Gå til innhold

Hvor kan jeg reise på sommerferie alene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble plutselig singel i år, og ops, så må jeg finne på noe alene i sommerferien. Noen som har gode tips? Jeg er åpen for det meste (1-2 uker), men det kan ikke være altfor dyrt, altså ikke luksus på Maldivene. Men jeg har råd til f.eks. Asia om jeg finner rimelige billetter, eller et fint sted i Europa. Det må føles trygt på stedet, siden jeg er jente og reiser alene. (Er forresten 35, men føler meg yngre, hehe).

Har sett på disse singelturene (gruppeturer) med f.eks. Carpe Diem, men synes det er utrolig dyrt ift hva man får for pengene. Jeg er glad i både storbyer og eksotiske reisemål, men ikke så glad i "turistfeller" som Gran Canaria.

Noen her som har vært på vellykket aleneferie og har tips? Jeg klarer meg godt alene, men synes bare at det på kveldene kan bli litt ensomt, når man skal ut på restaurant og slikt...

En mulighet er å ta en "hoppe på tur", det kan jo bli veldig rimelig om man venter til like før avgang, eller..? Noen som vet?

Anonymkode: fae58...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med nord-Italia?

Du kan f.eks fly til Bergamo og ha det som base. I Bergamo er flyplassen bare ti minutter unna sentrum med bussen, så du er kjapt framme også. Bergamo er en nydelig by, som er todelt med en lavere nyere bydel og en gammel bydel oppe i fjellet. Fint for utforskning og turer på egenhånd. Det er også en veldig koselig liten botanisk hage oppe på fjellet som er deilig og skyggefull på varme dager og har nydelig utsikt mot sub-Alpene.

Gå ut en kveld, kjøp en Spritz og bare nyt apperitivo i en bar sammen med folkelivet :)

Fra Bergamo er det en time med toget til Milano og alt som finnes der av shopping, severdigheter og sånt. Togene går et godt stykke ut over kvelden så det er ikke noe problem å ta toget tilbake etter en sen middag. Fra Bergamo går det også lokale busser, til flere forskjellige av sjøene. Lago Iseo og den nydelige lille gamlebyen i Sarnico et ett eksempel. 

Jeg har alltid følt meg trygg som kvinne i Italia, selv på steder som bussterminaler etc etter at det er mørkt. Og jeg synes det er ganske lett å komme i prat med folk, enten det er på bussen, på gelatosjappa, restauranten eller på gata. Sist jeg var i Bergamo brukte jeg litt tid på å finne sko i en skobutikk og ente med å få tips av butikkdama om en superkoselig liten restaurant med livemusikk samme kveld.

Bo gjerne på en liten B&B, da treffer du også gjerne folk der som kan gi deg tips til steder å dra og ting å oppleve.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Star tour  tema , Albatross reiser, Nordmann reiser og Apollo sine gruppereiser.  Mange fine turer med forskjellig lengde og pris. Her reiser man sammen I en gruppe med guide og har alle måltider og utflukter sammen. Da reiser du sammen med andre selv om du drar alene. 

Et annet alternativ  er cruise. Finn en spennende reiserute. Vil anbefale fortrinnsvis Royal Caribbien sine skip spesiellt med tanke på språk da costa og Msc har mange italienere ombord og så sant du ikke snakker italiensk så er de dårlige på engelsk. Norwegian Cruise line har fri bordsetting noe som betyr at du hadde måttet spise middag alene hver dag.

Greia med Royal Caribbien er at det er flest engelskmenn og amerikanere ombord på disse skipene , og  noen nordmenn også da. Du velger rute I middelhavet eller karibien alt etter som du ønsker selv. Du velger fast bordsetting  og har dermed selskap til middag hver dag med den samme gruppen og er det nordmenn ombord så setter de disse sammen. Da blir du kjent med andre også.  Ønsker du å spise alene eller litt enkelt så er windjammer åpen også til middag og det er bufférestaurant og litt mer kafé aktig. Og melder du deg på selskapets utflukter så drar du  på tur med en gruppe og guide. Velger du de turene med lunsj så blir man fort kjent med andre her og.  Velger du de store skipene så er det som små byer med et hav av underholdning.  Og på dager ombord så finnes det mye forskjellig arrangert aktivitet man kan melde seg på , eller bare slappe av på en solseng på dekk med en god bok.  

Disse båtene har alt du kan tenke av underholdning  og litt mer også.  

Apollo arrangerer turer med fly og cruise. Ellers så kan man jo fly selv og cruise selskapet, henter om man ønsker. 

