Gå til innhold

baby-ekorn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja de er bra søte, men det er også riktig at det er ulovlig å ta inn ville dyr i norge, enten de er skadet eller unger av en art. 

Har vært tilfeller hvor mattilsynet kommer inn og avliver dyra. Så hysj hysj, ta vare på de søte små ^^  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er sant, så hadde jeg faktisk tatt vare på dem i det skjulte til de ble litt voksne, og deretter sluppet dem ut i skogen.

Foreldrenes øy høres ut som en god ide. Du får passe på dem inntil da, og hold myndighetene utenfor. :)

Du sier du søkte på google uten resultat, har vært innom denne siden? http://www.squirreltales.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så søte :hjerte: Hadde jeg funnet dem, hadde jeg gjort akkurat det samme. Vakre skapninger :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan kontakte noen som har tatt seg av andre ekornunger før? Her er to linker til artikler, finnes mange flere, har sett mange slike saker i media de siste årene.

http://www.nhm.uio.no/om/aktuelle-saker/2015/ekornbabyen-som-overlevde.html
http://www.nrk.no/ostfold/ekornunger-overlevde-katteangrep-1.11766348

Ser i begge disse sakene at det står at de trenger veldig ofte mat, sikkert noe å være obs på. 

– Vi måtte jo ta dem med inn for å prøve å redde dem. Først måtte vi lese oss opp og fant etterhvert en engelsk nettside. Den var informativ og fin og fortalte oss at vi måtte varme dem og få i dem litt mat, forteller hun

De ga dem litt laktosefri melk til å begynne med, men har vært hos veterinæren og fått morsmelkserstatning fra katt.

Nå gir vi dem mat hver tredje time hele døgnet, så det er litt slitsomt, smiler hun.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.orphanedwildlifecare.com/squirrelcare.htm

Denne siden hadde ganske mye informasjon. Blant annet hvor mye mat de bør ha i henhold til vekt, og hvordan finne alder(tenner). Siden sier et hundebur passer fint som oppholdssted, og "rodent blocks" som føde når de kan spise fast mat. Jeg regner det er pellets av noe slag, de skal ihvertfall være de beregnet til rotter, ikke hamster. Viktig å få de til å gjøre fra seg, noe det ser ut til at du har begynt med. Og også tannstell. Nederst på siden er en tabell over alder og hva de da trenger. 

Ellers fant jeg denne siden: 

http://squirrelrefuge.org/feedingababysquirrel.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aww, sjekk dem da! Det er ikke slik at du skal beholde dem som kjæledyr, og man har plikt til å hjelpe dyr i nød så jeg kan aldri tenke meg at noen veterinærer sladrer, eller at du skal få problem med det så lenge du søker informasjon for å ta best mulig vare på dem og slipper dem ut når de er voksne som du sier.

Ville matet dem med melkeerstatning hver 4 time.
Oxbow har også noe som heter "Critical care" som er midlertidig materstatning for gnagere, som man får kjøpt hos veterinærer (ville forhørt meg hvordan det er til ekorn) som blandes 1/4 del med lunkent/varmt vann. Bare frem til du finner informasjon om hva som er riktig føde for ekorn. Critical Care har alt av nødvendig væske og mineraler for andre gnagere hvertfall.

Så utrolig bra gjort av deg å ta dem inn, ser ut til at de er veldig friske og fine og de blir jo veldig selvstendige og aktive når de blir eldre så det å slippe dem fri blir vel ikke noe problem! :) Utifra bildene så ser det ut som de er 5-6 uker? Leste på en side at man kan slippe dem ut når de er rundt 12 uker. Ville prøvd meg frem med litt frukt, så også at det var anbefalt "Science diet" valpefôr fra Hills.

Anonymkode: 25de0...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Chibi skrev:

Ja de er bra søte, men det er også riktig at det er ulovlig å ta inn ville dyr i norge, enten de er skadet eller unger av en art. 

Har vært tilfeller hvor mattilsynet kommer inn og avliver dyra. Så hysj hysj, ta vare på de søte små ^^  

 

Huff det hadde vært helt forferdelig :( De tar den katte-melka så bra nå, itillegg til at de har bra avføring og urin, så tenker jeg heller tar vare på de uten å involvere noen flere vetrinærer osv., Slipper jeg de ut så fort de kutter ut melkeerstatningen og spiser kun fast føde. Da bør været være mye varmere for småtassene og :Nikke:

Anonymkode: d72bd...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hege73 skrev:

Herlighet så søte :hjerte: Hadde jeg funnet dem, hadde jeg gjort akkurat det samme. Vakre skapninger :hjerte:

Takk for støtten! De er utrolig sjarmerende :rodmer: Skal gjøre mitt beste så de er robuste og sterke, for å ikke glemme selvstendige før de slippes ut 

3 timer siden, Devilheart skrev:

Hvis det er sant, så hadde jeg faktisk tatt vare på dem i det skjulte til de ble litt voksne, og deretter sluppet dem ut i skogen.

