Gå til innhold

Blir livskvaliteten bedre om man er i et forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er akkurat der du du prater om nå. Driver å dater en jente jeg liker godt, vært intime og alt det der, men usikker på hvor interessert hun er. Virker veldig interessert og glad når vi er sammen, men hører veldig lite når vi ikke er sammen!

Hvordan skal man tyde dette?

Har dessverre problemer med å stole på jenter siden jeg har inntrykk av at mange er litt "frem og tilbake" når det kommer til følelser....kanskje litt ustabile, rett og slett.

Anonymkode: 652e0...6a3

Ps. Husk at hun du driver å blir kjent med nå, er et helt eget individ. Prøv å ikke tenk på henne som en jente, tenk på henne som et annet menneske som du må bli kjent med. Spør henne om ting, vær nysgjerrig, finn ut av hvorfor hun er sånn som hun er, hva hun driver med når dere ikke er sammen, om hun liker å få morgenmeldinger (garantert). Altså, prøv å fokuser på henne, ikke på ting du leser om jenter generelt. La henne få svare for seg, og prøv å se om det henger sammen med hvem hun er. Man forstår seg aldri på hverandre hvis man ikke utforsker, lytter, tenker og fokuserer på vedkommende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på personen man er med. Men jeg vil si at det øker livskvaliteten når man knytter et sterkt bånd til et annet menneske som man gjerne gjør når man er i et forhold, og kjenne at noen er glad i deg, bryr seg om deg og stiller opp for deg uansett hva, og når man føler seg trygg. Man sitter liksom med en følelse av at man betyr noe. Men igjen så er det mange som ikke har det slikt i et forhold, men kanskje får den økte livskvaliteten fra nære venner. Det herligste er jo når man føler at den man deler livet med er ens beste venn, og har man det slik tror jeg nok de fleste vil føle at livskvaliteten er økt. 

Jeg var sammen med eksen i 6 år, men livskvaliteten min økte kort tid etter forholdet tok slutt, selv om jeg selv mest sannsynlig aldri hadde gått fra ham selv, og satt igjen med mye mindre enn jeg hadde da jeg var sammen med ham. I ettertid ser jeg at forholdet ikke egentlig var så bra, og livskvaliteten økte enda mer etter jeg traff min nåværende kjæreste. 

Forøvrig enig med @AnneBonny, den første tiden av et forhold kan være fryktelig slitsom og noe herk. 

Endret av lostpenguin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid, noen forhold kan suge energien ut av deg og gjøre deg dårligere, men jeg tror og vet at erfaring at et godt og balansert forhold kan øke livskvaliteten en del ja. Singeltilværelsen har sine fordeler, men det er rett og slett en del som er enklere når man er to, både med tanke på intimitet og det rent praktiske, gitt at samfunnet fortsatt i stor grad er lagt opp til at man er to. Det er gjerne noe billigere å reise siden man er to om hotellrom o.l. og ikke minst har man noen å reise sammen med i det hele tatt. Man kan selvfølgelig reise med venner og dele hotellrom osv. med dem også, noe som fungerer fint om det er gode venner, men det er jo likevel ikke helt det samme. Man har også en stor fordel om man kan bo sammen når det gjelder kjøp av bolig. Med dagens økende boligpriser er det mange single som ikke kommer inn på boligmarkedet. Løpende utgifter er også billigere når man kan dele på det.

Videre handler det også om familien og samfunnets forventninger til deg. Man kan gjerne feie det under teppet, men det er mange som forventer at man etterhvert blir to også i dag, og jo eldre man blir desto mer blir man sett på som litt merkelig og kanskje h*n som ikke helt har fått det til. Særlig gjelder dette mange menn i dag som dessverre går et trist liv i møte. 

Anonymkode: aa643...7e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei men den blir annerledes. 

Alt for mange tror de kan bli redda fra et kjipt liv ved å få en kjæreste. Det skjer ikke. Livskvaliteten endes ikke. Men ting kan oppleves på en annen måte. 

Anonymkode: 2bb38...0f0

Kanskje du har trodd det, men det betyr ikke at alle andre gjør det :sprettoy:...

Jeg ønsker meg kjæreste/forhold for å få trygghet, intimitet, en samtalepartner, en reisepartner, økonomisk stabilitet (jeg kan bare glemme å kjøpe meg leilighet alene i min situasjon), og også for å tilfredstille familiens og samfunnets forventninger.

Hadde det gitt meg bedre livskvalitet? Ja, det hadde det definitivt. Men det er ikke det samme som å si at det skal komme noen med en tryllestav og gjøre livet perfekt og at vi skal drite regnbuer resten av livet:roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det helt klart mye bedre i forhold. Men det må være et bra forhold. Og jeg er heller ikke glad i den første usikre tiden. Vil bare komme dit, hvor man er trygge på hverandre, og kjenner hverandre godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt sett har forskning gang på gang vist at gode forhold øker livskvaliteten. Merk: GODE forhold. Dårlige forhold forringer livskvaliteten. 

Heller singel enn i et dårlig forhold. Jeg var "evig singel" til jeg var 33. Mye, mye heller det enn å være sammen med en jeg ikke egentlig elsket. Nå har jeg funnen han jeg håper er Mannen I Mitt Liv, og livskvaliteten er betraktelig bedre. Bare det å ha en å komme hjem til, en å krype inntil om jeg drømmer noe dumt om natten, er utrolig deilig. 

Anonymkode: c2c29...850

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal være forsiktige med å tro at en annen person skal komme inn i livet og bare ordne ting for deg sånn uten videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i forhold som har gjort meg til en dårligere person, og som har senket livskvaliteten fordi vi ikke hadde samme verdier og forventninger.