Velger du karibien så flyr norwegian  direkte  til Fort Lauderdale  og derfra  går vel flere skip. Kikk litt på Allure of the seas. Min favoritt.    Kommer et nytt skip, Harmony of the seas tror jeg , som er på samme størrelsen som skal gå I middelhavet  i sommer.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at prisen på et slikt cruise inkluderer all mat  og underholdning.  På Rccl er også tips en inkludert .

på mange av apollo sine turer er også fly tur retur  inkludert.

Det eneste som kommer utenom er alkohol, brus, arrangerte utflukter, klesvask om du ønsker og eventuell shopping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Thailand alene. Det var en strålende tur, følte meg aldri utrygg. Bangkok først, og så Krabi.

Storbyer i Europa er også et trygt valg, og været er jo stort sett varmt og pent om sommeren. I Berlin er det masse å finne på, samme med Paris og Wien og Amsterdam. Alle disse stedene har museer og kinoer og minnesmerker du kan dra rundt og se på, + at det er store parker du sole deg i og gå tur i.

Jeg tror også badebyer i Sør-Frankrike kan bli bra. Nice, Cannes, Antibes og sånn.

På mine alenereiser har det vært gull verdt å ha en liten leilighet med internett for meg selv. Kan skaffes billig gjennom AirBnb! Jeg liker ikke å reke rundt om kveldene i fremmede byer, så jeg passer på å være "hjemme" til kl.21-22. Da surfer jeg på nettet/ser film sammen med en flakse skitbillig vin fra supermarkedet. Digg :) 

Husk også at du ikke spise på restaurant selv om du er på feire. Leier du leilighet med liten kjøkkenkrok, kan lage litt mat der. Er også mye take-away tilgjengelig, eller du kan kjøpe eksotisk gatemat og spise mens du trasker. Sitter jeg på restaurant, pleier jeg å lese på en Kindle for ikke å føle meg helt dust som sitter i to timer og stirrer tomt ut i luften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singel jente, 35 år alene på ferie?? Hva med Saudi Arabia?

Anonymkode: 5ef3f...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Kvist skrev:

Hva med nord-Italia?

Du kan f.eks fly til Bergamo og ha det som base. I Bergamo er flyplassen bare ti minutter unna sentrum med bussen, så du er kjapt framme også. Bergamo er en nydelig by, som er todelt med en lavere nyere bydel og en gammel bydel oppe i fjellet. Fint for utforskning og turer på egenhånd. Det er også en veldig koselig liten botanisk hage oppe på fjellet som er deilig og skyggefull på varme dager og har nydelig utsikt mot sub-Alpene.

Gå ut en kveld, kjøp en Spritz og bare nyt apperitivo i en bar sammen med folkelivet :)

Fra Bergamo er det en time med toget til Milano og alt som finnes der av shopping, severdigheter og sånt. Togene går et godt stykke ut over kvelden så det er ikke noe problem å ta toget tilbake etter en sen middag. Fra Bergamo går det også lokale busser, til flere forskjellige av sjøene. Lago Iseo og den nydelige lille gamlebyen i Sarnico et ett eksempel. 

Jeg har alltid følt meg trygg som kvinne i Italia, selv på steder som bussterminaler etc etter at det er mørkt. Og jeg synes det er ganske lett å komme i prat med folk, enten det er på bussen, på gelatosjappa, restauranten eller på gata. Sist jeg var i Bergamo brukte jeg litt tid på å finne sko i en skobutikk og ente med å få tips av butikkdama om en superkoselig liten restaurant med livemusikk samme kveld.

Bo gjerne på en liten B&B, da treffer du også gjerne folk der som kan gi deg tips til steder å dra og ting å oppleve.

Tusen takk for godt tips! Dette skal jeg absolutt vurdere! Eneste er at jeg har alltid sett på Italia som et romantisk reisemål, og nå er jeg rett etter et samlivsbrudd... Er ikke Bergamo innlandet, hvordan er det med bademuligheter sånn midt på sommeren? Tenkte å reise i Juni-juli. :)

Er systemet enkelt å fikse alene når du skal ta buss, tog osv.?

Anonymkode: fae58...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, caroprins skrev:

Har du sett på Star tour  tema , Albatross reiser, Nordmann reiser og Apollo sine gruppereiser.  Mange fine turer med forskjellig lengde og pris. Her reiser man sammen I en gruppe med guide og har alle måltider og utflukter sammen. Da reiser du sammen med andre selv om du drar alene. 

