Gå til innhold

Hvordan kuppe en bolig før visning?


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Ja hvordan gjør en dette? Og hva er fordel/ulempe med å gjøre det slik kontra vente på visning/budrunde. Vi vil SÅ gjerne ha en bestemt bolig som skal ha visning snart. 

 

Er det uetisk? frekt? Uvanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det typiske er at du ringer og ber om en privat visning i forkant av den offentlige visnigen. Unnskyldningen kan være at du skal reise bort feks. Så er det bare å spørre selger direkte om de vil slå til på et take-it-or-leave-it tilbud. Dette må nok være flere hundre tusen over takst for at selger skal si ja. Meglerene anbefaler skjelden selger å slå til på sånne tilbud- de fleste som kommer med tilbud før visning er jo villig til å by samme beløp i en budrunde.

 

Jeg prøvde å kuppe leiligheten vi nå bor i ved å gi bud på 300 000 over takst (helt normalt at leiligheter i Oslo sentrum går såpass over). Selger takket nei, men så vant vi budruden med "bare" 150 000 over takst. Veldig glad for at det endte sånn!

 

Jeg synes kupping er en skikkelig ukultur!!!!!!!!! Grunnen til at jeg prøvde meg på det selv var fordi jeg gang på gang på gang opplevde at drømmeleiligheter ble snappa før visning. Tenkte at det bare var å hive seg inn i det skitne spillet.

Anonymkode: e7afe...f84

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke uetisk, frekt eller uvanlig. Det er smart å prøve seg, når man finner noe man absolutt vil ha.

Eneste er at du må be om privatvisning før ordinær, og at du legger inn et bud. Så er det opp til selger å si ja eller nei. Hvor mye over/under takst du bør by, kommer jo alt an på hvor det er, og hvilket objekt det er snakk om. Men, sjeldent man oppnår noe med å by under da, selv om jeg har hørt om det også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det føles veeeldig urettferdig og kuppe en bolig. 

Boligene går ikke noe særlig over takst i området vi bor.  Ikke alltid det er så stor interesse og av og til så ligget boliger ute ganske lenge før pris settes litt ned evt at de har et par visninger til. 

Akkurat denne boligen ligger perfekt til for oss ift jobb, familie etc og har en pris/standard som passer oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, MiniMjau skrev:

Ja hvordan gjør en dette? Og hva er fordel/ulempe med å gjøre det slik kontra vente på visning/budrunde. Vi vil SÅ gjerne ha en bestemt bolig som skal ha visning snart. 

 

Er det uetisk? frekt? Uvanlig? 

Legg inn et bud langt over prisantydning etter å ha bedt om privat visning. Mens du venter på om selger vil akseptere budet, går du inn i en langvarig og dyp bønn, der du ber om å bli bønnhørt. 

Anonymkode: ece52...9f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at det er mulig i enkelte tilfeller, men jeg har hverken erfart det eller vært vitne til det.

Jeg skal snart selge leiligheten min her i Oslo og nabolaget er såpass "hett" at et bud skulle vært laangt over takst før jeg følte det var verdt det. Søsteren min skal også selge og har opplevd at noen forsøkte seg - det ledet ingen steder. Spesielt i populære områder er folk veldig bevisst boligens verdi. Vi er jo alle ute etter pengene her - og ingen gir bud før visning de ikke tror er lavere enn den kan gå for. 

Til spm. om det er frekt vil jeg si nei - det er like lovlig som å prute, så lenge det gjøres på sivilisert vis. 

Anonymkode: 0e0bc...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, MiniMjau skrev:

Enig at det føles veeeldig urettferdig og kuppe en bolig. 

Boligene går ikke noe særlig over takst i området vi bor.  Ikke alltid det er så stor interesse og av og til så ligget boliger ute ganske lenge før pris settes litt ned evt at de har et par visninger til. 

Akkurat denne boligen ligger perfekt til for oss ift jobb, familie etc og har en pris/standard som passer oss. 

Hadde jeg vært deg ville jeg gjort en slags mellomting. Ring megler og si at hen må be selger om å ikke selge før visning uten å kontakte deg. Bare si at du er veldig interessert og at du planlegger å komme på visningen. Da slipper du å by mer enn nødvendig, men du får muligheten til å gripe inn hvis noen andre prøver seg på kupping.

Jeg gjorde dette selv en gang for å sikre meg at en bolig ikke ble kuppa før visningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som folk forsøker å kuppe hvert eneste objekt sentralt i Oslo nå om dagen. Heldigvis er det få selgere som tar imot tilbudet.

Det er ikke uetisk, men som kjøper synes jeg det er den absolutt sureste måten å miste drømmeboligen på, mye verre enn å tape i budrunde. Det er vel også derfor jeg kommer til å prøve å kuppe selv neste gang jeg forelsker meg i et objekt :tongue: Må jo gjøre det før noen andre gjør det.

