Gå til innhold

Audi A3 sportsback?


lemon-aid

Anbefalte innlegg

Er det noen som har denne bilen? Hvor mye plass syns du det er i den? Vurderer å kjøpe ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har den ikke, men jeg vurderte den sist vi kjøpte bil i C-segmentet. Både bagasjeromsplass og bakseteplass er helt passe for en familie på 4. Forskjellen på den og A4 mtp innvendig plass for passasjerene er minimal. Det er snakk om et par cm, så prisdifferansen er på ingen måter verdt det. Bagasjerommet er naturlig nok større på en A4 stasjonsvogn, men du får fint plass til en dypvogn, ukeshandelen i butikken eller flatpakkene fra Ikea i biler i C-segmentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om årsmodell eller noe her, så svaret blir litt generelt.

Men A3 er generelt sett fine biler, men få kjente feil og problemer.
På 1,6liters bensin motoren så må riktignok vannpumpe skiftes noe oftere enn vanlig. Fjernåpneren til sentrallåsen har en tendens til og litt lett kutte ut, selv om det ikke er noe stor sak. Men du må også sjekke bremseskiver foran og bak før kjøp. Det er dyrt og skifte disse om både skiver og klosser må byttes.

1,9 turbo diesel motoren kan kokse igjen i turboen. kos er blanding av brent olje og sot. Skjer dette så er det en stor og dyr reperasjon. Kjøper du 2,0TDI så er det en tilnærmet feilfri motor.

Spør du meg, så er fordelene med sportsback modellen at den har helt grei plass til en liten familie. Det er ingen romslig bil, men helt ok. Bakdelen er vel at jeg syntes de er litt dyre. Du betaler nok litt ekstra fordi det er Audi logo på bilen. En annenting som er kjedelig er at de er veldig tamme med de minste motorene (1,6liters utgavene). 

Skal jeg anbefale en motor, så mener jeg de ter 2.0TDI med 140hk og automat som er det beste kjøpet, da med Quattro. Den går billig pr mil, den er morsom og kjøre og ganske sprek. Unngå en 3-dørs variant. De er det stort verditap på, og er ikke veldig attraktive i markedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, glemte helt å skrive :)

Det er en 2010 modell, 2.0 diesel motor og 140 kh.  Det var grei plass i den, jeg fikk prøvd den. Takk for utfyllende svar, forresten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig det. Og om det gjelder en 2010 modell, så kan du legge mer vekt i det jeg skrev over. Det som er skrevet der gjelder fra 2007/2008 modellene og opp til og med 2014/15 modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot
4 timer siden, Gutt_Buskerud skrev:

1,9 turbo diesel motoren kan kokse igjen i turboen. kos er blanding av brent olje og sot. Skjer dette så er det en stor og dyr reperasjon. Kjøper du 2,0TDI så er det en tilnærmet feilfri motor.

Feil. 2.0l Tdi fra 2004-2007 var mindre pålitelig enn 1.9l tdi. 2.0l tdi Sleit veldig med turbo og svinghjul, starter som ble slitt og gikk for sakte så motor ble tungstartet når varm, pumpedyseelementer som streika og sprekte topplokk med følgende kjølevæskeforbruk. Kan også nevne sprekte innsug og "flaps" i innsuget som løsnet og ble dratt inn i toppen = motorhavari om du var så heldig å ha den typen innsug.

1,9 Tdi fra samme tidsrom sleit også med starter og turbo, men det var stort sett det.

2.0l tdi og 1,9l tdi fra 2007-2009 er helt identiske utseendemessig. Byttet noen manifoldspjeld og EGR ventiler. Byttet noen eksoskjølere grt. rør som vrir seg og forårsaker eksoslekasje. Kan telle på en hånd hvor mange turboer jeg har bytta på de.

 

7 minutter siden, Gutt_Buskerud skrev:

Bare hyggelig det. Og om det gjelder en 2010 modell, så kan du legge mer vekt i det jeg skrev over. Det som er skrevet der gjelder fra 2007/2008 modellene og opp til og med 2014/15 modellene.

Også feil, i 2009 kom det helt nye common rail dieselmotorer. Hovedproblemet med de var EGR/eksoskjøler (noe som garantert er byttet på en 2010 modell, de gikk skjeldent mer en noen få år før de røyk.). Og en og annen innsprøytningsdyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Audiot skrev:

Feil. 2.0l Tdi fra 2004-2007 var mindre pålitelig enn 1.9l tdi. 2.0l tdi Sleit veldig med turbo og svinghjul, starter som ble slitt og gikk for sakte så motor ble tungstartet når varm, pumpedyseelementer som streika og sprekte topplokk med følgende kjølevæskeforbruk. Kan også nevne sprekte innsug og "flaps" i innsuget som løsnet og ble dratt inn i toppen = motorhavari om du var så heldig å ha den typen innsug.

