Gå til innhold

Tyskertøs og tysker-unger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan forstå at folk var sinte på kvinner som hadde seg med tyskere. Men måten barna de fikk med tyske  soldater var skammelig. 

Anonymkode: 64979...e62

Hvordan var det skammelig? Det sliter jeg virkelig med å forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Persephone skrev:

Jeg ser virkelig ikke hvorfor det skal være galt. I Norge var uansett ikke forholdet til de tyske soldatene spesielt anstrengt.

Tviler på at morfaren min hadde vært helt enig i det hvis du hadde sagt det til ham mens han satt på Grini.

Anonymkode: bd5c7...9d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første er det ikke en mild behandling å bli skamklipt, har du noen gang blitt holdt nede mot din vilje mens fremmede folk river av deg klærene kaller deg stygge navn, og river og sliter i håret ditt når de klipper deg? Ingen av disse som klippet jentene var frisører eller profesjonelle. Store stygge sår på hodebunnen, hår som regelrett ble revet av.

Uff, ja, de som fikk sår på hodet hadde det jo mye verre enn de ca 10 000 nordmennene som ble drept.

Anonymkode: bd5c7...9d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, ja, de som fikk sår på hodet hadde det jo mye verre enn de ca 10 000 nordmennene som ble drept.

Anonymkode: bd5c7...9d8

Å leve gjennom mishandling er verre enn å være død. De som ble drept ble drept av nazister, gestapo og av nordmenn som faktisk begikk tortur. Kvinnene gjorde ingen av delene, og ble straffet for det de aldri straffet de ekte landssvikerne for. 

Anonymkode: e3da7...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tekopper skrev:

Det kom kjekke unge menn til byen som de ikke kjente fra de var små. Selvsagt ble det forhold ut av det! Det ville vært en helt absurd situasjon om ingen norske kvinnfolk hadde blitt betatt av dem.

Folk som mener dette er så forferdelig er mer opptatt av sine teoretiske ideologier enn enkle biologiske faktum.

Lett å sitte her 50 år seinere å filosofere.

Faktum er at Norge ble okkupert med våpen, friheten fratatt befolkningen og landet plyndret.. 10.000 vis av krigsfanger ble drept på bestialske måter og nordmenn ble deportert, torturert  og henrettet.

Når da nordmenn inngår "romantiske" forbindeleser med forbryterene for sigaretter, nylonstrømper, kjøttrasjoner og sjokolade. Veit du hva, det er ikke greit. Og jeg forstår virkelig ikke argumentet biologiske faktum. Liker du svogeren puler du han alikevel ikke og skylder på biologi. Barn er uskyldige med legger man seg på ryggen for en okkupasjonsmakt har man valgt side. Og når den siden taper så står man der side ved side med taperene. De tok en kalkulert risiko og tapte.

Med akademisk avstand, pakket inn i rosa bomull er alle uskyldsrene naive forelskede unge mennesker. Men de var landsvikere i en krig og mennesker døde pga av deres foræderi.

Min oldefar ble drept i kamp for Norge mot disse som norske jenter varmet sengene for. At de forlot landet er en logisk konsekvens av de forrådte det.

 

Anonymkode: 2f990...96e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å leve gjennom mishandling er verre enn å være død. De som ble drept ble drept av nazister, gestapo og av nordmenn som faktisk begikk tortur. Kvinnene gjorde ingen av delene, og ble straffet for det de aldri straffet de ekte landssvikerne for.

Nettopp, de ble fengslet, torturert og noen ganger drept av de samme nazistene som kvinnene du forsvarer la seg på rygg for.

Anonymkode: bd5c7...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og forventer du å bli tatt seriøst når du sier at det er verre å bli lugget og klippet håret av enn å bli drept?

Anonymkode: bd5c7...9d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lett å sitte her 50 år seinere å filosofere.

Faktum er at Norge ble okkupert med våpen, friheten fratatt befolkningen og landet plyndret.. 10.000 vis av krigsfanger ble drept på bestialske måter og nordmenn ble deportert, torturert  og henrettet.

Når da nordmenn inngår "romantiske" forbindeleser med forbryterene for sigaretter, nylonstrømper, kjøttrasjoner og sjokolade. Veit du hva, det er ikke greit. Og jeg forstår virkelig ikke argumentet biologiske faktum. Liker du svogeren puler du han alikevel ikke og skylder på biologi. Barn er uskyldige med legger man seg på ryggen for en okkupasjonsmakt har man valgt side. Og når den siden taper så står man der side ved side med taperene. De tok en kalkulert risiko og tapte.