De kuppetilbudene jeg har hørt er også nesten alltid maks det beløpet jeg vet leiligheten hadde gått for uansett, som oftest greit under! Så smarte kjøpere som kjenner markedet lurer mindre kunnskapsrike selgere som tror de får et godt tilbud når de egentlig får mindre enn markedspris. Det hjelper jo ikke at takstmenn og meglere priser leilighetene så sinnsykt lavt heller. Budrundene starter jo på et par hundre over takst om dagen, folk som har vært ute en vinternatt før ser jo at prisantydningen i annonsen er latterlig.

Så er du en kunnskapsrik kjøper i et presset marked - go for it! Ingenting å tape, for du vet akkurat hva du skal gi.

Er det mer usikkert marked derimot, og sjanse for at den kan stå lenge eller at dere er eneste interessenter o.l. så stiller det seg jo helt annerledes. Da er risikoen dere løper med kupping at dere aldri kan vite om dere har betalt for mye. Da ville jeg kanskje bare ringt og meldt min interesse, sånn at selger ved eventuelt kuppeforsøk fra andre vet at de har minst to interessenter og da vil de nok sannsynligvis heller ha visning og budrunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har svært god kunnskap om prisnivået på leiligheter i området og taksten svært lav kan kupping være en god idé. Du må sannsynligvis ut med 15-20% over takst for å komme i mål med noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det da vi kjøpte hus. Vi ba om privat visning på forhånd, noe som var et reelt behov hos oss, da vi faktisk var opptatt på visningsdatoen. Vi falt helt for stedet, tomta og utsikten, og før jeg visste ordet av det stod mannen min og diskuterte pris med eierne. Litt senere på kvelden ringte de oss og ville selge. De følte nok en viss usikkerhet ved salget i utgangspunktet, fordi huset ikke hadde garasje, bad måtte tas og hagen måtte planeres, masse trær måtte hogges m.m. I tillegg var det tydelig at de hadde mange følelser knyttet til huset og kjente seg igjen i vår situasjon med en liten baby, siden de flyttet inn med et lite barn da de kjøpte huset i sin tid. Og de var redde for at noen skulle kjøpe og evt. rive huset og skille ut en tomt, for å bygge blokk e.l, så de sa de gjerne ville selge til en familie. Vi hadde mao. flaks. Også fordi det er helt sikkert at huset ville gått mye over takst, fordi det er et veldig populært område (vi bød 200 000 over prisantydning og fikk tilslag på det). Om det var uetisk? Tja, dette var jo voksne mennesker som visste hva de gjorde, vil jeg si. De ble frarådet salg av megler og øvrig familie, men ønsket likevel å selge til oss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er uetisk syns jeg ikke, men det er jo selvfølgelig kjipt for de som venter på ordinær visning. Jeg har inntrykk av at det å prøve å kuppe bolig har blitt veldig vanlig, hvert fall hører jeg ofte om det her i Oslo. I Oslo er det jo stort sett helt sinnsyke budrunder, og jeg tror ikke det er uvanlig at folk byr opp i mot en million over takst for å få kuppet boligen, ettersom at boligene her ikke sjeldent går for hvert fall en halv million over på budrunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, MiniMjau skrev:

Enig at det føles veeeldig urettferdig og kuppe en bolig. 

Boligene går ikke noe særlig over takst i området vi bor.  Ikke alltid det er så stor interesse og av og til så ligget boliger ute ganske lenge før pris settes litt ned evt at de har et par visninger til. 

Akkurat denne boligen ligger perfekt til for oss ift jobb, familie etc og har en pris/standard som passer oss. 

Hvorfor det?

Det er en vare som er til salgs som det står fritt for hvem som helst å kjøpe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som dere har behov for å kuppe boligen. Dette er noe som oppstår i et overopphetet boligmarket, f.eks Oslo sentrum, der folk taper budrunder gang på gang. For å kuppe en bolig må du by høyt over takst (viss selger er oppegående) og viss markedet ikke er hett er det vel sannsynlig at boligen vil gå for mindre enn dette?

Syns du skal gå for å vinne budrunden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt opp til selger å bestemme om de vil selge før fellesvisning eller ikke, altså om de vil la seg "kuppe". Det er en vare som er til salgs, og den kan selges når som helst, man MÅ ikke vente til visning. Det er helt opp til selger og bestemme om de synes prisen som bys er rett eller ikke.

Skal du håpe på å kuppe en leilighet derimot, må du satse på å by et tilbud som er for godt for selger å avslå. Så fristende og så høyt må det være. Ellers får du 99% sikkert nei.

