Gå til innhold

Psykisk helsevern og misbruk av beltelegging


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det nok en artikkel i VG om psykisk helsevern og maktmisbruk. Jeg blir så provosert av å lese artikler i media om psykisk helsevern som misbruker maktmidlene sine mtp beltelegging. Ikke fordi jeg synes synd på pasientene, men fordi jeg synes synd på de ansatte. Det virker som at media glemmer at det finnes personer som jobber med pasientene og at arbeidsmiljøloven eksisterer for dem også.

Jeg har nær relasjon til en ansatt som jobber med psykisk helse og får detaljerte beskrivelser av hvordan arbeidsdagen har vært. Daglig er det pasienter som slår, sparker, spytter, skaller, eller forsøker å gjøre fra seg på de ansatte. Det er et arbeid hvor man får risikotillegg fordi pasientene er farlige. Det er ikke sånn at de som jobber med psykisk helse beltelegger folk for gøy eller straff, som media virker å fremstille det som. De som blir beltelagt er aggressive og/eller utagerende personer som er en fare for enten seg selv eller de ansatte. Alternativene er da å enten dope ned pasientene med medisiner eller beltelegge dem. Det beste alternativet er åpenbart da å beltelegge dem til de roer seg ned. Når de er beltelagt får de kontinuerlig oppfølging ved at det befinner seg helsepersonell med oversikt til enhver tid som kan ta en avgjørelse på om pasienten er roet nok ned til å slippe ut av beltene igjen. Alternativet med å dope pasientene ned er vel selvforklarende? Pasientene risikerer bivirkninger av medisineringen samtidig som det ikke er mulig å komme ut av "behandlingen" før medisinene slutter å virke.

Det overrasker veldig å se at media legger større vekt på pasientenes hygge når de er innlagt enn på de ansattes sikkerhet.

vg.no/nyheter/innenriks/psykisk-helse/vilde-29-var-beltelagt-et-maktmisbruk-ikke-aa-ha-oversikt/a/23665248/

Anonymkode: 4c977...04a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beltelegging oppleves som forferdelig når man allerede er i en sinnsstemning preget av mye angst.

MEN når pasienten allerede har tent på et rom, og er i ferd med å tenne på rom nummer 2, eller når pasienten ønsker å skade seg slik at syingen blir en kirurgisk affære med innvendige sting, eller når pasienten truer personalet med å drepe dem... Da blir det en avgjørelse som går på forsvarlighet. Det er ikke forsvarlig å la slike pasienter kjøre på i fri dressur, hverken for dem selv, for andre pasienter eller for personalet.

At rutinene for registrering av tvangsbruk ikke er på plass, er selvsagt en annen diskusjon - dette bør ordnes opp i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det nok en artikkel i VG om psykisk helsevern og maktmisbruk. Jeg blir så provosert av å lese artikler i media om psykisk helsevern som misbruker maktmidlene sine mtp beltelegging. Ikke fordi jeg synes synd på pasientene, men fordi jeg synes synd på de ansatte. Det virker som at media glemmer at det finnes personer som jobber med pasientene og at arbeidsmiljøloven eksisterer for dem også.

Jeg har nær relasjon til en ansatt som jobber med psykisk helse og får detaljerte beskrivelser av hvordan arbeidsdagen har vært. Daglig er det pasienter som slår, sparker, spytter, skaller, eller forsøker å gjøre fra seg på de ansatte. Det er et arbeid hvor man får risikotillegg fordi pasientene er farlige. Det er ikke sånn at de som jobber med psykisk helse beltelegger folk for gøy eller straff, som media virker å fremstille det som. De som blir beltelagt er aggressive og/eller utagerende personer som er en fare for enten seg selv eller de ansatte. Alternativene er da å enten dope ned pasientene med medisiner eller beltelegge dem. Det beste alternativet er åpenbart da å beltelegge dem til de roer seg ned. Når de er beltelagt får de kontinuerlig oppfølging ved at det befinner seg helsepersonell med oversikt til enhver tid som kan ta en avgjørelse på om pasienten er roet nok ned til å slippe ut av beltene igjen. Alternativet med å dope pasientene ned er vel selvforklarende? Pasientene risikerer bivirkninger av medisineringen samtidig som det ikke er mulig å komme ut av "behandlingen" før medisinene slutter å virke.