Med akademisk avstand, pakket inn i rosa bomull er alle uskyldsrene naive forelskede unge mennesker. Men de var landsvikere i en krig og mennesker døde pga av deres foræderi.

Min oldefar ble drept i kamp for Norge mot disse som norske jenter varmet sengene for. At de forlot landet er en logisk konsekvens av de forrådte det.

 

Anonymkode: 2f990...96e

Ærlig talt, å inngå et forhold med en soldat er ikke å begå landsvik. Ironien her er at kvinnene ble dømt opp og ned, øst og vest av mennesker som ikke evner å se sine egne feil eller erkjenne at verken i krig eller i livet generelt er livet sort og hvitt. Som mange gode nordmenn kom til å oppdage da tyskerne regelrett spaserte inn i Norge den morgenen var flesteparten vanlige menn som slettes ikke hadde noe ønske om å ta over verden. 

Det har selv motstandsfolk erkjent. 

Selvfølgelig fantes det landssvikere. Disse ble henrettet, men mer enn halvparten unnslapp. Kvinnene var overhodet ikke landssvikere. Du har de store stolte rederiene som tjente fett på krigen, du har de som ledet NS partier som gikk tilbake til sitt liv som god nordmann da krigen var over og lot som ingenting. Du har de som giftet seg med NS kvinner fra Tyskland som var med på å sørge for at menn og kvinner ble tatt av Gestapo, disse slapp unna. 

Men jenter som fant seg en mann som de ble glad i. Hvor de verken brøt noen lov, ikke tjente grovt på krigens utbytte, ikke svek verken motstandsfolk eller kongeriket? Nei gud forby dem må vi jakte ned som dyr, rive av klær, klippe av håret og ikke tillate dem å glemme. Barna deres må for guds skyld aldri få fred fordi mammaen varmet seg med en tysker. Barnebarnet deres må bli kalt nazist på skolen fordi uff for en skam dette er!

Hykleriske hele gjengen. Når alle som faktisk begikk landssvik ikke blir dømt og dere heller velger (ja velger aktivt) å gå etter kvinnene som faktisk ikke gjorde noe galt, da synker du så lavt som det går an. De brøt ingen lov, de brøt ingen moral - det er det dere som gjør. 

Det er bevist at ca 12 000 barn kom av disse forholdene. Det er over 10 000 forhold som bestod etter krigen. Ingen av disse angav "gode nordmenn". Du kan gjerne blånekte, slå deg på brystet med din families tap i krigen og skylde på kvinnene. Men angiverne var ikke blant kvinnene. De fant du i motstandsbevegelsens egne rekker, egne familier, egen omgangskrets og blant de nazistene som aktivt gikk inn for å drepe og slå ned på all motstand. 

Anonymkode: e3da7...ed7

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, de ble fengslet, torturert og noen ganger drept av de samme nazistene som kvinnene du forsvarer la seg på rygg for.

Anonymkode: bd5c7...9d8

Dette er feil. Du kan lese gjennom alle arkivene som nå er åpnet for allmennheten i ditt lokale byarkiv eller riksarkivet om du bor i Oslo. Eventuelt er det kun noen tastetrykk unna på nett og du kan finne ut hvem som faktisk angav motstandsfolk. Ironien er angiverne finner du blant dine egne. 

Anonymkode: e3da7...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og forventer du å bli tatt seriøst når du sier at det er verre å bli lugget og klippet håret av enn å bli drept?

Anonymkode: bd5c7...9d8

Jeg forventer at du ser hvor urimelig det er å sammenligne. Dessuten hundrevis av uskyldige ble drept i krigen, i tillegg ble hundrevis av uskyldige jenter anklaget. Forskjellen på å være død og levende er at den døde i alle fall slipper mer hets mer vold eller mer mishandling. Som levende slipper du aldri unna. 

Anonymkode: e3da7...ed7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Du kan lese gjennom alle arkivene som nå er åpnet for allmennheten i ditt lokale byarkiv eller riksarkivet om du bor i Oslo. Eventuelt er det kun noen tastetrykk unna på nett og du kan finne ut hvem som faktisk angav motstandsfolk. Ironien er angiverne finner du blant dine egne.