Et annet alternativ  er cruise. Finn en spennende reiserute. Vil anbefale fortrinnsvis Royal Caribbien sine skip spesiellt med tanke på språk da costa og Msc har mange italienere ombord og så sant du ikke snakker italiensk så er de dårlige på engelsk. Norwegian Cruise line har fri bordsetting noe som betyr at du hadde måttet spise middag alene hver dag.

Greia med Royal Caribbien er at det er flest engelskmenn og amerikanere ombord på disse skipene , og  noen nordmenn også da. Du velger rute I middelhavet eller karibien alt etter som du ønsker selv. Du velger fast bordsetting  og har dermed selskap til middag hver dag med den samme gruppen og er det nordmenn ombord så setter de disse sammen. Da blir du kjent med andre også.  Ønsker du å spise alene eller litt enkelt så er windjammer åpen også til middag og det er bufférestaurant og litt mer kafé aktig. Og melder du deg på selskapets utflukter så drar du  på tur med en gruppe og guide. Velger du de turene med lunsj så blir man fort kjent med andre her og.  Velger du de store skipene så er det som små byer med et hav av underholdning.  Og på dager ombord så finnes det mye forskjellig arrangert aktivitet man kan melde seg på , eller bare slappe av på en solseng på dekk med en god bok.  

Disse båtene har alt du kan tenke av underholdning  og litt mer også.  

Apollo arrangerer turer med fly og cruise. Ellers så kan man jo fly selv og cruise selskapet, henter om man ønsker. 

Velger du karibien så flyr norwegian  direkte  til Fort Lauderdale  og derfra  går vel flere skip. Kikk litt på Allure of the seas. Min favoritt.    Kommer et nytt skip, Harmony of the seas tror jeg , som er på samme størrelsen som skal gå I middelhavet  i sommer.

Takk! Jeg synes bare de gruppereisene er så dyre, men skal kikke en gang til! Også tipper jeg at mange av deltakerne er ganske mye eldre enn meg selv...? Også når det gjelder cruise? Aldersgruppen 25-40 er bra for meg, jeg er 35 men ganske ungdommelig, hehe:)

Eller tar jeg feil nå? Tenker at cruise kanskje blir litt dyrt, men er ikke sikkert altså - skal sjekkes ut!

Hva med syden-restplasser, hvordan er det å slenge seg på uka i forveien? Når jeg er alene har jeg jo mulighet til å gjøre kupp?
Hvilke sydensteder anbefaler dere? Som singel, blond jente, tror jeg at jeg styrer unna Tyrkia... Og f eks Gran Canaria blir så turistmaskin, men for all del, kan jo godt hende turistmaskinene har mye å by på (Palma er en flott by har jeg hørt, så kanskje jeg ikke skal utelukke Mallorca..?)

Jeg er helt åpen jeg altså.. Har reist mye i Thailand og er jo veldig glad i Asia da... Samtidig er jeg litt i tvil om jeg skal legge veldig mye penger i å reise veldig langt når jeg er alene.. Neste år f.eks. kan det jo hende at jeg har noen å reise sammen med...

Anonymkode: fae58...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jacuzzi skrev:

Jeg har vært i Thailand alene. Det var en strålende tur, følte meg aldri utrygg. Bangkok først, og så Krabi.

Storbyer i Europa er også et trygt valg, og været er jo stort sett varmt og pent om sommeren. I Berlin er det masse å finne på, samme med Paris og Wien og Amsterdam. Alle disse stedene har museer og kinoer og minnesmerker du kan dra rundt og se på, + at det er store parker du sole deg i og gå tur i.

Jeg tror også badebyer i Sør-Frankrike kan bli bra. Nice, Cannes, Antibes og sånn.

På mine alenereiser har det vært gull verdt å ha en liten leilighet med internett for meg selv. Kan skaffes billig gjennom AirBnb! Jeg liker ikke å reke rundt om kveldene i fremmede byer, så jeg passer på å være "hjemme" til kl.21-22. Da surfer jeg på nettet/ser film sammen med en flakse skitbillig vin fra supermarkedet. Digg :) 

Husk også at du ikke spise på restaurant selv om du er på feire. Leier du leilighet med liten kjøkkenkrok, kan lage litt mat der. Er også mye take-away tilgjengelig, eller du kan kjøpe eksotisk gatemat og spise mens du trasker. Sitter jeg på restaurant, pleier jeg å lese på en Kindle for ikke å føle meg helt dust som sitter i to timer og stirrer tomt ut i luften.