Foreldrenes øy høres ut som en god ide. Du får passe på dem inntil da, og hold myndighetene utenfor. :)

Du sier du søkte på google uten resultat, har vært innom denne siden? http://www.squirreltales.org/

Tenker jeg gjør det ja, vil ikke risikere at noe skjer de:ohmy: Når de er 12 uker bør været være mye varmere for de og :)

3 timer siden, Rumle skrev:

Kanskje du kan kontakte noen som har tatt seg av andre ekornunger før? Her er to linker til artikler, finnes mange flere, har sett mange slike saker i media de siste årene.

http://www.nhm.uio.no/om/aktuelle-saker/2015/ekornbabyen-som-overlevde.html
http://www.nrk.no/ostfold/ekornunger-overlevde-katteangrep-1.11766348

Ser i begge disse sakene at det står at de trenger veldig ofte mat, sikkert noe å være obs på. 

– Vi måtte jo ta dem med inn for å prøve å redde dem. Først måtte vi lese oss opp og fant etterhvert en engelsk nettside. Den var informativ og fin og fortalte oss at vi måtte varme dem og få i dem litt mat, forteller hun

De ga dem litt laktosefri melk til å begynne med, men har vært hos veterinæren og fått morsmelkserstatning fra katt.

Nå gir vi dem mat hver tredje time hele døgnet, så det er litt slitsomt, smiler hun.

Det var lurt! Jeg trodde først det var mye oftere, men hver tredje time virker å fungere bra for de :) Tusen takk for mange gode tips <3

2 timer siden, Eirasi skrev:

http://www.orphanedwildlifecare.com/squirrelcare.htm

Denne siden hadde ganske mye informasjon. Blant annet hvor mye mat de bør ha i henhold til vekt, og hvordan finne alder(tenner). Siden sier et hundebur passer fint som oppholdssted, og "rodent blocks" som føde når de kan spise fast mat. Jeg regner det er pellets av noe slag, de skal ihvertfall være de beregnet til rotter, ikke hamster. Viktig å få de til å gjøre fra seg, noe det ser ut til at du har begynt med. Og også tannstell. Nederst på siden er en tabell over alder og hva de da trenger. 

Ellers fant jeg denne siden: 

http://squirrelrefuge.org/feedingababysquirrel.html

Det er jo supert! De ligger og sover nå, men skal se om jeg får titte litt i munnen etterpå. Sikkert til noen protester :fnise: 

Den siste linken var utrolig hjelpsom! Må få tak i en kjøkkenvekt asap så jeg faktisk finner ut hvor mye de veier:) Kjempe greit med en så god beskrivelse :)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aww, sjekk dem da! Det er ikke slik at du skal beholde dem som kjæledyr, og man har plikt til å hjelpe dyr i nød så jeg kan aldri tenke meg at noen veterinærer sladrer, eller at du skal få problem med det så lenge du søker informasjon for å ta best mulig vare på dem og slipper dem ut når de er voksne som du sier.

Ville matet dem med melkeerstatning hver 4 time.
Oxbow har også noe som heter "Critical care" som er midlertidig materstatning for gnagere, som man får kjøpt hos veterinærer (ville forhørt meg hvordan det er til ekorn) som blandes 1/4 del med lunkent/varmt vann. Bare frem til du finner informasjon om hva som er riktig føde for ekorn. Critical Care har alt av nødvendig væske og mineraler for andre gnagere hvertfall.

Så utrolig bra gjort av deg å ta dem inn, ser ut til at de er veldig friske og fine og de blir jo veldig selvstendige og aktive når de blir eldre så det å slippe dem fri blir vel ikke noe problem! :) Utifra bildene så ser det ut som de er 5-6 uker? Leste på en side at man kan slippe dem ut når de er rundt 12 uker. Ville prøvd meg frem med litt frukt, så også at det var anbefalt "Science diet" valpefôr fra Hills.

Anonymkode: 25de0...769

Haha huff nei 3 ekorn som kjæledyr tror jeg hadde blitt ganske kaotisk:fnise: selvom de er helt vanvittig sjarmerende da:rodmer: 

Kjenner på meg at det hadde vært utrolig vondt å skulle forlate de helt hjelpesløse når ingen mammaekorn dukka opp etter såpass lang tid. Godt å høre at det er flere som er enig med meg, til tross for tilbakemeldingene jeg fikk fra vetrinær osv <3

Melkeerstatningen er blitt megapopulær, og de har fått mye med energi i dag enn i går!:) Solsikkefrøene har også begynt å bli interessange i dag, nå som de har mer energi :)

Usikker på nøyaktig hvor gamle de er, men skal sjekke tennene og veie de!

 

-

 

Herregud blir helt rørt av all støtte og råd jeg har fått! Dere er jo megasnille <3 Er godt å kjenne at flere hadde gjort det samme, jeg håper og tror at dette er det rette for de, for jeg tror virkelig ikke de hadde hatt sjangs om jeg hadde forlatt de. Trist at loven tilsier at man skal gjøre motsatt.

Anonymkode: d72bd...58a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige dyr :rodmer: Takk for at du tar vare på dem TS. Kanskje Veterinærhøyskolen,Zoologisk institutt på et av universitetene eller en av Dyreparkene her i landet kan være verdt å ringe til angående tips om mat og stell?

