Gå til innhold

Er 300 watt mye i et lydanlegg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal feire 18-årsdag på et fotball-klubbhus, og lurer på om det holder med et annlegg med 300 watt? Det er ikke et stort lokale, men en medium stor "sal" med 50 sitteplasser. 

Anonymkode: 49a6f...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det holder.  Det er ofte ikke styrken det kommer mest an på, men forholdene inne i huset, mht  f.eks akustikk og plassering av høyttalere. 

Hjelper ikke med mange watt, dersom lyden bare kommer ut som støy og ikke som musikk.  Jeg går ut fra at du kanskje vil at lyden skal være lokalisert mest mulig på et dansegulv eller lignende og ikke likt over hele lokalet.  Det er greit å ha noen kroker der man kan klare å føre en samtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, absinthia skrev:

Ja, det holder.  Det er ofte ikke styrken det kommer mest an på, men forholdene inne i huset, mht  f.eks akustikk og plassering av høyttalere. 

Hjelper ikke med mange watt, dersom lyden bare kommer ut som støy og ikke som musikk.  Jeg går ut fra at du kanskje vil at lyden skal være lokalisert mest mulig på et dansegulv eller lignende og ikke likt over hele lokalet.  Det er greit å ha noen kroker der man kan klare å føre en samtale. 

Det er sant! :-) Ja, lyden er hovedsakelig til dansegulvet, så som du sier så er det sikker lurt med steder å kunne prate også! :) Takk for tips!

Anonymkode: 49a6f...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 300 watt mye i et lydanlegg?

Om du har noen digre hornhøyttalere så er det nok med bare noen få watt, og de vil da spille fletta av noen tungdrevne B&W høyttalere til flere hundre tusen kroner, som har en (tilsvarende dyr) 1000watt forsterker koblet til seg.

Er det snakk om et Logitech PC anlegg på "300W" så får du heller ikke så mye lyd i et medium stort lokale.

Det er umulig å svare på ditt spørsmål, uten mere informasjon.

Jeg regner også med at du vil ha litt lyd, siden det er snakk om å feire en bursdag?



Du kan jo bare ta bort anlegget å se om det blir OK lyd i lokalet, så er du ferdig med det.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig bør du bare, som han her over er inne på,  plasserer anlegget der og høre hvordan du må plassere høyttalere i forhold til der du vil ha lyden. Det er så stor forskjell på hvordan lyd utarter seg i forskjellige lokaler, ut fra hvordan de er bygd og hva slags materialer som er der. 

Jeg har vært i bygdelokaler der akustikken er slik det nesten er umulig å føre en samtale, bare det er noen barn som leker normalt og noen voksen som snakker (med normal stemme ( barnebursdag) og steder der det er et par hundre kan være samlet, uten at det har slik effekt.  Om det er veldig ille, kan man dempe gjenklang fra vegger og slik, ved å henge opp noe som demper det. Ofte hjelper det noe bare å dra gardinene for vinduene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal feire 18-årsdag på et fotball-klubbhus, og lurer på om det holder med et annlegg med 300 watt? Det er ikke et stort lokale, men en medium stor "sal" med 50 sitteplasser. 

Anonymkode: 49a6f...2d4

Jeg regner med du lurer på om dette spiller høyt nok.

Jeg har selv tatt med eget utstyr til flere fester i lokaler fra 50 m2 til 300 m2. Jeg har mao litt erfaring.

Et anlegg på 300 watt sier meg absolutt ingenting. For det første er watt helt ubrukelig til å måle lydnivå. For det andre måles watt på så mange måter at slike tall blir helt meningsløse. "Skrytewatt" er et kjent begrep blant seriøse selgere og folk med interesse for lyd.

Send inn en link til utstyret du har tenkt å bruke, så skal jeg gi deg et svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mons skrev:

Jeg regner med du lurer på om dette spiller høyt nok.

Jeg har selv tatt med eget utstyr til flere fester i lokaler fra 50 m2 til 300 m2. Jeg har mao litt erfaring.

Et anlegg på 300 watt sier meg absolutt ingenting. For det første er watt helt ubrukelig til å måle lydnivå. For det andre måles watt på så mange måter at slike tall blir helt meningsløse. "Skrytewatt" er et kjent begrep blant seriøse selgere og folk med interesse for lyd.

Send inn en link til utstyret du har tenkt å bruke, så skal jeg gi deg et svar.

Okei, takk for svar! Her er link til anlegget som lå på siden til de som leier ut utstyret :-)  

 

Anonymkode: 49a6f...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre om du linker til specs fremfor en Youtube-video. Sånn umiddelbar ville jeg vært litt skeptisk til den der, spesielt siden alt kommer i én boks. Helt klart en fordel å spre høyttalerne litt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant.. Godt poeng.. :/ Bør vel kanskje velge et annet et da..

Anonymkode: 49a6f...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎27‎.‎04‎.‎2016 at 10.18, AnonymBruker skrev:

Ja det er sant.. Godt poeng.. :/ Bør vel kanskje velge et annet et da..

Anonymkode: 49a6f...2d4

Som Akapi sier er det en stor fordel å kunne spre høyttalerne. En større begrensning er størrelsen på basselementene. 2 x 5,25" klarer ikke å skyve nok bass som man bør ha på dansegulvet. Anlegget kan muligens spille noenlunde plassert i et hjørne (forsterker bassen), men jeg tviler på at du vil bli fornøyd.

Du kan jo også sjekke om noen bekjente har gulvstående høyttalere og en passende forsterker. F ks Cervin Vega eller Klipsch. Noe sånt vil spille fletta av det du linker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leketøyet du linker til er vel en Philips FWP3200D? Hvis den låter bare halvparten så dårlig som den ser ut, så får man være glad til. At Philips som prikken over i-en ga den økenavnet "party machine", bør være et solid tegn på at målgruppen er under konfirmasjonsalder.

Som flere her har vært inne på, så er dessverre "watt" et dårlig utgangspunkt for å måle både kvalitet og lydstyrke - og ikke minst for å fortelle hvilken kvalitet du får på lyden når du skrur opp lydstyrken et par hakk.

Selv har jeg en effektforsterker til å drive mine to hovedhøyttalere, og den forsterkeren er "bare" på 150 watt (da i stereo ved 4/8 ohm). Like fullt er det ganske åpenbart at et slikt anlegg, med halve effekten (hvilket nok er en sannhet med store modifikasjoner), blåser festmaskinen fra Philips tilbake inn på barnerommet.

For all del, det er godt mulig at leketøyet fra Philips duger til å spille bakgrunnsmusikken for den rosa sangen som tante Gerd har skrevet; men dersom planen er mer i retning discotek, så hadde jeg nok vurdert noe annet.

Anonymkode: f9b7c...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...