Gå til innhold

Psykisk helsevern og misbruk av beltelegging


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 4/25/2016 at 19.56, AnonymBruker skrev:

Nå er det nok en artikkel i VG om psykisk helsevern og maktmisbruk. Jeg blir så provosert av å lese artikler i media om psykisk helsevern som misbruker maktmidlene sine mtp beltelegging. Ikke fordi jeg synes synd på pasientene, men fordi jeg synes synd på de ansatte. Det virker som at media glemmer at det finnes personer som jobber med pasientene og at arbeidsmiljøloven eksisterer for dem også.

Jeg har nær relasjon til en ansatt som jobber med psykisk helse og får detaljerte beskrivelser av hvordan arbeidsdagen har vært. Daglig er det pasienter som slår, sparker, spytter, skaller, eller forsøker å gjøre fra seg på de ansatte. Det er et arbeid hvor man får risikotillegg fordi pasientene er farlige. Det er ikke sånn at de som jobber med psykisk helse beltelegger folk for gøy eller straff, som media virker å fremstille det som. De som blir beltelagt er aggressive og/eller utagerende personer som er en fare for enten seg selv eller de ansatte. Alternativene er da å enten dope ned pasientene med medisiner eller beltelegge dem. Det beste alternativet er åpenbart da å beltelegge dem til de roer seg ned. Når de er beltelagt får de kontinuerlig oppfølging ved at det befinner seg helsepersonell med oversikt til enhver tid som kan ta en avgjørelse på om pasienten er roet nok ned til å slippe ut av beltene igjen. Alternativet med å dope pasientene ned er vel selvforklarende? Pasientene risikerer bivirkninger av medisineringen samtidig som det ikke er mulig å komme ut av "behandlingen" før medisinene slutter å virke.

Det overrasker veldig å se at media legger større vekt på pasientenes hygge når de er innlagt enn på de ansattes sikkerhet.

vg.no/nyheter/innenriks/psykisk-helse/vilde-29-var-beltelagt-et-maktmisbruk-ikke-aa-ha-oversikt/a/23665248/

Anonymkode: 4c977...04a

Jeg blir kvalm av deg. Aner du selv hva du skriver? Det er IKKE greit å legge folk i belter, aner du hvor traumatiserende det er å oppleve? Spesielt når man er psykisk syk og er oppfarende og angstfull, så er det forjævlig å bli spent fast i en seng. Medisiner er heller ikke et godt alternativ, så jeg mener man må fokusere på å forebygge oppfarende situasjoner. 

Så nedlatende av deg å skrive at man legger vekt på pasientenes "hygge" (det handler om livet deres og hvordan behandling de får når de er i en vanskelig situasjon), og de ansatte vet selv hva de går til når de velger å jobbe på et slikt sted. 

Anonymkode: 2e7d3...61e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir kvalm av deg. Aner du selv hva du skriver? Det er IKKE greit å legge folk i belter, aner du hvor traumatiserende det er å oppleve? Spesielt når man er psykisk syk og er oppfarende og angstfull, så er det forjævlig å bli spent fast i en seng. Medisiner er heller ikke et godt alternativ, så jeg mener man må fokusere på å forebygge oppfarende situasjoner. 

Så nedlatende av deg å skrive at man legger vekt på pasientenes "hygge" (det handler om livet deres og hvordan behandling de får når de er i en vanskelig situasjon), og de ansatte vet selv hva de går til når de velger å jobbe på et slikt sted. 

Anonymkode: 2e7d3...61e

Ingen sier at det er greit med beltelegging. Derimot finnes det faglige vurderinger som sier at alternativet kan være verre, og da skal man ta hensyn til pasienten i den grad at man velger det minste onde. Selvfølgelig er det en grusom opplevelse for angjeldende pasient, men dette gjøres for å forhindre alvorlige hendelser både for pasienten og pasientens omgivelser. Det er veldig strenge krav for bruken av slike sterke tvangsmidler. Man gjør det ikke for moro skyld. Det er ingen som synes det er gøy å legge noen i belteseng.

Jeg er så lei av at folk som ikke aner hva de snakker om skal komme med bastante svarthvitt-meninger om dette.

Anonymkode: b5d68...063

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen sier at det er greit med beltelegging. Derimot finnes det faglige vurderinger som sier at alternativet kan være verre, og da skal man ta hensyn til pasienten i den grad at man velger det minste onde. Selvfølgelig er det en grusom opplevelse for angjeldende pasient, men dette gjøres for å forhindre alvorlige hendelser både for pasienten og pasientens omgivelser. Det er veldig strenge krav for bruken av slike sterke tvangsmidler. Man gjør det ikke for moro skyld. Det er ingen som synes det er gøy å legge noen i belteseng.