Takk :) Jeg vurderer faktisk Thailand - vært der 3 ganger før og elsker landet :) Eller så kan det bli Vietnam, Kambodsja, Laos... mye spennende! Har heller aldri vært i Sør-Amerika - noen med erfaring der? Isåfall bør jeg vel melde meg på en organisert tur...

Brasil og Argentina kunne vært spennende.. som dere ser er jeg åpen for det meste, hehe! Finnes jo engelske / amerikanske selskaper som Imaginative Traveller og Dragoman også, det kan jo være et alternativ... Var på en sånn tur da jeg var 23 år, det var helt supert! Men føler meg kanskje litt for gammel nå, vet ikke helt jeg..

Anonymkode: fae58...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for godt tips! Dette skal jeg absolutt vurdere! Eneste er at jeg har alltid sett på Italia som et romantisk reisemål, og nå er jeg rett etter et samlivsbrudd... Er ikke Bergamo innlandet, hvordan er det med bademuligheter sånn midt på sommeren? Tenkte å reise i Juni-juli. :)

Er systemet enkelt å fikse alene når du skal ta buss, tog osv.?

Anonymkode: fae58...e8f

Italia kan være romantisk ja, men må ikke alltid være det. Var derfor jeg foreslo noe annet enn Venezia og Roma, der har man gjerne enda mer romantiske assossiasjoner.

Bergamo er i innlandet ja, men ikke så langt unna sjøene. Jeg har badet i Lago Iseo tidlig i juni og det var som å bade i Norge midt i august. Det er jo vann rett fra Alpene. Men med lufttemperaturer som fort blir over 30 grader halve sommeren blir vannet fort ganske varmt. Comosjøen og flere av de andre sjøene er jo kjent som feriedestinasjoner for kjendiser. I selve Bergamo tror jeg ikke det er særlig med bademuligheter om du ikke finner et hotell med basseng da.

Buss og tog er enkelt. Kjøp bilett på en automat, de har stort sett alltid en knapp for å velge engelsk språk. Det jeg har opplevd virker ganske likt lagt opp som i Norge, bortsett fra at det på noen togstrekninger er flere tilbydere så du må sørge for å kjøpe billett fra riktig selskap. Omtrent som forskjellen på flytoget og NSB her i Norge.

Hvis du velger å reise litt rundt i stedetfor å holde deg i innlandet er jo Italia et smalt land, så kysten på begge sider er lett tilgjengelig. Italienerene tar ferie (og mye stenger) i august, men i juni/juli er risikoen for å se skiltet Chiuso per ferie veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Singel jente, 35 år alene på ferie?? Hva med Saudi Arabia?

Anonymkode: 5ef3f...ad5

LOL! Eller Tunisia, Egypt, Marokko (heldigvis har jeg vært i alle de 3, tenker jeg sier vi utelukker Nord-Afrika og arabiske land).

Anonymkode: fae58...e8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kvist skrev:

Italia kan være romantisk ja, men må ikke alltid være det. Var derfor jeg foreslo noe annet enn Venezia og Roma, der har man gjerne enda mer romantiske assossiasjoner.

Bergamo er i innlandet ja, men ikke så langt unna sjøene. Jeg har badet i Lago Iseo tidlig i juni og det var som å bade i Norge midt i august. Det er jo vann rett fra Alpene. Men med lufttemperaturer som fort blir over 30 grader halve sommeren blir vannet fort ganske varmt. Comosjøen og flere av de andre sjøene er jo kjent som feriedestinasjoner for kjendiser. I selve Bergamo tror jeg ikke det er særlig med bademuligheter om du ikke finner et hotell med basseng da.

Buss og tog er enkelt. Kjøp bilett på en automat, de har stort sett alltid en knapp for å velge engelsk språk. Det jeg har opplevd virker ganske likt lagt opp som i Norge, bortsett fra at det på noen togstrekninger er flere tilbydere så du må sørge for å kjøpe billett fra riktig selskap. Omtrent som forskjellen på flytoget og NSB her i Norge.

Hvis du velger å reise litt rundt i stedetfor å holde deg i innlandet er jo Italia et smalt land, så kysten på begge sider er lett tilgjengelig. Italienerene tar ferie (og mye stenger) i august, men i juni/juli er risikoen for å se skiltet Chiuso per ferie veldig liten.

Takk for gode tips, Bergamo er deifinitivt et forslag jeg skal sjekke ut nærmere!

