Gå til innhold

Er det etisk forsvarlig med raser som f.eks rottweiler og schæferhund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man snakker om de "stakkars" mopsene som lider så forferdelig (jeg har enda tilgode å møte på en, men la oss late som at det stemmer). Eller cavalierene som har det så vondt, stakkars, med alle helseproblemene. Og småhunder med patella luxasjon eller kronisk angst (som resulterer i bjeffing på alt og alle). 

Men hva med rottweilere? Som har et meget, meget sterkt bitt. Farlig sterkt bitt, de kan enkelt rive av armen til en voksen mann om de bestemmer seg for det. Er det etisk forsvarlig å avle opp, og det å oppfordre til avl på rottweilere som ingen mann kan ha 100% kontroll over? Bare et lite eksempel - det finnes mange andre hunderaser som også er store og sterke, og potensielt farlige, som f.eks schæfere. Jeg har sjelden møtt en schæfer som er trygg og stabil i gemyttet; ofte er de kjempenervøse og reagerer med aggressivitet (angrep er det beste forsvar). Er det etisk forsvarlig? Jeg kan lite om en rottweilers mentalitet, men alle hunder kan "klikke". Alle skjønner hva det betyr. Det kan være at den ble trengt opp i et hjørne fysisk eller psykisk, eller at den skvatt og bet, poenget er at når en rottweiler biter og angriper er et ekstremt mye mer alvorlig enn når en mops biter og angriper. Det sier seg selv, når bittstyrken er høyere er skadene større. På enten mennesker eller andre dyr. 

Hvorfor er det OK å avle opp disse hundene? På denne siden her så står det at rottweilere er nummer 2 i statistikken når det kommer til dog bite statistics. Pit bull rangerer øverst og er jo ulovlig i Norge så den ignorerer jeg :)

Hva synes du og hvorfor? 

Anonymkode: 790b6...237

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Det er ikke etisk forsvarlig å avle hunder som lider under sitt eksteriør.

 

2. Hundene som topper bite-statistikk er naturlig nok ofte de mest populære / utbredte hunderasene. 

 

Jeg ser du kan lite om hundehold TS, og jeg mistenker at du heller ikke bryr deg så mye om dem.

Endret av Silvermist
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt en mannevond schæfer, rottweiler eller dobermann (og jeg har møtt mange), men jeg HAR derimot blitt bitt av både papillon og chihuahua (den ene så hardt at jeg måtte ta stivkrampe).

Jeg har også møtt på flere av typen "pitbull", og de har vært kjempekoselige hunder. Men så skal det også sies at jeg KUN har møtt voksne, ansvarlige mennesker som har disse "farlige" hunderasene - mennesker som har vært på valpekurs, lydighetskurs etc og praktiserer disiplin.

Disse små bikkjene som mange tenker "pytt sann, de er så små, hva slags skade kan de gjøre" er gjerne de som eierne ikke gidder å dressere, da de jo bare skal være kosemoseoverdose og instagrambilder.

Det er noe som heter "det finnes ingen farlige hunder, bare farlige eiere", og det synes jeg absolutt passer i de fleste tilfeller. Selvfølgelig er det skumlere om en stor hund klikker, men jeg har aldri hørt om en aggressiv hunderase, kun aggressive enkelthunder hvor skylden enten kan legges på eieren, personen som har egget opp bikkja, eller også noen ganger sykdom.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det mest uforsvarlige med å avle på slike raser er helse- og atferdsproblemer som hundene selv må leve med. Antall mennesker som blir alvorlig bitt, eller endog drept, av disse rasene i Norge er forsvinnende liten. Skal vi tenke på det, så vil jeg si at det er mer uetisk å kjøre bil siden det dreper mange mer mennesker enn hva schæfer og rottweiler gjør. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke sammenligne to helt forskjellige diskusjoner, det er helt forskjellige ting å avle på helseskadelige misdannelser som vi har arvet frem, som også mange schæfere lider av, og å avle på potensielt farlige hunder (farlige hos feil eier).

Jeg har faktisk dessverre møtt en del schæfere som oppfører seg slik slm TS beskriver, men det er ikke hunden sin skyld, det ee uvitende eiere som skaffer seg en kul hund... For å fortelle om et tilfelle, jeg var på tur med hunden min, en hund på rundt 12 kg, gjorde ikke annet en fluer fortred (hun hatet fluer :fnise: ), hvert fall, vi gikk i et nabolag, kom til en sving, og midt i svingen møtte min hund og schæferen på hverandre, reaksjonen til schæferen var og bite hunden min i ansikter og hun endte opp blind på det ene øyet. Denne hunden har jeg møtt flere ganger, og hver gang den møtte en hund flekket den tenner og prøvde å angripe, men ble heldigvis som oftest holdt igjen av eieren...