Det overrasker veldig å se at media legger større vekt på pasientenes hygge når de er innlagt enn på de ansattes sikkerhet.

vg.no/nyheter/innenriks/psykisk-helse/vilde-29-var-beltelagt-et-maktmisbruk-ikke-aa-ha-oversikt/a/23665248/

Anonymkode: 4c977...04a

Synes du du er bedrensom har en relasjon til en ansatt i helsevesenet som bryter taushetsplikten, og som du videreformidler og dokumenterer for hele verden her? 

Anonymkode: 3ff78...67c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har brutt noen taushetsplikt her.

Anonymkode: 4c977...04a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du du er bedrensom har en relasjon til en ansatt i helsevesenet som bryter taushetsplikten, og som du videreformidler og dokumenterer for hele verden her? 

Anonymkode: 3ff78...67c

Det er ingen ting ved å beskrive en arbeidshverdag på denne måten som bryter taushetsplikten, og det fremgår heller ikke noe i innlegget som indikerer det.

Det media glemmer er at de får presentert ensidige saker. Selv om beltelegging er et stort maktinngrep er vurderingen ofte at alternativet er verre - ikke bare for personalet og andre pasienter, men også for pasienten selv. Jeg forventer ikke at dette forståes av de som ikke har opplevd hverdagen i slike institusjoner, men det er viktig å huske på at media kun formidler pasientens oppfattelse av saken, og at denne ikke alltid er i samsvar med faktiske forhold - uten at jeg mener pasienter lyver.

 

At det ikke føres nødvendig tvangsprotokoll finnes det derimot ingen unnskyldning for.

Anonymkode: b5d68...063

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media er på jakt igjen. De lukter blod. Denne gangen er det psykiatrien som skal gjennomgå. De har bestemt seg på forhånd hva vinklingen skal være. Så gjelder det bare å finne en "sterk" historie som setter følelsene i sving, og noen tall som presenteres som noe annet enn de faktisk er.

Journalister er og blir løgnkaktige, udugelige fjols.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, jabx skrev:

Media er på jakt igjen. De lukter blod. Denne gangen er det psykiatrien som skal gjennomgå. De har bestemt seg på forhånd hva vinklingen skal være. Så gjelder det bare å finne en "sterk" historie som setter følelsene i sving, og noen tall som presenteres som noe annet enn de faktisk er.

Journalister er og blir løgnkaktige, udugelige fjols.

Psykiatrien i dag henger ikke på grep. Pasienter blir ikke tatt vare på. 
Skam deg.

Anonymkode: 8e200...14f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatrien i dag henger ikke på grep. Pasienter blir ikke tatt vare på. 
Skam deg.

Anonymkode: 8e200...14f

Enig. La oss gå tilbake til gode gamledager da vi lobotomerte folk som var litt annerledes. Lobotomering FTW! :D

Anonymkode: 4c977...04a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes media bør være påpasselige med å publisere slikt. Det blir ofte heksejakt der, en pasient kan fortelle hva de vil, helsevesenet kan aldri bekrefte/avkrefte/diskutere saken. Det gir et ensidig bilde på saker som ofte har mange sider, spesielt når det kommer til psykisk helsevern. Det er også viktig å huske at dette er pasientens inntrykk av hendelser, hennes følelser og meninger. Hennes virkelighetssyn er, ut ifra diagnose og dets definisjon, forvrengt. Hennes følelser må selvsagt taes hensyn til og vurderes ut ifra et klinisk ståsted, da dette kan hjelpe henne i hennes pleie, medisinering og videre behandling, men er ikke i seg selv et godt grunnlag for å få et innblikk i hvordan psykisk helsetjenester faktisk foregår og hvordan behandling utføres. 

Anonymkode: d5328...1da

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken handler ikke om vurderingen bak belteleggingen, men underrapportering av den. Det skal selvsagt rapporteres. Hvis det ikke rapporteres, kan man stille spørsmål ved om dette forgår vilkårlig og uansvarlig.

Dette er svært sårbare og syke mennesker som har behov for behandling. Om behandlingen er god nok, eller i det hele tatt på et forsvarlig nivå, er et spørsmål for en annen avis-sak. 

Anonymkode: 23fa4...40e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatrien i dag henger ikke på grep. Pasienter blir ikke tatt vare på. 
Skam deg.

