Gå til innhold

Kan vi ha en grand danois?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Lavendela skrev:

Hvorfor så negativ? 

GD spiser en del I vekstperioden, men roer matinntaket betraktelig når den er voksen. Min spiser en sekk I mnd.  870 kr.  Lite syk.  Samme gjelder hans foreldre og søsken.  Og hvilken store genetiske helseproblem er det du refererer til?GDEN er mye friskere enn andre gigantraser  som feks Newfoundland,leonberger, rottis osv. 

Og at ingen vil passe den???  DET kan kan du ikke vite!! 

Hoftedysplasi, tarmslyng, hjertefeil, Addisons sykdom, hypotyreose, wobblers syndrom osv. Selvom den er friskere enn noen andre raser, betyr ikke det at det ikke er en rase som har ekstremt mange helseproblemer, og egentlig ikke bør avles på. Så bra at det går fint med din hund, med selvom din hund er frisk betyr ikke det at alle andre hunder av samme rasen er det, så det er et dårlig argument.

Jeg har hatt stor hund selv, og jeg vet hvor vanskelig det er å finne hundepass til store hunder kontra mindre hunder. Det sier seg jo egentlig selv også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som ville ha stoppet meg fra å anskaffe en GD er at svært mange av dem ikke lever særlig lenge og jeg tror ikke jeg vet om noen som har blitt eldre en seks år. De rekker altså knapt nok å bli voksne før de må avlives. Veldig trist, for det er en flott rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nurcos skrev:

Hoftedysplasi, tarmslyng, hjertefeil, Addisons sykdom, hypotyreose, wobblers syndrom osv. Selvom den er friskere enn noen andre raser, betyr ikke det at det ikke er en rase som har ekstremt mange helseproblemer, og egentlig ikke bør avles på. Så bra at det går fint med din hund, med selvom din hund er frisk betyr ikke det at alle andre hunder av samme rasen er det, så det er et dårlig argument.

Jeg har hatt stor hund selv, og jeg vet hvor vanskelig det er å finne hundepass til store hunder kontra mindre hunder. Det sier seg jo egentlig selv også.

La meg se om jeg kan oppklare litt her: 

Hypoteriose =lavt stoffskifte forekomme i noen tilfeller (medisineres), samme med HD, men rasen er generelt ikke videre plaget med ledd. Wobbler er mest utbredt hos Gd og dobbermann,men forekommer også hos andre raser. Feks fransk bulldogg.  Det er dog ikke en vanlig sykdom. 

 Addisons syndrom er heller ikke en vanlig sykdom. Men om den forekommer, kan den medisineres enkelt med kortisol og aldostheron. Addisons hunder blir ofte gamle! 

Og når det kommer til hjertesykdommer er den mest vanlige formen kardiomyopari.  Forekommer som oftest hos middelaldrende hannhunder.

Når du sier tarmslyng, går jeg ut I fra at du mener mangedreining som er noe helt annet. Og ja, de er utsatt for dette.. det er mye en som eier kan Gjøre for å unngå det. 

Kreft forekommer skjeden, samme med allergier og hudproblemer. 

Du fremlegger det som om TS kommer til å få en alvorlig syk hund, og at jeg er heldig som har en frisk. Vi har aldri noen garanti om vi får friske dyr. Men det er andre raser som har større forekomster av nevnte sykdommer. Og ja, dette vet jeg, da dette er jobben min! 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/xl/et-hundeliv-med-store-smerter-1.12879902

 

"Rapporten slår fast at raser som Grand danois, dobermann og tysk schæfer har store genetiske helseproblemer"

Anonymkode: 629b6...b4f

Jepp, magedreining! 

TS, om du lurer på noe, send meg en pm. 

Takk for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lavendela skrev:

La meg se om jeg kan oppklare litt her: 

Hypoteriose =lavt stoffskifte forekomme i noen tilfeller (medisineres), samme med HD, men rasen er generelt ikke videre plaget med ledd. Wobbler er mest utbredt hos Gd og dobbermann,men forekommer også hos andre raser. Feks fransk bulldogg.  Det er dog ikke en vanlig sykdom. 

 Addisons syndrom er heller ikke en vanlig sykdom. Men om den forekommer, kan den medisineres enkelt med kortisol og aldostheron. Addisons hunder blir ofte gamle! 

Og når det kommer til hjertesykdommer er den mest vanlige formen kardiomyopari.  Forekommer som oftest hos middelaldrende hannhunder.

Når du sier tarmslyng, går jeg ut I fra at du mener mangedreining som er noe helt annet. Og ja, de er utsatt for dette.. det er mye en som eier kan Gjøre for å unngå det. 