Anonymkode: 4c6f1...53a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, de hundene jeg har møtt er ikke representative for statistikken tror jeg. Jeg har hatt schæfer som ikke engang bet til blods hunder som hun kom i slåsskamp med, selv om de bet henne flere ganger. Jeg kjenner en annen schæfer som er like snill, og en rottweiler som bare er som en stor kosebamse. Min nåværende hund er blanding av schæfer og jakthund og ingen fare for noen hun heller. Hun ødelegger ikke lekene sine engang.

Derimot har jeg blitt bitt til blods av samojed, og fått overfladiske bitt som har rispet huden av golden retriever og basset hound..

Ofte når schæfer biter kan det visst være et klyp som gjeterhunder bruker for å gjete buskap, men dette blir registrert som "bitt" uten at det ligger noe jakt eller aggresjon bak, har jeg lest om den Amerikanske bittstatistikken iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det OK å avle opp disse hundene? På denne siden her så står det at rottweilere er nummer 2 i statistikken når det kommer til dog bite statistics. Pit bull rangerer øverst og er jo ulovlig i Norge så den ignorerer jeg :)

Hva synes du og hvorfor? 

Anonymkode: 790b6...237

Noen må forklare meg den bittstatistikken for det må være noe jeg ikke forstår her. Er det 113 bitt som er registrert av schæfere i USA og Canada fra 1982-2014? Det er jo ingenting. Eller er det årlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har malle, rasen som nå er blitt svartelistet som brukshunder i Norge nå. Han er verdens beste hund: rolig, snill og grei. Superkosete. Han er som hannhunder flest, har selvsagt noen hannhunder i nabolaget som han ikke går overens med overhodet.

Men vi merker godt når vi er på tur at det er ikke han som bjeffer eller knurrer på hundene vi møter, det er de andre hundene som reagerer. Og da spesielt de små rasene! Så sinna og bjeffete! Ser eierne blir stressa når vi nærmer oss med mallen, sikkert fordi de tenker at han er aggressiv osv så er det deres hund som ender opp med å være idiot. Vår bryr seg fint lite☺ 

Hvis vi møter folk på tur og vi stopper for å slå av en prat, blir de overrasket over hvor lydig og snill han er. Så mye at de føler for å kommentere det. Setter seg som regel bare ned ved bena våre og venter, blir selvsagt kjempeglad hvis de vi møterom vil kose😉

Selvsagt finnes der individ i alle raser som ikke er gode. Også hos malinois, derfor blir disse gjerne representative for resten. Det synes jeg er synd, for folk får et så skjevt inntrykk av rasen. Mallen er jo ekstra utsatt da den er tjenestehund for politi/militær. Både som søkshunder og skarpe hunder. De har svært sterkt beskytterinstinkt overfor eiere, derfor kan lett misforståelser oppstå.

Anonymkode: acb72...e96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæfer er en gjeterhund. Skal selv kjøpe meg en. De er veldig fine hunder når man er glad i fjell og friluftsliv :) 

Anonymkode: 1ac66...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke mer bekymret for hester? Tenk å avle frem dyr som småjenter driver med alene. Eller okser med horn, det er jo ren vanvidd. Katter kan skade øynene til både dyr og mennesker, kanskje vi burde utrydder katter også? 

Anonymkode: 78d0e...3da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dyr kan potensielt være farlige. Noen dyr kan være mer farlige enn andre, feks en elefant er mer farlig enn en spurv (for å dra det veldig langt). Det er ikke dermed sagt at en elefant i seg selv er farlig. Sånn er det med hunder også: En rotwiler kan selvsagt bite hardt, men det er ikke gitt at den biter, er aggresiv eller utgjør noen som helst trussel. 

Også har du de hunderasene vi bør se nærmere på om vi fortsatt skal drive avl på på grunn av helsa deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående malinois så er det politiet som burde vært svartelistet. Når de gjør dette her så lurer jeg på om de har peiling på hund i det hele tatt? Har jo inntrykk av at det er bare norsk politi som har problemer med mallen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal argumentere med hva som potensielt kan være farlig i feile hender, så må man forby biler (evt med flere enn x antall hestekrefter), fjellklarting osv også. Istedenfor å forby så må man heller se på hvordan man kan kontrollere avl og huneeiers egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 25.4.2016 at 19.17, AnonymBruker skrev:

Man snakker om de "stakkars" mopsene som lider så forferdelig (jeg har enda tilgode å møte på en, men la oss late som at det stemmer). Eller cavalierene som har det så vondt, stakkars, med alle helseproblemene. Og småhunder med patella luxasjon eller kronisk angst (som resulterer i bjeffing på alt og alle). 