Anonymkode: 8e200...14f

Dette bør du begrunne. Jeg har jobbet mye i psykiatri, og ser ikke at du har noe å bygge dette på.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Saken handler ikke om vurderingen bak belteleggingen, men underrapportering av den. Det skal selvsagt rapporteres. Hvis det ikke rapporteres, kan man stille spørsmål ved om dette forgår vilkårlig og uansvarlig.

Dette er svært sårbare og syke mennesker som har behov for behandling. Om behandlingen er god nok, eller i det hele tatt på et forsvarlig nivå, er et spørsmål for en annen avis-sak. 

Anonymkode: 23fa4...40e

Helt riktig!

Dersom man ikke fører tvangsprotokoll, kan man ikke i etterkant kontrollere om vurderingene for tvangsbruken var relevante og behandlingen nødvendig. Det åpner for misbruk, og det er uakseptabelt.

Tvang er dessverre ofte nødvendig for å ivareta pasienter - men det er et stort inngrep overfor deres integritet og rettigheter, og derfor MÅ man begrunne det, slik at kun absolutt nødvendig tvangsbruk forekommer.

Anonymkode: b5d68...063

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatrien i dag henger ikke på grep. Pasienter blir ikke tatt vare på. 
Skam deg.

Anonymkode: 8e200...14f

Jeg vet ikke engang hva du mener med dette, så det blir umulig å svare. Hva mener du med at pasienter ikke blir tatt vare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media bør være mer var i måten de fremstiller saken på. Det er flere involverte enn kun pasienten, slik som de ansatte, som TS sier.
I utgangspunktet tror jeg mye tvang kunne vært unngått dersom det hadde vært mer personale. Dersom det hadde vært nok ansatte kunne gjerne situasjoner vært avverget. Jeg har lest forskning som viser at pasientene selv opplever relasjoner til helsepersonell som problematisk dersom de f.eks. ikke mottar informasjon på en forståelig måte og/eller ikke får god nok informasjon om regler på en avdeling. Dette kan føre til usikkerhet. Usikkerhet kan igjen føre til frustrasjon, som videre kan føre til sinne, som igjen kan føre til aggresjon ovenfor medpasienter eller personalet, eller at frustrasjonen går utover dem selv (type selvskading). Er det nok personale og gode nok rutiner for informasjon, samtaler og observasjon av pasientenes atferd tror jeg mye ville blitt oppdaget og avverget før pasienten gjør noe som kan føre til at personale må bruke tvang. Psykiatriske pasienter trenger trygghet. Blir ikke tryggheten deres ivaretatt er det forståelig at det fører til frustrasjon. 
Så lenge det ikke er nok personale eller evt. kompetanse så forstår jeg at tvang som f.eks. beltelegging innimellom må brukes. I en av artiklene som ligger ute (husker ikke hvilken avis) forstod ikke pasienten hvorfor hun måtte beltelegges. Men det står i artikkelen at hun hadde kastet en appelsin mot en (eller flere?) av personalet. Selvfølgelig, stort sett skjer det ikke noe alvorlig når en appelsin kastes, men det kan skje. I tillegg vil dette føre til at personalet opplever endringer i atferden til pasienten og må beskytte både seg selv, medpasienter, og pasienten selv i tilfelle pasienten skulle fortsatt med utagering (f.eks. gjort noe verre). Det er heller ikke alle psykiatriske pasienter (spesielt psykotiske) som er klar over hva de gjør og konsekvensene. I noen tilfeller kan det være nødvendig å ta kontroll over dem, slik de ikke skal gjøre noe de aldri ville gjort i frisk tilstand. Det er ikke personen selv personalet utøver tvang mot, men sykdommen. Men igjen, så kan det hende mye av tvangen kunne blitt unngått ved mer personale og tilstedeværelse. Men dette handler jo om økonomi, politikk, prioritering osv. 

Anonymkode: ed4a3...9ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 25.4.2016 at 20.16, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har brutt noen taushetsplikt her.

Anonymkode: 4c977...04a

Det er ingensom har påstått det, men svært få kjenner seg igjen i dette da, heldigvis. Synd hvis dette virkelig er tilfellet. 

Anonymkode: 7ef9e...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.4.2016 at 19.56, AnonymBruker skrev:

Nå er det nok en artikkel i VG om psykisk helsevern og maktmisbruk. Jeg blir så provosert av å lese artikler i media om psykisk helsevern som misbruker maktmidlene sine mtp beltelegging. Ikke fordi jeg synes synd på pasientene, men fordi jeg synes synd på de ansatte. Det virker som at media glemmer at det finnes personer som jobber med pasientene og at arbeidsmiljøloven eksisterer for dem også.

