, altså ikke noe som må gjøres noe med umiddelbart for at vi skal kunne bo der. Kjøkken er ti år gammelt, huset er nymalt, lite slitasje i forhold til alder på det meste, ny varmepumpe og varmtvannstank osv. Så jeg synes egentlig ikke noe av dette virker avskrekkende sånn sett.

Anonymkode: 53ee5...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi ser etter hus, og er så usikker på det meste. Til helgen skal vi på visning på et hus som så så utrolig bra ut på bildene, vi elsket det. Men nå har vi fått takstrapporten. Der står det blant annet at badet er pusset opp av eier selv, og det er noe dårlig fall mot sluken.. Da blir vi litt skeptisk. 

Han hadde lagt membran og fliset selv, blant annet. Jeg hadde følt meg så mye tryggere om fagfolk hadde gjort dette, om ikke annet fordi man da kunne klaget til noen om ting ble lekk (mitt eget bad har 10 års garanti fra dem som pusset opp det). 

Hva tenker dere? Er det bare vi som gjør en for stor greie ut av det?

En annen ting er at huset er 30 år gammelt, og det meste fikk tilstandsgrad 2 pga alder. Det var ikke oppdaget noen feil og mangler, men ut fra forventet levetid, og hvor gammelt det var, fikk det altså den tilstandsgraden. 

Er vi for paranoide? Vi er ikke handy noen av oss, og har ikke lyst til å måtte bruke flere hundre tusen til oppussing i tillegg til det vi kjøper det for.. 

Anonymkode: 53ee5...595

Jeg har selv pusset opp bad med varmekabler, membran, fliser og fall til sluk. Det er like god kvalitet på det som hvem som helst andre. Man vet selv hva man har gjort, men man vet ikke hva andre har gjort. 

Dersom du vil være helt sikker på at dere ikke får problemer med badet så kjøper dere ikke huset, eller lar prisen dere er villig til å betale for huset avspeile at det er et "risikobad". 

Du skal også vite at dersom du kjøper et gammelt hus så er det forventet at du ikke har fritidsproblemer så lenge du bor der. Å ha hus er mye jobb eller store utgifter dersom man hele tiden skal ha andre til å fikse ting. 

Dere er ikke handy, men dere kan jo bli det? - svaret på det avgjør om dere bør kjøpe huset eller ei. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge svenske forsikringsselskaper skjer de fleste våtromsskader på bad som er laget av "fagfolk". "Fagfolk" slurver, de har det travelt fordi de skal videre til neste anbud, og de sparer på materialer, f.eks er det vanlig at de legger alt for tynn smøremembran. 

Anonymkode: eb8e9...196

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 26.4.2016 at 11.50, AnonymBruker skrev:

Vi ser etter hus, og er så usikker på det meste. Til helgen skal vi på visning på et hus som så så utrolig bra ut på bildene, vi elsket det. Men nå har vi fått takstrapporten. Der står det blant annet at badet er pusset opp av eier selv, og det er noe dårlig fall mot sluken.. Da blir vi litt skeptisk. 

Han hadde lagt membran og fliset selv, blant annet. Jeg hadde følt meg så mye tryggere om fagfolk hadde gjort dette, om ikke annet fordi man da kunne klaget til noen om ting ble lekk (mitt eget bad har 10 års garanti fra dem som pusset opp det). 

Hva tenker dere? Er det bare vi som gjør en for stor greie ut av det?

En annen ting er at huset er 30 år gammelt, og det meste fikk tilstandsgrad 2 pga alder. Det var ikke oppdaget noen feil og mangler, men ut fra forventet levetid, og hvor gammelt det var, fikk det altså den tilstandsgraden. 

Er vi for paranoide? Vi er ikke handy noen av oss, og har ikke lyst til å måtte bruke flere hundre tusen til oppussing i tillegg til det vi kjøper det for.. 

Anonymkode: 53ee5...595

Nei, dere er ikke for paranoide. Det er utrolig mange som har brent seg på slikt. Kjøp heller noe der det er papirer på at ting er i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"gjort det selv" betyr ikke nødvendigvis at eier ar gjort det selv.

