Gå til innhold

Lov å bli satt opp på kveldsvakt og morgen rett etterpå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det lov å sett opp samme person på kveldsvakt som morgenvakt dagen etterpå? Hvis jeg da skynder meg hjem og er heldig og sovner med en gang, så får jeg 7 timers søvn, før det er rett på jobb igjen. Liker ikke disse vaktene da jeg generelt sliter med søvnproblemer, og må sove ca 9 timer for å være opplagt dagen etter. 

Men er det lov? Eller kan jeg kreve at vaktene blir satt opp annerledes?

Anonymkode: d198b...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det skal være 11 timer hvile mellom hver vakt.

Anonymkode: 0e6ec...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt, spesielt i helsesektoren.

Hadde en sommer med annenhver sene og tidlig vakter i nesten 2 uker i strekk. Var helt ødelagt etterpå.

Endret av Moonwalker
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal være 11 timer hvile mellom hver vakt.

Anonymkode: 0e6ec...455

Hvor har du det fra? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal være 11 timer hvile mellom hver vakt.

Anonymkode: 0e6ec...455

Det er ca 9,5 timer mellom de vaktene jeg får :-/ 

 

2 minutter siden, Moonwalker skrev:

Det er helt normalt, spesielt i helsesektoren.

Hadde en sommer med annenhver tidlig og sene vakter i nesten 2 uker i strekk. Var helt ødelagt etterpå.

Jeg jobber ikke innen helsesektoren, men jeg merker at jeg blir ekstra sliten av de vaktene. Jeg rekker heller ikke å få spist, fordi det er hektisk på jobb, og jeg er så utrolig trøtt på kvelden og om morgenen. Vil bare sove så lenge som mulig. Har betalt pause på jobb pga det er travelt, men rekker aldri ta den pausen... 

Anonymkode: d198b...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, MapleSirup skrev:

Hvor har du det fra? 

Jeg vil anta at vedkommende henviser til AML.

Anonymkode: 951f1...f89

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MapleSirup skrev:

Hvor har du det fra? 

Arbeidsmiljøloven § 10-8 (1).

Men det kan senkes til 8 timer om bedriften er bundet av en tariffavtale.  

Anonymkode: 0e6ec...455

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til arbeidslivet. I praksis har du ingen rettigheter, AML og tariffavtaler er det ingen som bryr seg om uansett. 

Det er kjipt men sånn er det. Selv har jeg ikke hatt ferie på ca 5 år. På papiret selvfølgelig, men jobbe har jeg måttet gjort okke som. 

Anonymkode: 785a1...920

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på bensinstasjon med nattåpent en gang. Husker ikke hvor mange timer mellom vaktene som var "grense", men det var ikke mye. Altså, en rakk å komme seg hjem og sove litt, men så var det rett på jobb igjen. Er lov det. 

Sinnsykt slitsomt. Jeg har selv søvnproblemer og slet spesielt etter nattevakter. Det var lyst ute, jeg var overtrøtt, og resten av familien gadd jo ikke gå rundt på tå og hviske hele dagen når jeg skulle sove. Lytt hus..

Forhåpentligvis jobber du ikke slik flere dager på rad? Jeg klarte meg med å jobbe på den måten hvis jeg bare fikk litt fri eller vanlige dager iblant.

Anonymkode: 1e86b...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i helsevesenet og har mange ganger i turnusen min seinvakt til kl 22.30 og neste vakt kl 0700 neste morgen. Utrolig drygt og jeg er helt zombie etter dagvakten. Får jo ikke til å gå rett å legge meg etter seinvakt, må lande litt først, så når klokka ringer 05.30 morgenen etter så er jeg helt ødelagt. 

Men er nok ikke ulovlig, har jobbet i helsevesenet i mange år, og alle på mi avd går sånne vakter innimellom. 

(har heldigvis ikke sånne vakter flere ganger på rad, som oftest seinvakt dagen etter tidligvakta, evt fridag)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig. Fungerer noenlunde greit for meg. Bor  to min unna, men X-tra slitsomt for mine kollegaer. Noen av de bor 1 time unna. Ferdig kl 22, på jobb igjen kl 07. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veit at nestsjefene på samboer sin jobb går sånne vakter. Ferdig 23:30 på kvelden og starter 06:00 dagen derpå.

 

Jeg selv har heldigvis ikke sånne vakter i noen turnus, men har hatt opptil flere helger der jeg har vært ferdig 04:30 på natta og dratt på jobb igjen kl 12. Heldigvis klarer jeg meg på lite/ingen søvn så jeg kan ha et par sånne vakter på rad og fortsatt fungere ca normalt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen til arbeidslivet. I praksis har du ingen rettigheter, AML og tariffavtaler er det ingen som bryr seg om uansett. 

Det er kjipt men sånn er det. Selv har jeg ikke hatt ferie på ca 5 år. På papiret selvfølgelig, men jobbe har jeg måttet gjort okke som. 

Anonymkode: 785a1...920

Og hvorfor har du måttet jobbe når du på papiret er satt opp med ferie?

Du beskriver det som du har blitt truet på noe vis.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig og jeg tipper det er lov også. Jeg jobbet skift, jobbet ofte slike vakter og vår skiftplan var godkjent fra øvre hold. 

Sluttet ofte 22:00 og begynte igjen 06:00. Overhode ikke optimalt, men. 

Anonymkode: 1ac5a...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er veldig vanlig når man jobber turnus ihvertfall. Jeg slutter 22.30 og skal være på jobb 7.30 neste dag. Har 30 min kjørevei og det tar litt tid før man får roet seg nok til å klare å sove. Så klokka går fort. Denne uken her har jeg faktisk to slike vakter etterhverandre, sent-tidlig-sent-tidlig. Jeg vet at på fredag er jeg utslitt. 

Anonymkode: bf2c1...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.4.2016 at 7.33, Mis(s)Understood skrev:

Og hvorfor har du måttet jobbe når du på papiret er satt opp med ferie?

Du beskriver det som du har blitt truet på noe vis.

Ingen trusler nei, men det er andre måter for bedrifter å ikke bry seg så mye om AML på. For eksempel er det kun meg som gjør "mine" oppgaver kombinert med uttalte forventninger om at man skal gjøre jobben uansett når det behøves, ferie eller ei.

Nå skal jeg ikke avspore denne tråden noe mer, men poenget var å vise til at mange bedrifer ikke egentlig er så nøye med AML, så jeg tviler ikke på at folk blir satt opp på turnus vilkårlig heller, uansett om det er lovlig eller ikke. 

Anonymkode: 785a1...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg gruer meg til å få fast jobb om dette er sant. :( 

Anonymkode: 1c6d9...aea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen trusler nei, men det er andre måter for bedrifter å ikke bry seg så mye om AML på. For eksempel er det kun meg som gjør "mine" oppgaver kombinert med uttalte forventninger om at man skal gjøre jobben uansett når det behøves, ferie eller ei.

Nå skal jeg ikke avspore denne tråden noe mer, men poenget var å vise til at mange bedrifer ikke egentlig er så nøye med AML, så jeg tviler ikke på at folk blir satt opp på turnus vilkårlig heller, uansett om det er lovlig eller ikke. 

Anonymkode: 785a1...920

Det betyr jo ikke at du må jobbe. Det betyr at du ikke evner å stå opp for deg selv og egne rettigheter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...