Anonymkode: 19ebc...2f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ta inn ville dyr selv om de er søte! Sannsynligvis satt moren i nærheten og ventet på at du skulle gå. Hun var nok også klar til å redde dem fra katten. Det riktige hadde vært å jage bort katten og la ekornene være i fred. Du har ikke kunnskap nok til å ta deg av dem eller vite hvordan  de skal tilbakeføres. Sannsynligvis vil de ikke overleve særlig lenge :( kontakt i det minste viltnemnda. 

Anonymkode: ac414...954

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huff det hadde vært helt forferdelig :( De tar den katte-melka så bra nå, itillegg til at de har bra avføring og urin, så tenker jeg heller tar vare på de uten å involvere noen flere vetrinærer osv., Slipper jeg de ut så fort de kutter ut melkeerstatningen og spiser kun fast føde. Da bør været være mye varmere for småtassene og :Nikke:

Anonymkode: d72bd...58a

Det som kan være vanskelig for deg når du slipper de ut, er at de kan bli litt avhengig av deg, det å finne mat selv og være obs på rovdyr. (Og ikke alle mennesker er greie mot dyr heller)

Så om du har mulighet å sette disse ut hos foreldrene dine, så er det jo mulig å sette opp ekornkasser (samme som fuglekasse, bare det er 2 innganger) Og ekorn matstasjon-Fuglene blir nok å vise interresse i dette også. Siden dette blir stående ute hele året med mat og nøtter.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av lenkene du har fått gav god informasjon og veldig bra, detaljerte instruksjoner for tilbakeførsel. Samt påpekte grundig at disse små nå ser på deg som 'caretaker' og er like avhengige av deg som de var av sin mor. Knytnig til området og til redeboksen er viktig å ivareta.

Høres ut som øyen til dine foreldre kan være et bra sted siden det er ekorn der. 

Denne siden har også info om "red squirrels". Det er det nærmeste vi kommer våre europeiske ekorn (unntak gjort for de grå i engelske parker). Dette sier jeg fordi amerikanske, grå ekorn er større enn våre røde, europeiske :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh så søte! Heldige de som traff på deg :) 

min mormor oppfostret et babyekorn, da hun slapp den fri så kom den tilbake på besøk hver vår :)  

Anonymkode: d319c...7f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremeg89
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åh så søte! Heldige de som traff på deg :) 

min mormor oppfostret et babyekorn, da hun slapp den fri så kom den tilbake på besøk hver vår :)  

Anonymkode: d319c...7f2

Var ikke meningen å være anonym ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS! Så noen nevnte å gi dem rotte pellets. Selges mange dårlige versjoner i dyrebutikkene, men jeg har masse pellets hjemme som er god kvalitet. De er ganske harde, så de kan ikke spise de enda, men om du er interessert så kan jeg gjerne sende deg noen i posten, eventuelt møtes om du bor i Oslo. Kan også bløtes opp i vann så det blir lettere å spise de.

Ellers så anbefaler jeg deg også å legge ut ekornhus på den øyen i nærheten av der du slipper dem ut, de lærer nok ganske raskt å sanke mat selv, men kan være greit å ha mat tilgjengelig uansett, spesielt i starten. 

Anonymkode: 19f26...a63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS! Så noen nevnte å gi dem rotte pellets. Selges mange dårlige versjoner i dyrebutikkene, men jeg har masse pellets hjemme som er god kvalitet. De er ganske harde, så de kan ikke spise de enda, men om du er interessert så kan jeg gjerne sende deg noen i posten, eventuelt møtes om du bor i Oslo. Kan også bløtes opp i vann så det blir lettere å spise de.

Ellers så anbefaler jeg deg også å legge ut ekornhus på den øyen i nærheten av der du slipper dem ut, de lærer nok ganske raskt å sanke mat selv, men kan være greit å ha mat tilgjengelig uansett, spesielt i starten. 

Anonymkode: 19f26...a63

Vil gjerne ha pellets ja! Enn så lenge klarer de ikke tygge mer enn most frukt, men supert å introdusere pellets etterhvert :)
Tenkte å kjøpe/snekre en ekornkasse de kan bli vant med allerede her inne, så kan de flytte ut med den kassa, så de har en trygg base med et foråd av mat når jeg setter de ut :)

kan du poste brukernavnet ditt så sender jeg deg en pm? :)

Anonymkode: d72bd...58a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chauve-Souris
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil gjerne ha pellets ja! Enn så lenge klarer de ikke tygge mer enn most frukt, men supert å introdusere pellets etterhvert :)
Tenkte å kjøpe/snekre en ekornkasse de kan bli vant med allerede her inne, så kan de flytte ut med den kassa, så de har en trygg base med et foråd av mat når jeg setter de ut :)

kan du poste brukernavnet ditt så sender jeg deg en pm? :)

Anonymkode: d72bd...5

Endret av Chauve-Souris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelige søte små :rodmer: Du er snill som tar så godt vare på de. Har desverre ingen råd, men post gjerne flere bilder :P 

Anonymkode: 65e4e...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...