Jeg er så lei av at folk som ikke aner hva de snakker om skal komme med bastante svarthvitt-meninger om dette.

Anonymkode: b5d68...063

Jeg er TOTALT imot all form for tvang og beltelegging. Hvis det er situasjoner som oppstår ofte så er det på tide at de ansatte går litt i seg selv og finner ut hva de gjør galt. De skal kunne forhindre situasjoner i å oppstå, og klare å roe ned på en fornuftig og human måte. Klarer man ikke det, har man ingenting i psykiatrien å gjøre! 

Anonymkode: 2e7d3...61e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke beltelegging hører hjemme i et sivilisert samfunn. Vi må finne en annen løsning. Det eneste du lærer noen ved å legge dem i belter er å ligge i belter. Vi må få redusert bruken av institusjoner også.

Jeg driter i hvordan de ansatte der har det, de velger å jobbe der, pasientene velger ikke å bli holdt fanget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er TOTALT imot all form for tvang og beltelegging. Hvis det er situasjoner som oppstår ofte så er det på tide at de ansatte går litt i seg selv og finner ut hva de gjør galt. De skal kunne forhindre situasjoner i å oppstå, og klare å roe ned på en fornuftig og human måte. Klarer man ikke det, har man ingenting i psykiatrien å gjøre! 

Anonymkode: 2e7d3...61e

 

8 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg synes ikke beltelegging hører hjemme i et sivilisert samfunn. Vi må finne en annen løsning. Det eneste du lærer noen ved å legge dem i belter er å ligge i belter. Vi må få redusert bruken av institusjoner også.

Jeg driter i hvordan de ansatte der har det, de velger å jobbe der, pasientene velger ikke å bli holdt fanget.

Dere to har veldig mye å lære om alvorlige psykiatriske lidelser. Det hadde vært fint om dere hadde rett, men virkeligheten er dessverre ikke slik.

Anonymkode: b5d68...063

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.4.2016 at 20.16, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har brutt noen taushetsplikt her.

Anonymkode: 4c977...04a

Hennes nære relasjon til henne som jobber med dette har gjort det, til de grader om det er riktig det hun sier.

Anonymkode: 5f42f...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Dere to har veldig mye å lære om alvorlige psykiatriske lidelser. Det hadde vært fint om dere hadde rett, men virkeligheten er dessverre ikke slik.

Anonymkode: b5d68...063

Ja, når jeg studerte innføring i psykologi lærte jeg at selve grunnpilaren av vellykket psykisk helsevern er bruk av tvang, og hvordan vi gjennom hele psykologiens historie har hatt enorm suksess med å låse folk inne eller binde de fast dersom de er psykisk syke eller litt annerledes. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er TOTALT imot all form for tvang og beltelegging. Hvis det er situasjoner som oppstår ofte så er det på tide at de ansatte går litt i seg selv og finner ut hva de gjør galt. De skal kunne forhindre situasjoner i å oppstå, og klare å roe ned på en fornuftig og human måte. Klarer man ikke det, har man ingenting i psykiatrien å gjøre! 

Anonymkode: 2e7d3...61e

Tror du er veldig uvitende om en slik hverdag. Er du klar over at slike mennesker ofte ikke tenker over livskvaliteten sin, men er kraftig utagerende, psykotiske, suicidale, schizofrene, farlige osv. Det er jo ikke bare de ansattes sikkerhet som skal skjermes, men andres og ikke minst deres egen. Hvordan roer du ned en som biter deg eller slår deg ned og kaller deg det ene eller det andre? Det finnes få andre måtes å takle slike situasjoner på, desverre.

Anonymkode: 5f42f...8d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hennes nære relasjon til henne som jobber med dette har gjort det, til de grader om det er riktig det hun sier.

Anonymkode: 5f42f...8d4

Her har du nok misforstått ganske mye.

3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Ja, når jeg studerte innføring i psykologi lærte jeg at selve grunnpilaren av vellykket psykisk helsevern er bruk av tvang, og hvordan vi gjennom hele psykologiens historie har hatt enorm suksess med å låse folk inne eller binde de fast dersom de er psykisk syke eller litt annerledes. 

