Gå til innhold

baby-ekorn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

I dag kom jeg over 3 babyekorn som skalv og krabba rundt på bakken. Venta lenge for å se om det var noen mor i nærheten, men dukka aldri opp noen :/ Det kom itillegg en katt bort som åpenbart var i overkant interessert, for å ikke nevne at de krabba rundt rett ved veien. Småtassene var veldig kontaktsøkende og skalv som aspeløv, så klarte ikke dra derfra uten å ta de med meg.

Så nå sitter jeg altså med 3 små nøster her hjemme, og prøver å søke meg rundt etter hvordan jeg kan best mulig passe på de før jeg slipper de ut igjen. (Har en besteforeldre som bor på en liten øy hvor det er null katter/hunder og mange andre ekorn. Tenker å slippe de løs der når de har henta seg inn igjen og været blir litt varmere:)

Gjengen har åpnet øynene, så de må vel være minst 3-4 uker gamle. De har spist litt brokkoli + drukket vann gjennom en liten sprøyte, men lurer på om de muligens burde ha en type morsmelkerstatning siden de er så små`? Noen som har noen tips?

 

Legger ved et bilde at hjerteknuserne<3

 

13076912_10156812759465576_1538411787408

Anonymkode: d72bd...58a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åhh :hjerter: Har dessverre ingen tips, men lykke til! Men du burde vel kontakte noen som er litt bedre kjent med dette. Viltnemda, dyrebeskyttelsen? Litt usikker på hvem man skal kontakte ang ekorn..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips! Fant de sent i ettermiddag, så får ikke ringt før i morgen. Bruker google for alt det er hvert enn så lenge :fnise:

Anonymkode: d72bd...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier de? Vekten kan bruke til å bestemme alderen. At de spiser selv tyder vel gjerne på at de ikke er så avhengige av melk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tvist skrev:

Hvor mye veier de? Vekten kan bruke til å bestemme alderen. At de spiser selv tyder vel gjerne på at de ikke er så avhengige av melk.

takk for svar!t Det var lurt! Har ingen kjøkkenvekt, men skal se om jeg får skaffet det i dag. Prøvde å gi de mer brokkoli i dag, men virker ikke som de får helt til å bite det av egentlig. Gav litt most kiwi til stor begeistring. Dyrlegen åpner telefonlinjen kl.9, så skal høre med de nå snart :) Og gå i innkjøp av et brukt fuglebur eller no, så de kan få litt mer boltreplass mens de er her.

Blir helt hønemor. Utrolig letta over at de overlevde første natta ihvertfall <3

13076953_10156812760080576_9521785505364

Anonymkode: d72bd...58a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt at du tok dem med hjem, ellers hadde katten garantert tatt dem. Har ingen råd, men de ser jo store nok ut til at de skal klare seg. :) 

Anonymkode: 63ae2...25c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de trenger melk, kan du bruke en blanding av kattunge melk (ikke den fra Whiskas, men pulver som du kjøper fra dyrlege og fenikkel te (det fungerte her). Når du først har startet med en type melk må du ikke bytte til en annen type, det vil skape problemer. Om de trenger melk, vil de også trenge hjelp til å få ut avføring (på samme måte som kattunger). De må masseres bak med en våt klut etter hvert måltid i noen minutter. På samme måte som ekornmamma vil vaske dem bak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten mer tro på dyrebeskyttelsen enn at den dyrlege vet noe om ekorn (vær forsiktig, de kan fort gi feil råd).

Ville heller anbefalt en telefon til viltdyrlegen i Egersund, selv om du kanskje bor langt unna så kan de sikkert gi råd: http://www.viltsykehuset.no

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tvist skrev:

Om de trenger melk, kan du bruke en blanding av kattunge melk (ikke den fra Whiskas, men pulver som du kjøper fra dyrlege og fenikkel te (det fungerte her). Når du først har startet med en type melk må du ikke bytte til en annen type, det vil skape problemer. Om de trenger melk, vil de også trenge hjelp til å få ut avføring (på samme måte som kattunger). De må masseres bak med en våt klut etter hvert måltid i noen minutter. På samme måte som ekornmamma vil vaske dem bak.