For et meningsløst innlegg. Tror du at akkurat de nazistene som disse kvinnene falt for ikke jobbet for Tyskland, og at det bare var "alle de andre"? Min morfar visste for øvrig hvem som anga ham, og det gjorde mange andre i bygda også. Han var ikke spesielt populær etter krigen.

Anonymkode: bd5c7...9d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.nrk.no/telemark/xl/familien-har-lidd-etter-at-else-ble-sammen-med-en-tysker-under-krigen-1.12916200

Er det ikke litt merkelig at det noen kvinnfolk gjorde under andre verdenskrig skal normaliseres? De fikk jo tross alt barn med tyske soldater som hadde okkupert Norge! De la seg villig på rygg, og etterpå gifter seg med fienden. Hvorfor skal man egentlig legitimistere en slik oppførsel, og late som dette egentlig er helt greit?

Anonymkode: da057...fdf

Tyske soldater var unge gutter på 18 år og oppover. Tvangsendt til Norge.  De ville ikke, men var nødt. Mange av de. De var som unge gutter flest. Det ble forelskelse osv.

Anonymkode: e43b5...b30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det er landssvik før en jøde hadde blitt sammen med en soldat som hadde meldt seg frivillig til hæren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, NasseNøff skrev:

Jeg har ei "tyskertøs" i slekten. Hun Norsk, han tysk. Møttes under krigen i Norge, hun flyttet til Tyskland med han. 
Min fars søskenbarn er tyskerunge... Firmenningene mine ble mobbet på skolen, fordi de hadde tyskertøs i familien og de var barn av et tyskerunge. Det at deres bestefar ble sammen med ei Norsk jente var skammelig. Spesielt det at de møttes mot slutten av krigen, og fikk barn noen år etter. 

Men det er en ting folk glemmer når det kommer til tyskertøs og soldater. Sauflokksyndromet og svake mennesker. 
De fleste hadde ikke noe valg, de måtte krige og være soldater. Mens noen var svake og fulgte flokken. Samme med nordmenn. Du hadde de som lot det skje, som var med på å drepe et annet menneske (samme om de var tyskere eller jøder), også har du de som kjempet imot. Ala Max Manus. 

Så har du de tøffe snørrungene som syntes det var gøy å leke soldat. De som måtte krige for landet sitt, fordi foreldrene f.eks så det som en ære. +++ en haug med "unnskyldninger" på hvorfor de gjorde som de gjorde. 

Det var ikke svart/hvit. 
Det var ikke bare å si "Nei, jeg vil ikke drepe Jøder, jeg liker jøder jeg". 

Morder eller ei, de var også individer. 
Du har "positive" tyskertøser, de som ble genuint forelsket med et menneske. Og horene som la seg på rygg for å få sjokolade og silketruser. 

Problemet var ikke det at Hitler hadde et godt poeng. Men sauflokksyndrommet og frykten. Frykten for å bli halshugd på flekken hvis du ikke støttet hans ord og meninger. Mange hang seg på bølgen, fordi mange andre gjorde det, altså sauflokksyndromet. Vær og en av de nazistene var ikke Hitler's største fan. Det var flere grunner til at de ble soldater, og det behøvde ikke å være en ondsinnet person som drepte jødene. Mange av de ville ikke være mordere, men hva kunne de gjøre da? Stå opp å si "Nei jeg vil ikke! Jeg liker jøder!"? Tror folk virkelig at det var slik? 

Jeg har familie i Tyskland, de flyktet fra Norge. Fordi hun ble straffet for å være tyskertøs. Det var tryggere for dem i Tyskland enn i Norge på den tiden. Hun endret navnet sitt, falske papirer og slikt, så det tok noen år før noen oppdaget at hun var Norsk, og at barna var tyskerunger. 

For meg er det helt på trynet, det å mobbe og torturere barn som har ei bestemor som er tyskertøs. 
Det blir som å torturere kjæresten til søskenbarnet til ABB! Gir null mening. 
 

100% enig angående barn og slektninger av tyskertøser.

Men når det gjelder damene som hang med tyske okkupasjonsstyrker tror jeg at vi som lever nå oppvokst med romantiske komedier og romantikk ikke er istand til å se forholdene for det de var.

Kjenner ei dame på 94 år som var tenåring under krigen i Oslo. Hun var en av dem som så/var med på denne klippingen. Hun angrer ingenting. Disse damene det var snakk om var ikke blåøyde Synnøve Solbakken som flere idag iherdig forsøker å male dem som. Naive unge søte jenter som forelsket seg i Fritz som aldri var nazist men offer han og osv.

