Gå til innhold

Hverdagen med rusavhengig i huset ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har inkludert alle hjelpeapparater, men ungdomen (17) vil ikke erkjenne problemet og gleder seg å bli 18 for å komme seg vekk fra oss. Alle ruser seg-det er argumentet. Ruset midt på dagen, om kvelden, morningen... Vi venter på hårprøve for å sjekke hvilken stoffer brukes. Vi vet at hasj røykes neste daglig, men er usikker om det er alt. Alt har pågått i 2 år og jeg ble hele tiden pushet vekk og hadde minimum kontakt med barnet mitt selv om jeg prøvde,ringte og maste om å treffes. Den andre forelder merket ingenting( som jeg synes er veldig merkelig).

Problemet er at vi har 2 barn til som merker at det er noe som skjer.  De er 6 og 11.

Det blir episoder med mye aggressivitet, skriking, grining, hyling. Barna får ikke være alene der når ingen av voksne er hjemme osvHvordan skåne andre barna for dette? Jeg har foreslått til eksen at de 2 andre barna bor hos meg til får ting på plass og organiserer rundt alt dette. Hun mener det er unødvendig.

Er det noen som har erfaringer med sånne situasjoner ?

Anonymkode: 533bc...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt politiet og BV. Mulig en skikkelig skremsel kan få ungen til å ta til vett. Gjør noe iallefall så han ikke ender opp som tungnarkoman. Hold tilbake lappen og andre goder.

Anonymkode: d9c1c...64e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangsinnleggelse på klinikk/i rusomsorgen nå før han blir 18 år. Kanskje det kan få ungdommen på riktig vei. Barnevern, fastlege og evt politi må på banen. 

Jeg har ikke erfaring selv, men kjenner to familier med gjennomgått samme problemstilling. Den ene familien måtte kaste 18-åringen ut av huset pga mye bråk og uro (han fikk bolig gjennom NAV). Ruser seg fremdeles. Den andre familien hadde et barn som fikk hjelp til å starte skolegang og avrusing. Dessverre gikk det ikke bra med denne ungdommen.

Jeg forstår at det er vanskelig, men det er viktig å beskytte de yngre barna mot denne utagerende og bråkete ungdommen som ruser seg.

Anonymkode: f5b27...6d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Du bør kontakte barnevernet og eventuelt politiet, eventuelt også støtteorganisasjoner for pårørende. Der får du nok mange tips til hvordan du skal gripe saken an. 

Slik jeg forstår det så ruser han seg hjemme i huset til mor og småsøsken? - Hvorfor får han holde på med det i hjemmet? Og hvordan får han penger til å ruse seg nesten daglig? Er dere foreldre noen som gjør det mulig? Eller driver han med kriminalitet, eventuelt en kombinasjon?

Ønsker deg lykke til, ikke gi opp.

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakter du politiet ødelegger du bare mer for barnet.

Anonymkode: 592fa...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakter du politiet ødelegger du bare mer for barnet.

Anonymkode: 592fa...544

Ja, det beste er bare å se på barnet ødelegge seg selv. iron:ironi:

Det er åpenbart at denne 17-åringen ikke har det særlig godt med seg selv. Faste grep MÅ tas for å lede han tilbake på rett vei. Dette er kjempevanskelig for pårørende, især foreldre, men dette er noe som må gjøres. At det blir verre for 17-åringen i en kort periode er akseptabelt. Dette her er jo tross alt noe som gjøres på langsikt. 

Anonymkode: 244fa...464

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har inkludert alle hjelpeapparater, men ungdomen (17) vil ikke erkjenne problemet og gleder seg å bli 18 for å komme seg vekk fra oss. Alle ruser seg-det er argumentet. Ruset midt på dagen, om kvelden, morningen... Vi venter på hårprøve for å sjekke hvilken stoffer brukes. Vi vet at hasj røykes neste daglig, men er usikker om det er alt. Alt har pågått i 2 år og jeg ble hele tiden pushet vekk og hadde minimum kontakt med barnet mitt selv om jeg prøvde,ringte og maste om å treffes. Den andre forelder merket ingenting( som jeg synes er veldig merkelig).

Problemet er at vi har 2 barn til som merker at det er noe som skjer.  De er 6 og 11.

Det blir episoder med mye aggressivitet, skriking, grining, hyling. Barna får ikke være alene der når ingen av voksne er hjemme osvHvordan skåne andre barna for dette? Jeg har foreslått til eksen at de 2 andre barna bor hos meg til får ting på plass og organiserer rundt alt dette. Hun mener det er unødvendig.

Er det noen som har erfaringer med sånne situasjoner ?