 

Dette tror jeg ikke noe på. Det er nok blitt pekt på en del av de stygge overgrep psykiatrien og dens forgiengere har i sin historiske portefølje, men de påstandene du fremmer har ingen ting med virkeligheten å gjøre.

Det er ingen som ser det slik - heller ikke institusjonene. Tvang er et nødvendig onde som brukes for å hindre skade på pasienter og omgivelser når en pasient akutt eller kronisk mister samtykkekompetanse i farlige situasjoner. Typisk for disse pasientene er at de mangler kontakt med virkeligheten, og reagerer som de gjør fordi de har sanseinntrykk og impulser som har opphav i en dysfunksjonell nevrokjemi, og som gir dem ulike reaksjoner fra ukontrollerbar angst med utagering til dypt kalkulerte angrep på individer etter befaling fra stemmer de opplever å høre. Der det ikke finnes noen rasjonalitet eller mulighet for å gi pasientene kontakt med deres relle situasjon må man besørge minst mulig skade inntil man kan reetablere en terapeutisk kontakt. Dette lar seg ofte ikke gjøre uten tvangsmidler og/eller sedering.

Jeg håper du troller.

Anonymkode: b5d68...063

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE kom å si her at de pasientene som blir beltelagt for angst osvosv

De fleste som blir beltelagt er klin gærne pasienter ofte i psykoser, mange kan høre stemmer inni hodet som sier de skal gjøre ting mot seg selv eller andre feks drap. 

Anonymkode: b985c...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ikke noe på. Det er nok blitt pekt på en del av de stygge overgrep psykiatrien og dens forgiengere har i sin historiske portefølje, men de påstandene du fremmer har ingen ting med virkeligheten å gjøre.

Det er ingen som ser det slik - heller ikke institusjonene. Tvang er et nødvendig onde som brukes for å hindre skade på pasienter og omgivelser når en pasient akutt eller kronisk mister samtykkekompetanse i farlige situasjoner. Typisk for disse pasientene er at de mangler kontakt med virkeligheten, og reagerer som de gjør fordi de har sanseinntrykk og impulser som har opphav i en dysfunksjonell nevrokjemi, og som gir dem ulike reaksjoner fra ukontrollerbar angst med utagering til dypt kalkulerte angrep på individer etter befaling fra stemmer de opplever å høre. Der det ikke finnes noen rasjonalitet eller mulighet for å gi pasientene kontakt med deres relle situasjon må man besørge minst mulig skade inntil man kan reetablere en terapeutisk kontakt. Dette lar seg ofte ikke gjøre uten tvangsmidler og/eller sedering.

Jeg håper du troller.

Anonymkode: b5d68...063

Dersom det ikke var helt åpenbart var jeg selvfølgelig sarkastisk.

Å bruke tvang i en gang, eller to hos en pasient kan unnskyldes, men i årevis? Nei, det er ikke etisk forsvarlig. Hvis vi ikke har mulighet til å behandle en pasient har vi heller ingen rettferdigkjøring for å holde dem innestengt i en psykiatrisk institusjon. 

Selv om vi aksepterer premisset om at det er vårt beste alternativ i dag, og ignorerer at det er etisk forkastelig, vil det fortsatt være helt galt, og vi burde fortsatt se etter bedre alternativer. Å sitte med hendene i fanget og si: "Ja, det er helt greit, de vil skade seg selv" og så gi oss et klapp på skulderen for vårt storsinn er en fallitterklæring. 

Du reparerer ikke en "dysfunksjonell nevrokjemi" med belter.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IKKE kom å si her at de pasientene som blir beltelagt for angst osvosv

De fleste som blir beltelagt er klin gærne pasienter ofte i psykoser, mange kan høre stemmer inni hodet som sier de skal gjøre ting mot seg selv eller andre feks drap. 

Anonymkode: b985c...310

Se filmen "indian Summer", å være psykotisk er på ingen måte grunn til å sperre noen inne. Dersom de vil skade andre er det grunn, men kun dersom de har konkrete planer, man straffer ikke tankekriminalitet i sivilisert samfunn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ambivalentReaction skrev:

 

Du reparerer ikke en "dysfunksjonell nevrokjemi" med belter.

 

Det har heller aldri vært hensikten. Beltelegging er ikke terapi, har aldri vært det, vil aldri bli det, er ikke betraktet som terapeurtisk, og har ikke vært betraktet som terapeutisk heller.

De store etiske diskusjonene kan ikke føres innen rammene av en klinisk hverdag. Det er helt andre fora som må føre disse, for deretter å sørge for adekvat implementering på terapeutisk nivå.