Kreft forekommer skjeden, samme med allergier og hudproblemer. 

Du fremlegger det som om TS kommer til å få en alvorlig syk hund, og at jeg er heldig som har en frisk. Vi har aldri noen garanti om vi får friske dyr. Men det er andre raser som har større forekomster av nevnte sykdommer. Og ja, dette vet jeg, da dette er jobben min! 

Jepp, magedreining! 

TS, om du lurer på noe, send meg en pm. 

Takk for meg.

Nei, jeg mente tarmslyng, men magedreining er vel kanskje det som er mest vanlig hos GD.

Nei, jeg fremlegger det ikke som at TS vil få en alvorlig syk hund, men at det er en mye større sjanse for at hun får en syk hund hvis hun velger en GD fremfor en friskere rase. Selvfølgelig er det ingen garantier. Om trådstarter alikevel ønsker å få seg en GD, så er det opp til han/henne, men jeg mener det er viktig å opplyse om hva som kan følge med rasen. Hadde det vært en annen rase som hadde hatt store genetiske helseproblemer, så hadde jeg opplyst om det da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, nurcos skrev:

Nei, jeg mente tarmslyng, men magedreining er vel kanskje det som er mest vanlig hos GD.

Nei, jeg fremlegger det ikke som at TS vil få en alvorlig syk hund, men at det er en mye større sjanse for at hun får en syk hund hvis hun velger en GD fremfor en friskere rase. Selvfølgelig er det ingen garantier. Om trådstarter alikevel ønsker å få seg en GD, så er det opp til han/henne, men jeg mener det er viktig å opplyse om hva som kan følge med rasen. Hadde det vært en annen rase som hadde hatt store genetiske helseproblemer, så hadde jeg opplyst om det da også.

Alle rasehunder har noen sykdommer de er arvelig disponerte for. Men gden er langt fra den sykeste! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Lavendela skrev:

Alle rasehunder har noen sykdommer de er arvelig disponerte for. Men gden er langt fra den sykeste! 

Du forstår virkelig ikke poenget jeg prøver å komme med du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,  men om TS ønsker en GD ser jeg ikke poenget med å svartmale rasen. Og iallfall ikke med sykdommer som forekommer sjelden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart en blir skeptisk når Norsk Kennelklubb nylig har gått ut i media og advart mot denne rasen, nettopp på grunn av helseproblemer. 

Anonymkode: 629b6...b4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lavendela skrev:

Joda,  men om TS ønsker en GD ser jeg ikke poenget med å svartmale rasen. Og iallfall ikke med sykdommer som forekommer sjelden...

Trådstarter har allerede skrevet i tråden at hun er usikker på om hun ønsker å skaffe seg GD enda fordi de reiser mye.

Jeg svartmaler ikke rasen, men det er flere her i tråden som roser rasen opp i skyene og mener at alt er fryd og gammen med en GD, men det er det ikke alltid med en så stor hund. Som jeg har nevnt tidligere, så er det vanskelig å få pass, hvis man har små barn så har en GD ikke alltid helt kontroll på halen sin, og kan derfor slå barn med halen. I valpestadiet er de så store at de kan skade små barn uten å mene det etc.

Og dette er ikke sykdommer som forekommer sjeldent, det er en grunn til at de fleste GD'er ikke lever til de er maks 8 år gamle.

Folk skaffer seg hund over en veldig lav terskel, og det er alltid viktig å opplyse om hvilke negative aspekter det kan være med å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke rart en blir skeptisk når Norsk Kennelklubb nylig har gått ut i media og advart mot denne rasen, nettopp på grunn av helseproblemer. 

Anonymkode: 629b6...b4f

Gden er disponert for magedreining. Forekommer ofte med døden som utfall. Er ekstremt smertefullt! Grunnen til dette er eksteriøret til hunden. Som jo er avlet frem av mennesker. Gden MÅ aldri herje, mosjoneres eller drive fysisk aktivitet verken Før eller etter måltid. Gylden regel er: Hvile 2 timer både Før og etter måltid... Foret Bør også serveres noe oppbløtt, da det Gjør det enklere å fordøye. Som igjen minsker faren for magedreining.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du kan hund så er det det samme om hunden er stor eller liten når det kommer til å gå tur.Selv er jeg 60 kg og går hver dag tur med hunder som tilsammen veier 110 kg ,og som oftest har jeg dem bare på en finger,fordi  det er enklest. 

Det som er viktig er at dere tenker nøye igjennom om dere har kunnskap nok til å få hunden til å bli slik dere ønsker den skal værevis ikke hadde jeg gått for en mindre rase.

