Gå til innhold

Lov å bli satt opp på kveldsvakt og morgen rett etterpå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 26 April 2016 at 2.49, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal være 11 timer hvile mellom hver vakt.

Anonymkode: 0e6ec...455

I turnusarbeid gis det dispensasjon for dette.

Anonymkode: 3befc...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, peppermyntete skrev:

Det betyr jo ikke at du må jobbe. Det betyr at du ikke evner å stå opp for deg selv og egne rettigheter.

Å klapp igjen, du har tydeligvis aldri jobbet for en veldig konkurranseutsatt bransje der man kanskje ikke har mulighet til å ansette flere ekstra som sitter og tvinner tommeltotter. 

Anonymkode: 785a1...920

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd dette mange ganger jeg. Vet ikke om det faktisk er lov eller ikke, men det er uansett veldig utbredt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at jeg gruer meg til å få fast jobb om dette er sant. :( 

Anonymkode: 1c6d9...aea

Alternativet er å gå på midlertidig ansettelse/prosjekt ansatt.

Tror du bør huske at den overveldende majoritet av arbeidsgivere har systemer og rutiner som ikke bryter med AML.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.4.2016 at 5.37, AnonymBruker skrev:

Velkommen til arbeidslivet. I praksis har du ingen rettigheter, AML og tariffavtaler er det ingen som bryr seg om uansett. 

Det er kjipt men sånn er det. Selv har jeg ikke hatt ferie på ca 5 år. På papiret selvfølgelig, men jobbe har jeg måttet gjort okke som. 

Anonymkode: 785a1...920

Derfor det er lurt å være organisert ;) 

Anonymkode: d0f11...08e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mann skal ha 8 timer imellom hver vakt.. men har vært satt opp flere gang til 23 kvelden og pån igjen 07 neste dag.. passe sliten etter endt arbeidsdag da gitt... men sier ikke noe på det.. da kan man plutselig ende opp med en 12-20 vakt isteden, de er så jævlig kjipe 

Anonymkode: 3fb81...138

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. april 2016 at 2.56, MapleSirup skrev:

Hvor har du det fra? 

Er sikkert tatt ut i fra arbeidsmiljøloven (§ 10-8). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Luckiness skrev:

Er sikkert tatt ut i fra arbeidsmiljøloven (§ 10-8). 

Jo, har skjønt det. Men folk leser lover som det passer dem. Det er jo alltid plenty av tilleggsinformasjon. Så da blir det jo ekstremt upresise "råd", eller feilaktig påstander om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normal kombinasjon med kveld og deretter dag. Jeg pleier å ha kveldsvakt til 22:30 og begynne enten 07:00, 07:15 eller 07:30 dagen etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter veldig når jeg har kveldsvakt og morgen dagen etter. Jeg slutter feks 2230 på jobb men er ikke hjemme før 2345 ca. Får heller ikke sove med engang jeg kommer hjem. Så sovner vel ikke før mellom 1 til 2 et sted. Så er det opp kl 06 for å komme seg avgårde i 7 tiden da jeg begynner 8 på jobb. Burde ikke vært lov i det hele tatt. Alle burde ha minimum 10 til 11 timer mellom hver vakt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, peppermyntete skrev:

Det betyr jo ikke at du må jobbe. Det betyr at du ikke evner å stå opp for deg selv og egne rettigheter.

...og det understreker viktigheten av fagforeninger!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, MapleSirup skrev:

Jo, har skjønt det. Men folk leser lover som det passer dem. Det er jo alltid plenty av tilleggsinformasjon. Så da blir det jo ekstremt upresise "råd", eller feilaktig påstander om du vil.

Det er sant :) For eksempel kan det jo søkes om dispensasjon fra disse vanlige arbeidstidene, fritimer mellom to arbeidsperioder osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig. Har mange slike vakter i løpet av måneden :-) Du venner deg til det 

Anonymkode: aa7ec...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å klapp igjen, du har tydeligvis aldri jobbet for en veldig konkurranseutsatt bransje der man kanskje ikke har mulighet til å ansette flere ekstra som sitter og tvinner tommeltotter. 