1,9 Tdi fra samme tidsrom sleit også med starter og turbo, men det var stort sett det.

2.0l tdi og 1,9l tdi fra 2007-2009 er helt identiske utseendemessig. Byttet noen manifoldspjeld og EGR ventiler. Byttet noen eksoskjølere grt. rør som vrir seg og forårsaker eksoslekasje. Kan telle på en hånd hvor mange turboer jeg har bytta på de.

 

Også feil, i 2009 kom det helt nye common rail dieselmotorer. Hovedproblemet med de var EGR/eksoskjøler (noe som garantert er byttet på en 2010 modell, de gikk skjeldent mer en noen få år før de røyk.). Og en og annen innsprøytningsdyse.

Turbo og svinghjul er noe ALLE vag biler sliter med. Sånn har det alltid vært, og sånn er det nå også. Det gjelder uansett hvilken motor du har. Det ser vi daglig på jobben. 

Jeg er ikke helt enig i alt du skriver, men at det er ting som forekom/forekommer på de motorene ja. Men jeg vil ikke si det er ett gjentagende problem. Vi har mer svinghjul og turbo problemer med Audi enn de tingene du nevner her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet på nyere A3 (jeg har ny golf selv).

Makan til trangt baksete og lav bil er det sjeldent jeg har opplevd. Jeg måte krype inn og hadde knapt plass til beina bak.

Anonymkode: f3d23...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Gutt_Buskerud skrev:

Turbo og svinghjul er noe ALLE vag biler sliter med. Sånn har det alltid vært, og sånn er det nå også. Det gjelder uansett hvilken motor du har. Det ser vi daglig på jobben. 

Jeg er ikke helt enig i alt du skriver, men at det er ting som forekom/forekommer på de motorene ja. Men jeg vil ikke si det er ett gjentagende problem. Vi har mer svinghjul og turbo problemer med Audi enn de tingene du nevner her. 

FEIL! Å si at ALLE vag biler sliter med svinghjul og turbo stemmer ikke. Svinghjul er etter hva jeg har fått vite, et tilbakelagt stadie. De kan ikke lage noe som stadig er feil på. Turbo problemer et etter min mening like mye bileier som gjør feil. Der er det ei pasninig som er enda finere enn det berømte kusehåret.....og når den går tørr for olje når motor stoppes, og turbinen enda har et høyt turtall, går det tomt for olje og dermed metall mot metall. Selv om nyere torboer har kjøling, hjelper ikke det mot hastigheten den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tdm900 skrev:

FEIL! Å si at ALLE vag biler sliter med svinghjul og turbo stemmer ikke. Svinghjul er etter hva jeg har fått vite, et tilbakelagt stadie. De kan ikke lage noe som stadig er feil på. Turbo problemer et etter min mening like mye bileier som gjør feil. Der er det ei pasninig som er enda finere enn det berømte kusehåret.....og når den går tørr for olje når motor stoppes, og turbinen enda har et høyt turtall, går det tomt for olje og dermed metall mot metall. Selv om nyere torboer har kjøling, hjelper ikke det mot hastigheten den har.

Så det du sier er at en bil i fra 2013 som har gått 125.000km, overholdt alle servicer, og har hatt oljeskift 1 gang mellom hver service (alle servicer fulgt iht. spesifikasjoner fra fabrikken), som kommer inn med turbo havari og/eller defekt svinghjul, så er det bruker feil i fra kundens side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At turboer ryker er ikke bare et VAG-problem. Det gjelder jo for alle turbomotorer (uavhengig av bilmerke) og er, som @tdm900 er inne på, veldig ofte brukerfeil. Folk flest har kjørt bil med bensinmotor uten turbo hele livet (hvis de ikke var blant de med tøffest bil på 80-tallet) og når de fortsetter å kjøre på samme måte med dieselturbomotorer så har du oppskriften på et turbohavari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jævli god bil, aldri hatt bedre bil, fantastisk på langkjøring. 

Anonymkode: 92dea...328

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, jomann skrev:

At turboer ryker er ikke bare et VAG-problem. Det gjelder jo for alle turbomotorer (uavhengig av bilmerke) og er, som @tdm900 er inne på, veldig ofte brukerfeil. Folk flest har kjørt bil med bensinmotor uten turbo hele livet (hvis de ikke var blant de med tøffest bil på 80-tallet) og når de fortsetter å kjøre på samme måte med dieselturbomotorer så har du oppskriften på et turbohavari.

Nettopp! Men det er det ikke alle som skjønner, men er selv utdannet mekaniker og veit hvordan, og hvor fort denna sotvifta snurrer når den virkelig kommer opp i hastighet :) Jeg leste også brukerhåndboka til den første Saaben jeg hadde, den var uten turbo riktignok, men min eneste MED turbo, var det ikke nevnt med ett eneste ord om hvordan motor skulle håndteres for å unngå et turbo havari :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...