Selv hadde jeg vel følt meg litt skuffet om jeg så en visning jeg gikk og ventet på, plutselig var avlyst fordi boligen var solgt. Men sånn er livet, man trekker på skuldrene og går videre til neste objekt. Jeg vil ikke si det er frekt å kuppe en bolig før visning. Det er et marked, og det er lov å prøve seg.

Faktisk har jeg nettopp kjøpt bolig i Oslo selv, og signerte kontrakten nylig. Jeg hadde en helt spesiell gate i sikte, og så ingen andre steder. Over 500 boliger i gata, så det var stadig noe til salgs. Forrige visning jeg var på, gikk boligen for 550 000 over prisantydning, men den var helt klart underpriset. Det var derfor jeg (og sikkert mange andre) dro på den visningen, pga lokkende pris. Jeg har fulgt med på andre tilsvarende objekter i samme gate, og kontaktet meglerne når en er solgt for å høre hva de ble solgt for. Det vanlige i denne gaten var/er 250.000 ca over prisantydning.

Jeg ble derfor veldig overrasket da jeg fikk kjøpt en leilighet for prisantydning i den gaten. Helt snodig. Megler skjønte heller ikke hvorfor det ikke ble budkrig på den, sånn som alle andre i gata pleide. Men de som bød, bød alle UNDER prisantydning. Det endte med at selger trakk annonsen en uke og så la den ut igjen. Da så jeg den. Og ba om privat visning samme dag.

Dagen etter bød jeg prisantydning, og leiligheten ble min. Helt fantastisk. Å få en leilighet i Oslo til prisantydning skjer ikke særlig ofte.

 

Anonymkode: 1fa5a...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kuppet et rekkehus i et av oslos mest pressa områder. Selger aksepterte, men det som skjedde var at den ble tatt på forkjøp selvsagt. Så hvis det er USBL bolig eller OBOS kan du bar eregne med den blir tatt av andre selv om du kupper, gitt at du ikke har ansiennitet arvet etter bestemor...

Anonymkode: 31f04...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er absolutt ikke uetisk å kuppe en bolig, hvordan i all verden kan man mene det? Det er selgers bolig og han kan gjøre akkurat hva han vil med den og selge den til hvem han vil til hvilken som helst pris. Det er ingen potensielle kjøpere som har hverken juridisk eller moralsk rett til å gå på en annonsert visning eller være med på en budrunde. Hvor mye du skal by for en bolig før visning er avhengig av hvor du bor. Er det et sted hvor boliger typisk går over takst må du nok også opp dit, mens andre steder er det vanskeligere å få solgt og da kan du by på eller til og med under prisantydning.

Anonymkode: e3027...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. april 2016 at 22.00, MiniMjau skrev:

Ja hvordan gjør en dette? Og hva er fordel/ulempe med å gjøre det slik kontra vente på visning/budrunde. Vi vil SÅ gjerne ha en bestemt bolig som skal ha visning snart. 

 

Er det uetisk? frekt? Uvanlig? 

Hvordan man gjør dette lettest er å ringe selger for å avtale privat visning snarest mulig. Du trenger ingen forklaring på hvorfor du ønsker dette. Så når visningen er over og du fremdeles er like interessert så takker du pent for visningen og legger inn bud direkte til selger på SMS samme dag/kveld med en times frist. Budet må være høyt nok til at selger ønsker å avlyse fellesvisningen. Her gjelder det å kjenne markedet godt. Hva har tilsvarende boliger gått for i budrunder, hvordan har interessen vært på slike boliger og hvor raskt de har blitt solgt er viktig å ha fulgt med på. 

Ulempen ved å kuppe bolig er at man står i fare for å betale mer enn det man kanskje hadde måttet dersom man hadde lagt inn bud etter fellesvisning. Man skal kjenne markedet godt som sagt. Ulempen ved å vente på fellesvisning er at drømmeboligen kan bli snappet fra deg av andre som kupper, så her må man ta en nøye vurdering. Så hvis du SÅ gjerne vil ha denne boligen som du skriver så vet du hva du har å gjøre ;) Og nei, det er verken frekt eller uvanlig. Jeg har gått glipp av noen leiligheter ved å vente på fellesvisning, men skjønte etter hvert at her i området så var det veien å gå. Lykke til :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen for selger, - med bud på SMS direkte til selger og frist på 1 time, er at selger ikke har 'sjans i Helvete' til å få sjekket at budgiver faktisk har finansene i orden.

Just mentioned.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mis(s)Understood skrev:

Ulempen for selger, - med bud på SMS direkte til selger og frist på 1 time, er at selger ikke har 'sjans i Helvete' til å få sjekket at budgiver faktisk har finansene i orden.

Just mentioned.

Selger legger selvfølgelig inn i aksept med forbehold om at budgiver har finansene i orden da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...