Gå til innhold

Erfaring med flyselskap (langdistanse)


Kraula

Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på en ting. Ofte når jeg ser på billetter til langdistansefly, så veit jeg ikke hva jeg går til (flyselskapmessig) når jeg bestiller billetter. Nå skal jeg snart bestille billetter igjen, og jeg står mellom forskjellige selskap som British Airways, Iberia, Icelandic Air.. 

Så jeg kom til å tenke, hva med å dele erfaringer? Hvilke flyselskap velger du? Hvilke flyselskap skal du aldri fly med igjen? Da f.eks transatlantisk flyvning, eller flyturer som er 6+ timer. 

 

 

Jeg kan godt begynne!

Har flydd med KLM fra Amsterdam og til to forskjellige steder i USA (7-8 t). Den ene fikk jeg en gratis upgrade på, så da fikk vi som reste sammen ekstra benplass, det var veldig hyggelig. Har opplevd veldig god service på KLM-fly. Blir alltid tilbudt mye vin, som også er en fin bonus.

Har flydd med Delta fra USA til Amsterdam (ca 8 t). Jeg ble satt like under en ventil, endte opp med å bli skikkelig kald, og ganske syk etterpå. Det var sinnsykt kjipt. Hele flyet var egentlig ganske kald, men flyvertene var veldig hjelpsomme, og ga meg ekstra teppe (tror ikke det var et ledig sete på hele flyet, så det var ikke bare-bare å flyttes heller). 

Fløy med Delta innenlands i USA også (6 t), fra ene siden til den andre, og opplevde en fin, og en kjip hendelse. Den ene var at vi hadde sett feil tidspunkt, så vi fikk endret tidspunktet på billettene våre. På en annen flyplass, som var via en annen flyvning med samme selskap, var de så utrolig strenge på dette med håndbagasje/personal item. Det medførte at vi nesten ikke fikk med oss bagasjen. Det var jo greit nok, om det hadde vært på den første flyplassen og vi hadde fått med oss tingene videre, men på grunn av at det var et stopp på veien, så ble det liksom helt surrete. Det var heller ikke prat om så veldig mye "for mye", så det var ganske irriterende da. 

Har også flydd med Lufthansa en gang fra Tyskland til Sør-Amerika (ca 9 t), det var helt ålreit. Ingenting å skrive hjem om.

 

Hva med dere? Har dere noen erfaringer å dele? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har mange gode erfaringer med langdistanse, men den beste flygingen var helt klart Singapore Airlines A380 fra London til Singapore. Hvis jeg kunne velge, ville jeg helt klart gått for tilsvarende fly og flyselskap igjen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fløyet med Lufthansa fra Frankfurt til Johannesburg (tur/retur) to ganger, begge gangene var det i Airbus A380 (totalt 4 flighter). Lufthansa leverer et solid produkt, preget av tysk orden. Fikk helt grei mat og servicen ombord var det ingenting å si på, hyggelig og oppmerksomt crew på alle turene. 

Jeg har også fløyet med South African Airways på samme rute. De har litt eldre fly og setene er ikke like komfortable som hos LH, men helt greit.  Servicen var ikke like "profesjonell" som hos LH, men mye livligere og mer personlig. Det virket som crewet har det gøy på jobb og trives. Maten var veldig bra (til flymat å være) på både tur og retur og de var generøse med drikkevarene.

Favorittflyselskapet mitt er Emirates. De har et vanvittig bra produkt til gode priser, selv i Economy. Jeg har fløyet med dem fra Oslo til Dubai og videre til Johannesburg to ganger (tur/retur).  De klarer å heve opplevelsen med detaljer som varme kluter (ikke engangs, men skikkelige kluter) og at de deler ut menyer. Servicen har jevnt over vært bra, en blanding av Lufthansas profesjonalitet og den uformelle, personlige stilen til South African. Maten har vært av jevnt god kvalitet. 

Anonymkode: 6d01d...1c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thai Airways var veldig bra til Thailand, man blir vartet opp gratis med alt mulig selv med drittbillige billetter.