MEN, å være i et forhold der man er åpen og ærlig om hva man vil, og der begge er forberedt på å jobbe for at begges liv skal være så lykkelig og velfungerende som mulig, er en av de meste beroligende og beste følelsene jeg har hatt.

Anonymkode: e9b10...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg. Selvsagt blir ikke alt som er kjipt fantastisk, men det er ingen som tror eller sier det heller. En kjæreste dekker imidlertid en hel masse behov som faktisk er ganske sentrale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, draug 75 skrev:

Vi skal være forsiktige med å tro at en annen person skal komme inn i livet og bare ordne ting for deg sånn uten videre. 

Hvem har påstått det? :blink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, innvending. Livskvaliteten min blir betraktelig dårligere av dating. Avvisning, usikkerhet, avlysninger, følelsen av å være uønsket og nødløsning, det er fint lite givende. Sånn sett er det ofte mer fristende å bare gi opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Okapi skrev:

Forresten, innvending. Livskvaliteten min blir betraktelig dårligere av dating. Avvisning, usikkerhet, avlysninger, følelsen av å være uønsket og nødløsning, det er fint lite givende. Sånn sett er det ofte mer fristende å bare gi opp.

Enig her, dating er moro, kun når man har gode valgmuligheter og sjeldent blir avvist. Dette gjelder dessverre ikke flertallet oss menn. Kvinner sitter med all "makten" i dating verden.

Dere er heldig sånn sett kvinner, så lenge dere er nodelunge attraktive, så er det nok!!

Anonymkode: 652e0...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller værst livskvalitet når jeg blir dumpa i alle fall..det som er helvete med forhold.

Anonymkode: 1063a...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig her, dating er moro, kun når man har gode valgmuligheter og sjeldent blir avvist. Dette gjelder dessverre ikke flertallet oss menn. Kvinner sitter med all "makten" i dating verden.

Dere er heldig sånn sett kvinner, så lenge dere er nodelunge attraktive, så er det nok!!

Anonymkode: 652e0...6a3

Hadde dere menn prøvd litt hardere å være attraktive selv, så hadde det kanskje hjulpet saken deres?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hva du gjør det til selv det. Jeg har vært både i forhold og singel. For øyeblikket er jeg singel (har vært det de siste 3-4 årene), og trivest veldig bra med det nå.

Anonymkode: a0b03...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva du ønsker deg ut av livet da. Som singel har du stor frihet og kan gjøre akkurat som du selv ønsker. Du kan lettere reise, oppleve ting, nyte livet. For noen er jo akkurat det livskvalitet. Men dersom du ønsker deg barn og familie, og det er viktig for deg, så vil det nok helt klart det gi deg bedre livskvalitet å være i et forhold. Mange velger jo litt begge deler. Nyter singellivet først, og finner seg så noen å dele livet med. Det er veldig hyggelig å være to (og etter hvert en familie) syns jeg da. Og vi er nok skapt for å søke mot det biologisk. Men du er fortsatt ung, så det er jo ingen grunn til å stresse.

Anonymkode: 017c1...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vena Cava
Den 25. april 2016 at 20.18, AnonymBruker skrev:

Som tittelen sier: "Blir livskvaliteten bedre om man er i et forhold?" Se bort i fra forhold der den ene parten virker destruktiv på den andre. 

Jeg har alltid vært singel og jeg har helt siden jeg begynte interessere meg for det motsatte kjønn ønsket meg en kjæreste. Jeg er midt i tjueårene nå og kjenner ofte at jeg savner noen. Siden jeg ikke har vært sammen med noen tenker jeg ofte at en kjæreste ville gjort livet mitt så mye bedre. Men stemmer det? Mennesker har jo en tendens til å tro at gresset er så mye grønnere andre steder. 

Anonymkode: 82b0d...1d4

Nei.

Livskvaliteten blir bedre om man er lykkelig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når startfase- nevrosene er over og jeg er trygg på ham, så har jeg pleid å blomstre opp i forhold.

Anonymkode: 4bea3...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎26‎.‎04‎.‎2016 at 9.13, draug 75 skrev:

Vi skal være forsiktige med å tro at en annen person skal komme inn i livet og bare ordne ting for deg sånn uten videre. 

:klo:

Hvis det er slik du tror at de du dater tenker, så er jeg ikke overrasket om det går dårlig... Få opp selvtilliten din.

Anonymkode: 4bea3...a7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hva du ønsker deg ut av livet da. Som singel har du stor frihet og kan gjøre akkurat som du selv ønsker. Du kan lettere reise, oppleve ting, nyte livet. For noen er jo akkurat det livskvalitet. Men dersom du ønsker deg barn og familie, og det er viktig for deg, så vil det nok helt klart det gi deg bedre livskvalitet å være i et forhold. Mange velger jo litt begge deler. Nyter singellivet først, og finner seg så noen å dele livet med. Det er veldig hyggelig å være to (og etter hvert en familie) syns jeg da. Og vi er nok skapt for å søke mot det biologisk. Men du er fortsatt ung, så det er jo ingen grunn til å stresse.

Anonymkode: 017c1...dc7

Nå er det jo slik at singel ikke betyr det samme som at man ikke har andre forpliktelser i livet. Kjenner mange single som legger ned en god del i en forpliktende jobb, så nei - man kan ikke uten videre reise og oppleve ting som singel heller. I noen tilfeller snarere tvert imot da det er en utbredt holdning at siden man er singel så kan man jo tilnærmet jobbe døgnet rundt, noe også mange gjør. 

Anonymkode: aa643...7e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...