Jeg har nær relasjon til en ansatt som jobber med psykisk helse og får detaljerte beskrivelser av hvordan arbeidsdagen har vært. Daglig er det pasienter som slår, sparker, spytter, skaller, eller forsøker å gjøre fra seg på de ansatte. Det er et arbeid hvor man får risikotillegg fordi pasientene er farlige. Det er ikke sånn at de som jobber med psykisk helse beltelegger folk for gøy eller straff, som media virker å fremstille det som. De som blir beltelagt er aggressive og/eller utagerende personer som er en fare for enten seg selv eller de ansatte. Alternativene er da å enten dope ned pasientene med medisiner eller beltelegge dem. Det beste alternativet er åpenbart da å beltelegge dem til de roer seg ned. Når de er beltelagt får de kontinuerlig oppfølging ved at det befinner seg helsepersonell med oversikt til enhver tid som kan ta en avgjørelse på om pasienten er roet nok ned til å slippe ut av beltene igjen. Alternativet med å dope pasientene ned er vel selvforklarende? Pasientene risikerer bivirkninger av medisineringen samtidig som det ikke er mulig å komme ut av "behandlingen" før medisinene slutter å virke.

Det overrasker veldig å se at media legger større vekt på pasientenes hygge når de er innlagt enn på de ansattes sikkerhet.

vg.no/nyheter/innenriks/psykisk-helse/vilde-29-var-beltelagt-et-maktmisbruk-ikke-aa-ha-oversikt/a/23665248/

Anonymkode: 4c977...04a

Jeg har også en nær relasjon til noen som jobber i psykiatrien, og det som blir fortalt meg er at det er ekstremt strenge regler for å legge noen i belter, og i de aller fleste situasjoner er ikke det nødvendig. Dette er farlig sted som denne personen jobber (lukket avdeling), med mange ekstreme tilfeller. 

Jeg har derfor stikk motsatt inntrykk enn deg, altså at beltelegging er noe som foregår på visse steder, der kulturen er slik, og grensen for å legge noen i belter er lavere. Historiene som er fremstilt er heller ikke de alvorlige der belter er nødvendig.

Anonymkode: 6df29...ef5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes media bør være påpasselige med å publisere slikt. Det blir ofte heksejakt der, en pasient kan fortelle hva de vil, helsevesenet kan aldri bekrefte/avkrefte/diskutere saken. Det gir et ensidig bilde på saker som ofte har mange sider, spesielt når det kommer til psykisk helsevern. Det er også viktig å huske at dette er pasientens inntrykk av hendelser, hennes følelser og meninger. Hennes virkelighetssyn er, ut ifra diagnose og dets definisjon, forvrengt. Hennes følelser må selvsagt taes hensyn til og vurderes ut ifra et klinisk ståsted, da dette kan hjelpe henne i hennes pleie, medisinering og videre behandling, men er ikke i seg selv et godt grunnlag for å få et innblikk i hvordan psykisk helsetjenester faktisk foregår og hvordan behandling utføres. 

Anonymkode: d5328...1da

Fasinerende lesning..

For det første sier du at en pasient kan fortelle hva de vil om behandling/overgrep i Psykiatrien og at Helsevesenet ikke kan forsvare seg? Psykiatriske pasienter har da ca 0 troverdighet enten de lyver eller snakker sant. Fordi de har en psykiatriske diagnoser og er ikke sett på som troverdige kilder noe som helst sted.

Dette sier du så videre selv, med å komme med en påstand at virkelighetssynet til en psykiatrisk pasient nødvendigvis er forvrengt, i kraft av at de har en diagnose. Det er ikke nødvendigvis sant, og til og med med et forvrengt virkelighetsbilde vet nok noen kanskje likevel vite forskjell på rett og galt.

Ellers vil jeg bare påpeke at det er nytt for meg at alle psykiatriske pasienter er kvinner. Og ikke minst at hvis det er tilfelle? Ville jeg i alle fall stilt spørsmål til om alle disse kvinnen virkelig trenger legges i belter for å ikke skade de ansatte.