Dette var damer som trålet gatene hånd i håmd med tyske soldater, dro fordeler av omgåes herrefolket. De fikk hadde tilganger, rerssurser og dro skamløst nytte av makten de fikk tilgang til vha av herrefolket. De var ikke naive og dumme. De visste meget godt hva de gjorde og du skjulte det heller ikke.

Anonymkode: 2f990...96e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 26.4.2016 den 15.17):

100% enig angående barn og slektninger av tyskertøser.

Men når det gjelder damene som hang med tyske okkupasjonsstyrker tror jeg at vi som lever nå oppvokst med romantiske komedier og romantikk ikke er istand til å se forholdene for det de var.

Kjenner ei dame på 94 år som var tenåring under krigen i Oslo. Hun var en av dem som så/var med på denne klippingen. Hun angrer ingenting. Disse damene det var snakk om var ikke blåøyde Synnøve Solbakken som flere idag iherdig forsøker å male dem som. Naive unge søte jenter som forelsket seg i Fritz som aldri var nazist men offer han og osv.

Dette var damer som trålet gatene hånd i håmd med tyske soldater, dro fordeler av omgåes herrefolket. De fikk hadde tilganger, rerssurser og dro skamløst nytte av makten de fikk tilgang til vha av herrefolket. De var ikke naive og dumme. De visste meget godt hva de gjorde og du skjulte det heller ikke.

Anonymkode: 2f990...96e

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal vi diskutere dette må vi også diskuterte Bigamistloven den norske eksil regjeringen vedtok veldig få vet om denne. Den er en skam. Den gav norske menn som var I utlandet lov til å gifte seg selv om de var gift med en I Norge. De ble oppmuntret til å ikke si noe til den kvinnen som  satt å ventet I Norge. Viktig for moralen..... Mange kvinner fikk etter krigen brev om at de var skilt. De mistet retten til krigspensjon osv......

Norske menn som giftet seg med tyske kvinner under krigen ble ikke dømt. Dobbel moral? Norge dømte også feltsykepleire som det eneste landet I Europa.  Internasjonal Røde Kors ba om nåde for disse.

 

 

Anonymkode: 4fde3...619

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, NasseNøff skrev:

Jeg vet. Men for det første; barna og slektninger skal ikke klandres for det den dag i dag. Det er helt på trynet! 
Dersom din bestemor var hore, skal du straffes for det? Nop. 
Skal du straffes fordi din bestemor var ei god gammeldags bitch? Nop. 

På lik linje som at du hadde forskjellige tyskere, altså individer. Så hadde du individuelle tyskertøs også. 
Du hadde som gjorde det for godene, de som gjorde det for å være rebell, de som var forelsket etc. 

Ang de som angrep tyskertøsene; Der har du også individer og grupperinger. 
De som så på det med skam og avsky. De som kun var ute etter en grunn til å banke opp noen. De som fulgte flokken etc etc. 

Som jeg skrev, noen la seg på rygg for å få goder som sjokolade, alkohol, klær og fester. 
Ei god gammeldags hore rett og slett. Bare de var skammen av all skam; tyskertøs aka hore med en smal gruppe klienter; tyske soldater. 

Ting var ikke svart/hvit. 
Soldat eller forræder. 
Tyskertøs eller de som banket opp tyskertøsene. 
 




 

Vikrer for meg som det var beint ut hat....

Anonymkode: 2f990...96e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi diskutere dette må vi også diskuterte Bigamistloven den norske eksil regjeringen vedtok veldig få vet om denne. Den er en skam. Den gav norske menn som var I utlandet lov til å gifte seg selv om de var gift med en I Norge. De ble oppmuntret til å ikke si noe til den kvinnen som  satt å ventet I Norge. Viktig for moralen..... Mange kvinner fikk etter krigen brev om at de var skilt. De mistet retten til krigspensjon osv......

Norske menn som giftet seg med tyske kvinner under krigen ble ikke dømt. Dobbel moral? Norge dømte også feltsykepleire som det eneste landet I Europa.  Internasjonal Røde Kors ba om nåde for disse.

 

 

Anonymkode: 4fde3...619

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 26.4.2016 den 15.28):

Vikrer for meg som det var beint ut hat....

Anonymkode: 2f990...96e

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...