Gå til innhold

Kaffekrus blir sprek


Gjest Kaffekrus

Anbefalte innlegg

Gjest Kaffekrus

... det er i alle fall målet! 

Jeg har kondisjon som en 80-åring. Det har jeg egentlig visst lenge. Nå har jeg bestemt meg for å gjøre noe med det! Tidligere har jeg trent litt av og på, mest styrke siden jeg faktisk liker det (jeg bare er litt lat). Nå er det altså kondisjon som er i fokus.

Målet i første omgang er å kunne løpe/jogge 5 km. Jeg har derfor lastet ned en app med programmet C25K, og i dag er første økt gjennomført! Som ventet trodde jeg at jeg skulle dø - men i det minste er jeg et steg nærmere målet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kaffekrus
7 timer siden, KaDust skrev:

Hvordan går det? :vinke:

Det går framover :) Neste økt er i morgen, men i dag har jeg vært ute og gått - 1 time 15 min, 6,74 km :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Ja, gåturer er helt nydelig! Og så er det deilig å få beveget litt på kroppen utenom treningsdagene, særlig når man sitter mye i ro med eksamensforberedelser.

I dag er andre økt gjennomført, til tross for regn og vind. Totalt 40 minutter og 4 km tilbakelagt. Det går sakte, men det går i alle fall framover. Lar meg fascinere litt av hvordan de to første løpeintervallene er lette, og jeg føler jeg kan fortsette i en evighet, mens de to siste føler jeg at jeg skal dø :P

Neste økt blir etter planen på lørdag, men satser på en gåtur i morgen om været tillater det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte sånn, mye har med dagsform å gjøre, men også hva man har inntatt av mat. Noe mat gjør det utrolig tungt å løpe, mens annen mat lar deg løpe i evigheten. Har ikke helt klart å knekke hva som gjør hva da. :ler:

Høres jo kjempebra ut dette her! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaffekrus

Ja, det er veldig sant :) Det jeg merker aller mest er om jeg har sovet nok, og om kostholdet generelt er sånn noenlunde. Ellers unngår jeg helst å spise de siste par timene før jogging, får så lett sting - kanskje noen andre ting jeg bør se på og.

Det er gøy da - tenk at om 8 uker kan jeg (forhåpentlig) løpe 5 km! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den generelle regelen for løping er at det skal være minst 1,5 time siden du spiste sist. 2 timer før er nok veldig greit.

Ja, det blir bra! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

I dag vurderte jeg i det lengste om jeg faktisk skulle gjennomføre siste økta. Så spurte jeg meg selv hvor mye jeg faktisk ville dette. Nå har jeg akkurat kommet inn :hoppendeglad:

Til tross for ei lat helg med mye usunt og altfor lite søvn, føltes faktisk denne økta lettere enn de andre! Dels fordi jeg løp en lettere runde tror jeg, men likevel, det føltes deilig. Denne uka har jeg da altså gjennomført tre treningsøkter på 30 min, og til sammen jogget 24 av dem. Det er 24 min/1,5 t mer enn forrige uke - jeg sier meg fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaa, så bra at du fikk deg ut likevel! Du har all rett til å være fornøyd, det er en god innsats denne uka. :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Takk :)

I dag er ukas første økt gjennomført. Denne uka er øktene 31 min: 5 min oppvarming, deretter veksle mellom løpe 1,5 min, gå 2 min - gjentar 6 ganger, før avslutning med 5 min gange. I dag ble det totalt ca. 4 km :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Dagens økt er gjennomført. Med noen ekstra minutter gange på slutten, ble det en total distanse på nesten 5 km - jeg er strålende fornøyd! Avsluttet med noen få styrkeøvelser og litt tøying, så totalt ble det 1 time :) Endelig begynner det å kjennes litt gøy :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaffekrus

Noterer meg at det er en god idé å spise og drikke nok før man trener! Føler meg litt tung i kroppen i dag, og tror ikke akkurat matinntaket hjalp. Men ukas økter er i alle fall gjennomført etter planen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig å spise nok før man trener, ja. Det er en av grunnene til at jeg ikke klarer å trene før jeg har spist frokost. Har jo ingen energi å hente fra. Skjønner ikke hvordan noen folk klarer det. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Huff, denne uka har altså vært et skikkelig kaos! Jeg skulle egentlig trene på mandag, men med eksamen og dårlig søvn utsatte jeg. I går ble ettermiddagen/kvelden full, og det samme ble egentlig dagen i dag. Så rett over midnatt kom jeg altså inn døra, svett og fæl, etter ukas første økt. 

Uansett, det ble en bra tur :) Denne uka ser programmet slik ut:

Gå 5 min

Jogge 1,5 min - Gå 1,5 min - Jogge 3 min - Gå 3 min ×2

Gå 5 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kaffekrus

Å jogge i motvind er skikkelig tungt! Det er i alle fall erfaringen etter å ha løpt her "hjemme". Uansett, nå er altså ukas tre økter gjennomført og ca. 12 km tilbakelagt :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Takk :) I dag var det heldigvis tilnærmet vindstille da jeg var ute, hvis ikke tror jeg kanskje jeg hadde klappet sammen underveis :fnise:

Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg jogget 5 min i strekk (så pinlig dårlig kondis har jeg altså, i en alder av 20), men har jeg gjort i dag! Dette var den tyngste økta så langt, men nettopp derfor er jeg utrolig stolt over å ha gjennomført :hoppe: Denne uka ser altså slik ut:

Gå 5 min

Jogge 3 min - Gå 1,5 min - Jogge 5 min - Gå 2,5 min - Jogge 3 min - Gå 1,5 min - Jogge 5 min

Gå 5 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi! Å jogge 5 min i strekk når man ikke har gjort det før er jo UTROLIG tungt, det føles ut som døden mens man holder på. Hvis du jogger ute er det i tillegg tyngre (jeg kan hvertfall jogge og løpe mye lenger i strekk på mølla enn hva jeg kan ute :lol: ) så da er det jo virkelig noe du burde være stolt over. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...