Men hva med rottweilere? Som har et meget, meget sterkt bitt. Farlig sterkt bitt, de kan enkelt rive av armen til en voksen mann om de bestemmer seg for det. Er det etisk forsvarlig å avle opp, og det å oppfordre til avl på rottweilere som ingen mann kan ha 100% kontroll over? Bare et lite eksempel - det finnes mange andre hunderaser som også er store og sterke, og potensielt farlige, som f.eks schæfere. Jeg har sjelden møtt en schæfer som er trygg og stabil i gemyttet; ofte er de kjempenervøse og reagerer med aggressivitet (angrep er det beste forsvar). Er det etisk forsvarlig? Jeg kan lite om en rottweilers mentalitet, men alle hunder kan "klikke". Alle skjønner hva det betyr. Det kan være at den ble trengt opp i et hjørne fysisk eller psykisk, eller at den skvatt og bet, poenget er at når en rottweiler biter og angriper er et ekstremt mye mer alvorlig enn når en mops biter og angriper. Det sier seg selv, når bittstyrken er høyere er skadene større. På enten mennesker eller andre dyr. 

Hvorfor er det OK å avle opp disse hundene? På denne siden her så står det at rottweilere er nummer 2 i statistikken når det kommer til dog bite statistics. Pit bull rangerer øverst og er jo ulovlig i Norge så den ignorerer jeg :)

Hva synes du og hvorfor? 

Anonymkode: 790b6...237

Du har jo misforstått totalt. Det er ikke pga gemyttet at mopsene lider, men pga den korte snuten. Hvis du skal blande rottweilere inn i den diskusjonen, får du ta opp helseproblemene som evnt avles på. Schæfer passer godt inn, da disse avles i hjel. Selvfølgelig skal man heller ikke avle på psykisk ustabile individer, det sier seg jo selv.

Innlegget ditt bunner nok mer i dine fordommer mot større raser, enn din bekymring for hundenes helseproblemer. Alle hunder er potensielt farlige, en liten terrier kan gjøre STOR skade på et barn f.eks. Jeg kjenner at jeg blir provosert over folk som alltid skal gå på raser som rottweiler, schæfer, malinois, doberman osv... En ustabil hund, er en ustabil hund, uavhengig av rase. Det er like alvorlig at en mops biter, som hvis en rottweiler biter ( for å bruke ditt eksempel ).

Du vet vel også at dachs og golden retriever er hunder som ofte topper bittstatistikken?


Anbefaler deg forresten å lese denne artikkelen; http://www.nrk.no/ostlandssendingen/xl/et-hundeliv-med-store-smerter-1.12879902

Anonymkode: 22843...ed1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. april 2016 at 19.17, AnonymBruker skrev:

Man snakker om de "stakkars" mopsene som lider så forferdelig (jeg har enda tilgode å møte på en, men la oss late som at det stemmer). Eller cavalierene som har det så vondt, stakkars, med alle helseproblemene. Og småhunder med patella luxasjon eller kronisk angst (som resulterer i bjeffing på alt og alle). 

Men hva med rottweilere? Som har et meget, meget sterkt bitt. Farlig sterkt bitt, de kan enkelt rive av armen til en voksen mann om de bestemmer seg for det. Er det etisk forsvarlig å avle opp, og det å oppfordre til avl på rottweilere som ingen mann kan ha 100% kontroll over? Bare et lite eksempel - det finnes mange andre hunderaser som også er store og sterke, og potensielt farlige, som f.eks schæfere. Jeg har sjelden møtt en schæfer som er trygg og stabil i gemyttet; ofte er de kjempenervøse og reagerer med aggressivitet (angrep er det beste forsvar). Er det etisk forsvarlig? Jeg kan lite om en rottweilers mentalitet, men alle hunder kan "klikke". Alle skjønner hva det betyr. Det kan være at den ble trengt opp i et hjørne fysisk eller psykisk, eller at den skvatt og bet, poenget er at når en rottweiler biter og angriper er et ekstremt mye mer alvorlig enn når en mops biter og angriper. Det sier seg selv, når bittstyrken er høyere er skadene større. På enten mennesker eller andre dyr. 