Anonymkode: 35738...da2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med Singapore Airlines! Fløy med dem til/fra Australia. Året før fløy vi med Norwegian til USA, og selv om det også gikk helt fint, var det enorm forskjell på servicenivået! 

Anonymkode: 31928...4d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste selskapet jeg har flydd med, er Qatar Airways.  Et av få 5 stjernes flyselskap i verden. Flyene er tiptop og servicen er fantastisk. Første gang vi fløy med dem, ble vi oppgradert til business class, og siden det har vi alltid kjøpt business billetter. De har ofte kampanjer hvor man får kjøpt "reis 2 og betal for 1" . Det har vi benyttet oss av og kostet på oss business billetter. Da får man fantastisk mat, velger fra meny, alt man ønsker å drikke eller spise er som en førsteklasses restaurant. Og man spiser/ drikker når man vil og så mye man vil. Man får seter man kan ligge i, pledd, pute til og med pysj!  Alle får forøvrig en eksklusiv toalettmappe med parfyme,bodylotion,hårbørste, øyenmaske, sokker m.m.  Vi har flydd med dem til Asia , Australia og Afrika. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, tirben skrev:

Det beste selskapet jeg har flydd med, er Qatar Airways.  Et av få 5 stjernes flyselskap i verden. Flyene er tiptop og servicen er fantastisk.

Men ikke like fantastisk for dem som jobber der. Flyvertinner blir f.eks. bare ansatt hvis ikke de er gift, og de kan bli oppsagt hvis de blir gravide eller gifter seg uten tillatelse fra flyselskapet. De har egne overvåkede boliger for de ansatte som de er pålagt å bo i, selv når de har fri.

Anonymkode: 35738...da2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg, men grunnen til at de ønsker å jobbe der,er jo at de tjener så mye bedre enn i andre selskaper. Mange synes vel det er greit å jobbe der i noen år. Det er dessverre ikke så mye bedre i andre flyselskaper heller. Svært mange cabin ansatte jobber under dårlige arbeidsforhold.  Skulle ønske det ikke var sånn, men når Norwegian ansatte streiker for bedre arbeidsforhold, blir det ramaskrik og Bjørn Kjos blir framstilt som en helt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tirben skrev:

Dette vet jeg, men grunnen til at de ønsker å jobbe der,er jo at de tjener så mye bedre enn i andre selskaper. Mange synes vel det er greit å jobbe der i noen år. Det er dessverre ikke så mye bedre i andre flyselskaper heller. Svært mange cabin ansatte jobber under dårlige arbeidsforhold.  Skulle ønske det ikke var sånn, men når Norwegian ansatte streiker for bedre arbeidsforhold, blir det ramaskrik og Bjørn Kjos blir framstilt som en helt!

Det er sant, alt for mange i reise- og turistbransjen jobber under alt for kjipe arbeidsforhold. 

Anonymkode: 41439...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, tirben skrev:

Dette blåser jeg i.

Fikset det for deg. Og nei, Quatar Airways og Emirates er verstinger på kvinnerettigheter. De Norwegian-ansatte kan streike fordi de har lov til å organisere seg og streike for forhold de mener bør endres, noe de bare kan glemme i Quatar Airways.

Anonymkode: 35738...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nordavind

Har veldig gode erfaringer med KLM, Finnair og faktisk Norwegian med deres B788 som per i dag er sannsynligvis favorittflyet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med Qatar til Thailand, British Airways og American Airlines til USA, Qantas til Australia! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har flydd med Icelandic Air? Ser på billetter og vurderer, men en venninne av meg sa det var "et forferdelig selskap", uten å supplementere. Noen med input? :)

Anonymkode: 41439...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg kun flydd med dem til Island, man har ingenting å utsette på Iceland Air. Hvis det er viktig å få alkoholen gratis, så får du ikke det på flyet (men det får du verken på SAS eller Norwegian). Det som er dumt, er at du får en mellomlanding på Island på tur over til USA, og da går det litt lengre tid. Derfor har jeg valgt dem bort de siste gangene over Atlanteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har flydd med både KLM og Kenya Airways mellom Amsterdam og Kenya. en 8 timers flytur. var veldig fornøyd med begge flyvninger! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carly-Chardonnay

Jeg elsker British Airways! Pleier fly med de til USA/Sør-Amerika. Alltid super service, god mat, gode seter og jeg bare foretrekker de. Jeg har fløyet med Cathay Pacific til Hongkong/Australia, det var også bra. Ble oppgradert til førsteklasse på vei hjem :) Gøy å få oppleve det, selv om jeg ikke likte maten der.