Husk at alle hunder kan gjøre skade på et barn og at hunden uansett rase aldri skal være alene med små barn.Men husk at det er større sansynlighet for større skade på barnet vis hunden er stor.Selv den snilleste hund kan bite vis et barn gjør den noe som den ikke liker ,eller den har blitt stresset av feks et barn som ikke vil la den få ro.

 

 

Anonymkode: 19a7e...cf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Lavendela skrev:

 

Sykdommene du har beskrevet forekommer. Men de er ikke vanlige.  Gjennomsnittlig levealder er 6-11 år. Mange skader seg pga sin store størrelse og må avlives I forbindelse med det. Ellers har du magedreiningen som tar knekken på mange. 

Du mener ditt og jeg mitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lavendela skrev:

Sykdommene du har beskrevet forekommer. Men de er ikke vanlige.  Gjennomsnittlig levealder er 6-11 år. Mange skader seg pga sin store størrelse og må avlives I forbindelse med det. Ellers har du magedreiningen som tar knekken på mange. 

Du mener ditt og jeg mitt. 

Poenget mitt var at GD'er har store helseproblemer, og det bekrefter jo også du nå. Jeg skjønner ikke hva du krangler om. De fleste GD'er lever ikke til de er mer enn rundt 8 år, mange dør før det, og et fåtall blir eldre. De har generelt over en veldig lav levealder, og i det korte livet de har, så har de generelt over mye problemer nettopp grunnet størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, nurcos skrev:

Poenget mitt var at GD'er har store helseproblemer, og det bekrefter jo også du nå. Jeg skjønner ikke hva du krangler om. De fleste GD'er lever ikke til de er mer enn rundt 8 år, mange dør før det, og et fåtall blir eldre. De har generelt over en veldig lav levealder, og i det korte livet de har, så har de generelt over mye problemer nettopp grunnet størrelsen.

Jeg krangler ikke, men du hauser opp sykdomsfrekvensen. De forekommer, men er langt fra vanlig. Det vil si at statistikken for disse sykdommene er litt høyere hos gden enn andre raser, men det er sykdommer som lett lar seg behandle (sett bort fra wobbler, sterk grad HD og kardiomyopari ) 

Nå blir sjelden gigant raser veldig gamle, men gjennomsnittsalderen er som sagt 6-11 år. 

jeg vil ikke kategorisere det som store helseproblemer 

Endret av Lavendela
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til opplysning, siden noen ser ut til å ikke få det med seg: 

Jeg har hatt 2 hunder tidligere.

Jeg har erfaring med problemhund

 Jeg kan mye om hund

Tråden ble opprettet for å spørre de, som har erfaring med GD, om hva som kreves av eieren for å lykkes. 

 

Alle hunderaser har sykdommer. 

Anonymkode: d64e3...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til opplysning, siden noen ser ut til å ikke få det med seg: 

Jeg har hatt 2 hunder tidligere.

Jeg har erfaring med problemhund

 Jeg kan mye om hund

Tråden ble opprettet for å spørre de, som har erfaring med GD, om hva som kreves av eieren for å lykkes. 

 

Alle hunderaser har sykdommer. 

Anonymkode: d64e3...448

Mye lydigetstrening da de kan Være litt harde I nøtta 😂 og mye sosialisering.  Moderat mosjon.  De liker forresten dårlig være hjemme alene da dette er en veldig sosial rase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lavendela skrev:

Jeg krangler ikke, men du hauser opp sykdomsfrekvensen. De forekommer, men er langt fra vanlig. Det vil si at statistikken for disse sykdommene er litt høyere hos gden enn andre raser, men det er sykdommer som lett lar seg behandle (sett bort fra wobbler, sterk grad HD og kardiomyopari ) 

Nå blir sjelden gigant raser veldig gamle, men gjennomsnittsalderen er som sagt 6-11 år. 

jeg vil ikke kategorisere det som store helseproblemer 

I følge Norsk Kennelklubb er gjennomsnittsalderen 5,7 år. http://www.ngdk.no/RAS_ver_0_9.pdf

Anonymkode: 629b6...b4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til opplysning, siden noen ser ut til å ikke få det med seg: 

Jeg har hatt 2 hunder tidligere.

Jeg har erfaring med problemhund

 Jeg kan mye om hund

Tråden ble opprettet for å spørre de, som har erfaring med GD, om hva som kreves av eieren for å lykkes. 

 

Alle hunderaser har sykdommer. 

Anonymkode: d64e3...448

Mye lydigetstrening da de kan Være litt harde I nøtta 😂 og mye sosialisering.  Moderat mosjon.  De liker forresten dårlig være hjemme alene da dette er en veldig sosial rase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...