Hvorfor er det OK å avle opp disse hundene? På denne siden her så står det at rottweilere er nummer 2 i statistikken når det kommer til dog bite statistics. Pit bull rangerer øverst og er jo ulovlig i Norge så den ignorerer jeg :)

Hva synes du og hvorfor? 

Anonymkode: 790b6...237

Men i all verden. Hva slags kunnskap har du, som kan se på en mops om den lider eller ikke? Det at en hund lider er ikke noe du enkelt kan se, blir helt oppgitt over at det går an å si noe så håpløst. Så fordi DU ikke kan SE at en mops lider, betyr det at drøssevis av fagfolk tar feil? Vetrinærer over hele landet må støtt og stadig operere disse hundene fordi de lider, og i mange tilfeller er det så ille at de må avlives. Men vent, dette er jo bare tull, for du kan jo nemlig ikke se at de har det vondt. Tenk at vetrinærer, som bare har seks års utdannelse, kan ta så feil 'a gitt. Du får informere dem om at arbeidet deres bare er vrøvl, for du kan jo tydelig se at de tar feil :) Regner med at du kan se at mennesker har kreft og andre sykdommer også, du som er eksperten på å se lidelse :)

Hele innlegget ditt oser av at du har null kunnskap om hunder og hundehold.

Anonymkode: 10f6f...ccc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 29. april 2016 at 12.52, AnonymBruker skrev:

Du har jo misforstått totalt. Det er ikke pga gemyttet at mopsene lider, men pga den korte snuten. Hvis du skal blande rottweilere inn i den diskusjonen, får du ta opp helseproblemene som evnt avles på. Schæfer passer godt inn, da disse avles i hjel. Selvfølgelig skal man heller ikke avle på psykisk ustabile individer, det sier seg jo selv.

Innlegget ditt bunner nok mer i dine fordommer mot større raser, enn din bekymring for hundenes helseproblemer. Alle hunder er potensielt farlige, en liten terrier kan gjøre STOR skade på et barn f.eks. Jeg kjenner at jeg blir provosert over folk som alltid skal gå på raser som rottweiler, schæfer, malinois, doberman osv... En ustabil hund, er en ustabil hund, uavhengig av rase. Det er like alvorlig at en mops biter, som hvis en rottweiler biter ( for å bruke ditt eksempel ).

Du vet vel også at dachs og golden retriever er hunder som ofte topper bittstatistikken?


Anbefaler deg forresten å lese denne artikkelen; http://www.nrk.no/ostlandssendingen/xl/et-hundeliv-med-store-smerter-1.12879902

Anonymkode: 22843...ed1

Anbefaler deg å lese denne siden her: http://forskning.no/husdyr-biologi/2015/05/avler-fram-sykdom-og-lidelse

istrdetfor å linke til klassisk, årlig klikk-materiale fra NRK som forøvrig henviser lite til kilder men til samtaler. Mopsen i Norge lider generelt lite (mye pga av avlsproblemer har blitt tatt alvorlig i nesten to tiår, og pga godt mopseklima bla.) ifht andre hunderaser. Som dere ser er det store raser som lider mest og hvor anlegget for helseplager knyttet til avl er størst. Mopsen er en typisk hakkekylling iom at den ser flott og spesiell ut, derfor er det lett og ta den som eksempel med at den "lider pga utseendet". Har selv mops, kjenner maaaange mopser og mopsekenneler og hundene har faktisk generelt ganske god livskvalitet. Vanligst at litt plager viser seg med alderen men det gjør det hos de fleste hunder. Eieren må ta hensyn til at mops kun må løpe på eget initiativ og ikke bli oppfordret til løping, utenom litt i lek med gode temperaturer. Det verste jeg har vært borti av helseplager knyttet til snuten deres, er tannproblemer. Man må være flink til å ta mopsen på tannsjekk/stell hver 6.måned. 

Det er mange raser man burde bekymre seg over før man bidrar til ytterligere stigmatisering av mops. 