Er minst fornøyd med Continental. Det er helt greit, men ikke noe jeg foretrekker. Bruker de bare dersom de er veldig mye billigere enn British. Fløy med Lufthansa til Texas en gang og det var gammelt fly og kun en tv i taket.. fryktelig kjedelig. Mulig de nye flyene deres er bedre da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

(Jeg har flyskrekk, så jeg mine oppfatninger er gjerne farget av dette)

Quantas: Kjempekoselig, grei standard og god service

Singapore Airlines: Hyggelig betjening, bra standard.

IcelandAir: Helt ok,frøs noe grusomt selv om vi reiste på pluss-klasse. Betjeningen utmerket seg ikke noe spesielt.

KLM: God mat, ekstremt hyggelige ansatte. Jeg var livredd da jeg fløy med dem sist, og kapteinen kom ut av flyet for å trøste meg (jeg sto ved trappa og turte ikke gå opp) og flyvertene kom bort og hørte hvordan det gikk flere ganger under turen.

Norwegian: Reiste med dreamliner, så var veldig behagelig. Helt ok betjening, hverken mer eller mindre.

Virgin Atlantic: Ble oppgradert til pluss-klasse, og var ikke makan til hvor bortskjemt jeg ble. Masse drikke, fotskammel, så mye sjokoladekake jeg orket og et utrolig utvalg av film.

Delta Airlines: Kommer ALDRI til å reise med dem igjen. Glorifisert serveringspersonale...jeg forklarte at jeg var livredd for å fly, men fikk bare beskjed om at dette går bra og at jeg måtte feste setebeltet. Har skjedd alle 3 gangene jeg har flydd med dem. Er også allergisk mot peanøtter, så ga beskjed om dette, men det kunne de ikke gjøre noe med. Måtte sette epi-pen på en av flygningene, var kjempegøy.

Har reist med flere, men husker ikke akkurat nå...

Anonymkode: fbfae...86f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr veldig mye BA, Sør Afrika og USA. Man merker at det er et stort og relativt strømlinjeformet selskap, du vet ALLTID hva du får. Det setter jeg pris på, lite sjansespill. Og så synes det at de er store og tilsynelatende solide virker betryggende - ikke bare sikerhetsmessig, men også hvis noe skjærer seg. Husker en gang jeg satt i NY og skullle hjem, flyet ble kansellert pga noe teknisk, men alle kom med neste fly til London som gikk 1 1/2 time etterpå. Ikke helt Norwegian.. 

Så må man heller ikke glemme utskjelte SAS! Flyene er nylig pusset opp innvendig, og skal man f eks til NY er det jo topp med direkteflyging fra OSL. 

 

Anonymkode: 26cb6...6c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storfornøyd med Finnair, Lufthansa (uspennende, men solid - akkurat slik du regner med når tyskere skal frakte deg fra A til B) og Delta, i hvert fall. Var også fornøyd med Icelandair, siden jeg ser det spørres om her. Ikke noe spektakulært, men intet negativt å bemerke. Er igrunn temmelig fornøyd med både SAS og Norwegian, sånn alt i alt, men jeg bruker dem stort sett bare innenlands. Synes vi er ganske heldige med to fullt brukbare alternativer på hjemmebane.

Jeg har igrunn få skikkelig dårlige erfaringer, selv om jeg flyr ofte. Gjelder bare å ligge unna Air France, som stenger serviceskranken og tar lunsj så fort noe går galt, så går det som regel bra. Det er spektakulært at KLM klarer å fortsatt være mange hakk bedre enn Air France selv om de strengt tatt har vært samme firma i over et tiår nå.

Anonymkode: 37442...aa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...