Anonymkode: 9b7d1...742

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes media bør være påpasselige med å publisere slikt. Det blir ofte heksejakt der, en pasient kan fortelle hva de vil, helsevesenet kan aldri bekrefte/avkrefte/diskutere saken. Det gir et ensidig bilde på saker som ofte har mange sider, spesielt når det kommer til psykisk helsevern. Det er også viktig å huske at dette er pasientens inntrykk av hendelser, hennes følelser og meninger. Hennes virkelighetssyn er, ut ifra diagnose og dets definisjon, forvrengt. Hennes følelser må selvsagt taes hensyn til og vurderes ut ifra et klinisk ståsted, da dette kan hjelpe henne i hennes pleie, medisinering og videre behandling, men er ikke i seg selv et godt grunnlag for å få et innblikk i hvordan psykisk helsetjenester faktisk foregår og hvordan behandling utføres. 

Anonymkode: d5328...1da

Det er jo stort sjokk at det er møkka-avisen vg som har skrevet dette da :ironi:

Anonymkode: fc66b...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎26‎.‎04‎.‎2016 at 23.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en nær relasjon til noen som jobber i psykiatrien, og det som blir fortalt meg er at det er ekstremt strenge regler for å legge noen i belter, og i de aller fleste situasjoner er ikke det nødvendig. Dette er farlig sted som denne personen jobber (lukket avdeling), med mange ekstreme tilfeller. 

Jeg har derfor stikk motsatt inntrykk enn deg, altså at beltelegging er noe som foregår på visse steder, der kulturen er slik, og grensen for å legge noen i belter er lavere. Historiene som er fremstilt er heller ikke de alvorlige der belter er nødvendig.

Anonymkode: 6df29...ef5

Ja, det er veldig strenge regler for beltelegging. Men at det er strenge regler betyr ikke at man ikke kan beltelegge ofte. Uten å snakke for mye om avdelinger fordi det varierer fra sted til sted, så avhenger dette av hvilken avdeling man er på - noen steder medisineres det ikke i det hele tatt fordi pasienten ikke har fått en diagnose enda, andre steder medisineres det tungt fordi det er langtidspasienter. Forskjellen på avdelingene kan sikkert din nære svare på i privaten.

På den avdelingen din bekjente jobber på er det stor sannsynlighet for at de bruker mye medisinering. Du sier det selv at dette er en avdeling med farlige personer. Da snakker vi ikke om de småjentene med oppmerksomhetsbehov som kutter seg på tvers eller de som er litt deprimerte etter et samlivsbrudd. Vi snakker om alvorlig syke mennesker som har et enormt oppfølgingsbehov. Det er ikke så enkelt som at hvis man snakker med rolig innestemme til disse personene, så vil de oppføre seg som folk. Eller at det hjelper å ha 10 sykepleiere rundt vedkommende til enhver tid (for å besvare ressursargumentet til VG). For at de ikke skal skade seg selv eller de ansatte har pasientene enten behov for medisinering som sløver dem ned eller beltelegging. På pasienter som er så alvorlig syke kan man da selvsagt tenke seg at medisinering (med de bivirkningene det har) er et bedre alternativ enn at de skal beltelegges daglig de neste årene. Alle som skal ha medisiner får selvsagt medisiner, men det er ganske stor forskjell på hvordan man medisinerer en farlig og alvorlig syk person sammenlignet med en tenåringsjente som er litt lei seg.

Psykiatrien er fremdeles "nytt", så jeg er sikker på at i om 100 år vil vi se tilbake på måten man behandler pasienter i dag (både medisinering og beltelegging) på samme måte som vi i dag ser tilbake på psykiatrien på 60-tallet og bakover. At man blir bedre til å behandle om 100 år betyr ikke at man gjør noe feil i dag. Man gjør det man kan med den kunnskapen vi har til rådighet. Det beste hadde selvsagt vært om man kunne gi medisiner som ikke hadde bivirkninger og som virket uansett hvilken sykdom man hadde, men det finnes ikke enda. Det er heller ikke alle sykdommer man vet med sikkerhet hvordan man skal behandle for å få et garantert sluttresultat.

Anonymkode: 4c977...04a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatrien er fremdeles "nytt", så jeg er sikker på at i om 100 år vil vi se tilbake på måten man behandler pasienter i dag (både medisinering og beltelegging) på samme måte som vi i dag ser tilbake på psykiatrien på 60-tallet og bakover.

Anonymkode: 4c977...04a

Det tror jeg også.

 

Anonymkode: 7a4a2...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...