Nå tenker jeg litt på Hellas plutselig, tips der til hvor? Vil helst unngå steder som er aaaltfor preget av enten party, par eller småbarnsfamilier, men har en mix slik at vi single også kan føle oss ok.. Noen forslag?
Jeg ønsker meg nærhet til fin og herlig strand, og gjerne enkel nærhet til by / sentrumsområde. Kanskje at det går an å ta dagstur til Athen eller andre spennende steder (men akkurat det er ikke et must).

Håper å komme i kontakt med andre i løpet av ferien, det er jo alltid gøy, men liker også friheten av å reise på egen hånd. Liker å bli kjent med lokalbefolkningen, så gjerne et sted som ikke er altfor turistmaskin. :)

Anonymkode: fae58...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker selskap på turen er det mulig å slenge seg med på ulike arrangerte turer, da alt fra KK trenings leir til Tyrkia, arrangerte jenteturer, singelturer osv.

 

Trives du i eget selskap og bare skal ha ferie og sol, da er det jo et hav av muligheter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Frk.Latte skrev:

Om du søker selskap på turen er det mulig å slenge seg med på ulike arrangerte turer, da alt fra KK trenings leir til Tyrkia, arrangerte jenteturer, singelturer osv.

 

Trives du i eget selskap og bare skal ha ferie og sol, da er det jo et hav av muligheter :-)

Ja, men det var derfor jeg spurte om tips til hvor. Greit å finne et sted som ikke er altfor preget av enten par-romantikk eller barnefamilier når man er singel...

Hva tror dere om Hellas? Naxos, Lesvos eller Kreta, kanskje..? Er åpen for alt jeg, men noen reisemål må da egne seg bedre for single enn andre:)

Anonymkode: fae58...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ikke det skal være noen grenser for hvor man kan reise alene. Det eneste det kommer an på er hvor du selv kunne tenke deg å reise. Det virker som du har lyst å besøke Hellas, så da synes jeg du burde gjøre det. Barnefamilier og kjærestepar vil du treffe på uansett hvor du reiser dessverre. Men man kan jo selvfølgelig gjøre grep for å prøve å reiste til steder de er i mindretall. Hadde jeg vært deg ville jeg reist lenger unna og fokusert på en "eventyrferie" - altså ikke en reise hvor du ligger på stranda i et par uker. Det kan fort bli ganske kjedelig og er i grunn en vanskelig arena å treffe andre på. Hadde jeg vært deg ville jeg reist til f.eks. Sri Lanka eller Indonesia, hvor man kan bryte opp strandtiden med safari, jungelturer, tempelbesøk, matlagingskurs, surfekurs, dykking og snorkling, båtturer osv osv hvor man garantert møter andre likesinnede. Hvis du vil feriere i Europa kan du satse på en vandreferie, sykkelferie, interrail, øyhopping, rideturer og lignende (da møter du ofte andre single og slipper henge rundt barnefamilier).

Du kan også se på reiserutene til gruppereiser som f.eks. Carpe Diem, og så planlegge din egen reise rundt det. Da får du se de samme tingene, men til en mye billigere pris.

Lykke til med planleggingen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Vietnam.  Jenter blir ikke trakassert der, og det er et rimelig og flott feriested. Ville anbefalt først et par dager i Hanoi, som en herlig, kaotisk og gammel by. Du får hotellrom for 2-300 kroner natta. Så kunne du tatt et minicruise i Halong Bay. Der er det fantastisk natur. Du kan velge mellom 1 eller 2 overnattinger. Jeg ville så ha reist til Hoi An og tilbragt litt tid der. Hoi An har fantastiske strender og er en sjarmerende by med nydelig arkitektur. Hoi An er også kjent for sine skreddere og god mat! 

Endret av tirben
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville tatt cruise i middelhavet med Norwegian Cruiseline, de har innimellom singellugarer, og kjempegode priser! Da har du en base på båten, og samtidig innom flere steder i løpet av en uke. Lett å bli kjent med folk på cruise også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør-Frankrike. :) Trygt og veldig fint. 

Anonymkode: 22996...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår Kroatia. Tatt fly til Dubrovnik og så kanskje lagt meg inn hos private Bed & Breakfast. Folk er stort sett hyggelige, hjelpsomme og jeg ville følt meg trygg der. Nær sjøen, masse fine strender og atskillig billigere enn her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil til steder som typisk forbindes med romantikk og par finnes det mange fine, billige og trygge reisemål i Øst-Europa. Kroatia er allerede nevnt, og det er et reisemål jeg også kan anbefale. Ellers er det mye både å se og gjøre i Albania, Serbia og Bulgaria også. Det er lett å komme i snakk med folk der, og det finnes muligheter både for bading, shopping og kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...