Det betyr gjerne svarte håndverkere :) Kan være like godt arbeid som ellers, men det har man da ingen garanti for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er heller ikke "handy" og av den grunn kjøper jeg ikke veldig gammelt hus, da jeg ikke har 200.000 til å fikse bad eller annet som må endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den Tuesday, April 26, 2016 at 11.50, AnonymBruker skrev:

Vi ser etter hus, og er så usikker på det meste. Til helgen skal vi på visning på et hus som så så utrolig bra ut på bildene, vi elsket det. Men nå har vi fått takstrapporten. Der står det blant annet at badet er pusset opp av eier selv, og det er noe dårlig fall mot sluken.. Da blir vi litt skeptisk. 

Han hadde lagt membran og fliset selv, blant annet. Jeg hadde følt meg så mye tryggere om fagfolk hadde gjort dette, om ikke annet fordi man da kunne klaget til noen om ting ble lekk (mitt eget bad har 10 års garanti fra dem som pusset opp det). 

Hva tenker dere? Er det bare vi som gjør en for stor greie ut av det?

En annen ting er at huset er 30 år gammelt, og det meste fikk tilstandsgrad 2 pga alder. Det var ikke oppdaget noen feil og mangler, men ut fra forventet levetid, og hvor gammelt det var, fikk det altså den tilstandsgraden. 

Er vi for paranoide? Vi er ikke handy noen av oss, og har ikke lyst til å måtte bruke flere hundre tusen til oppussing i tillegg til det vi kjøper det for.. 

Anonymkode: 53ee5...595

Om du skal kjøpe et 30 år gammelt hus og er fornøyd ut i fra bildene så er du temmelig naiv. Du bør gjøre som det anbefales i de fleste boligprospekter ta med bygningskyndig person på visning. Det viktigste ved en bygning er ikke nødvendigvis det du ser men det du ikke ser og det du lukter. Disse tingene kommer ikke frem på bilder og skjelden i prospektene. 

Et bad en privatperson har pussetmopp selv lukter i tillegg stikk av, langvei. 

Er det rart at 1/3 av alle boligkjøp ender i konflikt? 

Anonymkode: f177b...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.4.2016 at 14.57, Coolaid skrev:

Jeg har selv pusset opp bad med varmekabler, membran, fliser og fall til sluk. Det er like god kvalitet på det som hvem som helst andre. Man vet selv hva man har gjort, men man vet ikke hva andre har gjort. 

Dersom du vil være helt sikker på at dere ikke får problemer med badet så kjøper dere ikke huset, eller lar prisen dere er villig til å betale for huset avspeile at det er et "risikobad". 

Du skal også vite at dersom du kjøper et gammelt hus så er det forventet at du ikke har fritidsproblemer så lenge du bor der. Å ha hus er mye jobb eller store utgifter dersom man hele tiden skal ha andre til å fikse ting. 

Dere er ikke handy, men dere kan jo bli det? - svaret på det avgjør om dere bør kjøpe huset eller ei. 

 

Veldig enig i dette. Skal man kjøpe hus over en viss alder, må man regne med å fikse en del ting selv. Dersom ikke, kommer det til å bli DYRT. Vi bor i et hus fra 60-tallet, ikke et problem det, når man vet om hva som skal gjøres. Jeg visste heller ikke allverden når vi flyttet inn, men det meste kan læres ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det elektriske er 30+ år gammelt bør (les heller MÅ) du regne med at dette må byttes ut innen rimelig fremtid.  eldre elektriske anlegg er ikke dimensjonert for dagens standard.

Anonymkode: 96cc9...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du skal kjøpe et 30 år gammelt hus og er fornøyd ut i fra bildene så er du temmelig naiv. Du bør gjøre som det anbefales i de fleste boligprospekter ta med bygningskyndig person på visning. Det viktigste ved en bygning er ikke nødvendigvis det du ser men det du ikke ser og det du lukter. Disse tingene kommer ikke frem på bilder og skjelden i prospektene. 

Et bad en privatperson har pussetmopp selv lukter i tillegg stikk av, langvei. 

Er det rart at 1/3 av alle boligkjøp ender i konflikt? 

Anonymkode: f177b...05f

Det vet man jo ikke.

På egenerklæringsskjema så er dette et annet ord for polakker eller litauere e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...