Anonymkode: 785a1...920

Wow! Du virker som en solstråle 

 

27 minutter siden, MapleSirup skrev:

...og det understreker viktigheten av fagforeninger!

Absolutt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen trusler nei, men det er andre måter for bedrifter å ikke bry seg så mye om AML på. For eksempel er det kun meg som gjør "mine" oppgaver kombinert med uttalte forventninger om at man skal gjøre jobben uansett når det behøves, ferie eller ei.

Nå skal jeg ikke avspore denne tråden noe mer, men poenget var å vise til at mange bedrifer ikke egentlig er så nøye med AML, så jeg tviler ikke på at folk blir satt opp på turnus vilkårlig heller, uansett om det er lovlig eller ikke. 

Anonymkode: 785a1...920

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å klapp igjen, du har tydeligvis aldri jobbet for en veldig konkurranseutsatt bransje der man kanskje ikke har mulighet til å ansette flere ekstra som sitter og tvinner tommeltotter. 

Anonymkode: 785a1...920

Det er greit nok at du er grinete fordi du akkurat nå jobber et sted hvor du i praksis opplever å bli truet med sanksjoner dersom du ikke er på jobb 24/7/365, - men så langt jeg forstår deg så er det altså folk som sitter og tvinner tommeltotter der du jobber.

Da er det eneste fremtidsrettede forslaget at du tar en eller to av disse tommeltotttvinnerene under vingene og lærer dem opp i de oppgavene du har. Resultatet av det vil ha som oppside at du faktisk kan ta ferie og at du har en assistent. Bedriften utsetter seg ikke lenger for risikoen forbundet med at du skulle bli borte (beinbrudd, blindtarmbetennelse el.l.). Nedsiden er selvsagt at en av dem kan få din jobb og du bli definert som overflødig.

- men uten risiko, ingen oppside.   

Enten kan man kose seg glugg i hjæl med misnøye, - eller man kan identifisere potensialet, se på muligheter og ta de mulighetene ut i praksis. 

Hva er det verste som kan skje? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

 

Det er greit nok at du er grinete fordi du akkurat nå jobber et sted hvor du i praksis opplever å bli truet med sanksjoner dersom du ikke er på jobb 24/7/365, - men så langt jeg forstår deg så er det altså folk som sitter og tvinner tommeltotter der du jobber.

Da er det eneste fremtidsrettede forslaget at du tar en eller to av disse tommeltotttvinnerene under vingene og lærer dem opp i de oppgavene du har. Resultatet av det vil ha som oppside at du faktisk kan ta ferie og at du har en assistent. Bedriften utsetter seg ikke lenger for risikoen forbundet med at du skulle bli borte (beinbrudd, blindtarmbetennelse el.l.). Nedsiden er selvsagt at en av dem kan få din jobb og du bli definert som overflødig.

- men uten risiko, ingen oppside.   

Enten kan man kose seg glugg i hjæl med misnøye, - eller man kan identifisere potensialet, se på muligheter og ta de mulighetene ut i praksis. 

Hva er det verste som kan skje? 

Nå behøver du ikke leke smartass selv - du kan vel lese det jeg skrev - selvfølgelig hadde jeg tatt en kollega under vingene og lært dem opp, men det er ikke så enkelt når man faktisk ikke har noen. 

For øvrig var ikke det nederste du siterer rettet til deg i det hele tatt, så jeg skjønner ikke hvorfor du blander deg inn når jeg svarer på en nebbete kommentar fra andre. 

Anonymkode: 785a1...920

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å ha rett og å få rett, dessverre.

Anonymkode: 09eeb...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig i helsesektoren, som nevnt. Går man til sjefen og sier at man ikke klarer det, vil man få beskjed om å skaffe seg ny jobb. Skjedde med en av venninnene mine.

Anonymkode: a90fa...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...