Anonymkode: 533bc...69e

Har hatt en i familien med bruk av amfetamin. Det var forferdelig. Høy på seg selv, løste alle verdensproblemer, adferdsproblemer, raseri og sinne. Tyveri, rømt til utlandet pga narkogjeld.Er ikke kredittverdighet pga alle lån som aldri blir betalt. Flyttet for seg selv, kastet ut pga manglende leie. Fikk psykiske lidelser pga rus. Når han var 18 hadde han samme argumenter at hasj ikke var farlig...alle gjør det. Familien tok avstand. De klarte ikke mere. Han ble syk. Gikk 7 år før han kom på bena igjen.

Anonymkode: ca29d...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med dette, men har likevel ingen problemer med å forstå den fortvilelse dere må oppleve.  Det er bare ett år til han er 18  og bestemmer selv, dvs. at dere har kort tid å gjøre på. 

Tror jeg hadde kontaktet BV, evt. BUP.  Er han i jobb/skole?  Kan det være at han må bort til et annet miljø en periode? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min ble kastet ut av huset pga rus og aggresjon. Han ble plassert på et bemannet barnehus der det var oppsyn av voksne ansatte døgnet rundt. ( han var 16 da det skjedde.) Han ble også umyndiggjort da han var 18, slik så behandling kunne fortsette. Han ble myndig da han var 19. 

Han fikk igjennom dette tatt skolegang og streita seg sånn noenlunde opp slik så han fikk seg jobb da han var ferdig på skole. Rus har vært frem og Timbake, men han ble 100%rusfri (også alkohol og tobakk) midt i 20-åra, og han traff meg da han var 27. Vi er nå gift og har to barn. 

Til TS; ikke gi opp barnet ditt. Få barnevern inn på banen slik så barnet kan få hjelp. I beste fall ender det slik som med min mann. Han hadde noen humpete år, men fikk hjelp til å komme tilbake. Det eneste nå er at han er litt sår pga at foreldrene kastet han ut ( slik som han ser det) Han følte seg avvist av foreldrene, og foreldrene har heller ikke snakket skikkelig om det som skjedde. Det kan nok være lurt å forsøke å ha en mest mulig åpen dialog med barnet for å senke bitterheten. 

Anonymkode: 401f8...3d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, April 26, 2016 at 8.16, AnonymBruker skrev:

Vi har inkludert alle hjelpeapparater, men ungdomen (17) vil ikke erkjenne problemet og gleder seg å bli 18 for å komme seg vekk fra oss. Alle ruser seg-det er argumentet. Ruset midt på dagen, om kvelden, morningen... Vi venter på hårprøve for å sjekke hvilken stoffer brukes. Vi vet at hasj røykes neste daglig, men er usikker om det er alt. Alt har pågått i 2 år og jeg ble hele tiden pushet vekk og hadde minimum kontakt med barnet mitt selv om jeg prøvde,ringte og maste om å treffes. Den andre forelder merket ingenting( som jeg synes er veldig merkelig).

Problemet er at vi har 2 barn til som merker at det er noe som skjer.  De er 6 og 11.

Det blir episoder med mye aggressivitet, skriking, grining, hyling. Barna får ikke være alene der når ingen av voksne er hjemme osvHvordan skåne andre barna for dette? Jeg har foreslått til eksen at de 2 andre barna bor hos meg til får ting på plass og organiserer rundt alt dette. Hun mener det er unødvendig.

Er det noen som har erfaringer med sånne situasjoner ?

Anonymkode: 533bc...69e

Hårprøver, du? Hvorfor ikke normale urinprøver eller vanlig blodprøve hos fastlegen? 

På grunn av denne infoen har jeg problemer med å ta deg seriøst. 17. Åringer er og i videregående skole med oppfølging fra OTP og barnevern om nødvendig når det er rus inne i bildet. 

Anonymkode: c08c5...910

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hårprøver, du? Hvorfor ikke normale urinprøver eller vanlig blodprøve hos fastlegen? 

På grunn av denne infoen har jeg problemer med å ta deg seriøst. 17. Åringer er og i videregående skole med oppfølging fra OTP og barnevern om nødvendig når det er rus inne i bildet. 

Anonymkode: c08c5...910

Hårprøve viser hele rushistorikken og hvilke rusmidler handler det om. Han er utrolig vanskelig og nekter å ta urinprøver eller noe. Blir helt hysterisk

ts

Anonymkode: 533bc...69e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hårprøve viser hele rushistorikken og hvilke rusmidler handler det om. Han er utrolig vanskelig og nekter å ta urinprøver eller noe. Blir helt hysterisk

ts

Anonymkode: 533bc...69e

Den der kjøper jeg fortsatt ikke. 