Anonymkode: b5d68...063

Innlegg ryddet for brukerdebatt

Nordvesta, mod.

Endret av Nordvesta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden ryddet for svar til brukerdebatt

Nordvesta, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du er veldig uvitende om en slik hverdag. Er du klar over at slike mennesker ofte ikke tenker over livskvaliteten sin, men er kraftig utagerende, psykotiske, suicidale, schizofrene, farlige osv. Det er jo ikke bare de ansattes sikkerhet som skal skjermes, men andres og ikke minst deres egen. Hvordan roer du ned en som biter deg eller slår deg ned og kaller deg det ene eller det andre? Det finnes få andre måtes å takle slike situasjoner på, desverre.

Anonymkode: 5f42f...8d4

Man fjerner seg fra situasjonen, går ut av rommet til personen har roet seg ned. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke 100 år på å se hvor feil det er å gjøre dette. Vet om en som endte livet sitt fordi han flere ganger ble utsatt for det og tvangsmedisinering. Tenker med skrekk på hvor fælt det må være :/ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli fastspent skulle en tro førte til mer negativt enn positivt for pasienten. Jeg arbeider med til tider utagerende pasienter, og det som viser seg å hjelpe er å prate rolig, gi dem tid og la de få pusterom. Å låse dem fast ville nok gjort det mye verre. 

Anonymkode: e507f...2ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 25. april 2016 at 20.10, AnonymBruker skrev:

Synes du du er bedrensom har en relasjon til en ansatt i helsevesenet som bryter taushetsplikten, og som du videreformidler og dokumenterer for hele verden her? 

Anonymkode: 3ff78...67c

Det er ikke brudd på taushetsplikten å videreformidle situasjonsbeskrivelser på generelt grunnlag. Ts fremstiller en interessant vinkling på temaet psykisk helsevern og misbruk av beltelegging. Samtidig må man ikke glemme pasienten. Det er gjort forskning  på at belteleggingssituasjoner kan reduseres ved riktig tilnærming mellon ansatt og pasient. Det å skjønne hva som trigger pasientaggresjon kan forebygge en del av de situasjonen ts beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovisenberg fikk ned beltebruken med 85 prosent ved hjelp av relativt enkle grep som ikke har noe med økonomi å gjøre. Fra før vet vi at det er store forskjell i tall på tvangsbruk rundt i landet, noe som sier oss at det handler mye om holdninger. 

Anonymkode: ae0be...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen sier at det er greit med beltelegging. Derimot finnes det faglige vurderinger som sier at alternativet kan være verre, og da skal man ta hensyn til pasienten i den grad at man velger det minste onde. Selvfølgelig er det en grusom opplevelse for angjeldende pasient, men dette gjøres for å forhindre alvorlige hendelser både for pasienten og pasientens omgivelser. Det er veldig strenge krav for bruken av slike sterke tvangsmidler. Man gjør det ikke for moro skyld. Det er ingen som synes det er gøy å legge noen i belteseng.

Jeg er så lei av at folk som ikke aner hva de snakker om skal komme med bastante svarthvitt-meninger om dette.

Anonymkode: b5d68...063

Helt utrolig at du bruker ordet "hygge", og det er tydelig at du selv bare ser dette fra slik du har blitt fortalt det av den du kjenner som jobber innen psykisk helsevern. Apropos svart hvitt-meninger og påstå at andre ikke vet hva de snakker om.

Og som en annen skriver "pasienten har null troverdighet på grunn av diagnosen, sammen om han eller hun snakker sant eller lyver". Dette er et stort problem, for man kan alltid velge å avfeie det pasienten sier og på den måten fortsatt få opprettholdt sitt eget syn på saken selv om det kanskje er helt feil.

Anonymkode: ae0be...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig at du bruker ordet "hygge", og det er tydelig at du selv bare ser dette fra slik du har blitt fortalt det av den du kjenner som jobber innen psykisk helsevern. Apropos svart hvitt-meninger og påstå at andre ikke vet hva de snakker om.

Og som en annen skriver "pasienten har null troverdighet på grunn av diagnosen, sammen om han eller hun snakker sant eller lyver". Dette er et stort problem, for man kan alltid velge å avfeie det pasienten sier og på den måten fortsatt få opprettholdt sitt eget syn på saken selv om det kanskje er helt feil.

Anonymkode: ae0be...0ef

Jeg har ikke brukt ordet hygge.

Anonymkode: b5d68...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...