Anonymkode: 6a068...fa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å lese denne siden her: http://forskning.no/husdyr-biologi/2015/05/avler-fram-sykdom-og-lidelse

istrdetfor å linke til klassisk, årlig klikk-materiale fra NRK som forøvrig henviser lite til kilder men til samtaler. Mopsen i Norge lider generelt lite (mye pga av avlsproblemer har blitt tatt alvorlig i nesten to tiår, og pga godt mopseklima bla.) ifht andre hunderaser. Som dere ser er det store raser som lider mest og hvor anlegget for helseplager knyttet til avl er størst. Mopsen er en typisk hakkekylling iom at den ser flott og spesiell ut, derfor er det lett og ta den som eksempel med at den "lider pga utseendet". Har selv mops, kjenner maaaange mopser og mopsekenneler og hundene har faktisk generelt ganske god livskvalitet. Vanligst at litt plager viser seg med alderen men det gjør det hos de fleste hunder. Eieren må ta hensyn til at mops kun må løpe på eget initiativ og ikke bli oppfordret til løping, utenom litt i lek med gode temperaturer. Det verste jeg har vært borti av helseplager knyttet til snuten deres, er tannproblemer. Man må være flink til å ta mopsen på tannsjekk/stell hver 6.måned. 

Det er mange raser man burde bekymre seg over før man bidrar til ytterligere stigmatisering av mops. 

Anonymkode: 6a068...fa4

Da har vi forskjellige erfaringer innad i mops-miljøet, men nok om det. Det var uansett ikke en diskusjon om mops, det var TS selv som valgte å fokusere på og fremheve mops som er frisk rase i HI. Det er selvfølgelig flere raser enn mops som lider pga dårlig avl, det er dessverre baksiden av medaljen hos populære raser. Men det ble jo ganske tydelig etterhvert i HI, at det ikke var helseproblemene TS ville diskutere, men mentaliteten til rottweiler og schæfer. ( Disse rasene har jo også helseproblemer pga avl. )

Så slapp av! Det var ikke ment som noe ''angrep'' på mops i seg selv, men dårlig avl generelt og stort fokus på ''showhund'' fremfor helse. Noe det dessverre er altfor mye av.

Mops er forresten nevnt i din egen link, så skjønner ikke helt hvor du vil, men la gå.


 

Anonymkode: 22843...ed1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.5.2016 at 9.29, AnonymBruker skrev:

Eieren må ta hensyn til at mops kun må løpe på eget initiativ og ikke bli oppfordret til løping, utenom litt i lek med gode temperaturer

Anonymkode: 6a068...fa4

Og dette alene sier meg at mops har store utfordringer. Selvsagt er det mange andre raser også man må ta tak i. Og det er ikke alle helseproblemer som er så synlige som hos mops, men som kan være vel så skadelige. Men jeg synes ikke man skal bagatellisere hva det vil si å leve uten snute. Det synes jeg er skummelt, og er en tankegang som er med på å opprettholde kortneseraser (og andre rasers problemer, lignende bagatellisering finner man nok i alle rasemiljø, dessverre. Det er jo derfor problemene bare fortsetter).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.5.2016 at 9.29, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å lese denne siden her: http://forskning.no/husdyr-biologi/2015/05/avler-fram-sykdom-og-lidelse

istrdetfor å linke til klassisk, årlig klikk-materiale fra NRK som forøvrig henviser lite til kilder men til samtaler. Mopsen i Norge lider generelt lite (mye pga av avlsproblemer har blitt tatt alvorlig i nesten to tiår, og pga godt mopseklima bla.) ifht andre hunderaser. Som dere ser er det store raser som lider mest og hvor anlegget for helseplager knyttet til avl er størst. Mopsen er en typisk hakkekylling iom at den ser flott og spesiell ut, derfor er det lett og ta den som eksempel med at den "lider pga utseendet". Har selv mops, kjenner maaaange mopser og mopsekenneler og hundene har faktisk generelt ganske god livskvalitet. Vanligst at litt plager viser seg med alderen men det gjør det hos de fleste hunder. Eieren må ta hensyn til at mops kun må løpe på eget initiativ og ikke bli oppfordret til løping, utenom litt i lek med gode temperaturer. Det verste jeg har vært borti av helseplager knyttet til snuten deres, er tannproblemer. Man må være flink til å ta mopsen på tannsjekk/stell hver 6.måned. 

Det er mange raser man burde bekymre seg over før man bidrar til ytterligere stigmatisering av mops. 

Anonymkode: 6a068...fa4

Ja, mops er kjempefriske....

Jeg har vært skriver i mopseringen på utstilling, og minst 70% av dem var feite, hadde problemer med å bevege seg, og/eller hadde pusteproblemer.

Det største problemet til mopsen er imidlertid at eiere og oppdrettere ikke innser at rasen har problemer. Bare ta noe så enkelt som helsekrav for avl: mops har INGEN krav. Ingen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...