Gå til innhold

Kan vi ha en grand danois?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er flotte hunder, og det jeg leser om gemyttet/hva de trenger virker bra for oss. Men det er et stort men.

Vi har to små barn, og vi består av mann på 190cm og dame på 160cm. Er det uforsvarlig med en grand danois? Vil kun mannen på 190 cm klare å lufte hunden? Et familiemedlem av meg, på 160 cm, hadde en slags mastiff på 60 kg og det gikk helt greit. Men GD kan veie opptil 90 kg? 

Anonymkode: d64e3...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må dere velge en SÅ stor hund? Grand Danois blir enorm store og muskuløse, og har jaktinstinkt. Dere kan ende opp med at det kun er mannen din som kan lufte hunden, og verken du eller ungene kan kontrollere den. Hva skjer da om mannen din reiser bort? Jobber overtid? Blir syk? Hva er vitsen med hund hvis bare en person i familien kan kontrollere den? Dersom hunden får for lite mosjon, blir den kanskje frustrert og enda mer ukontrollerbar. I tillegg til å være ulykkelig.

Hunden kan selvfølgelig dresseres til å bli lydig, men det er enormt mye arbeid. I tillegg kan man aldri forutsi personligheten til akkurat den hunden man ender opp med.

Hadde valgt en mindre rase hadde jeg vært deg. Selv om det er utrolig flotte hunder! Men jeg har sett den tragiske skjebnen til for mange hunder som folk har valgt på grunn av utseende, og ikke det praktiske... 

 

Anonymkode: b18d3...137

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, kan dere klare å lufte hunden, begge to - men det forutsetter at dere lærer hunden lydighet.

Anonymkode: d7d75...15e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 163  og har hatt min Gd  i 9 år nå.  Vi har 2 små barn, og katt.Ingen problem!😊 Gd en er kjent for å Være snill med andre dyr, men kan Være skeptisk ovenfor likekjønnede hunder og fremende folk.  Grandisen er en vaktbikkje, og har lite jaktinstinkt 😋 min grandis gutt har gått løs blant både hester,sauer og høns. Har ikke rørt en eneste en av dem. Redd katten er han også....😁 andre hannhunder og fremmede derimot. ... 

God oppdragelse er alfa og mega når det kommer til hunder. Store som små.  Og velger du en grandis :les deg opp på magedreining først. 

Gjennomsnittlig levealder er 6-11 år. Mye pga magedreining.  Jo eldre hund , jo større sjangs. Ellers er dette en relativt frisk rase, med lite hofte og leddsykdommer. Vortevirus er vanlig og kan se litt styggt ut, men er helt ufarlig. Hjerteproblemer kan fårekomme. De er klønete I ungdomsfasen  og skader seg lett. 😌 

Endret av Lavendela
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet jeg kan tenke meg er når hunden er I den viltre, klossete, dustete tenåringsfasen. Spesielt med barn I huset. Så dere må tenke endel på kontroll og lydighet, I mye større grad enn med en mindre hund.

Ellers vil en sele som har feste foran nok være til stor hjelp før bikkja blir flink til å gå pent I bånd, og kanskje etterpå også. Slike seler er ikke vonde for hunden på noen måte, men gjør det vanskelig å trekke forover da festepunktet er på brystet heller enn ryggen.

Og kanskje dere bør gå for ei tispe,  ikke den største hannhunden I kullet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen i familien min har GD og der kan både mor (160) og far (175) gå tur med hunden problemfritt. Den er rolig (nå som valpe og unghundfasen er over) og en skikkelig koseklump med barna og de voksne. 

Men det er vanskelig å få hundepass da, siden den er så stor. 

Anonymkode: 4e51e...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en irsk ulvehund på 90 kg. Jeg er knappe 160 og har ingen problem med å lufte han. Han er veldig lydig og drar ikke. Vi har barn og har aldri vært redd for det. Vi har aldri angret på valget. Han er rolig og gjør ikke mye ut av seg selv om han er stor. De ligner en del på GD i gemytt. Folk vi møter på tur derimot tenker at stor er farlig, og går rundt oss for å ikke møte oss. ;) 

Anonymkode: cb61d...8a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er absolutt fine hunder, og er nok ordentlig fine familiehunder med den rette treningen, men Grand danois er en rase med store genetiske helseproblemer, og det kan være en veldig kostbar hund. Så må man også tenke seg om med tanke på om det er etisk forsvarlig å bidra til at det blir forsatt å avle på denne typen hunder som lider på grunn av helseproblemer. Det er jo selvfølgelig opp til dere å bestemme, men gå inn og les litt mer om rasen og hva slags helseproblemer de kan ha.