Anonymkode: c08c5...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er en ungdom/barn som har skrevet denne tråden - ting henger ikke helt sammen her..

Kan du prøve å bekrefte at det ikke er tilfelle ts?

Anonymkode: 98d98...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere retards som freaker ut pga litt weed. Mennesker...

Anonymkode: 0e752...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere retards som freaker ut pga litt weed. Mennesker...

Anonymkode: 0e752...8ca

Nå er vel heller retardsa de som bruker weed. Stoffet er ikke akkurat kjent for å gjøre deg smartere.

Anonymkode: d9c1c...64e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den der kjøper jeg fortsatt ikke. 

Anonymkode: c08c5...910

Hårprøver er vanlig ift rus. 

Anonymkode: 76b95...10c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 26. april 2016 at 14.47, AnonymBruker skrev:

Kontakter du politiet ødelegger du bare mer for barnet.

Anonymkode: 592fa...544

Mitt eksempel er motsatt. Møter med politiet og oppfølging fra deres side førte til at ungen (en jeg kjente) faktisk kom seg ut av miljøet han var i og, sluttet med rus. Men det er sikkert avhengig av ressursene politiet har på stedet, og kanskje noe rus/miljø kunnskap (regner egentlig med at de fleste må ha det siste, det er jo utbredt). 

Jeg syns du skal ta kontakt med flere instanser, om du ser at det ikke blir et tverrfaglig samarbeid på eget initiativ fra en etat. 

Videre kan dere oppsøke familievernkontoret og få hjelp til å snakke sammen, diskutere løsninger så de får til en enighet om hvordan dere skal gå frem og hva dere skal gjøre med bosituasjonen. 

Håper det løser seg for dere alle sammen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjotteri

Jeg har ingen råd angående den eldste- her må profesjonelle koples inn.

Når det gjelder småsøsken erdet viktig at de skjermes for de skadene det faktisk medbringer å bo sammen med rusavhengige.

Din eks ønsker nok ikke forverre situasjonen, men her må dere begge ta et ansvar. 

Barn tar skade av dette, og forstår langt mer enn dere tror.

De må ut av denne situasjonen nå, og skal slippe å forholde seg til store konflikter, støy, engstelse, forutsigbarhet og det som oftest blir trusler og/eller fysisk vold. 

De skal slippe å ligge våkne om natta og bekymre seg daglig over storebror- og det går ikke om de bor under samme tak og må leve i det. 

Eksen din gjør store feilvurderinger her mener jeg. Og ja, det sier jeg på bakgrunn av lang erfaring med å være barnet som lever med rusavhengige. 

Endret av Fjotteri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Evans skrev:

Mitt eksempel er motsatt. Møter med politiet og oppfølging fra deres side førte til at ungen (en jeg kjente) faktisk kom seg ut av miljøet han var i og, sluttet med rus. Men det er sikkert avhengig av ressursene politiet har på stedet, og kanskje noe rus/miljø kunnskap (regner egentlig med at de fleste må ha det siste, det er jo utbredt). 

Jeg syns du skal ta kontakt med flere instanser, om du ser at det ikke blir et tverrfaglig samarbeid på eget initiativ fra en etat. 

Videre kan dere oppsøke familievernkontoret og få hjelp til å snakke sammen, diskutere løsninger så de får til en enighet om hvordan dere skal gå frem og hva dere skal gjøre med bosituasjonen. 

Håper det løser seg for dere alle sammen! 

Helt enig. Politiet har en forebyggende gruppe som absolutt skulle vært koblet inn mot gutten og eventuelt skoleklassen. Denne typen arbeid fra politiet pleier å ha positiv effekt:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.4.2016 at 14.43, Coolaid skrev:

Du bør kontakte barnevernet og eventuelt politiet, eventuelt også støtteorganisasjoner for pårørende. Der får du nok mange tips til hvordan du skal gripe saken an. 

Slik jeg forstår det så ruser han seg hjemme i huset til mor og småsøsken? - Hvorfor får han holde på med det i hjemmet? Og hvordan får han penger til å ruse seg nesten daglig? Er dere foreldre noen som gjør det mulig? Eller driver han med kriminalitet, eventuelt en kombinasjon?

Ønsker deg lykke til, ikke gi opp.

Politiet gir et feilaktig bilde av hva rusmidler koster. Du kan få et hekto med hasj for 2000 kroner, og man bruker sjeldent mer enn et gram om dagen. Selv god marihuana kan man få seg for 6500 for et hekto. Da er det ikke akkurat vanskelig å opprettholde misbruk over tid, selv med lite penger. 

Så hvis man jobber to dager i måneden eller får litt lommepenger får man råd. Hvis han i tillegg selger litt vil han jo kunne finansiert alt slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...