Gå til innhold

Prøvekjøre nybil - hva hvis den blir skadet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny (ny)bil, og skal derfor  antageligvis prøvekjøre noen biler. 

Har allerede prvøekjørt en, som ikke passet mitt bruk hos en bilforhandler. Nå skal jeg prøve en annen bil hos en annen bilforhandler. Begge såkalte "demobiler". Hos den første bilforhandleren ble det ikke skrevet noe kontrakt, de tok bare kopi av førerkort og ga meg nøkkelen. Hadde den til dagen etter. 

Jeg bulket den slevfølgelig ikke, men hva hvis...? Og jeg er litt redd for å spørre... Hva er egentlig egenandelen på dette? Man vet jo aldri... Har lest skrekkhistorier om 20.000. Og har de egentlig rett på det uten å skrive kontrakt?

Jeg tør ikke ta sjansen på å prøvekjøre da, tror jeg. Hva innebærer det at det er avtalt prøvekjøring?

Denne gangen er det hos Møller imorgen. Noen som har prøvekjørt der og vet noe om dette? Har dere måttet skrive kontrakt?

 

Anonymkode: 950ca...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri skrevet kontrakt. Men jeg har spurt om det samme til selgerne, og da har det alltid vært 10 000 i egenandel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Den er forsikret. Bulk i vei...

Neida..men er du uheldig er det dekket. 

Haha, takk for svar. Men forsikring har jo stort sett egenande?  Siden ejg aldri har hørt snakk om, eller skrevet under på noe tidligere, må jeg da om det ikke er avtalt noe  (i det utenkelige fall det skulle skje noe), betale det de eventuelt plutselig hoster opp som en "egenandel" ? 

Anonymkode: 950ca...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, MalloryK skrev:

Jeg har aldri skrevet kontrakt. Men jeg har spurt om det samme til selgerne, og da har det alltid vært 10 000 i egenandel

Kan de kreve det da, når de ikke har noe kontrakt på det? Kopi av førerkort er vel mest for at jeg ikke stikker av med bilen eller?

Anonymkode: 950ca...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Haha, takk for svar. Men forsikring har jo stort sett egenande?  Siden ejg aldri har hørt snakk om, eller skrevet under på noe tidligere, må jeg da om det ikke er avtalt noe  (i det utenkelige fall det skulle skje noe), betale det de eventuelt plutselig hoster opp som en "egenandel" ? 

Anonymkode: 950ca...c57

Eiers, altså selgers, forsikring dekker. Du har jo ikke forsikring på den bilen før den er din. Når du prøvekjører er jo bilen selger sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe meg ny (ny)bil, og skal derfor  antageligvis prøvekjøre noen biler. 

Har allerede prvøekjørt en, som ikke passet mitt bruk hos en bilforhandler. Nå skal jeg prøve en annen bil hos en annen bilforhandler. Begge såkalte "demobiler". Hos den første bilforhandleren ble det ikke skrevet noe kontrakt, de tok bare kopi av førerkort og ga meg nøkkelen. Hadde den til dagen etter. 

Jeg bulket den slevfølgelig ikke, men hva hvis...? Og jeg er litt redd for å spørre... Hva er egentlig egenandelen på dette? Man vet jo aldri... Har lest skrekkhistorier om 20.000. Og har de egentlig rett på det uten å skrive kontrakt?

Jeg tør ikke ta sjansen på å prøvekjøre da, tror jeg. Hva innebærer det at det er avtalt prøvekjøring?

Denne gangen er det hos Møller imorgen. Noen som har prøvekjørt der og vet noe om dette? Har dere måttet skrive kontrakt?

 

Anonymkode: 950ca...c57

Jeg har pleid å ha bilselger med meg når jeg prøvekjører. Både for å få veiledning i beste mulige bruk av bilen og for å ha vitne av beste sort om noe skulle skje. 

Jeg har og fått ut leiebiler når mine biler har vært på verksted uten å måtte signere noe kontrakt. 

Ville forhørt meg om dette og fått det skriftlig før jeg mottok nøkler. Du kan jo og få parkeringsskade når du tar bilen med over natten. Egenandelen er jo risikoen her. 

Anonymkode: 51bee...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har pleid å ha bilselger med meg når jeg prøvekjører. Både for å få veiledning i beste mulige bruk av bilen og for å ha vitne av beste sort om noe skulle skje. 

Jeg har og fått ut leiebiler når mine biler har vært på verksted uten å måtte signere noe kontrakt. 

Ville forhørt meg om dette og fått det skriftlig før jeg mottok nøkler. Du kan jo og få parkeringsskade når du tar bilen med over natten. Egenandelen er jo risikoen her. 

Anonymkode: 51bee...8d7

Anonym over her skulle jo ha bilen over natten. Så da blir vel det uansett ikke mulig. Eller skal selger sove i bilen da? Ikke hørt om at profesjonelle bilforhandlere gidder å bli med ut uansett. Aldri fått tilbud om det selv. 

Men vem er det som erstatningspliktig for den egenandelen egentlig? Jeg tipper neimen det er 10 000 i egenandel hos bilforhandlere. De har jo egne verksteder og for mye mer rabatt på deler og alt en hvermansen. 

 

Anonymkode: 950ca...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalen er at man tar kopi av førerkort og noterer hvilken bil du prøver.

Det er sløft at de ikke informerer deg om hva som skjer om du får bøter, kræsjer eller noe slikt.

Normalen er at alle bøter du måtte finne på og pådra deg, vil bli sendt videre til deg. bilbutikken informerer også de som har skrevet boten om hvem som hadde bilen på tidspunktet, slik at de retter sitt krav mot deg.

Dersom du skulle være så uheldig og kræsje, da vel og merke MED skyld, så er det normalt med en egenandel på kroner 10.000,- Kræsjer du, men at det ikke er din skyld, så slipper du og betale noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd mye rart hos nybilforhandlerne gjennom årene. Det enkleste var en bil jeg testet uten at de gadd å sjekke id (jeg kunne tatt bilen uten at de viste hvem jeg var). Hos en BMW forhandler i Oslo var det motsatt, der var det søkeliste, dokumentkontroll, byråkrati og advarsler om ditt og datt før selve kjøreturen. Er det så mye mas neste gang så går jeg heller til en annen forhandler:)

Anonymkode: d2cde...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært 20.000 i egenandel på forsikring når jeg har spurt. Men det er vel ikke vanskeligere enn å spørre de du skal prøve bil hos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt forskjeller fra forhandler til forhandler, men det ligger vel ca på 10 000,-

Du som sjåfør er jo ansvarlig om det er en forhandler du låner bilen av eller naboen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kræsjer du så ofte eller kjører så elendig, så er kanskje ikke det å kjøpe seg nybil noe lurt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...