 

Er dette den første hunden deres? Det har også noe å si. Det er absolutt ikke en førstegangshund, rett og slett fordi den er så stor, og har dere ikke stålkontroll på treningen, så kan det gå galt.

 

Det er også en hund som ingen kommer til å ville passe, folk flest vil være redd hunden (så du kan ikke bare slippe den løs i parken), den er vanskelig å ta med seg (hvis dere ikke har veldig stor bil), den har et forholdsvist kort liv (6-8 år er vanlig), den er veldig dyr i drift (går mye mer i forkostnader og veterinærregninger). Ja, kunne sagt mye mer, men poenget er vel at jeg aldri ville anbefalt at dere skaffer dere en grand danois.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand Danois var vel opprinnelig buskapsvoktere og selskapshunder, de har ikke mye jaktinstinkt og er vennlige mot barn og alle slags dyr. Jeg hadde ikke nølt et sekund hvis jeg tenkte bare på lynnet, men for meg personlig blir disse hundene dog litt store.
Jeg har ikke inntrykk av at de er noe vanskeligere å gå tur med enn andre hunder, men vil anbefale å lære den å gå i slakt bånd helt fra begynnelsen. Sjekk ut Turid Rugaas og hennes bok om å gå i slakt bånd. Angående helse er det også mange andre raser som har helseproblemer. Gi  mest muilig naturlig og frisk mat (ikke tørrfor) og ikke overvaksiner hunden så holder den seg frisk lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være min 3. hund i så fall - og ja, er klar over at lydighet er viktig. På alle raser. 

Tenkte tispe ja :) 

Men det med pass er et problem da, får vel vente til ungene er voksne og vi ikke skal på slike ferier lenger ;) 

Anonymkode: d64e3...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det med pass er et problem da, får vel vente til ungene er voksne og vi ikke skal på slike ferier lenger ;) 

Anonymkode: d64e3...448

Dere finner da vel pass, via hundeklubb/raseklubb, hundevenner (jeg hadde digga å passe en grand danois) eller kennel. Oppdretter bruker i mange tilfeller å passe hund om de har muligheten også

Jeg kom på en dum ting til, og det er at det er vanskeligere å sende giganter med fly enn andre hunder, tror alt over berner sennen-størrelse ikke får fly med widerøe da de har ikke plass i flyet :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gjennomsnittet av damer med store hunder 1.60 i denne tråden? :fnise: 

Anonymkode: ec441...beb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke høyden din som har kontroll på hunden, så det ser jeg ingen problemer med. Planlegger GD selv, men det får vente til vi bor litt mer landlig med mer plass - om noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Tekopper skrev:

Dere finner da vel pass, via hundeklubb/raseklubb, hundevenner (jeg hadde digga å passe en grand danois) eller kennel. Oppdretter bruker i mange tilfeller å passe hund om de har muligheten også

Jeg kom på en dum ting til, og det er at det er vanskeligere å sende giganter med fly enn andre hunder, tror alt over berner sennen-størrelse ikke får fly med widerøe da de har ikke plass i flyet :biggrin:

Ja, det er sant, om man finner en oppdretter som kan passe så er jo problemet løst. 

Da er Widerøe svartelista her ;)

 

Anonymkode: d64e3...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er gjennomsnittet av damer med store hunder 1.60 i denne tråden? :fnise: 

Anonymkode: ec441...beb

Det er uvisst.

Anonymkode: d64e3...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, FantasDick skrev:

Det er ikke høyden din som har kontroll på hunden, så det ser jeg ingen problemer med. Planlegger GD selv, men det får vente til vi bor litt mer landlig med mer plass - om noen år. 

Nei, så om en person er 160 cm høy, og veier 150 kg så er det greit, siden hunden bare veier 90 kg? ;)

Forstår at du snakker om oppdragelse, å gå pent i bånd, være sosialisert og omgengelig, men det er ikke til å stikke under en stol at dersom hunden av en eller annen årsak (det kan skje den beste) bestemmer seg for at den stygge hannhunden som kommer gående forbi oss er frokost, så sliter vel en "liten person" mer enn en "stor person" når det kommer til å holde tilbake hunden. 

Jeg har ikke troen på at noen hunder er 100% lydige i absolutt alle situasjoner, det er alltid en sjans for at hunden gjør det den ikke skal uansett hvor mye man terper og terper. Men det kan jo godt hende at når andre hundeeiere ser en så stor hund så tør de ikke å gå forbi, så da er jo saken løst igrunn.