 

tusen takk for gode tips! Skal få fatt i kattunge- morsmelkerstatning som du snakker om :) På brokkolien sitter de bare å drar litt i den, får ikke helt til å tygge ser det ut som. Hvor ofte og hvor mye tenker du de bør mates? Ringte viltdyrlegen men de har ikke telefontid ennå, så skal prøve igjen senere. Og igjen, tusen takk for mange gode tips! :)

Anonymkode: d72bd...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tvist skrev:

Om de trenger melk, kan du bruke en blanding av kattunge melk (ikke den fra Whiskas, men pulver som du kjøper fra dyrlege og fenikkel te (det fungerte her). Når du først har startet med en type melk må du ikke bytte til en annen type, det vil skape problemer. Om de trenger melk, vil de også trenge hjelp til å få ut avføring (på samme måte som kattunger). De må masseres bak med en våt klut etter hvert måltid i noen minutter. På samme måte som ekornmamma vil vaske dem bak.

 

og forresten, hvorfor akkurat fenikkel te`? :)

Anonymkode: d72bd...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, chisandra skrev:

Så fint at du tar vare på de. Håper du får noen gode råd om stell og pleie. :hug:

Tusen takk! Hadde ikke hjerte til å la de bli kattemat <3

Anonymkode: d72bd...58a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, sukk! De var verdens søteste. Skulle ønske jeg var deg akkurat nå. Kom gjerne med oppdateringer og bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ringt både dyreklinikk, smådyrklinikk og vetrinærhøyskolen. Eneste svar å få er enten "ring noen andre, vi har ikke informasjon", eller "det er ikke lov i norge å ta inn ville dyr." Jeg har selvfølgelig tenkt til å reintrodusere de så fort de har blitt sterkere igjen, men jeg ringer jo for råd, ikke for at jeg har tenkt til å legge de ut nå og la de dø :( Tenker jeg heller satser på å kjøpe morsmelkerstatning for katter, og se hvordan det går. Takk for mange fine råd og støtte <3

Anonymkode: d72bd...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at du ikke fikk noe hjelp av dem da! Ikke særlig vennelig heller! Kanskje du burde prøve noen som har mer greie på ville dyr? Ikke sikkert noen bryr seg om et par små ekorn. :( 

Jeg synes i alle fall at du har gjort det riktige! :)  Prøv med kattemelk! Siden de spiser fast føde burde de greie seg selv om ikke lenge, kanskje det heller kulden som var problemet. Uvanlig kaldt mange deler av landet. Ekorn spiser jo fuglefrø, så du kunne kanskje prøve det også? Frø og nøtter? Lykke til! :)

De vil sikkert få det fint på øya med besteforeldrene dine! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, Hadley skrev:

Kjipt at du ikke fikk noe hjelp av dem da! Ikke særlig vennelig heller! Kanskje du burde prøve noen som har mer greie på ville dyr? Ikke sikkert noen bryr seg om et par små ekorn. :( 

Jeg synes i alle fall at du har gjort det riktige! :)  Prøv med kattemelk! Siden de spiser fast føde burde de greie seg selv om ikke lenge, kanskje det heller kulden som var problemet. Uvanlig kaldt mange deler av landet. Ekorn spiser jo fuglefrø, så du kunne kanskje prøve det også? Frø og nøtter? Lykke til! :)

De vil sikkert få det fint på øya med besteforeldrene dine! :)

Tusen takk for støtte, det varmer!

Fikk takk i morsmelkerstatning for katter før dag, og det var utrolig populært! De slukte det:fnise:

Prøver å begrense det og heller gi lite men ofte. Og jaggu fikk de til å tisse istad og, stryke med våt klut funka som bare det:)

Virker ikke som de får til å tygge ordentlig ennå, men tenker å introdusere fast føde litt og litt for å se hva de vil ha :)

 

 

20160426_113853.jpg

20160426_111423.jpg

Anonymkode: d72bd...58a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gi dem solsikkefrø, meiseboller og fersk frukt, så at Moseplassen skrev om hva hun foret ekorn med, men det var voksne.

http://www.moseplassen.no/2009/08/hva-spiser-ekorn-foringsplass/

Men, dine ser såpass voksne ut, at kanskje de spiser det samme, uten problem? Håper i alle fall du får dem til å vokse og trives, søte små tassene:rodmer:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så nydelige! :rodmer: Så snill du er TS! Støtter forslagene om å kontakte viltnemnd, de har nok best kunnskap om ekorn. Mye kan tyde på at ekornmor er død kanskje..Er svært uvanlig at mødre forlater friske unger.

Anonymkode: d55e4...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...