Anonymkode: d64e3...448

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er gjennomsnittet av damer med store hunder 1.60 i denne tråden? :fnise: 

Anonymkode: ec441...beb

Mulig det er noe i det, jeg er 161 og har hatt en GD blanding, på rundt 70 kilo til inntil nylig. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, så om en person er 160 cm høy, og veier 150 kg så er det greit, siden hunden bare veier 90 kg? ;)

Forstår at du snakker om oppdragelse, å gå pent i bånd, være sosialisert og omgengelig, men det er ikke til å stikke under en stol at dersom hunden av en eller annen årsak (det kan skje den beste) bestemmer seg for at den stygge hannhunden som kommer gående forbi oss er frokost, så sliter vel en "liten person" mer enn en "stor person" når det kommer til å holde tilbake hunden. 

Jeg har ikke troen på at noen hunder er 100% lydige i absolutt alle situasjoner, det er alltid en sjans for at hunden gjør det den ikke skal uansett hvor mye man terper og terper. Men det kan jo godt hende at når andre hundeeiere ser en så stor hund så tør de ikke å gå forbi, så da er jo saken løst igrunn.

Anonymkode: d64e3...448

Jeg har hatt hund som har veid mer enn meg og han kunne lett ha dratt avgårde med meg, men vi hadde ingen problemer likevel. Eller jo, når han skulle leke/ta snøfnugg på glatta så slet jeg, men ikke ellers! :hoho:  

Jeg tror det handler om mental kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tekopper skrev:

Det største problemet jeg kan tenke meg er når hunden er I den viltre, klossete, dustete tenåringsfasen. Spesielt med barn I huset. Så dere må tenke endel på kontroll og lydighet, I mye større grad enn med en mindre hund.

Ellers vil en sele som har feste foran nok være til stor hjelp før bikkja blir flink til å gå pent I bånd, og kanskje etterpå også. Slike seler er ikke vonde for hunden på noen måte, men gjør det vanskelig å trekke forover da festepunktet er på brystet heller enn ryggen.

Og kanskje dere bør gå for ei tispe,  ikke den største hannhunden I kullet :)

12 timer siden, nurcos skrev:

De er absolutt fine hunder, og er nok ordentlig fine familiehunder med den rette treningen, men Grand danois er en rase med store genetiske helseproblemer, og det kan være en veldig kostbar hund. Så må man også tenke seg om med tanke på om det er etisk forsvarlig å bidra til at det blir forsatt å avle på denne typen hunder som lider på grunn av helseproblemer. Det er jo selvfølgelig opp til dere å bestemme, men gå inn og les litt mer om rasen og hva slags helseproblemer de kan ha.

 

Er dette den første hunden deres? Det har også noe å si. Det er absolutt ikke en førstegangshund, rett og slett fordi den er så stor, og har dere ikke stålkontroll på treningen, så kan det gå galt.

 

Det er også en hund som ingen kommer til å ville passe, folk flest vil være redd hunden (så du kan ikke bare slippe den løs i parken), den er vanskelig å ta med seg (hvis dere ikke har veldig stor bil), den har et forholdsvist kort liv (6-8 år er vanlig), den er veldig dyr i drift (går mye mer i forkostnader og veterinærregninger). Ja, kunne sagt mye mer, men poenget er vel at jeg aldri ville anbefalt at dere skaffer dere en grand danois.

Hvorfor så negativ? 

GD spiser en del I vekstperioden, men roer matinntaket betraktelig når den er voksen. Min spiser en sekk I mnd.  870 kr.  Lite syk.  Samme gjelder hans foreldre og søsken.  Og hvilken store genetiske helseproblem er det du refererer til?GDEN er mye friskere enn andre gigantraser  som feks Newfoundland,leonberger, rottis osv. 

Og at ingen vil passe den???  DET kan kan du ikke vite!! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er de eneste bakdelene med disse hundene i forhold til barn, at de har haler som treffer barna i øynene, fra de er ca to til ca fire år og at de lett velter et barn, kun fordi de f,eks snur seg og kommer borti barnet i farta, eller plutselig reiser seg og går, mens barnet koser o.l. 

I valpefasen kan de lett bli litt voldsomme for barn, fordi de er så store og det merkes godt når de hopper og lekebiter i den verste fasen. 

Man kan ikke godt forby hunder å logre. Har hatt mange episoder der podene har blitt illsinte etter å ha fått en logrende hale i ansiktet. Det er såpass kraft i den halen, at det faktisk gjør litt vondt bare den kommer bort i låret ditt, så da kan man tenke hvordan det er å få den midt i fleisen. 

Ellers en nydelig hund i forhold til barn. Er gjerne utrolig ømme og forsiktige med de minste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...